Gå til innhold

Hvordan kle seg for ikke å fryse

Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fryser hele tiden om vinteren. Sliter veldig med å få varmen I meg, føler jeg fryser inn til beinmargen. At jeg er kald inni meg.

Bruker merino ulltrøye, superundertøy og ullgenser. Men blir liksom ikke varm.

Andre som har det sånn? Hvordan kler dere dere for ikke å fryse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er viktig å holde hender, føtter, hode og hals varm. 

Jeg har tykke raggsokker på (inne, ikke plass i sko til sånt, da). Alltid sjal eller noe med høy hals. Ute har jeg alltid votter og lue. 

Ellers drikker jeg masse varm drikke. 

Anonymkode: 0fb34...944

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte du bukse? Men mente du inne eller ute? 

Holde seg i aktivitet er det beste,fyre i ovnen, sitte under pledd, bruke ullsokker og innesko. 

Anonymkode: a506e...90d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde seg i aktivitetet er undervurdert. Ta deg en tur ut eller en yoga-økt på stuegolvet så kommer varmen :)

Anonymkode: bed19...3c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til strømpebukse om vinteren! 
ellers kan et lett hodeplagg også hjelpe inne! Hodet utskiller MYE kroppsvarme

drikk varme drikker 

Anonymkode: a8676...7fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket stoffskiftet og sånne ting?

Var veldig plaget med følelsen av indre frost da jeg gikk med en lavgradig betennelse som ikke ble oppdaget på en stund.

Det eneste som virkelig hjalp var tilført varme - type elektrisk pledd, elektrisk varmelaken i seng, sånne ‘flasker’ til varmtvann, varmevest med batterier.

Ellers er innelue, pulsvarmere, sjal, raggsokker gode hjelpere.

Sjal/pulsvarmere/lue er flotte til å regulere varme, ta av og på etter behov.

Anonymkode: 3fbdb...93e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig noe jeg kan noe om! 

Inne eller ute? 

Kalde hus: ullltrøye og stillongs i merinoull. Tynne ullsokker og et par tjukkere ullsokker utenpå. Ett lag til med genser/bukse. Pulsvanter i ull. Hals i ull. Alltid tøfler!! Sokkelesten er ikke bra nok. 

Ute over tid - f eks isfisking:  

Innerst må du ha trøye og to stilllongser i ull. To par ullsokker. Det finnes også truse og bh i ull. 

Fleecegenser og ullgenser. En av de må være høyhalset og så tar du en buff i ull inni. 

Boblebukse + lang jakke eller hel dress. 

Skikkelige polvotter som motstår vann og vind men har ullfor. 

Selskinnssko (til nød nesnalobber) - og oppi må ha du ha tovet ullsåle. 

God lue - helst  denne typen. De sklir ikke opp. Finnes i alle prisklasser: https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-nordic-heater/?attribute_pa_farge=buckwheat-brown&attribute_pa_storrelse=m&gclid=Cj0KCQiAyracBhDoARIsACGFcS4eSyhJeQl05Bn97OZbzmCDm1c_oWzghtikYTh7eRyGnQa8H8h_1a4aAgRKEALw_wcB

Utenpå skoene kan du bruke Neos fotposer. 

Endret av CrazyCatLady2500
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sjekket stoffskiftet og sånne ting?

Var veldig plaget med følelsen av indre frost da jeg gikk med en lavgradig betennelse som ikke ble oppdaget på en stund.

Det eneste som virkelig hjalp var tilført varme - type elektrisk pledd, elektrisk varmelaken i seng, sånne ‘flasker’ til varmtvann, varmevest med batterier.

Ellers er innelue, pulsvarmere, sjal, raggsokker gode hjelpere.

Sjal/pulsvarmere/lue er flotte til å regulere varme, ta av og på etter behov.

Anonymkode: 3fbdb...93e

Akkurat sånn har jeg det også. Må ha varmeflaske på ryggen for å kjenne jeg blir ordentlig gjennomvarm. Skal gå bestilt meg en lege time og sjekke stoffskifte 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (3 timer siden):

Endelig noe jeg kan noe om! 

Inne eller ute? 

Kalde hus: ullltrøye og stillongs i merinoull. Tynne ullsokker og et par tjukkere ullsokker utenpå. Ett lag til med genser/bukse. Pulsvanter i ull. Hals i ull. Alltid tøfler!! Sokkelesten er ikke bra nok. 

Ute over tid - f eks isfisking:  

Innerst må du ha trøye og to stilllongser i ull. To par ullsokker. Det finnes også truse og bh i ull. 

Fleecegenser og ullgenser. En av de må være høyhalset og så tar du en buff i ull inni. 

Boblebukse + lang jakke eller hel dress. 

Skikkelige polvotter som motstår vann og vind men har ullfor. 

Selskinnssko (til nød nesnalobber) - og oppi må ha du ha tovet ullsåle. 

God lue - helst  denne typen. De sklir ikke opp. Finnes i alle prisklasser: https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-nordic-heater/?attribute_pa_farge=buckwheat-brown&attribute_pa_storrelse=m&gclid=Cj0KCQiAyracBhDoARIsACGFcS4eSyhJeQl05Bn97OZbzmCDm1c_oWzghtikYTh7eRyGnQa8H8h_1a4aAgRKEALw_wcB

Utenpå skoene kan du bruke Neos fotposer. 

Tusen takk for et godt svar 😊 tenkte på innendørs. Nå sitter jeg i merinoull trøye, merino ullgenser, ullvang ullgenser, ullpledd og vinterdyne 🙊 føler meg fortsatt kaldt inni meg. 

Skal prøve disse rådene:) skjønner at løsningen er ull:)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (24 minutter siden):

Tusen takk for et godt svar 😊 tenkte på innendørs. Nå sitter jeg i merinoull trøye, merino ullgenser, ullvang ullgenser, ullpledd og vinterdyne 🙊 føler meg fortsatt kaldt inni meg. 

Skal prøve disse rådene:) skjønner at løsningen er ull:)

Inne ja… da er du kanskje litt sånn som meg, at du fryser uansett hvor varmt det er? Da er det nesten bare  varmeflaske og varm drikke/mat som hjelper. 
Varmeflaske under pleddet luner godt. 
Og det kan hjelpe å røre på seg. Hvis jeg er kald og setter meg rolig godt innpakket, så kler jeg på en måte kulda inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (12 timer siden):

Inne ja… da er du kanskje litt sånn som meg, at du fryser uansett hvor varmt det er? Da er det nesten bare  varmeflaske og varm drikke/mat som hjelper. 
Varmeflaske under pleddet luner godt. 
Og det kan hjelpe å røre på seg. Hvis jeg er kald og setter meg rolig godt innpakket, så kler jeg på en måte kulda inne. 

Ja, jeg fryser hele tiden, selv om andre synes det er varmt i rommet 🙈 røre på seg er og et godt tips:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å kle på seg ekstra godt "før du blir kald". Altså å ikke pakke kulda inne. 

Hvis jeg fryser på bena, så hjelper det lite å ta på tre lag ullsokker og tøfler utenpå. Da holder jeg bare ekstra godt på kulda på bena, og blir på en måte aldri varm igjen. 
Mens hvis jeg først varmer føttene på en varm "rispose" (Varmepose som varmes i ovn/mikroovn) og så kler godt på meg når jeg har blitt varm, så begynner jeg ikke å fryse i det hele tatt. 

For min del er det ikke så viktig at jeg har på meg mye klær inne. Det viktigste er at jeg er varm på bena. Da holder det med å ta over seg et godt og varmt teppe. (I tillegg til gode tøfler.) 

Anonymkode: 8bdbc...989

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk stoffskiftet. Lavt stoffskifte gir ofte en "indre kulde" som er håpløst å få bort.

Beveg deg. Støvsug, vask, hopp litt opp og ned, yoga. Ett eller annet. 

Å holde varmen på bena fungere best for meg. Gode sokker og tøfler.

Anonymkode: e373c...93a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode gamle strikkeplagg, ullundertøy, tykke sokker eller varme tøfler på beina, skjerf, votter ute, og beveg deg som noen sier. Kroppen verner om de innerste organene når vi fryser så ikke de blir rammet. Derfor fryser vi på hender og føtter. Gikk med søppelet igår, det blir jo så kaldt den korte veien uten votter på! Eneste jeg manglet akkurat da. 

Men hvor i landet en bor har jo mye å si samt huset ditt, og er det godt isolert?  

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi680 skrev (16 minutter siden):

Gode gamle strikkeplagg, ullundertøy, tykke sokker eller varme tøfler på beina, skjerf, votter ute, og beveg deg som noen sier. Kroppen verner om de innerste organene når vi fryser så ikke de blir rammet. Derfor fryser vi på hender og føtter. Gikk med søppelet igår, det blir jo så kaldt den korte veien uten votter på! Eneste jeg manglet akkurat da. 

Men hvor i landet en bor har jo mye å si samt huset ditt, og er det godt isolert?  

Huset er ganske godt isolert. Har ca 20- 23 grader inne, så bør jo ikke fryse egentlig. Bare føler meg kald på innsiden på en måte

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser også. Har på ulltrøye, ullgenser og tykke ullsokker inne. Setter meg gjerne under dynen i sengen med jakke på. Gleder meg til turene ut med hunden. Kler på meg en ekstra genser utenpå det andre(med gode halser) og så har jeg en kjeledress utenpå. Lue og hansker så klart. Det er såå deilig, og får alltid varmen i meg ute i bevegelse. Et tips inne er å kle på seg masse, og deretter gjøre husarbeid. Jeg går på vaskerommet hvor det er varmt, og henger opp klær f.eks. Da kreperer jeg nesten😅

Anonymkode: 44efb...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold beina varme! 

Jeg er også en frostpinne og fryser uansett vær og vind omtrent 😛 Jeg har oppdaget at beina er alfaOmega. Holde beina varme til en hver tid. Ullsokker, og varme sko - aldri joggesko om vinteren. Bruker alltid tøfler inne, tjukke sokker er ikke nok for meg. Jeg må ha noe med såle, som fysisk sperrer kulden fra gulvet ute. Holder jeg beina varme, så overlever jeg. Blir beina først kalde, er det ikke håp. Da fryser jeg frem til jeg tar meg en lang dusj, uansett hva jeg tar på meg av tepper og klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...