Gå til innhold

Mine brødre sender aldri julegaver tidsnok så jeg ender med å måtte kjøpe ekstra til barna. Flere som opplever dette. ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg har 6 voksne brødre, alle har barn og familie selv. Jeg flyttet til en annen landsdel da jeg ble voksne . Jeg har to barn i barn i barnehagealder.

Men må hver bursdag eller jul kjøpe ekstra gaver til barna mine! Hvorfor? Jo fordi de ALDRI sender julegaver eller bursdagsgaver tidsnok . Når de drar på julegaveshopping typ 21 desember når det ikke frem med posten til julaften. De lærer ikke! Og det skjer hvert sabla år og hver eneste en av dem. Min mann er enebarn så ingen tanter og onkler der. Så for at ikke barna mine skal sitte med bare 3-4 gaver på julaften kjøper jeg alltid mer enn jeg ellers ville gjort, for å kompensere For at brødrene mine er trege. Jeg forstår ikke hvorfor kanskje ikke mine svigersøstere tar litt ansvar å enten maser på dem eller kjøpere . 

jeg selv har kjøpt masse gaver «på vegne av mannen min» til familien hans . 

men hovedansvaret er jo såklart mine brødrene sine .

flere som har brødre som opplever at de er trege å å kordinere og planlegge ?

Anonymkode: ff653...055

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I alle dager, hva er gale med 3-4 gaver??? Og i hvert fall når de får flere gaver senere. 

Anonymkode: 409e0...23b

• Liker 44
  • Nyttig 5
Skrevet

Mine søsken gir ikke mine barn gaver med mindre vi feirer jul sammen. 
Synes det er rart at de skal sende gaver når de bor så langt unna…

Anonymkode: 3ae19...a4c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Slutt å gi gaver til søskenbarn, da er problemet løst. Det gjorde vi da barna var små. Blir for mye gavemas. 

Anonymkode: 16aa7...4f2

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan de ikke få gavene senere da? Det er jo ikke tristere enn vi voksne gjør det til.

Anonymkode: 67fb8...0cc

• Liker 25
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg har søsken som er spredt over hele landet. Vi har inngått en avtale om at jeg kjøper for dem, og så vippser de meg. Så slipper vi stress rundt det. 

Da kan jeg i tillegg kjøpe en stor gave,  eventuelt to...og at det ikke blir så mye tullegaver. 

Endret av Mooza
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker at hvis gavene kommer senere så trenger ikke du kjøpe noe ekstra til juleaften. Da blir det bare en morsom greie i januar - "Se hva onkel Ole har sendt oss, tenk at ikke juleposten kom fram i år heller"

Alternativt så avtaler du med brødrene at du står for innkjøpet av gavene og de vippser deg den summen du kan kjøpe for på forhånd.

• Liker 22
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er jo egentlig ikke et problem. Det hender ofte at barna får noen gaver som etterslengere her. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har to brødre som kommer drassende med gaver i romjula, altså etter julaften, og verken jeg eller barna mine tar skade av det. En gave er en gave uansett om den blir gitt 24.desember eller 28.desember. Aldri i livet om jeg hadde "kompensert" for manglende gaver under treet, og det hadde ikke barna mine forventet heller. 

Anonymkode: bb6b7...266

• Liker 12
  • Nyttig 3
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Spør brødrene dine om de kan vippse penger til deg, så kjøper du gave til barna dine fra dem.

Da trenger dem ikke å styre med det å sende gaver.

Skrevet

Snakk om å lage problemer å irritere seg over her da 😅 barna mine hadde syntes det var kjempegøy å få gaver til og med etter jul. Du beskriver verdens undergang her og det er langt i fra det. Jeg støtter forslaget om at brødrene dine vippser deg penger så kan du ta handelen. Eller gjør det til en morsom ting at nissen alltid er sen med noen gaver 💐💐 senk skuldrene, dette går bra 🥰

Anonymkode: 44ddb...b2e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner irritasjonen, men hadde aldri kjøpt ekstra gaver til ungene. De overlever med 3-4 gaver. 

Men jeg hadde tatt en alvorsprat med brødrene, for det bør være unødvendig. 

Anonymkode: 0419e...f73

• Liker 4
Skrevet

hadde ikke kompensert for det, da får de bare få gaver senere. Evt kutt ut gavetradisjonen til nvøer/nieser, og bruk pengene på egne barn.

Anonymkode: 4c123...b45

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror mennesker med kontrollbehov sliter i livene sine. x og x gjør sånn og sånn og så blir det ikke "rett" Folk er trege, glemske, late, egoistiske osv. Gå heller utifra at det kommer noen gaver i romjula og så kan de få noe spennende å åpne da. Du bare utsetter deg selv for stress i en allerede stresset tid du. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde bare sagt til barns at får gaver senere fra familien :)

Anonymkode: b8224...057

• Liker 1
Skrevet
Mooza skrev (19 minutter siden):

Jeg har søsken som er spredt over hele landet. Vi har inngått en avtale om at jeg kjøper for dem, og så vippser de meg. Så slipper vi stress rundt det. 

Da kan jeg i tillegg kjøpe en stor gave,  eventuelt to...og at det ikke blir så mye tullegaver. 

Vi har en bedre avtale; alle kjøper gaver til sine egne barn, fra tanter/onkler. Så slipper de med ett eller null barn å bli ruinert fordi et søsken har valgt å får tre-fire barn, og i tillegg får man kjøpt akkurat det man vil barnet/barna skal få. 

Anonymkode: ba4fe...760

• Liker 4
Skrevet

Jeg har like mange søsken og barna har mange søskenbarn. Vi kjøper likevel kun gaver til de vi feirer med. Da er det også naturlig at man kjøper litt mer til egne barn (og til de man feirer med) siden man ikke kjøper til så mange. 

Anonymkode: bb78e...d6b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har en bedre avtale; alle kjøper gaver til sine egne barn, fra tanter/onkler. Så slipper de med ett eller null barn å bli ruinert fordi et søsken har valgt å får tre-fire barn, og i tillegg får man kjøpt akkurat det man vil barnet/barna skal få. 

Anonymkode: ba4fe...760

Det fungerer jo, samtidig litt trist, og ganske dyrt for de med mange "onkler og tanter" og mange barn.  Synes det er koselig å gi gaver jeg. Sitter liksom ikke i jula og er gniten.

Skrevet

Jeg blir helt forferdet over kommentaren over at svigerinne burde mase eller kjøpe 😬

Kvinner jobber doble skift allerede! De fleste er i full jobb og tar brorparten av ansvaret i hjemmene. Som slike ting som må huske å kjøpe, husket å planlegge, ha det overordnede blikket, fungere som administrerende direktør i hjemmet. Fy faen, jeg bli utbrent bare av tanken på at min manns søsken skal tenke at jeg burde tatt større ansvar for ting som angår hans familie 😫

Anonymkode: fd234...b0f

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Her tenker jeg at kanskje kam være litt føre var? Send linker med julegaveønsker og si at de kan velge leveringsadresse rett til deg, så pakker du inn gavene. Evt. Kan du si at du kan ordne gavene og de vippser. Det rekker du jo nå før julaften. 

Anonymkode: ed2c1...ae8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...