Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge grunnlovens §21 skal alle embetsmenn tas i ed, sverge lydighet og troskap mot konge og konstitusjon. Men politibetjenter er ikke embetsmenn, eller? Avlegger politibetjenter noen form for ed når de har endt utdanningen sin?

Anonymkode: d6222...73a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De avlegger hvertfall ed når de vitner i retten. Men mange politiansatte lyver i retten fordet 

Anonymkode: 30260...8e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

I følge grunnlovens §21 skal alle embetsmenn tas i ed, sverge lydighet og troskap mot konge og konstitusjon. Men politibetjenter er ikke embetsmenn, eller? Avlegger politibetjenter noen form for ed når de har endt utdanningen sin?

Politibetjenter er ikke embetsmenn. Politimesteren er det tror jeg. Og statsadvokatene. Vanlige politijurister er ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

Politibetjenter er ikke embetsmenn. Politimesteren er det tror jeg. Og statsadvokatene. Vanlige politijurister er ikke.

Nei, stemmer det. Det er derfor jeg lurer.

Skrevet

Jeg var publikum i en rettsak en gang der en politibetjent vitnet. Kan ikke huske at han avla noen ed, ingen andre vitner for den slags skyld. Var i tingretten da, kanskje annerledes i høyere rettsintanser.

Anonymkode: 18135...1df

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var publikum i en rettsak en gang der en politibetjent vitnet. Kan ikke huske at han avla noen ed, ingen andre vitner for den slags skyld. Var i tingretten da, kanskje annerledes i høyere rettsintanser.

Dette er jo ikke snakk om i en rettssak da...

Og jo, alle som skal vitne i en rettssak avlegger ed (eller forsikring som det heter da)...

Skrevet
Teatrica skrev (10 minutter siden):

Dette er jo ikke snakk om i en rettssak da...

Og jo, alle som skal vitne i en rettssak avlegger ed (eller forsikring som det heter da)...

Mulig det ble gjort skriftlig på forhånd da. Ikke i rettsalen, det "avlegger jeg ed" på  😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mulig det ble gjort skriftlig på forhånd da. Ikke i rettsalen, det "avlegger jeg ed" på  😉

Jo det skjer i rettsalen. 

Anonymkode: 30260...8e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det gjøres i retten - så fremt ikke de tidligere har avgitt forsikring i retten, den gjelder "for evig og alltid". 

De skal svare på dommeren etter en "tale" med at "det forsikrer jeg på ære og samvittighet":

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...