AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 I følge grunnlovens §21 skal alle embetsmenn tas i ed, sverge lydighet og troskap mot konge og konstitusjon. Men politibetjenter er ikke embetsmenn, eller? Avlegger politibetjenter noen form for ed når de har endt utdanningen sin? Anonymkode: d6222...73a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Skrevet 5. desember 2022 De avlegger hvertfall ed når de vitner i retten. Men mange politiansatte lyver i retten fordet Anonymkode: 30260...8e5
Brunello Skrevet 5. desember 2022 #3 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): I følge grunnlovens §21 skal alle embetsmenn tas i ed, sverge lydighet og troskap mot konge og konstitusjon. Men politibetjenter er ikke embetsmenn, eller? Avlegger politibetjenter noen form for ed når de har endt utdanningen sin? Anonymkode: d6222...73a Politibetjenter er ikke embetsmenn. Politimesteren er det tror jeg. Og statsadvokatene. Vanlige politijurister er ikke. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 Brunello skrev (11 minutter siden): Politibetjenter er ikke embetsmenn. Politimesteren er det tror jeg. Og statsadvokatene. Vanlige politijurister er ikke. Nei, stemmer det. Det er derfor jeg lurer. Anonymkode: d6222...73a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #5 Skrevet 6. desember 2022 Jeg var publikum i en rettsak en gang der en politibetjent vitnet. Kan ikke huske at han avla noen ed, ingen andre vitner for den slags skyld. Var i tingretten da, kanskje annerledes i høyere rettsintanser. Anonymkode: 18135...1df
Mezzosoprena Skrevet 6. desember 2022 #6 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var publikum i en rettsak en gang der en politibetjent vitnet. Kan ikke huske at han avla noen ed, ingen andre vitner for den slags skyld. Var i tingretten da, kanskje annerledes i høyere rettsintanser. Anonymkode: 18135...1df Dette er jo ikke snakk om i en rettssak da... Og jo, alle som skal vitne i en rettssak avlegger ed (eller forsikring som det heter da)...
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #7 Skrevet 6. desember 2022 Teatrica skrev (10 minutter siden): Dette er jo ikke snakk om i en rettssak da... Og jo, alle som skal vitne i en rettssak avlegger ed (eller forsikring som det heter da)... Mulig det ble gjort skriftlig på forhånd da. Ikke i rettsalen, det "avlegger jeg ed" på 😉 Anonymkode: 18135...1df
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #8 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mulig det ble gjort skriftlig på forhånd da. Ikke i rettsalen, det "avlegger jeg ed" på 😉 Anonymkode: 18135...1df Jo det skjer i rettsalen. Anonymkode: 30260...8e5
Mezzosoprena Skrevet 6. desember 2022 #9 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mulig det ble gjort skriftlig på forhånd da. Ikke i rettsalen, det "avlegger jeg ed" på 😉 Anonymkode: 18135...1df Nei, det gjøres i retten - så fremt ikke de tidligere har avgitt forsikring i retten, den gjelder "for evig og alltid". De skal svare på dommeren etter en "tale" med at "det forsikrer jeg på ære og samvittighet":
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå