Gjest frua Skrevet 10. desember 2005 #1 Skrevet 10. desember 2005 (endret) Nå tar han kaka altså ..... .. Han er en skikkelig manne mann , som eier alt han ser + resten av bygda Han har begynt å pisse på tispa vår!!! Er det mulig. Riktig nok er han en jakt hund som har mye å forsvare men, dette gidder jeg ikke!!! Endret 10. desember 2005 av frua
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2005 #2 Skrevet 10. desember 2005 Hei! He he tror dette er ganske normalt At han markerer på tispen deres, er nok fordi han vil signalisere for andre hunder at dette er hans dame Har hannhund selv, og han har funnet på å tisse på andre hunder han og, så tror dette er noe vi bare må finne oss i Lykke til videre Therese
Jaya Skrevet 10. desember 2005 #3 Skrevet 10. desember 2005 Noen som vet om dette med ekstrem trang til å markere er noe man kan trene bort? Har en valp, og ser ikke akkurat fram til han blir stor og begynner med dette styret. Greit nok å markere litt her og der, men noen hannhunder stopper jo ved hver en busk! Hva tror folket om det, er det bare noe man må leve med?
Gjest Hilde Skrevet 10. desember 2005 #4 Skrevet 10. desember 2005 Jeg har også en hanhund som markerer overalt. Sist jeg var hos veterinæren gikk han bort til et tidsskriftstativ og markerte det før jeg rakk og reagere Mest irriterende er det når vi går tur - som regel lar jeg ham skvette og gjøre fra seg - når jeg mener at nok er nok så drar jeg inn båndet og lar ham gå midt i veien - det hjelper for oss.
Gjest Revenka Skrevet 11. desember 2005 #5 Skrevet 11. desember 2005 Har hannhund selv og føler ikke at det er et problem. Før jeg begynte å trene aktivt med ham (både bruks og lydighet) så markerte han over alt hele tiden. Selv når vi skulle gå spor. Dette ble veldig plagsomt. Nå er det andre boller. Når vi trener tillater jeg ikke at han skal gå og snuse og markere på alt som er. Korrigerer med et "nei" da han skjønner det utmerket. Men det er jo en hund, så han får så klart lov, men det er når jeg bestemmer. F.eks før jeg skal trene så lar jeg han gå og snuse og pisse, så er han ferdig med det. Så krever jeg at han ikke skal det. Når vi er ferdig får han lov igjen. Det samme på tur. Jeg lar han alltid få begynne turen med markering og slikt. Så krever jeg at vi skal gå tur uten å måtte markere på hver en busk. Lar han snuse, men ikke lenger enn at han aldri blir hengene etter. Fungerer utmerket. Før så tisset han på alle gjenstander, også inne hos folk som hadde hund og på mennesker. Veldig slitsomt. Måtte lære meg å lese hunden slik at jeg så før det kom, og så korrigerte jeg for det. Mitt tips er å være initiativtakeren. Si at nå er det greit du får lov, og nå holder det.
Imax Skrevet 14. desember 2005 #6 Skrevet 14. desember 2005 Kanskje ikke så populært å si det, men kastrering (fysisk eller kjemisk) demper dette betraktelig. Så har du ikke tenkt til å avle på hunden, vil jeg anbefale det. Ellers henger jeg på siste innlegg her, det er lov til å hindre/korrigere en hund som markerer (det er ikke det samme som å nekte ham å tisse altså).
Gjest frua Skrevet 14. desember 2005 #7 Skrevet 14. desember 2005 Hunden skal ikke kastreres!!! Dette er en god jakthund, som gjør det bra på utstillinger og som forhåpentligvis skal brukes til avl etterhvert. Og korrigeres, jaja.... Om jeg sitter i hundegården halve døgnet odner det seg nok Mine hunder er ute hunder nemli!!! Men, ellers takk for svar..
Gjest vimse Skrevet 16. desember 2005 #8 Skrevet 16. desember 2005 Forøvrig tror jeg ikke du hadde fått kastrert hunden din med bakgrunn i at den markerer mye... Kjemisk kastrering har jeg forstått som en midlertidig løsning, som ikke gir et permanent ¨resultat¨. Men altså, gammel er denne hannen da? Kan jo være noe som går over etter kjønnsmodninger hvis den er såpass ung?
Gjest Marker selv Skrevet 16. desember 2005 #9 Skrevet 16. desember 2005 Dette høres dumt ut, men kan hjelpe. Når du ser han markere på tispa, si NEI, og ha en flaske med din egen urin klar i hånda. Skvett litt av urinen (din) på tispa. Da sier du tydelig klart til hannen at tispa er DIN, ikke hans, og at du står over han i rang. (helst bør det være din manns urin, om du har mann) Og siden du har hundegård, burde det la seg gjøre uten for mye søl. Husk at urin ikke inneholder bakterier, så du trenger ikke se på det som griseri. Vet ikke om det holder at du gjør det kun en gang.
Gjest Gitte Skrevet 16. desember 2005 #10 Skrevet 16. desember 2005 Ekstrem markering hos både hann og tispe kan tyde på stress hos bikkja. Leste det et sted for litt siden, husker ikke hvor.
lillesky Skrevet 16. desember 2005 #11 Skrevet 16. desember 2005 Jeg møtte et par i parken, og min hund skulle absolutt markere på hun ene hele tida. Han rakk å skvette en gang på henne. Flaut! Jeg korrigerer min hund når han gjør sånt.
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 16. desember 2005 #12 Skrevet 16. desember 2005 Kanskje ikke så populært å si det, men kastrering (fysisk eller kjemisk) demper dette betraktelig. Så har du ikke tenkt til å avle på hunden, vil jeg anbefale det. Ellers henger jeg på siste innlegg her, det er lov til å hindre/korrigere en hund som markerer (det er ikke det samme som å nekte ham å tisse altså). ← Trist lesing! Man kastrerer ikke en hund bare fordi den markerer mye!!!! Det skal gode grunner til for å gå til et så drastisk tiltak!! Lene
Gjest frua Skrevet 16. desember 2005 #13 Skrevet 16. desember 2005 Denne er 1,5 år... Og som sagt en jakthund, de har mere revir å forsvare og derfor et større behov for å markere seg!! Kastrering er som sagt helt uaktuelt på dette grunnlaget !!!!!!!! Men, han er ganske ny her hos oss, mulig det er derfor han passer ekstra godt på dama si. Det er jo det som er problemet, at han skvetter ellers bryr jeg meg ikke no om
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 16. desember 2005 #14 Skrevet 16. desember 2005 Denne er 1,5 år... Og som sagt en jakthund, de har mere revir å forsvare og derfor et større behov for å markere seg!! Kastrering er som sagt helt uaktuelt på dette grunnlaget !!!!!!!! Men, han er ganske ny her hos oss, mulig det er derfor han passer ekstra godt på dama si. Det er jo det som er problemet, at han skvetter ellers bryr jeg meg ikke no om ← Bra Irriterer meg med folk som tyr til kastrering på grunnlag av slike ting bare. Var en som nevnte det her. Lykke til
Gjest frua Skrevet 16. desember 2005 #15 Skrevet 16. desember 2005 Nei, vet du hva.............. Det går ikke an Er ikke imot kastrering, men en god grunn skal det være. Har hatt en hund vi kastrerte, men det var fordi han var såååååå kåt! Jokka på alt som var, lukta tisper med løpetid omtrent på flere mil. Og det tok kaka da han jokka på en unge, dette kunne like gjerne være dominans, men da røk ballene gett!! Og det ble bedre Og ikke noe er bedre enn det så!
Gjest vimse Skrevet 17. desember 2005 #16 Skrevet 17. desember 2005 (endret) Til Imax`s forsvar skal jeg bare si at det er faktisk et av alternativene, om enn ikke så mange som benytter det, men de som kastrerer hunden sin når den skvetter, da er skvettingen i forbindelse med andre ting, som overdreven kåthet, dominans m.m. Nei, du må nok bare bo i hundegården en stund, og være klar ¨til hugg¨ når han markerer henne Endret 17. desember 2005 av vimselims
Gjest Revenka Skrevet 17. desember 2005 #17 Skrevet 17. desember 2005 Jeg hadde ikke kastrert. Når jeg går tur med hunden løs så får han markere som han vil så lenge han holder følge med meg. Han skjønner når jeg stiller krav til han om at han ikke får lov. Hvis det er greit at han markerer ute i luftegården (regner med det) så tror jeg du klarer å sette en grense for at han ikke skal få lov når dere er sammen og holder på med noe. Så lenge man er konsekvent så tror jeg det går bra med de fleste hunder. Jeg begynte med det da hunden min var 3 år og det gikk greit.
Gjest frua Skrevet 18. desember 2005 #18 Skrevet 18. desember 2005 Når vi trener dressur er det ikke no problem.Han er ganske lydig Men, det er den h.......... markeringa på tispa! Og han gjør selfølgelig ikke det når han ser oss.
Gjest Revenka Skrevet 18. desember 2005 #19 Skrevet 18. desember 2005 Har ingen flere tips jeg desverre. Håper det ordner seg.
Gjest vimse Skrevet 18. desember 2005 #20 Skrevet 18. desember 2005 Når vi trener dressur er det ikke no problem.Han er ganske lydig Men, det er den h.......... markeringa på tispa! Og han gjør selfølgelig ikke det når han ser oss. ← Selvfølgelig gjør han ikke det, han vet vel at det ikke er lov Men, som jeg har spurt om, gammel er han da? Har han gjort det lenge? Kan jo være et foreløpig behov for å markere reviret, som vil gå over etter en stund?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå