Gå til innhold

Et helvete med legging av 4-åring - hver bidige kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn på henholdsvis 1 år og 4 1/2.

Nå har vi endelig fått 1-åringen til å sove natten igjennom. Tidligere har det vært oppvåkninger gjennom hele natten og jeg og mannen var helt på felgen av søvnmangel. Nå som dette går bedre er det eldstejenta som lager problemer med leggingen. Hun står opp rundt kl.07:30 og kommer hjem fra barnehagen i 16-tiden. Da prøver vi å ha rolige ettermiddager, men hun er ofte veldig oppgiret, og det tar litt tid for henne å roes seg ned. Hun vil som oftest ikke sette seg ved middagsbordet når vi spiser i 17-tiden, og det er nesten alltid  vanskelig å få henne til å sitte i ro der, eller spise noe. Deretter fortsetter problemene når hun skal se barne-tv og spise kveldsmat kl.19. Hun må hele tiden oppfordres til å spise. Lar vi henne gå til sengs uten kvelds kommer det høylytte protester om at hun er sulten og vil ha mat, så av erfaring vet vi at vi ikke kan ikke hoppe over kveldsen.

Kl.19:30 starter vi leggingen av henne. Vi pusser tenner, tar på pyjamas og legger oss i sengen for å lese en bok eller høre en lydbok. Vi koser oss når vi leser bøker. Dette er noe hun virkelig liker, så frem til boka er ferdig lest går leggingen fint. Problemene starter etterpå ,når vi skal si god natt. Da nekter hun å legge seg til å sove. Hun skal alltid prate om noe, drikke vann, åpne vinduet, tisse, ha på leppebalsam, hente noe hun glemte i stuen, osv....Eneste måte å få henne til å ligge i ro i sengen er å fysisk holde henne nede og det tenker vi ikke er veien å gå. Men både far og jeg (som bytter på å legge), blir jo temmelig frustrert av å bruke hele kvelden på dette, og vi har til tider hevet stemmen. Det hjelper imidlertid ingenting med trusler og "straff". Tidligere har vi fjernet leker fra rommet hennes men det preller av. Hun har en vilje av stål og gir seg ikke. Fikk høre på foreldresamtaler i barnehagen at hun er svært viljesterk, mer enn de fleste andre på avdelingen. Ellers får hun mye skryt for å fungere fint i samspill med andre. Hun er veldig omsorgsfull mot de andre og har mange venner av begge kjønn.

Jeg tror derfor ikke det er noe diagnose inni bildet her, men herlighet hvor vi gruer oss til leggingen hver kveld. I dag startet vi kl.19:30 og nå da klokken var 23 hadde hun endelig sovnet. Hun sier hun er redd for å sove alene og vil gjerne at en av oss voksne skal ligge i sengen ved siden av henne til hun sovner. Dette har vi sagt ja til men så begynner hun alltid å tulle med noe og legger seg ikke til ro. Da har vi sagt godt natt når er mamma/pappa-tiden slutt for i kveld og du må sove i sengen mens mamma eller pappa sitter i trappen utenfor. Dette godtar hun ikke og hyler og gråter slik at 1-åringen gjerne blir vekket. Og slik går timene, helt til hun sovner så sent at vi voksne bare må legge oss rett etter.  

Så hva gjør vi nå? Vi er helt utslitte av dette og ønsker bare innspill på hva det kan være vi gjør galt?

Vil gjerne ha innspill av noen som har erfaring med samme problem. 

Anonymkode: 8350e...617

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det høres ut som hun legger seg for sent… start leggerutiner tidligere på kvelden og legg en time før f eks? Mange barn har behov for å legge seg i 18.30-19 tiden i den alderen.. 

Anonymkode: 0c93e...f51

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun trenger nærhet og Kos etter lange dager i barnehagen. Jeg hadde blitt liggende med henne til hun sovnet. Selvom det er litt pes går det seg til etter en stund. 

Anonymkode: c9c4e...277

• Liker 2
Skrevet

Første som slår meg er overtrøtt. Prøv å legge tidligere?

Anonymkode: 2f4eb...3d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns det høres ut som hun legger seg for sent… start leggerutiner tidligere på kvelden og legg en time før f eks? Mange barn har behov for å legge seg i 18.30-19 tiden i den alderen.. 

Har hatt en mistanke om det...Synes leggingen fungerte mye bedre før, da la hun seg rundt kl.18:30. Da godtok hun at vi sa god natt og gikk ut av rommet etter boklesingen var slutt og vi kunne sitte i trappen.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje hun trenger nærhet og Kos etter lange dager i barnehagen. Jeg hadde blitt liggende med henne til hun sovnet. Selvom det er litt pes går det seg til etter en stund. 

Anonymkode: c9c4e...277

Det er godt mulig. Blir lange dager, og jeg har forsøkt å kose mye med henne nå som hun er blitt storesøster. For at hun ikke skal føle seg tilsidesatt. Det er bare så utrolig irriterende når hun ligger i sengen og bare tuller, reiser seg opp, begynner å leke og ikke hører etter.

ts

Skrevet

Første som slår meg er overtrøtt. Prøv å legge tidligere?

Anonymkode: 2f4eb...3d7

Du kan nok ha rett, for hun er ofte veldig vanskelig å vekke om morgenen. Vil gjerne drøye til kl.08 med å gå ut av sengen. Og når hun først er sovnet for kvelden sover hun veldig dypt. Våkner så og si aldri på natt.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hatt en mistanke om det...Synes leggingen fungerte mye bedre før, da la hun seg rundt kl.18:30. Da godtok hun at vi sa god natt og gikk ut av rommet etter boklesingen var slutt og vi kunne sitte i trappen.

ts

Så hvorfor i all verden endret dere på noe som fungerte ? 

Skrevet

Om hun spiser kveldsmat foran barnetv så gjør en forandring der. Barnetv er fra kl 18-18.30 f.eks, så er det kveldsmat ved kjøkkenbordet og så kveldsstell. 

Ha samtaler med henne i fredstid. Finn ut av hva barn kan bestemme og hva voksne bestemmer.

Anonymkode: 8fd7c...36a

• Liker 1
Skrevet

I tillegg til tidligere leggings vil jeg foreslå å ta følgende prat tidligere på kvelden: 

"Når vi er ferdige med å lese bok er det viktigste at du ligger rolig for å sove. Så lenge du ligger rolig og prøver å sovne så skal jo sitte/ligge inne hos deg, men med en gang du ikke er rolig kommer jeg til å gå ut og vente utenfor til du er rolig igjen". 

Også gjør du akkurat det. Hvis hun blir urolig sier du med rolig stemme "husker du avtalen vår? Nå går jeg ut og setter meg i trappa. Jeg kommenterer inn igjen så fort du er rolig".  Også gjør du akkurat det. 

Anonymkode: 90b01...a49

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå har vi endelig fått 1-åringen til å sove natten igjennom. Tidligere har det vært oppvåkninger gjennom hele natten og jeg og mannen var helt på felgen av søvnmangel. Nå som dette går bedre er det eldstejenta som lager problemer med leggingen. Hun står opp rundt kl.07:30 og kommer hjem fra barnehagen i 16-tiden. Da prøver vi å ha rolige ettermiddager, men hun er ofte veldig oppgiret, og det tar litt tid for henne å roes seg ned. Hun vil som oftest ikke sette seg ved middagsbordet når vi spiser i 17-tiden, og det er nesten alltid  vanskelig å få henne til å sitte i ro der, eller spise noe. Deretter fortsetter problemene når hun skal se barne-tv og spise kveldsmat kl.19. Hun må hele tiden oppfordres til å spise. Lar vi henne gå til sengs uten kvelds kommer det høylytte protester om at hun er sulten og vil ha mat, så av erfaring vet vi at vi ikke kan ikke hoppe over kveldsen.

Kl.19:30 starter vi leggingen av henne. Vi pusser tenner, tar på pyjamas og legger oss i sengen for å lese en bok eller høre en lydbok. Vi koser oss når vi leser bøker. Dette er noe hun virkelig liker, så frem til boka er ferdig lest går leggingen fint. Problemene starter etterpå ,når vi skal si god natt. Da nekter hun å legge seg til å sove. Hun skal alltid prate om noe, drikke vann, åpne vinduet, tisse, ha på leppebalsam, hente noe hun glemte i stuen, osv....Eneste måte å få henne til å ligge i ro i sengen er å fysisk holde henne nede og det tenker vi ikke er veien å gå. Men både far og jeg (som bytter på å legge), blir jo temmelig frustrert av å bruke hele kvelden på dette, og vi har til tider hevet stemmen. Det hjelper imidlertid ingenting med trusler og "straff". Tidligere har vi fjernet leker fra rommet hennes men det preller av. Hun har en vilje av stål og gir seg ikke. Fikk høre på foreldresamtaler i barnehagen at hun er svært viljesterk, mer enn de fleste andre på avdelingen. Ellers får hun mye skryt for å fungere fint i samspill med andre. Hun er veldig omsorgsfull mot de andre og har mange venner av begge kjønn.

Jeg tror derfor ikke det er noe diagnose inni bildet her, men herlighet hvor vi gruer oss til leggingen hver kveld. I dag startet vi kl.19:30 og nå da klokken var 23 hadde hun endelig sovnet. Hun sier hun er redd for å sove alene og vil gjerne at en av oss voksne skal ligge i sengen ved siden av henne til hun sovner. Dette har vi sagt ja til men så begynner hun alltid å tulle med noe og legger seg ikke til ro. Da har vi sagt godt natt når er mamma/pappa-tiden slutt for i kveld og du må sove i sengen mens mamma eller pappa sitter i trappen utenfor. Dette godtar hun ikke og hyler og gråter slik at 1-åringen gjerne blir vekket. Og slik går timene, helt til hun sovner så sent at vi voksne bare må legge oss rett etter.  

Så hva gjør vi nå? Vi er helt utslitte av dette og ønsker bare innspill på hva det kan være vi gjør galt?

Høres ut som en unge som til stadighet får vilja si. Sånn blir det når en alltid gir etter for "prinsessa" 

Anonymkode: 4f347...c85

Skrevet

Så hvorfor i all verden endret dere på noe som fungerte ? 

Det har bare sklidd ut dessverre, etter at vi fikk baby i hus og mer å gjøre.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har bare sklidd ut dessverre, etter at vi fikk baby i hus og mer å gjøre.

ts

Da må dere bare gå tilbake til det som funket , herlighet 🙈 dere lager jo tydeligvis bare mer jobb og trøbbel for dere selv sånn dere holder på nå.. å hun må jo få vanvittig lite søvn om hun ikke sovner før 23, og vekker 7.30? Sover hun på dagtid da eller er hu sjukt overtrøtt ?

• Nyttig 1
Skrevet

I tillegg til tidligere leggings vil jeg foreslå å ta følgende prat tidligere på kvelden: 

"Når vi er ferdige med å lese bok er det viktigste at du ligger rolig for å sove. Så lenge du ligger rolig og prøver å sovne så skal jo sitte/ligge inne hos deg, men med en gang du ikke er rolig kommer jeg til å gå ut og vente utenfor til du er rolig igjen". 

Også gjør du akkurat det. Hvis hun blir urolig sier du med rolig stemme "husker du avtalen vår? Nå går jeg ut og setter meg i trappa. Jeg kommenterer inn igjen så fort du er rolig".  Også gjør du akkurat det. 

Anonymkode: 90b01...a49

Det er det vi gjør, men dessverre hjelper det ikke. Hun står på sitt. Når jeg minner henne på avtalen vår er det ofte "Ja men jeg skal bare./jeg ville/ jeg måtte". Når hun faller til ro og vi kommer inn igjen på rommet for å ligge i sengen tar det ikke lang tid for hun begynner med spillopper igjen. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må dere bare gå tilbake til det som funket , herlighet 🙈 dere lager jo tydeligvis bare mer jobb og trøbbel for dere selv sånn dere holder på nå.. å hun må jo få vanvittig lite søvn om hun ikke sovner før 23, og vekker 7.30? Sover hun på dagtid da eller er hu sjukt overtrøtt ?

Nei hun sover ikke på dagtid og i følge de ansatte i barnehagen virker hun ikke spesielt trøtt. Utrolig nok. Men jeg tror nok hun er det. Vanligvis sovner hun rundt kl.21:30-22. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tre ting kan dere gjøre;

1:Hvis dere allerede har startet en fight, og dette har blitt en fast greie (med sutring osv) ville jeg forsøk å nullstille vanene ved å la henne ved å totalomvende vanenene helt en gang til. Ta ei uke hvor dere slår av alle lysene hele huset og legg dere samtidig med henne. Alt spennende skal være avslått, som tv og mobil (inkludert deres egen). La alle tenkelige ting som hun måtte mangle ligge klart før hun har lagt seg slik at hun ikke kan spørre om noe eller må hente noe. Ta frem en stol eller sammenleggbar seng, slå av lyset og legg dere til å sove sammen med henne på rommet hennes ei uke, og lås dørene til alle spennende rom. Legg dere å sov, og forklar at nå skal alle sove hvis hun har spørsmål . Da tror jeg hun sovner raskere. 

2: Stå opp før henne, og vekk henne tidligere enn hun er vandt til. (Kjipt.. men gjør et forsøk)

3: Gå en lang tur før middag, spring litt, begynn med svømming eller annen aktivitet. Vær obs på hva hun gjør i barnehage, er hun aktiv der? Og tilrettelegg og tilpass.. det kan hende hun trenger å være både mer aktiv eller mindre, men det må dere teste ut.

Gjør dette slavisk i minst ei uke eller to..  så kan dere begynne å flytte dere ut av rommet igjen, litt etter litt

Anonymkode: 8e555...8c9

• Liker 1
Skrevet

Nei hun sover ikke på dagtid og i følge de ansatte i barnehagen virker hun ikke spesielt trøtt. Utrolig nok. Men jeg tror nok hun er det. Vanligvis sovner hun rundt kl.21:30-22. 

ts

Det høres jo ut som hu er overtrøtt når dere er hjemme på ettermiddagen og ved legging på kvelden… 9,5 time søvn for en 4 åring er ikke spesielt mye, så kan godt henne hun hadde hatt godt av å legge seg tidligere. Ville nok også prøvd å kutte ut tv/skjerm minst en time før legging… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om hun spiser kveldsmat foran barnetv så gjør en forandring der. Barnetv er fra kl 18-18.30 f.eks, så er det kveldsmat ved kjøkkenbordet og så kveldsstell. 

Ha samtaler med henne i fredstid. Finn ut av hva barn kan bestemme og hva voksne bestemmer.

Anonymkode: 8fd7c...36a

Noen gangen om morgenen sier hun unnskyld til oss, så hun har tydeligvis tenkt litt på dette. Da har vi gjerne pratet litt om hvordan vi kan gjøre leggingen mer koselig til neste kveld, hva hun må gjøre og hva vi gjør. Men når kvelden kommer virker det som alt er glemt. De forandringen du foreslår synes jeg virker fornuftig. Å flytte kveldsmaten bort fra tv tror jeg er en god ide.

ts

Skrevet

Ligg ved siden av henne helt til hun sovner. 

Men jeg ville ikke tenkt at en 4,5- åring trenger å legges kl. 18.30, jeg tenker at hun bare ønsker å være med dere. 

Anonymkode: 5f3b1...6fb

• Liker 3
Skrevet

Jeg laget et belønningsskjema til mitt barn da det bare fjaset under legging i den alderen der. Et a4 ark med fire ruter og bilde av en liten ting barnet ønsket seg.  Barnet fikk et kryss for hver kveld det ble liggende stille i sengen etter å ha lagt seg, og tingen da alle fire rutene var krysset ut. Neste ark hadde åtte kryss, og tredje ark 12. I løpet av tredje ark var søvnrutinen inne og vi fant på andre leker om andre ting.

Mange ville sikkert mene dette er en dum metode, men som alenemor desperat av søvnmangel angret jeg ikke. Barnet fikk aldri forventing om belønning for noe annet og er i dag en pliktoppfyllende og grei tenåring. 

Anonymkode: c2cc9...ae1

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...