Gå til innhold

Skal du ikke snart ha barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer en liten utblåsning til alle dere som har en del å si om oss som ikke har barn! 

Dere som kommer i snakk men noen som "burde ha fått barn" "burde fått ett søsken" eller "begynner å bli for gammel for å få barn" eller har vært gift en stund og "det er på tide å få barn" eller  "hvorfor vil dere ikke ha barn". Tenker dere noen gang på hvordan personen på andre siden føler når du spør om dette? At dette er ett utrolig sensitivt tema å ta opp og at det er stor sannsynlighet for at det spørsmålet kan trigge en enorm sorg hos den personen ved at du graver og spør. 

Jeg forundrer med virkelig over dere som spør om dette. Det er faktisk spørsmål jeg får ukentlig.. og har fått i snart 8 år.. kan avsløre for deg at det nesten knuser meg HVER ENESTE GANG. Jeg har vært gift i mange år, har levd livet og reist masse, men alltid hatt ett stort ønske om barn og familie. vi startet derfor relativt tidlig. Vi er snart på 8 året og har 9 graviditeter bak meg - ingen barn. 

Vi fant etter hvert ut at vi har en diagnose som gjør at vi mest sannsynlig aldri får barn. Likevel.. får jeg stadig spørsmål og råd fra perifere venner og mennesker jeg ikke kjenner.. hvorfor vil dere ikke ha barn.. den er ganske vanlig.. eller nå burde dere begynne.. tiden begynner å renne ut... ja, for det har vi ikke tenkt på! 

Skriver egentlig bare her for å minne dere på at det er ikke alltid folk har lyst å dele disse sensitive opplysningene med alle.. men det betyr ikke at det er fritt frem å komme med tips... standaren er.. "har du tenkt på adopsjon.. de fleste blir gravide rett etter med gjerne en eller to"...(rart hvor mange som kjenner noen som har opplevd akkurat dette), bare slapp av så skjer det.. har du prøvd å kutte gluten? om du bare jobber litt mindre så blir du nok gravid med en gang.. ivf er jo en mulighet.. har du tenkt på det?

ja.. vi har tenkt på dette.. men det gjør så sinnsykt vondt når dere kommer med disse tingene.. ikke bare er det myter som er avkreftet av legene.. "du aner ikke hvor mye jeg stresset med å slappe av - fikk høre dette ukentlig!).

hvorfor tror dere at disse svarene skal hjelpe? La være å spørre folk som ikke er nære venner om deres barnløsnet! om de åpner seg opp vis empati men vær så snill ikke kom med en fasit.. du vet nemlig ikke hele bildet!

Anonymkode: 772c9...6b5

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Trodde folk i 2022 visste bedre. En spør ikke om slikt, om en ikke er en veldig nær venninne eller familiemedlem. 
En kan lure på så mangt, men en spør ikke om slikt. 
En spør heller ikke folk om de er gravide fordi det ser ut som en liten kul på magen. En skal være ganske gravid før en kommenterer det. 
Jeg har to barn, og er happy med det. Men har ikke noe formening om andre får barn eller ei. Det er opp til hver enkelt, og mange kan ikke få barn. 
Det sier mer om de enn deg. Klart du blir såret av dette 

Anonymkode: 7bddd...fea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig med deg. Trodde folk i 2022 visste bedre. En spør ikke om slikt, om en ikke er en veldig nær venninne eller familiemedlem. 
En spør heller ikke folk om de er gravide fordi det ser ut som en liten kul på magen. En skal være ganske gravid før en kommenterer det. 
Jeg har to barn, og er happy med det. Men har ikke noe formening om andre får barn eller ei. Det er opp til hver enkelt, og mange kan ikke få barn. 

❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så enig! Jeg er overvektig med en "kule" mage og fikk dette spørsmålet (som er understreket) av en gravid (ukjent) dame i et bryllup jeg var i. Hun ble nærmest sjokkert (og flau) da jeg sa at jeg ikke var gravid. Hun fortjente å bli flau for å si det sånn😬

Anonymkode: f5d2a...19d

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så enig! Jeg er overvektig med en "kule" mage og fikk dette spørsmålet (som er understreket) av en gravid (ukjent) dame i et bryllup jeg var i. Hun ble nærmest sjokkert (og flau) da jeg sa at jeg ikke var gravid. Hun fortjente å bli flau for å si det sånn😬

Anonymkode: f5d2a...19d

sorry.. er så unødvendig!

Jeg klarte ikke å holde igjen.. sikkert derfor jeg bare måtte blåse ut.

Fikk høre i dag at det var på tide for oss å bli voksne.. (altså på tide å få barn!) svarte høyt i køen på butikken "oh mener du jeg ble voksen da jeg mistet den 1. eller 9. babyen min? Ble rimelig stille i køen kan du si.. 

• Hjerte 2
Skrevet

Vi valgte å ikke få barn. Har vært sammen siden vi var i starten av 20-årene og er nå over 40 år. 
Har fått spørsmålet om barn så få ganger at jeg iallfall ikke trenger mer enn en hånd for å telle de. Og selv da så var ikke «mas», men mer noe som falt seg naturlig inn i samtalen. 

Jeg har aldri forstått hvilke mennesker dere alle møter på som er så frekke og til og med antar at noen er gravide som følge av overvekt 😱 jeg er selv overvektig, og da mest rundt magen, og selv da har jeg ikke fått slike frekke spørsmål eller påstander. Er glad jeg ikke har fått spørsmål eller mas fra andre og syns veldig synd på dere som møter på slikt. Uansett om dere er frivillige eller ufrivillige barnløse

Anonymkode: 4c54d...469

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"begynner å bli for gammel for å få barn"

Ja, heldigvis. 

Hadde jeg svart

Anonymkode: 6d404...cc8

Skrevet

Det var en kåring i VG for en tid tilbake, og dette spørsmålet ble rangert som det mest uhøflige og ufølsomme spørsmålet man kunne stille noen. Tok førsteplassen. 

Folk flest er uhøflige idioter. 

Føler med deg, og opplever det samme. "Barn,barn,barn,barn,barn"..

Wræææææææææææl.

Anonymkode: e5417...7c6

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi valgte å ikke få barn. Har vært sammen siden vi var i starten av 20-årene og er nå over 40 år. 
Har fått spørsmålet om barn så få ganger at jeg iallfall ikke trenger mer enn en hånd for å telle de. Og selv da så var ikke «mas», men mer noe som falt seg naturlig inn i samtalen. 

Jeg har aldri forstått hvilke mennesker dere alle møter på som er så frekke og til og med antar at noen er gravide som følge av overvekt 😱 jeg er selv overvektig, og da mest rundt magen, og selv da har jeg ikke fått slike frekke spørsmål eller påstander. Er glad jeg ikke har fått spørsmål eller mas fra andre og syns veldig synd på dere som møter på slikt. Uansett om dere er frivillige eller ufrivillige barnløse

Anonymkode: 4c54d...469

Så godt å høre at dere har sluppet dette! Er helt håpløst.. Kan være alt fra en nabo, til kollega, bekjente av familie. gruer meg til en hver sosial setting da jeg vet dette kommer opp.

Var i tre bryllup i sommer og fikk flere spørsmål av helt ukjente mennesker. i ene bryllupet til svigersøster mi klarte hennes svigermor som jeg aldri har møtt før å fortelle meg om hvor viktig det var for oss å roe oss ned og få barn.. (vi har bodd en del i utlandet), spesielt med tanke på alderen min.. hun på butikken er moren til ei jeg gikk på aktiviteter sammen med som barn.. har ikke hatt kontakt på over 15 år.. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var en kåring i VG for en tid tilbake, og dette spørsmålet ble rangert som det mest uhøflige og ufølsomme spørsmålet man kunne stille noen. Tok førsteplassen. 

Folk flest er uhøflige idioter. 

Føler med deg, og opplever det samme. "Barn,barn,barn,barn,barn"..

Wræææææææææææl.

Anonymkode: e5417...7c6

det tror jeg på.. hadde aldri funnet på å spørre noen som noe slikt! folk ass!  😤

Skrevet

Noen sier det for å gni det inn, andre bare lurer på hva som skjer i livet ditt. Vi har barn nå og fikk det etter 11 år. Giftet oss ungt og prøvde ubevisst i mange år. Mistet et til prematur fødsel og etter det ble det stille, men enorm bekymring fra alle kjente. Det var liksom så synd på oss stakkars. Enda vi ikke følte det sånn. Savnet kom etter at vi mistet første også gikk det seg til etter mange forsøk på IVF. Helt mareritt hvordan folk spør og graver om noe så personlig. Nå er vi ikke norske, men folks nysgjerrighet er kvalmende lik.

Anonymkode: a763a...368

Skrevet

Skjuler du dette for alle dine nærmeste?

Anonymkode: c4ba6...7f5

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Noen sier det for å gni det inn, andre bare lurer på hva som skjer i livet ditt. Vi har barn nå og fikk det etter 11 år. Giftet oss ungt og prøvde ubevisst i mange år. Mistet et til prematur fødsel og etter det ble det stille, men enorm bekymring fra alle kjente. Det var liksom så synd på oss stakkars. Enda vi ikke følte det sånn. Savnet kom etter at vi mistet første også gikk det seg til etter mange forsøk på IVF. Helt mareritt hvordan folk spør og graver om noe så personlig. Nå er vi ikke norske, men folks nysgjerrighet er kvalmende lik.

Anonymkode: a763a...368

ja.. opplever nok at de fleste spør av ren nysgjerrighet.. Oftest disse jeg ikke sier noe til eller svarer skarpt tilbake.. haha kommer ann på dagsform.. man merker fort hvem som spør fordi de bryr seg og hvem som bare graver.. 

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Skjuler du dette for alle dine nærmeste?

Anonymkode: c4ba6...7f5

Alle våre nærmeste vet. inkludert nærmeste venner. Varierer litt i hvor mye detaljer vi har sagt, men de vet nok til at de har vært en veldig god støtte :) 

Dette gjelder hovedsaklig perifere og helt ukjente mennesker.. 🤷‍♀️

• Hjerte 1
Skrevet

Vi strevde lenge med å få barn. Fikk til slutt to med Ivf. 

Jeg får fortsatt spørsmål om flere barn, og nå klarer jeg å svare slik som jeg aldri klatre mens vi prøvde. Jeg pleier å svare (vennlig nok) at det var veldig vanskelig å få barn for oss og at jeg ikke hadde orket en ny runde som heller ikke hadde vært garantert resultat. Folk pleier å si noe om at de ikke hadde tenkt det kunne være slik. 

Så det er mitt lille bidrag til medsøstre som står i samme fortvilende situasjon som jeg selv var i før. 

Anonymkode: 57818...7c5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi strevde lenge med å få barn. Fikk til slutt to med Ivf. 

Jeg får fortsatt spørsmål om flere barn, og nå klarer jeg å svare slik som jeg aldri klatre mens vi prøvde. Jeg pleier å svare (vennlig nok) at det var veldig vanskelig å få barn for oss og at jeg ikke hadde orket en ny runde som heller ikke hadde vært garantert resultat. Folk pleier å si noe om at de ikke hadde tenkt det kunne være slik. 

Så det er mitt lille bidrag til medsøstre som står i samme fortvilende situasjon som jeg selv var i før. 

Anonymkode: 57818...7c5

❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...