Gå til innhold

Skal du ikke snart ha barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her kommer en liten utblåsning til alle dere som har en del å si om oss som ikke har barn! 

Dere som kommer i snakk men noen som "burde ha fått barn" "burde fått ett søsken" eller "begynner å bli for gammel for å få barn" eller har vært gift en stund og "det er på tide å få barn" eller  "hvorfor vil dere ikke ha barn". Tenker dere noen gang på hvordan personen på andre siden føler når du spør om dette? At dette er ett utrolig sensitivt tema å ta opp og at det er stor sannsynlighet for at det spørsmålet kan trigge en enorm sorg hos den personen ved at du graver og spør. 

Jeg forundrer med virkelig over dere som spør om dette. Det er faktisk spørsmål jeg får ukentlig.. og har fått i snart 8 år.. kan avsløre for deg at det nesten knuser meg HVER ENESTE GANG. Jeg har vært gift i mange år, har levd livet og reist masse, men alltid hatt ett stort ønske om barn og familie. vi startet derfor relativt tidlig. Vi er snart på 8 året og har 9 graviditeter bak meg - ingen barn. 

Vi fant etter hvert ut at vi har en diagnose som gjør at vi mest sannsynlig aldri får barn. Likevel.. får jeg stadig spørsmål og råd fra perifere venner og mennesker jeg ikke kjenner.. hvorfor vil dere ikke ha barn.. den er ganske vanlig.. eller nå burde dere begynne.. tiden begynner å renne ut... ja, for det har vi ikke tenkt på! 

Skriver egentlig bare her for å minne dere på at det er ikke alltid folk har lyst å dele disse sensitive opplysningene med alle.. men det betyr ikke at det er fritt frem å komme med tips... standaren er.. "har du tenkt på adopsjon.. de fleste blir gravide rett etter med gjerne en eller to"...(rart hvor mange som kjenner noen som har opplevd akkurat dette), bare slapp av så skjer det.. har du prøvd å kutte gluten? om du bare jobber litt mindre så blir du nok gravid med en gang.. ivf er jo en mulighet.. har du tenkt på det?

ja.. vi har tenkt på dette.. men det gjør så sinnsykt vondt når dere kommer med disse tingene.. ikke bare er det myter som er avkreftet av legene.. "du aner ikke hvor mye jeg stresset med å slappe av - fikk høre dette ukentlig!).

hvorfor tror dere at disse svarene skal hjelpe? La være å spørre folk som ikke er nære venner om deres barnløsnet! om de åpner seg opp vis empati men vær så snill ikke kom med en fasit.. du vet nemlig ikke hele bildet!

Anonymkode: 9ed03...a78

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du er litt på feil kategori. Folk her er prøvere og ufrivillig barnløse.

Anonymkode: 21e60...6c0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du er litt på feil kategori. Folk her er prøvere og ufrivillig barnløse.

Anonymkode: 21e60...6c0

oh, så det nå at jeg postet i feil gruppe.. Ja, her er det vell flere i samme båt.. 

Skrev i sinne i går.. er midt i venting på resultat at enda ett innsett og kjenner bare jeg ble rasende da jeg fikk dette spørsmålet på butikken av en nesten fremmed person.. beklager! 

Anonymkode: 9ed03...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...