Gå til innhold

Samboere og barn men han frir ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har vært sammen i nesten 5 år og har 2 barn sammen. Ting fungerer fint i hverdagen, vi krangler sjeldent og har et helt vanlig A4 familieliv. Han har hele tiden sagt han vil gifte seg etterhvert og familie og venner har spurt oss om våre tanker rundt giftemål ved flere anledninger. Jeg har gitt utrykk for at jeg vil gifte meg, men årene går og han virker å ikke ha planer om å fri med det første. Jeg har spurt mange ganger om hans tanker rundt det og han avfeier temaet ved å gi utrykk for at jeg maser om det. (Jeg har ikke spurt så mye eller ofte at det blir mas, jeg prøver bare finne ut av vår fremtid sammen) 

Jeg er så gammeldags at jeg syns det er rett at mannen skal fri, noe han også har gitt utrykk for at han er enig i. 

Så jeg lurer, hva er deres tanker om hvorfor han ikke frir? 

Anonymkode: 5f6b0...572

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han avfeier temaer du tar opp og får deg til å føle at du maser så respekterer han deg ikke. Av den grunn hadde jeg tenkt meg om to ganger om dette var en jeg ville gifte meg med, hvertfall ikke en jeg ville sett på som en "gave" at fridde til meg! 

Anonymkode: a48dd...7d2

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Han er barnslig. Dere har barn. Vis i det minste barna den æren å være i et ordentlig og forpliktende familieforhold… 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Guds himmelrike åpner porten for de som har vist sin forpliktelse for frelseren jesus. Å ikke gifte seg er jo som å fornekte den kristne tro. Kanskje snakk med presten. Presten har svar på det meste.

Anonymkode: 7e7c1...92d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mulig han er som meg.

Vi har vært samboere i 19 år og har flere unger. Ingen planer om å fri/gifte meg.

Er foreldrene hans skilt?

Anonymkode: be57e...6a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å ikke gifte seg er jo som å fornekte den kristne tro.

Helt logisk med andre ord. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Han føler at du maser. Slutt å mas. 

Anonymkode: d3a20...b68

• Liker 2
Skrevet

Ok. Gitt at du har valgt å ha et syn på deg selv som hjelpeløs tigger og han som den agerende part med all makt så er alt som det skal være. Du må da vente på at han synes det gir mening for han å fri. 

Synes du det gir mening for deg å fri her og nå? Da må du velge å ta deg på tak og fri.

og, du? Ikke lær vekk ditt forkastelige kvinnesyn til ungene dine. Barn flest lærer å diskriminere kvinner ikke fra sin far, men fra sin mor. 

Anonymkode: 06e0c...95c

• Liker 12
Skrevet

Må han fri? De fleste idag blir vel enige?

Har vært sammen med samboeren min i 16pr, vi er ikke gift, men har 2 barn sammen. Han var gift i 10år før han traff meg, og det er en av grunnene til at han ikke har villet gifte seg. Først no er han klar, og vi skal gifte oss i Italia til våren. 

Men klart, jeg har ventet, og det har vært noen år jeg ikke har nevnt noe, for det ble bare negativ stemning av det. Men så til jul ifjor, så dukket det plutselig opp en ring…. Så kanskje du bare må ha litt tolmodighet? Selv om det ikke er lett… 

Anonymkode: c3540...ddc

Skrevet

Min manns eks dame ønsket veldig at han skulle fri, de var sammen i 10 år. Han følte ikke det var rett. Med meg fridde han etter 1.5 år fordi vi var full klaff.  Kanskje han ikke vil gifte seg eller føler det er rett? 

Anonymkode: 975e1...515

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Han føler at du maser. Slutt å mas. 

Anonymkode: d3a20...b68

Enig her.

Et annet aspekt er; hva er poenget med å gifte seg? Hvorfor må du gifte deg?

Anonymkode: b5d06...830

• Liker 3
Skrevet

Kvinner skal ikke fri. Når man står på alteret for å inngå pakten med jesus så vil det ikke aksepteres om kvinnen har fridd. Det er mannen som bestemmer giftemål, ikke kvinnen. 

Skjønner godt at TS ikke vil bra. Bra jobbet TS!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig her.

Et annet aspekt er; hva er poenget med å gifte seg? Hvorfor må du gifte deg?

Anonymkode: b5d06...830

Det er for å inngå livs-pakten mellom de som par og jesus som vitne. Det vet jo alle som har gått på bibelskole.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mulig han er som meg.

Vi har vært samboere i 19 år og har flere unger. Ingen planer om å fri/gifte meg.

Er foreldrene hans skilt?

Nei. Foreldrene hans har vært gift i mange år og er fremdeles det. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg og samboer har vært sammen i nesten 5 år og har 2 barn sammen. Ting fungerer fint i hverdagen, vi krangler sjeldent og har et helt vanlig A4 familieliv. Han har hele tiden sagt han vil gifte seg etterhvert og familie og venner har spurt oss om våre tanker rundt giftemål ved flere anledninger. Jeg har gitt utrykk for at jeg vil gifte meg, men årene går og han virker å ikke ha planer om å fri med det første. Jeg har spurt mange ganger om hans tanker rundt det og han avfeier temaet ved å gi utrykk for at jeg maser om det. (Jeg har ikke spurt så mye eller ofte at det blir mas, jeg prøver bare finne ut av vår fremtid sammen) 

Jeg er så gammeldags at jeg syns det er rett at mannen skal fri, noe han også har gitt utrykk for at han er enig i. 

Du gir vekk melken gratis så hvorfor skal han da måtte kjøpe kuen?

• Liker 10
Skrevet

Gifte seg, bygge hus, lage barn. Velger du denne rekkefølgen slipper du bekymringen men du har jo tatt steg 2 og 3 før 1 og mannen ser ingen grunn å forplikte seg formelt. Ekteskap er så utvannet i Norge at det er mer eller mindre folklore.

Anonymkode: 03bbc...94b

• Liker 8
Skrevet

Vi har to barn og vært sammen i 10. fortatt ikke gift! Skjønner følelsen….

Anonymkode: 70914...fae

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Guds himmelrike åpner porten for de som har vist sin forpliktelse for frelseren jesus. Å ikke gifte seg er jo som å fornekte den kristne tro. Kanskje snakk med presten. Presten har svar på det meste.

Kanskje han ikke er kristen? 
det er jo nettopp det at kristendommen har styrt oss og bestemt hvordan vi skal leve i noen tusen år. Vi har kjempet mot, og fått friheten og kan til og med lovlig kjøpe bolig med samboer. Merker at en del , spesielt kvinner, vil tilbake til tvangen. Det kan selvsagt være at hun er religiøs og ikke han ( noe en kanskje burde snakke om før en får barn) , men i mange tilfeller har kvinner bare en romantisk forestilling om seg selv som prinsesse for en dag. Disneys skyld. Hun kan starte med og gå til presten, gå i kirken hver søndag, lese i Bibelen hver kveld om hun ikke gjør det allerede, og så finne en mann som er like sterk i troen som henne. De fleste i Norge i dag er ikke så kristne. Det finnes ingen annen logisk grunn til og gifte seg i Norge i dag, men de rettigheter en har som samboere. 

Anonymkode: 029f6...80a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei. Foreldrene hans har vært gift i mange år og er fremdeles det. 

TS

Hadde de et valg? Hvor gamle er de? 
jeg og søsknene mine ville aldri finne på og gifte oss fordi vi har et valg , noe generasjonene før kjempet veldig for. Tror forekdrene mine hadde blitt svært skuffet om jeg giftet meg selvom de selv har vært gift i 50 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Gifte seg, bygge hus, lage barn. Velger du denne rekkefølgen slipper du bekymringen men du har jo tatt steg 2 og 3 før 1 og mannen ser ingen grunn å forplikte seg formelt. Ekteskap er så utvannet i Norge at det er mer eller mindre folklore.

Anonymkode: 03bbc...94b

Ekteskap er nok noe de etter oss kommer til og le godt av ja. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...