Gå til innhold

Mistenker spiseforstyrrelse. Hva skal jeg spesifikt se etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 15 år gammel niese som jeg mistenker kan ha en spiseforstyrrelse. Men hvilke tegn bør få alarmen t å gå? 
å være småspist er jo ikke nok. 

Anonymkode: b3186...fa2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ned i vekt .kaster opp .. veldig fokus på kroppen.. kalorier...etc...

Men igjen..det kan også være mye annet en spiseforstyrrelser 

• Liker 1
Skrevet

Se om hun flytter maten rundt på tallerken istedenfor å spise, og legger serviett over når hun er ferdig.

• Liker 3
Skrevet

Er veldig individuelt, men dette er noen ting familien min i ettertid har fortalt at de så på meg, men som de på tidspunktet ikke tenkte over at kunne være tegn på spiseforstyrrelser.

Blandet ikke maten på fatet mitt. Ris for seg, gulrøtter for seg, saus for seg. Når det ble servert f.eks. amerikansk blanding, plukket jeg ut de forskjellige grønnsakene og la dem i hver sin haug på fatet.

Spiste alltid skje-mat med t-skje. Aldri spiseskje.

Veldig rigid på rutiner rundt mat. For familien min var ikke dette et rødt flagg fordi jeg alltid har vært veldig avhengig av rutiner. Det de i ettertid så var "off", var at jeg ble enda mere frustrert, stresset og redd når rutiner rundt mat ble endret enn jeg ble når andre rutiner ble endret.

Brukte voldsomme mengder krydder.

Drakk light-brus og spiste matvarer med kunstig søtning selv om jeg visste at jeg ble veldig dårlig i magen av det og vanligvis holdt meg unna kunstig søtning nettopp fordi jeg ble dårlig. Jeg skyldte på at jeg syntes det smakte godt (valgte bevist produkter og smaker som ikke ble produsert med sukker for å kunne skylde på smaken).

Anonymkode: 5a4e7...c0a

• Liker 1
Skrevet

Uff… takk for svar over. Ser dessverre at nesten alt her «stemmer» 😔

ts

Anonymkode: b3186...fa2

Skrevet

Jeg spiste alltid med familien, for ellers ville det bli lagt merke til. Så jeg spiste alltid middag, bare ikke noe annet. Jeg trente hele tiden fordi jeg drev aktivt med idrett. Ingen la merke til noe fokus på kropp fordi jeg kledde meg i store klær. 

Anonymkode: d3e6f...a93

Skrevet

Går hun ned i vekt? Drikker mye i stedet for å spise? 

Følg med om hun forlater fellesrommene en liten stund etter måltid. Går hun på badet feks? 

Anonymkode: 0f077...f69

Skrevet

Noe av det jeg gjorde. Drikker mye ved måltider, flytter maten rundt på tallerken, liker ikke at maten blir blandet, mye rutiner rundt måltid og blir frustrert hvis de ikke følges, går med større klær, går på do etter måltid, sår på knoke (tegn på oppkast) problemer med å spise nye typer mat, tygge tyggegummi, bli stressa og ukonsentrert når det nærmer seg måltid

Anonymkode: 1c435...958

Skrevet

Her er en fin oversikt:

Hentet fra:

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/spiseforstyrrelser/anoreksi-hvordan-hjelpe/

Symptomer du bør se etter

Personer som sliter med en spiseforstyrrelse prøver ofte å skjule sykdommen. Her er noen tegn som kan tyde på anoreksi eller en annen spiseforstyrrelse:

• Spiser små porsjoner mat og hopper over måltider
  • Unngår kaloririk mat som kjøtt og sukkerholdig mat
  • Oppfører seg annerledes ved måltider. De kan skjære maten i små biter, smuldre den opp og bruke lang tid på å spise
  • Ønsker å spise alene
  • Tilbereder store måltider for familie og venner, men spiser ikke selv, eller spiser bare en liten porsjon med kalorifattig mat
  • Angir metthet etter å ha spist bare en liten porsjon mat
  • Er irritabel og stresset, særlig rundt måltidene
  • Forlater bordet under eller like etter et måltid, ofte for å gå på toalettet
  • Lyver om mat og er hemmelighetsfulle. Forteller gjerne at de har spist for å unngå et måltid
  • Hamstrer mat eller samler mengder av oppskrifter
  • Snakker stadig om mat
  • Sier de føler seg veldig tykke, mens de er veldig tynne
  • Klager over at de hater deler av kroppen sin
  • Bruker mye tid på trening
  • Har fine dunhår i ansiktet
  • Fryser ofte og bruker masse klær for å holde seg varm og for å skjule avmagring
  • Drikker mye vann eller kullsyreholdig, kalorifattig drikke
  • Har høyt skole- eller jobbfravær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...