AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Jeg skal reise bort i høytiden (5 dager), men ønsker likevel å ha et juletre så det blir koselig i stua før jeg reiser. Egentlig mest fordi jeg har fått en del fin juletrepynt opp igjennom som bare støver i et skap Men hvordan gjør jeg det med vanning når jeg er bortreist? Dør treet om det ikke får vann daglig? Jeg er tilbake i siste del av romjul/nyttårsaften, så hadde vært koselig om treet fortsatt levde. Noen tresorter som tåler mer? Anonymkode: 97003...a65
always Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal reise bort i høytiden (5 dager), men ønsker likevel å ha et juletre så det blir koselig i stua før jeg reiser. Egentlig mest fordi jeg har fått en del fin juletrepynt opp igjennom som bare støver i et skap Men hvordan gjør jeg det med vanning når jeg er bortreist? Dør treet om det ikke får vann daglig? Jeg er tilbake i siste del av romjul/nyttårsaften, så hadde vært koselig om treet fortsatt levde. Noen tresorter som tåler mer? Anonymkode: 97003...a65 Plasttre - trenger ikke å vannes 👍 3
Mamajune11 Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skal reise bort i høytiden (5 dager), men ønsker likevel å ha et juletre så det blir koselig i stua før jeg reiser. Egentlig mest fordi jeg har fått en del fin juletrepynt opp igjennom som bare støver i et skap Men hvordan gjør jeg det med vanning når jeg er bortreist? Dør treet om det ikke får vann daglig? Jeg er tilbake i siste del av romjul/nyttårsaften, så hadde vært koselig om treet fortsatt levde. Noen tresorter som tåler mer? Anonymkode: 97003...a65 Plast.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Skrevet 5. desember 2022 Anbefaler plast, ja. Edelgran drysser mindre enn vanlig gran. Men det tåler ikke flere dager uten vann, spesielt ikke om det er "nyoppsatt" - da må man gjerne vanne et par ganger om dagen. Du kan prøve selv-vanningstriks med brusflaske, men altså, et tre drikker en brusflaske tom på no time. Så jeg ville altså gått for plast. Vi reiser også vekk i romjulen, er vekke 4-5 dager som regel, og herregud så deilig å komme hjem til plasttreet, og ikke et helt uttørket juletre. Anonymkode: 32279...de9
Rebecca30 Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 (endret) Et juletre som står inne i en varm stue vil fort tørke ut, så det er viktig at det får nok vann. Det er imidlertid mulig å få treet til å overleve noen dager uten vanning ved å følge noen enkle tips: Plasser treet i et kaldt rom eller i et kjølig vindu. Juletrær tåler ikke varme temperaturer, så jo kaldere det er, jo lenger vil treet holde seg friskt. Fyll en plastflaske med vann og stikk den inn i jorden rundt treet. Flasken vil sakte frigjøre vannet til jorden, så treet får litt fuktighet over tid. Plasser en plastpose over treet. Posen vil holde på fuktigheten, slik at treet ikke tørker ut så fort. Det finnes også juletrær som er mer tørkeresistente enn andre, som for eksempel Nordmannsgran og Balsampinje. Disse tresortene kan tåle å stå noen dager uten vanning. Det er imidlertid ingen garanti for at treet vil overleve uten vanning i 5 dager, så det beste er å prøve å få en venn eller nabo til å gi treet litt vann mens du er bortreist. Endret 5. desember 2022 av Rebecca30
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Få en nabo til å stikke innom? Evt så er plast tre det beste vi har invester i, så slipper man styret med vanning, kvitte seg med treet, barnåler osv. Anonymkode: 405e3...609
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 vanndunke med vann og slange mellom Anonymkode: 3c711...6a8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 Rebecca30 skrev (58 minutter siden): Et juletre som står inne i en varm stue vil fort tørke ut, så det er viktig at det får nok vann. Det er imidlertid mulig å få treet til å overleve noen dager uten vanning ved å følge noen enkle tips: Plasser treet i et kaldt rom eller i et kjølig vindu. Juletrær tåler ikke varme temperaturer, så jo kaldere det er, jo lenger vil treet holde seg friskt. Fyll en plastflaske med vann og stikk den inn i jorden rundt treet. Flasken vil sakte frigjøre vannet til jorden, så treet får litt fuktighet over tid. Plasser en plastpose over treet. Posen vil holde på fuktigheten, slik at treet ikke tørker ut så fort. Det finnes også juletrær som er mer tørkeresistente enn andre, som for eksempel Nordmannsgran og Balsampinje. Disse tresortene kan tåle å stå noen dager uten vanning. Det er imidlertid ingen garanti for at treet vil overleve uten vanning i 5 dager, så det beste er å prøve å få en venn eller nabo til å gi treet litt vann mens du er bortreist. Juletre plantet i jord? Plassere en plastpose over? 😂 Finfine tips for stiklinger og små potteplanter. Anonymkode: d86a9...72d 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Juletre plantet i jord? Plassere en plastpose over? 😂 Finfine tips for stiklinger og små potteplanter. Anonymkode: d86a9...72d Du får kjøpt juletre på rot ja, så hos Coop obs her før helga. De er gjerne litt mindre da, i hvert fall de jeg har sett. Anonymkode: be2d1...c99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå