Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal reise bort i høytiden (5 dager), men ønsker likevel å ha et juletre så det blir koselig i stua før jeg reiser. Egentlig mest fordi jeg har fått en del fin juletrepynt opp igjennom som bare støver i et skap :)

Men hvordan gjør jeg det med vanning når jeg er bortreist? Dør treet om det ikke får vann daglig? Jeg er tilbake i siste del av romjul/nyttårsaften, så hadde vært koselig om treet fortsatt levde. 

Noen tresorter som tåler mer?

Anonymkode: 97003...a65

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skal reise bort i høytiden (5 dager), men ønsker likevel å ha et juletre så det blir koselig i stua før jeg reiser. Egentlig mest fordi jeg har fått en del fin juletrepynt opp igjennom som bare støver i et skap :)

Men hvordan gjør jeg det med vanning når jeg er bortreist? Dør treet om det ikke får vann daglig? Jeg er tilbake i siste del av romjul/nyttårsaften, så hadde vært koselig om treet fortsatt levde. 

Plasttre - trenger ikke å vannes 👍

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Plast. 

Skrevet

Anbefaler plast, ja. 

Edelgran drysser mindre enn vanlig gran. Men det tåler ikke flere dager uten vann, spesielt ikke om det er "nyoppsatt" - da må man gjerne vanne et par ganger om dagen. Du kan prøve selv-vanningstriks med brusflaske, men altså, et tre drikker en brusflaske tom på no time. 

Så jeg ville altså gått for plast. 

Vi reiser også vekk i romjulen, er vekke 4-5 dager som regel, og herregud så deilig å komme hjem til plasttreet, og ikke et helt uttørket juletre. 

Anonymkode: 32279...de9

Skrevet (endret)

Et juletre som står inne i en varm stue vil fort tørke ut, så det er viktig at det får nok vann. Det er imidlertid mulig å få treet til å overleve noen dager uten vanning ved å følge noen enkle tips:

• Plasser treet i et kaldt rom eller i et kjølig vindu. Juletrær tåler ikke varme temperaturer, så jo kaldere det er, jo lenger vil treet holde seg friskt.
  • Fyll en plastflaske med vann og stikk den inn i jorden rundt treet. Flasken vil sakte frigjøre vannet til jorden, så treet får litt fuktighet over tid.
  • Plasser en plastpose over treet. Posen vil holde på fuktigheten, slik at treet ikke tørker ut så fort.
  • Det finnes også juletrær som er mer tørkeresistente enn andre, som for eksempel Nordmannsgran og Balsampinje. Disse tresortene kan tåle å stå noen dager uten vanning.

Det er imidlertid ingen garanti for at treet vil overleve uten vanning i 5 dager, så det beste er å prøve å få en venn eller nabo til å gi treet litt vann mens du er bortreist.

Endret av Rebecca30
Skrevet

Få en nabo til å stikke innom? Evt så er plast tre det beste vi har invester i, så slipper man styret med vanning, kvitte seg med treet, barnåler osv. 

Anonymkode: 405e3...609

Skrevet

vanndunke med vann og slange mellom

Anonymkode: 3c711...6a8

Skrevet
Rebecca30 skrev (58 minutter siden):

Et juletre som står inne i en varm stue vil fort tørke ut, så det er viktig at det får nok vann. Det er imidlertid mulig å få treet til å overleve noen dager uten vanning ved å følge noen enkle tips:

• Plasser treet i et kaldt rom eller i et kjølig vindu. Juletrær tåler ikke varme temperaturer, så jo kaldere det er, jo lenger vil treet holde seg friskt.
  • Fyll en plastflaske med vann og stikk den inn i jorden rundt treet. Flasken vil sakte frigjøre vannet til jorden, så treet får litt fuktighet over tid.
  • Plasser en plastpose over treet. Posen vil holde på fuktigheten, slik at treet ikke tørker ut så fort.
  • Det finnes også juletrær som er mer tørkeresistente enn andre, som for eksempel Nordmannsgran og Balsampinje. Disse tresortene kan tåle å stå noen dager uten vanning.

Det er imidlertid ingen garanti for at treet vil overleve uten vanning i 5 dager, så det beste er å prøve å få en venn eller nabo til å gi treet litt vann mens du er bortreist.

Juletre plantet i jord? Plassere en plastpose over? 😂 Finfine tips for stiklinger og små potteplanter.

Anonymkode: d86a9...72d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Juletre plantet i jord? Plassere en plastpose over? 😂 Finfine tips for stiklinger og små potteplanter.

Anonymkode: d86a9...72d

Du får kjøpt juletre på rot ja, så hos Coop obs her før helga. De er gjerne litt mindre da, i hvert fall de jeg har sett.

Anonymkode: be2d1...c99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...