Gjest Frøkenlurer Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Hei, jeg har snart eksamen. Vi skal skrive en akademisk tekst om emne vi har lært (sosialt arbeid). Vi har tidligere levert inn arbeidskrav hvor vi har skrevet om lignende ting som kan komme på eksamen. Jeg sitter å skriver ned forberedelser på ulike begrep, definisjoner og utfyller de litt. Jeg skulle gjerne bruke ting jeg har skrevet om i arbeidskravet, er det mulig å skrive det om for å unngå å plagiere seg selv? I så fall hvor mye er det snakk om da? Håper noen har noe peiling :)
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Så lenge det ikke er ordrett burde det gå bra. Noen ganger legges det vel også opp til at arbeidskrav spesifikt skal kunne brukes mot eksamen. Anonymkode: 398a0...27b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Du må bare unngå å klippe og lime fra dine egne tekster. Så lenge du skriver eksamensteksten på nytt går det fint. Ikke se på den gamle teksten! Anonymkode: 5d365...cd0 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Du kan hensvise til deg selv! Unngå selvplagiering. Var en sak om dette i media hvor en elev på sykepleien ved HINN ble tatt for selvplagiering. Skrevet om det i media Anonymkode: 540d1...14e
Gjest Frøkenlurer Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må bare unngå å klippe og lime fra dine egne tekster. Så lenge du skriver eksamensteksten på nytt går det fint. Ikke se på den gamle teksten! Anonymkode: 5d365...cd0 Okei, så da mener du at jeg ikke burde låne ting fra arbeidskrav selv om jeg skrive det på nytt med andre ord? Er så synd for er relevante ting men vil jo ikke få plagiat
c_buk Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Henvis til deg selv så skal det gå fint. Evt så kan du henvise til de samme kildene som du brukte sist, om det er aktuelt. Dersom begge disse tipsene er irrelevante, hadde jeg bare unngått å se på min gamle tekst.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 Min erfaring er at det skall veldig mye til før man blir tatt i plagiat, spesielt selvplagiering. En ting er om du plagierte en tidligere bacheloroppgave du skrev som de da automastisk vil ha inne i systemet, men en relativt uformell skoleoppgave burde gå fint. Uansett skriver du det bare litt om så går det fint. Anonymkode: ed1e3...9af
Embla Othea Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 For å unngå selvplagiering kan du henvise til deg selv.
c_buk Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min erfaring er at det skall veldig mye til før man blir tatt i plagiat, spesielt selvplagiering. En ting er om du plagierte en tidligere bacheloroppgave du skrev som de da automastisk vil ha inne i systemet, men en relativt uformell skoleoppgave burde gå fint. Uansett skriver du det bare litt om så går det fint. Anonymkode: ed1e3...9af Hadde en gruppeinnlevering (eller vi var 2) og vi ble tatt i plagiering siden min partner fant ut at han skulle hente inn noe tekst fra en tidligere tekst jeg hadde skrevet. Han tenkte ikke på å henvise til meg. Kjente/kjenner han ikke så vet ikke hvordan det gikk med han. Jeg måtte inn å "forsvare" meg muntlig og slapp akkurat unna.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Jeg ville ikke henvist til meg selv, heller skrevet med nye ord og henvist til pensum eller andre litterære kilder. Anonymkode: fd300...69b 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg ville ikke henvist til meg selv, heller skrevet med nye ord og henvist til pensum eller andre litterære kilder. Anonymkode: fd300...69b Dette Siden eksamen skal være anonym vil man jo bli «avslørt» ved å henvise til eget arbeid? Anonymkode: 0b10c...228 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Frøkenlurer skrev (12 timer siden): Okei, så da mener du at jeg ikke burde låne ting fra arbeidskrav selv om jeg skrive det på nytt med andre ord? Er så synd for er relevante ting men vil jo ikke få plagiat Nei, se under. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville ikke henvist til meg selv, heller skrevet med nye ord og henvist til pensum eller andre litterære kilder. Anonymkode: fd300...69b Dette. Eneste grunn til å henvise til seg selv tenker jeg er hvis man har utført et forsøk eller en undersøkelse eller noe slikt, og faktisk funnet ut noe nytt SELV. Å henvise til seg selv når man selv bare har brukt andre kilder i det første arbeidet tenker jeg er ren latskap, og det ville irritert meg som sensor. Selv om jeg formelt sett kanskje ikke kan stryke noen på det, så hadde jeg trukket for dårlig kildebruk. Anonymkode: 5d365...cd0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette Siden eksamen skal være anonym vil man jo bli «avslørt» ved å henvise til eget arbeid? Anonymkode: 0b10c...228 I tillegg et eget, upublisert arbeid en søppelkilde. Ikke kvalitetssikret, ikke tilgjengelig for sensor. Anonymkode: 5d365...cd0 1
Gjest Frøkenlurer Skrevet 7. desember 2022 #15 Skrevet 7. desember 2022 Ser mange sier henvis til deg selv det tror jeg ikke er noe lurt da vi har fått beskjed om å unngå bruke det vi har skrevet om tidligere for selv plagiering og da ville de nok nevnt det. Læreren mente vi skulle nå ha mer kunnskap og klare å bruke pensum bedre slik at vi slapp å skrive om noe. Eksamen er ferdig og tror det gikk fint men det hadde vært fint å vite i hvor stor grad man må skrive om ting, sånn at man ikke driter seg ut på det til senere tid, så hvis noen har noen tanker om det så gjerne kom med forslag
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #16 Skrevet 7. desember 2022 BRUK HENVISNING TIL EGEN TIDLIGERE INNLEVERTE TEKST. Jeg har jobbet som saksbehandler for nemnd som utviser folk for selvplagiering. Er du usikker, så for guds skyld, henvis til egen tidligere innleverte oppgave. Hver måned var det folk som ble utvist pga selvplagiering, både uaktsomt (1.semester utestengelse) og forsettelig(2.semester utestenging), ved høyskolen hvor jeg jobbet. Anonymkode: 761e0...a63
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #17 Skrevet 7. desember 2022 Du skal henvise til eget arbeid OG føre det opp på referanselista Jeg tar master nå og her er reglene vi har fått: Anonymkode: 38698...03f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå