AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Hei. Jeg vil gjerne høre deres ærlige meninger. Jeg er gravid med min første i tredje trimester. Jeg er fulltidsstudent, men har også en 50% stilling ved siden av skolen. De siste månedene har jeg vært i praksis, og har tatt ut all ferien min for å unngå å jobbe ved siden av praksisen. Nå har jeg brukt opp feriedagene, og har fortsatt 3 uker igjen av praksis. Saken er den at jeg begynner å bli utslitt. Det tar på å være i praksis 8-16 hver dag, og jobb 16-22 flere dager i uka. I tillegg er eksamensperioden rett rundt hjørnet, og jeg klarer ikke å forstå hvordan jeg skal ha energi til å komme meg gjennom dette. Klarer heller ikke å sove ordentlig om natten heller, med div. plager som graviditeten fører med seg. Synes dere det er innafor å snakke med legen om å sykemeldes en liten periode? Det sitter så langt inne, men jeg tror det er den eneste måten jeg kan komme meg gjennom (og bestå) dette semesteret uten å bli totalt utmattet. Anonymkode: 3fca5...97a 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Det er bare legen som kan vurdere hvorvidt du har behov for en sykemelding, så det syns jeg du skal ta opp. Men husk at du ikke har lov å avlegge eksamen som sykemeldt! Anonymkode: 3737e...b5b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Eneste fastlegen du kan ta denne diskusjonen med. Dessverre er mange «svangerskap er ikke sykdom», måtte gå i flere uker på jobb på sykehjem med bekkenløsning som lærling. Var ikke før jeg faktisk var dønn alvorlig med legen at hun ga meg sykemelding. Forbered deg på at du kanskje ikke får 100%, men redusert. Anonymkode: c0aad...352
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 absolutt, men spør fastlegen. Anonymkode: a6534...e5e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Støtter deg så inderlig i å få en sykmelding! Er selv gravid i uke 34 (andregangs) og jobber i 50% stilling i barnehage. Jeg har vært 50% sykmeldt i en måned allerede (dvs at jeg har jobbet 25%) og om en uke eller to kommer jeg til å be om full sykmelding. Ingen er tjent med at vi er utslitte til fødsel. Gjør alt du kan for å få hvilt deg 😊🎈 Anonymkode: bfa98...80e 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 Få deg sykemelding! Og jeg tror ikke det er noen regel at du ikke kan ta eksamen. Du er sykemeldt fra jobb, ikke fra resten av livet ditt. Anonymkode: ac5e3...b35
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 Sykmelding fra jobb? Sjekk i såfall med NAV om du har lov til å studere samtidig som du mottar sykepenger. Anonymkode: fb3ab...68b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Få deg sykemelding! Og jeg tror ikke det er noen regel at du ikke kan ta eksamen. Du er sykemeldt fra jobb, ikke fra resten av livet ditt. Anonymkode: ac5e3...b35 Det finnes regler, og det finnes unntak fra reglene. nav.no har litt om det: "I utgangspunktet får du ikke sykepenger mens du er under utdanning. Er du i stand til å studere på heltid, går NAV ut fra at du også kan arbeide. Det er likevel noen tilfeller der du kan ha rett til penger fra NAV mens du studerer." Anonymkode: fb3ab...68b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Få deg sykemelding! Og jeg tror ikke det er noen regel at du ikke kan ta eksamen. Du er sykemeldt fra jobb, ikke fra resten av livet ditt. Anonymkode: ac5e3...b35 Jo, det er regel. Jeg var i lignende situasjon som ts, men var syk og ikke gravid. Undersøkte da med nav og de sa de ikke kunne hindre meg i å studere så mye jeg ville, men jeg hadde ikke lov å ta eksamen som sykemeldt. Anonymkode: 3737e...b5b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, det er regel. Jeg var i lignende situasjon som ts, men var syk og ikke gravid. Undersøkte da med nav og de sa de ikke kunne hindre meg i å studere så mye jeg ville, men jeg hadde ikke lov å ta eksamen som sykemeldt. Anonymkode: 3737e...b5b På søknad om sykepenger må man svare på om man har studert, mener jeg å huske. Anonymkode: fb3ab...68b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 Du kan evt høre med studiested om du kan få utsatt siste del av praksis. Jeg fikk det når jeg skulle operere. Skulle ha 8 uker praksis, fikk godkjent alle læremål etter 6 uker så var det bare å ta igjen timene senere. Men spørs vel kanskje hvor lenge du må utsette da, om du ikke klarer ta det igjen før fødsel🤔 Anonymkode: d5e62...2e0
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Skrevet 6. desember 2022 TS: Takk for alle svar. 💗 Jeg ble sykemeldt i dag. Fikk nærmest sykemeldingen kastet etter meg, så det var ikke noe problem. Jeg hadde tenkt å foreslå èn uke, men legen kom meg i forkjøpet og sa at to uker er fint for å se om jeg klarer å komme meg litt. For en lettelse 😅 Jeg er nå sykemeldt mens jeg leverer eksamen, men jeg tror ikke det skal være noe problem siden det er en oppgave vi har hatt tilgang på siden august. Måtte heller ikke krysse av for at jeg studerer nå mens jeg er sykemeldt på nav sine sider. Anonymkode: 4ff65...21d 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS: Takk for alle svar. 💗 Jeg ble sykemeldt i dag. Fikk nærmest sykemeldingen kastet etter meg, så det var ikke noe problem. Jeg hadde tenkt å foreslå èn uke, men legen kom meg i forkjøpet og sa at to uker er fint for å se om jeg klarer å komme meg litt. For en lettelse 😅 Jeg er nå sykemeldt mens jeg leverer eksamen, men jeg tror ikke det skal være noe problem siden det er en oppgave vi har hatt tilgang på siden august. Måtte heller ikke krysse av for at jeg studerer nå mens jeg er sykemeldt på nav sine sider. Anonymkode: 4ff65...21d Du må krysse av for det når du leverer søknad om sykepenger, som gjøres når sykemeldingen er gått ut… Jeg ville tatt en telefon til nav å sjekket for sikkerhets skyld. Anonymkode: 612ab...ec4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du må krysse av for det når du leverer søknad om sykepenger, som gjøres når sykemeldingen er gått ut… Jeg ville tatt en telefon til nav å sjekket for sikkerhets skyld. Anonymkode: 612ab...ec4 Ok, da skal jeg gjøre det. I verste fall kan vel siste dag i sykemeldingen flyttes til dagen før eksamen. 🙂 Anonymkode: 4ff65...21d 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, da skal jeg gjøre det. I verste fall kan vel siste dag i sykemeldingen flyttes til dagen før eksamen. 🙂 Anonymkode: 4ff65...21d Så lenge du er oppmeldt som student tror jeg at du må krysse av for at du har vært "under utdanning". Jeg antar at du er student i dagene før eksamen også. Men snakk med NAV, så får du korrekt informasjon. Godt å høre at du fikk sykmelding. God bedring Anonymkode: fb3ab...68b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå