AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Del Skrevet 4. desember 2022 Hei. Dette er veldig sårbart og skamfullt å prate om, men nå trenger jeg virkelig noen tips, og kanskje tørstende ord fra andre i samme situasjon. Jeg holder på å gå på veggen. Har to barn på 6 og 1,5 år, jobber ca 20-30%, studerer fulltid et krevende studie. Far til ungene pendler en times tid så henting og levering faller på meg. Jeg er så sliten, vil grine hver dag. Finner ingen glede i hverdagen lenger fordi barnet på 1,5 er så krevende. Jeg har i tillegg noen psykiske utfordringer. Barnet på 6 år krever lite, men krever av meg i form av den dårlige samvittigheten jeg får over å ikke klare bedre. Jeg har en snill samboer som tar ansvar og stiller opp mye. Står midt i eksamensperioden nå og føler jeg kan «ingen ting» og jeg klarer ikke konsentrere meg eller lese, løse oppgaver osv fordi jeg er så overstimulert og utslitt av det minste barnet. Konsentrasjonsproblemer er noe jeg sliter meg i utgangspunktet og det har forverret seg kraftig nå. Det er ingen spesielle behov i bildet altså, hun er bare krevende om dagen, får pupp mange ganger om natta, og skal bli bært hele tiden. Har en vilje av stål, hyler frem til hun får det som hun vil. Har ikke overskudd eller vilje til å ta noen kamper nå. Jobben er det eneste stedet jeg trives nå, og får en pause fra alt. Blir uvel av å gå inn døra hjemme, synes det er så forbanna tøft. Vet ikke hvor jeg vil med dette, men trenger bare å få det ut. Har ikke så mange å snakke med siden de på studiet ikke har barn/familie, og de fleste venninnene mine verken har barn eller studerer(jeg er ung). Jeg har kort lunte, blir sur over småting og hever stemmen - som er langt fra den mammaen jeg egentlig er. Jeg har mange vonde tanker nå og skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom de neste ukene med vettet i behold..😭😭😭 Jeg elsker ungene over alt på jord og synes de fortjener mye bedre. Det gjør så vondt å føle jeg bare har 10% å gi😭 Anonymkode: c37c6...227 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Del Skrevet 4. desember 2022 Høres vondt ut 💔 har du mulighet til å være et annet sted når mannen kommer hjem? Eller på et annet rom? Der du får lese i fred, der han tar barna i denne perioden? Anonymkode: 82fea...623 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 4. desember 2022 #3 Del Skrevet 4. desember 2022 Vel, tenker det er viktig at du og samboer legger en plan for dagene til barnet på 1,5 år. At du ikke får nattesøvn er en skikkelig energityv, og tror du vil få mer energi hvis du får sovet hele nettene. Flott at du har ammet lenge, men tror ærlig talt at det er på tide å avslutte det. Lykke til 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Del Skrevet 4. desember 2022 Jeg tror du kan avslutte nattamming . Barn over året trenger ikke mat om natta.. så lenge det ikke er noen spesielle behov inni bildet... Anonymkode: b5ccb...1e3 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Del Skrevet 4. desember 2022 Jeg antar i svaret mitt at samboer og barnas far er samme person. Far må bidra mer i hverdagen. Enten må barna være lengre i barnehage, eller han må finne jobb nærmere hjemmet. At han enten henter eller leverer er ikke for mye å be om. I tillegg må du slutte med nattamming, kanskje også amming ellers også. Dette gjøres best ved at du er borte en helg, da kan du hvile skikkelig samtidig. Pappa har ikke pupp, og kan tilby vann hvis ungen er tørst. Anonymkode: 0df15...eb6 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 4. desember 2022 #6 Del Skrevet 4. desember 2022 Kjedeleg situasjon ❤️ Her er mine tankar om kva som evt burde bli gjort for å betre kvardagen: 1. Kan du ta permisjon frå studie? Evt kun 1 semester. Verka ut som det er mykje på ein gong no. Og sidan jobb er fristedet ditt er det dumt å ta det vekk istadenfor. 2. Kan far pendle mindre, evt ta enten levering eller henting i barnehage, så blir det litt mindre for deg? 3. Har du mulighet å trekke deg vekk meir når mannen er heime, til å studere eller berre få deg ei pause? 4. Har de vurdert å slutte med nattamming? Det å få pupp fleire gongar på natt som 1.5åring er jo vanlegvis ikkje nødvendig, men óg forstyrrar det søvnen til både deg og barnet. Og sånn som du har det no tenar ingen på! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg tror du kan avslutte nattamming . Barn over året trenger ikke mat om natta.. så lenge det ikke er noen spesielle behov inni bildet... Anonymkode: b5ccb...1e3 Unødvendig kommentar. Hun kan avslutte nattamming, men det kan bli litt av en kamp. Anonymkode: fe8fd...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eryn Skrevet 4. desember 2022 #8 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Unødvendig kommentar. Hun kan avslutte nattamming, men det kan bli litt av en kamp. Anonymkode: fe8fd...f4a Hvorfor er det en unødvendig kommentar? Det første jeg tenkte var at nattamming er den viktigste tingen du kan ta tak i, f.eks. i juleferien? Det holdt på å ta drepen på meg på slutten, da hun våknet hver eneste time og skulle ha pupp. Jeg holdt på å tørne, og en ny verden åpnet seg opp for meg da jeg fikk hjelp/tips/oppskrift på hvordan avslutte den. Etter 5 - 6 dager var nattammingen avsluttet og hun OG JEG sov gjennom hele natta. Uten ordentlig søvn over lang tid kan enhver person få et sammenbrudd. Går hun fullt i barnehage? Benytt deg av det hver dag hvis du ikke allerede gjør det. Klem ❤️ 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Unødvendig kommentar. Hun kan avslutte nattamming, men det kan bli litt av en kamp. Anonymkode: fe8fd...f4a Det er jo sant! Så store barn klarer seg fint uten mat om natten. Det vil gå ut over tennene også. Anonymkode: 71489...c3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Unødvendig kommentar. Hun kan avslutte nattamming, men det kan bli litt av en kamp. Anonymkode: fe8fd...f4a Og den kampen orker hun ikke ta når hun er sliten og har eksamen Anonymkode: 82fea...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatteLatte Skrevet 4. desember 2022 #11 Del Skrevet 4. desember 2022 Det er pappaen som må ta den kampen. Mor må sove på et annet rom, helst i et annet hus. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Del Skrevet 4. desember 2022 Når en har såpass små barn så er hverdagen krevende. Er det virkelig riktig tidspunkt med krevende studier? Er det mulig å utsette studiene ihvertfall et år? Jeg synes at alle ville få en bedre hverdag om en reduserer stresset med å sette studiene på vent en stund. Det virker som mannen prøver å gjøre så godt han kan, men du mor prøver å være blekksprut med et umenneskelig press. Alt for mye på en gang Anonymkode: 59611...cfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #13 Del Skrevet 4. desember 2022 Prøv å kutte/slutte med nattmat- og den jobben må far ta. 😊 En god natts søvn hjelper på psyken Anonymkode: 785e2...a18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #14 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Unødvendig kommentar. Hun kan avslutte nattamming, men det kan bli litt av en kamp. Anonymkode: fe8fd...f4a Er vel bedre med en kamp på en liten uke enn å fortsette med oppbrutt søvn over lengre tid nå som hun allerede er utslitt? Amming er bra det, men ikke når det går på bekostning av mors psykiske og fysiske helse. Anonymkode: 6b033...c13 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #15 Del Skrevet 4. desember 2022 Tusen takk for svar alle sammen❤️ jeg vil veldig gjerne slutte å amme på natten, og vet godt det ikke er noe behov. Men det er utrolig vanskelig å ta den kampen nå, samboeren min har også en krevende jobb som har en heftig innspurt med diverse nå før jul. Vi skal prate sammen om ammingen i morgen. På en måte føler jeg ikke at jeg kommer utenom å kutte kraftig ned på eller ta permisjon fra studier, for også dette tærer på meg. Føler jeg ender opp med å ikke klare noen ting - verken hjemme eller på studier fordi jeg gaper over alt for mye. Men det sitter så innmari langt inne å skulle sette det på pause, jeg har bare tatt det første semesteret nå. Jeg har ofret så utrolig mye for å få til det her, og jobbet livet av meg😭 Foreløpig er det ikke mulig å gjøre noe med hans pendlersituasjon heller.. men takk for alle tips! Skal først og fremst prøve å få avviklet ammingen nå, men det hjelper meg lite når jeg har to eksamener til uka og har dundrende hjertebank og føler jeg ikke får puste av alt stresset og presset😭 Føler meg også så ensom, og at ingen skjønner hva jeg går gjennom..😭 Anonymkode: c37c6...227 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #16 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for svar alle sammen❤️ jeg vil veldig gjerne slutte å amme på natten, og vet godt det ikke er noe behov. Men det er utrolig vanskelig å ta den kampen nå, samboeren min har også en krevende jobb som har en heftig innspurt med diverse nå før jul. Vi skal prate sammen om ammingen i morgen. På en måte føler jeg ikke at jeg kommer utenom å kutte kraftig ned på eller ta permisjon fra studier, for også dette tærer på meg. Føler jeg ender opp med å ikke klare noen ting - verken hjemme eller på studier fordi jeg gaper over alt for mye. Men det sitter så innmari langt inne å skulle sette det på pause, jeg har bare tatt det første semesteret nå. Jeg har ofret så utrolig mye for å få til det her, og jobbet livet av meg😭 Foreløpig er det ikke mulig å gjøre noe med hans pendlersituasjon heller.. men takk for alle tips! Skal først og fremst prøve å få avviklet ammingen nå, men det hjelper meg lite når jeg har to eksamener til uka og har dundrende hjertebank og føler jeg ikke får puste av alt stresset og presset😭 Føler meg også så ensom, og at ingen skjønner hva jeg går gjennom..😭 Anonymkode: c37c6...227 Bare ett lite forslag når du slutter å amme, siden begge har mest press i ukene. Kanskje far kan ta starten i en helg? Er dere av dem som er heldige kan dette være nok. Anonymkode: 899e4...468 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 5. desember 2022 #17 Del Skrevet 5. desember 2022 Jeg tenker også at hvis denne 1,5 åringen ikke får ordentlig nattesøvn siden hen er oppe for amming flere ganger pr natt, så går dette ut over humøret til barnet på dagtid. Jeg vil tro at et barn som får tilstrekkelig uavbrutt søvn, vil bli mer rolig og tilsnakkende. Vet bare med meg selv hvordan mitt modus er etter å ha vært våken en masse ganger pr natt, kontra uavbrutt nattesøvn. Lykke til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå