AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Del Skrevet 4. desember 2022 Eller kan man faktisk risikere å ende opp på gata i Norge? Hvis situasjon er at man er enslig uten barn men er i jobb og har inntekt på bare noen tusen kroner over lavinntektsgrensen og derfor ikke kan velge blant dyrere leiligheter. Anonymkode: 778af...40d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Del Skrevet 4. desember 2022 Jeg tror ikke de er pliktig til å hjelpe deg hvis du har inntekt. Anonymkode: adf49...7e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 4. desember 2022 #3 Del Skrevet 4. desember 2022 Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Del Skrevet 4. desember 2022 Er du vill. Du må bare utvide ditt geografiske området, så finner du noe med mindre du er kriminell eller har dårlige referanser Anonymkode: 43a2a...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Del Skrevet 4. desember 2022 Hvorfor får du ikke napp? Enslig med fast inntekt trodde jeg var mye enklere enn med barn som mange velger ikke å leie ut til. Anonymkode: 5334e...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Del Skrevet 4. desember 2022 NAV kan hjelpe deg. Ingen skal behøve å bo på gata. Du kan få hjelp til både depositum og eventuelt til å dekke nødvendig husleie. Om du faktisk står uten et sted å bo, har NAV steder man kan bo i kortere perioder, til man finner noe eget. Anonymkode: d1732...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Del Skrevet 4. desember 2022 Så enkelt er det ikke. De hjelper deg ikke på den måten du tror. Du kan få økonomisk hjelp i form av sosialhjelp, men det er på kortsikt, ikke langsikt og det krever at du søker en ny jobb. Du må flytte på deg om du ikke finne bolig i det området du ønsker. Det er ikke så enkelt å gå til NAV også får du en bolig av dem. De kan gi rådgiving og hjelpe deg, hvor du egentlig sitter å ser på at de scroller på finn.no. etter boliger. Du kan få praktisk hjelp til å skriv søknad og meldinger til utleiere på finn.no, det er hjelpen du får. Verken mer eller mindre. Er det krise og du må ha en plass å bo på dagen, så kan du få hjelp til å finne hotell du har råd til. Hvis alt annet er prøvd først, sofa hos familie, venner, bekjente, naboer osv og telt. Det eneste de kan hjelpe deg med er å søke kommunal bolig, og de er like dyre som privatmarkedet og også mye dyrere, så da er du like langt. Så lenge du er frisk og oppegående så får du ikke "hjelp" i den forstand at du får severt en perfekt billig bolig fra NAV. De som får det er typ psykisk utviklingshemmet som må på omsorgsbolig og flyktninger/asylsøkere. Du må gjøre som alle andre, gå ned i standard og krav til bolig, eller flytt på deg eller skaff deg bedre inntekt. Anonymkode: ff1b2...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror ikke de er pliktig til å hjelpe deg hvis du har inntekt. Anonymkode: adf49...7e5 NAV har plikt til å hjelpe folk å ha tak over hodet. Det gjelder for alle, uansett om man har inntekt eller ikke. Anonymkode: d1732...246 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor får du ikke napp? Enslig med fast inntekt trodde jeg var mye enklere enn med barn som mange velger ikke å leie ut til. Anonymkode: 5334e...58b Jeg har ikke begynt letingen enda men tenker alltid worst case. Jeg har heller ikke referanser. Har bodd i ekskjærestens hus i mange år. Anonymkode: 778af...40d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Del Skrevet 4. desember 2022 Da risikerer man selvfølgelig å havne på "hospits" eller en eller annen form for kommunal leilighet. Hvor det allerede er temmelig fullt av alkoholikere og / eller narkotika-misbrukere. Eller folk med forskjellige diagnoser, Anonymkode: ea85f...e37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #11 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): NAV kan hjelpe deg. Ingen skal behøve å bo på gata. Du kan få hjelp til både depositum og eventuelt til å dekke nødvendig husleie. Om du faktisk står uten et sted å bo, har NAV steder man kan bo i kortere perioder, til man finner noe eget. Anonymkode: d1732...246 Så rosenrødt og fint og flott er det ikke. Dersom du får økonomisk hjelp, så vil det komme med strenge krav om at man søker ny jobb med bedre inntekt. De dekker ikke bolig livet ut fordi du har dårlig inntekt. Er det liten til ingen sjanse for at du evner å bedre din økonomiske situasjon, så får du ikke langtidshjelp til bolig. Det å få leie bolig på privatmarkedet med NAV garanti gjør det nesten vanskeligere for deg på boligmarkedet. De fleste utleierne skyr det som pesten. Anonymkode: ff1b2...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Eller kan man faktisk risikere å ende opp på gata i Norge? Hvis situasjon er at man er enslig uten barn men er i jobb og har inntekt på bare noen tusen kroner over lavinntektsgrensen og derfor ikke kan velge blant dyrere leiligheter. Anonymkode: 778af...40d Kan du ikke gå inn på kommunens hjemmesider og søke om kommunal bolig? Du får ringe NAV i morgen og snakke med dem, har du leilighet nå - men leter etter ny? Hvorfor får du ingen leilighet tror du? Anonymkode: 47f07...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #13 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da risikerer man selvfølgelig å havne på "hospits" eller en eller annen form for kommunal leilighet. Hvor det allerede er temmelig fullt av alkoholikere og / eller narkotika-misbrukere. Eller folk med forskjellige diagnoser, Anonymkode: ea85f...e37 Hospits er kun for de som er i aktiv rus, og det er kun Oslo kommune som tilbyr samtlige hospits. Andre fylker og kommuner har andre type ordninger for de i aktiv rus. Alle kommuner har nødboliger og avtaler med forskjellige hotell, som man kan bo på til nøds - hvis man ikke er rusavhengig. 😊. Men er usikker på hvordan NAV hjelper med dette, når man er i fast jobb selv. Man må ringe dem å forklare situasjon, og kanskje ringe boligkontoret i kommunen sin. Anonymkode: 47f07...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kraftwerk Skrevet 4. desember 2022 #14 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hospits er kun for de som er i aktiv rus, og det er kun Oslo kommune som tilbyr samtlige hospits. Andre fylker og kommuner har andre type ordninger for de i aktiv rus. Alle kommuner har nødboliger og avtaler med forskjellige hotell, som man kan bo på til nøds - hvis man ikke er rusavhengig. 😊. Men er usikker på hvordan NAV hjelper med dette, når man er i fast jobb selv. Man må ringe dem å forklare situasjon, og kanskje ringe boligkontoret i kommunen sin. Anonymkode: 47f07...702 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da risikerer man selvfølgelig å havne på "hospits" eller en eller annen form for kommunal leilighet. Hvor det allerede er temmelig fullt av alkoholikere og / eller narkotika-misbrukere. Eller folk med forskjellige diagnoser, Anonymkode: ea85f...e37 NAV skiller på de som er i aktiv og belastet rus, og de som ikke ruser seg. Det sier vel seg selv, men kanskje ikke for alle . Har førstehåndserfRing med dette selv, fra flere kommuner. Så det går helt fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #15 Del Skrevet 4. desember 2022 Her var det mye rart. Hvis vedkommende har en god jobb, så tvinger ikke Nav henne til å flytte på seg 😅 Da er hun jo like langt. Jeg kjenner en sykepleier som ikke fant seg bolig, de fikk rett og slett ikke. Var bare uflaks og mange om beinet. Hun og samboeren fikk da utdelt kommunal bolig til 9000 kr i månedsleie. En fin leilighet. Hun jobber 100% som sykepleier og er oppegående. Anonymkode: a26a7...a57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #16 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har ikke begynt letingen enda men tenker alltid worst case. Jeg har heller ikke referanser. Har bodd i ekskjærestens hus i mange år. Anonymkode: 778af...40d Da kanskje du kan skaffe en referanse fra arbeidsgiver og vise til at du ikke har betalingsanmerkninger feks. Dersom du i tillegg kan betale depositum burde du da ha alle muligheter på leiemarkedet. Anonymkode: 5334e...58b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
always Skrevet 4. desember 2022 #17 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Eller kan man faktisk risikere å ende opp på gata i Norge? Hvis situasjon er at man er enslig uten barn men er i jobb og har inntekt på bare noen tusen kroner over lavinntektsgrensen og derfor ikke kan velge blant dyrere leiligheter. Anonymkode: 778af...40d Nav er pliktig til å hjelpe folk med et sted å bo. Men de stedene er midlertidig. Men de vil nok høre med deg om du har venner eller familie du kan overnatte hos først. Kanskje du kan endre noe i selve søknadsprosessen. Noe med deg som gjør at du ikke får napp? Jeg har alltid fått tilbud om leilighetene jeg har vært på visning på. Vet ikke hvorfor, men jeg er dame og rolig av meg, kanskje noe med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #18 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har ikke begynt letingen enda men tenker alltid worst case. Jeg har heller ikke referanser. Har bodd i ekskjærestens hus i mange år. Anonymkode: 778af...40d Bare stå på. Følg rådene til ab 5334e...58b. Dette klarer du helt sikkert uten NAV! Anonymkode: f68e5...909 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #19 Del Skrevet 4. desember 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ikke begynt letingen enda men tenker alltid worst case. Jeg har heller ikke referanser. Har bodd i ekskjærestens hus i mange år. Anonymkode: 778af...40d da kan eksen gi ref. Anonymkode: 43a2a...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #20 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her var det mye rart. Hvis vedkommende har en god jobb, så tvinger ikke Nav henne til å flytte på seg 😅 Da er hun jo like langt. Jeg kjenner en sykepleier som ikke fant seg bolig, de fikk rett og slett ikke. Var bare uflaks og mange om beinet. Hun og samboeren fikk da utdelt kommunal bolig til 9000 kr i månedsleie. En fin leilighet. Hun jobber 100% som sykepleier og er oppegående. Anonymkode: a26a7...a57 Sikker på dette nå da? Viste du at de kommer med kriterier/krav? I oslo for eksempel så har de et kriteriet om at man må ha inntekt mindre enn 5G grunnbeløpet om man er et par. Det er på 557 385 kr i året. I Bergen er kravet for par på 4G grunnbeløpet. Det varierer fra kommune til kommune og ikke alle opplyser om inntektsgrensen på nettet. Vet du egentlig hvor mye en sykepleier i 100% tjener? Det er også ikke slik at venninnen din får bo der i 15 år. Det er maks utleietid på 3 år som er hovedregelen. Anonymkode: ff1b2...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå