Gå til innhold

Svindelepost fra Digipost?

Thyra

Anbefalte innlegg

Jeg er nesten helt sikker på at dette må være svindel. Fikk epost fra en rar adresse, hvor det stod at jeg har fått to ny meldinger i digipost. En fra AV om innvilgelse av alderspensjon (det er mange år til jeg blir pensjonist) og en fra et forsikringsselskap. Underskrevet med Vennlig hilsen Digipost.

Jeg har ikke engang opprettet Digipost!

Dere som bruker Digipost, får dere mail om at dere har fått en melding? Og hvilken adresse kommer mailen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som sagt, dette er nesten garantert svindel, men blir jo litt stresset over om det er noen viktige meldinger jeg ikke får lest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man får e-post med beskjed om at man har ny melding om man har opprettet en digipostkonto.

Digipost sender e-post fra adressen [email protected]

Anonymkode: 060e1...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ved å prøve å logge direkte inn hos Digipost. Ikke klikk på lenker i e-postene du har fått.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nylig en e-post om at jeg visstnok hadde fått en ny melding på Altinn, og e-posten deres kommer fra [email protected]

Men jeg heg ALDRI hatt noen profil / konto eller noe, gjennom Altinn!  

Anonymkode: 2d80e...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, man får e-post med beskjed om at man har ny melding om man har opprettet en digipostkonto.

Digipost sender e-post fra adressen [email protected]

Jeg har ikke opprettet Digipost konto.

Her kom mailen fra [email protected]

og det står Svar til:[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk nylig en e-post om at jeg visstnok hadde fått en ny melding på Altinn, og e-posten deres kommer fra [email protected]

Men jeg heg ALDRI hatt noen profil / konto eller noe, gjennom Altinn!  

ALLE kan vel logge seg inn på Altinn med bank-id?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (44 minutter siden):

Jeg er nesten helt sikker på at dette må være svindel. Fikk epost fra en rar adresse, hvor det stod at jeg har fått to ny meldinger i digipost. En fra AV om innvilgelse av alderspensjon (det er mange år til jeg blir pensjonist) og en fra et forsikringsselskap. Underskrevet med Vennlig hilsen Digipost.

Jeg har ikke engang opprettet Digipost!

Dere som bruker Digipost, får dere mail om at dere har fått en melding? Og hvilken adresse kommer mailen fra?

Det er ikke svindel FRA digipost, men svindlere som utgir seg for å være Digipost. Hvis du ikke engang har profil på Digipost, sletter du selvfølgelig bare mailene. 

Hadde du hatt bruker på digipost derimot, kunne du bare ha logget inn der (i appen eller nettsiden) ikke via link mailer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Thyra På siden til Digipost står dette:

Det hender dessverre at ondsinnede aktører sender ut falske e-poster som ser ut som de kommer fra Digipost. Den enkleste måten å skille ekte fra falske e-poster er å sjekke avsenders e-postadresse. Den finner du ved å klikke på avsenderen. E-poster fra Digipost sendes alltid fra [email protected]. Videre bør du alltid sjekke adressefeltet til lenker du mottar via e-post. Er det en annen adresse enn digipost.no går lenken heller ikke til oss.

https://www.digipost.no/hjelp/privat
Under «Ofte stilte spørsmål»- 15.

Endret av Peanut
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (29 minutter siden):

Det er ikke svindel FRA digipost, men svindlere som utgir seg for å være Digipost. Hvis du ikke engang har profil på Digipost, sletter du selvfølgelig bare mailene. 

Hadde du hatt bruker på digipost derimot, kunne du bare ha logget inn der (i appen eller nettsiden) ikke via link mailer.

Skjønte at ikke Digipost svindler folk, uttrykte meg litt klønete..

Vet jeg bare kunne logget meg inn på Digipost om jeg hadde bruker. Men siden jeg ikke har det ble jeg LITT i tvil om det KUNNE ha vært viktig post som ble sendt til meg på Digipost selv om jeg ikke har bruker...

Men da har jeg fått bekreftet at dette er svindelforsøk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke opprettet Digipost konto.

Her kom mailen fra [email protected]

og det står  Svar til:[email protected]

men hvorfor står det egentlig "Svar til:[email protected]da ? 

hvis det står no-reply i epost-adressen deres, så sier det seg selv at det ikke er mulig å sende noen e-poster til dem. Eventuelt at det er mulig å sende e-post din denne adressen, men at sånne e-poster aldri kommer til å bli lest eller besvart av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/4/2022 at 11:07 PM, AnonymBruker said:

men hvorfor står det egentlig "Svar til:[email protected]da ? 

hvis det står no-reply i epost-adressen deres, så sier det seg selv at det ikke er mulig å sende noen e-poster til dem. Eventuelt at det er mulig å sende e-post din denne adressen, men at sånne e-poster aldri kommer til å bli lest eller besvart av dem. 

Det kalles spoofing. Det er som de scammer-telefonene som ser ut som de kommer fra norske telefonnummer, mens i virkeligheten er det et callingsenter i India.
I praksis kommer eposten fra en helt annen server, og så maskerer de emailens ekte adresse med noe annet.

no-reply kan det stå i hvilken som helst epostadresse, det er ikke dermed sagt at det ikke er mulig å svare på dem, men det er også en måte å få folk med mindre nettvett til å gå på limpinnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg i tvil så trykker jeg ikke på link og logger inn på nettsiden direkte i nettleser. Eventuelt ringer jeg den det gjelder. Feks står det sparebank 1 har sendt noe så ringer jeg sparebank 1 og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...