AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Jeg sliter. Ikke litt, men veldig. Første tiden gikk kjempebra, og det var før det startet en ny en. Han nye, gjør ofte narr av meg. Pirker på meg, tråkker på meg ganske ofte. Kommer ofte med stikk, som at «du kommer jo til å slutte uansett, så du kommer ikke til å få fortsette her». Sier at jeg ikke er «helt god» osv. Hvorfor han kommer med denne påstanden, vet jeg ikke, for jeg er ganske god venn med de andre. dynamikken på jobb blir helt annerledes når han jobber kveldsvakt. Han baksnakker også andre kollegaer. Jeg kjenner meg dritlei. Jeg har prøvd å snakke med lederen min, men føler at jeg ikke blir møtt med forståelse. Hva gjør jeg? Anonymkode: 254ee...f35
klarinetta Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Jeg ville satt på lydopptak på mobilen for å fange opp dette, og ta det videre. Neida, ikke lov å ta opp blablabla, men det driter du i. Dette må få konsekvenser for personen. 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Ta kontakt med opplæringskontoret, og drøft saken med dem. De har plikt til å hjelpe deg. Anonymkode: 581c6...1bd 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg sliter. Ikke litt, men veldig. Første tiden gikk kjempebra, og det var før det startet en ny en. Han nye, gjør ofte narr av meg. Pirker på meg, tråkker på meg ganske ofte. Kommer ofte med stikk, som at «du kommer jo til å slutte uansett, så du kommer ikke til å få fortsette her». Sier at jeg ikke er «helt god» osv. Hvorfor han kommer med denne påstanden, vet jeg ikke, for jeg er ganske god venn med de andre. dynamikken på jobb blir helt annerledes når han jobber kveldsvakt. Han baksnakker også andre kollegaer. Jeg kjenner meg dritlei. Jeg har prøvd å snakke med lederen min, men føler at jeg ikke blir møtt med forståelse. Hva gjør jeg? Anonymkode: 254ee...f35 Ta kontakt med fagforeningen og få hjelp til hva du skal gjøre men meld ham for mobbing. Her er fra arbeidstilsynet mobbing på arbeidsplassen, se link. Ikke aksepter driten og ikke la han mobbe deg ut. Anonymkode: 38a96...492 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 Noe jeg kan gjøre enn så lenge? Jeg tør ikke si i fra…Eller, det er mer at jeg føler på skam og flause fordi jeg blir utsatt for mobbingen. TS Anonymkode: 254ee...f35
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 Det er dessverre slik i en arbeidskonflikt at selv om man selv er den som utsettes for urettferdighet, så kan det være en lang og tung kamp å kjempe. Ofte har det gått et stykke før man innser at man må ta tak, og da har man kanskje mistet både energi, selvfølelse osv, og triveselen blir kanskje aldri den samme. Hvis det kommer til det punktet at firmaet må ta et valg, så vil de dessverre ofte lande på det valget som er mest gunstig for seg selv. Skal de kvitte seg med en fersk lærling, eller noen med lang erfaring og kompetanse? Kan jeg spørre om du er mann eller kvinne, og omtrent hvordan aldersforskjellen mellom deg og vedkommende er? Har vedkommende lang erfaring, eller noe relasjon til sjefen? Hvis du velger å kjempe kampen, så må du dokumentere konkret hva som skjer. Skriv ned tidspunkt og situasjoner der tingene skjer, og tidspunkt for når du har tatt dette opp med leder og andre ting. Vær konkret, vis til situasjoner og ikke "jeg synes han ofte gjør sånn. Hele tiden gjør sånn". Du må si "klokken sånn og sånn, skjedde dette, og han så slik og slik" Anonymkode: 214c9...0df 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er dessverre slik i en arbeidskonflikt at selv om man selv er den som utsettes for urettferdighet, så kan det være en lang og tung kamp å kjempe. Ofte har det gått et stykke før man innser at man må ta tak, og da har man kanskje mistet både energi, selvfølelse osv, og triveselen blir kanskje aldri den samme. Hvis det kommer til det punktet at firmaet må ta et valg, så vil de dessverre ofte lande på det valget som er mest gunstig for seg selv. Skal de kvitte seg med en fersk lærling, eller noen med lang erfaring og kompetanse? Kan jeg spørre om du er mann eller kvinne, og omtrent hvordan aldersforskjellen mellom deg og vedkommende er? Har vedkommende lang erfaring, eller noe relasjon til sjefen? Hvis du velger å kjempe kampen, så må du dokumentere konkret hva som skjer. Skriv ned tidspunkt og situasjoner der tingene skjer, og tidspunkt for når du har tatt dette opp med leder og andre ting. Vær konkret, vis til situasjoner og ikke "jeg synes han ofte gjør sånn. Hele tiden gjør sånn". Du må si "klokken sånn og sånn, skjedde dette, og han så slik og slik" Anonymkode: 214c9...0df Vi er ganske unge begge to. Er bare et år mellom oss. Jeg er dame. Han tok fagbrev for rundt 2 år siden. Ikke samme faget, men er fortsatt tette yrker likevel. Jeg er elektriker, han programmerer. TS Anonymkode: 254ee...f35
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Noe jeg kan gjøre enn så lenge? Jeg tør ikke si i fra…Eller, det er mer at jeg føler på skam og flause fordi jeg blir utsatt for mobbingen. TS Anonymkode: 254ee...f35 Den fyren har PRØVETID, ta tak så kan du gjerne få ham ut av bedriften. 👌 Sikkert mange som deler dine følelser de tør bare ikke stille opp for seg selv, etter prøvetida er de stuck med han. Anonymkode: 38a96...492
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Narssisist? Prøv grey rock metoden Anonymkode: 87d29...1e9
Blåjojo Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 Anbefaler deg å organisere deg. Da får du hjelp til å ta saken inn for ledelsen, og du står ikke alene i det. Om du ikke var tillit til den tillitsvalgte i bedriften så kan du gå høyere opp i organisasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Narssisist? Prøv grey rock metoden Anonymkode: 87d29...1e9 Har tenkt tanken… Kan du forklare nærmere hva Grey Rock metoden er? TS Anonymkode: 254ee...f35
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #13 Skrevet 4. desember 2022 Blåjojo skrev (1 minutt siden): Anbefaler deg å organisere deg. Da får du hjelp til å ta saken inn for ledelsen, og du står ikke alene i det. Om du ikke var tillit til den tillitsvalgte i bedriften så kan du gå høyere opp i organisasjonen. Er organisert allerede. Hadde helt glemt av det…Føler det er litt overdramatisk, kanskje? Er litt usikker. Vet ikke helt hvem jeg skal henvende meg til først. TS Anonymkode: 254ee...f35
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #14 Skrevet 4. desember 2022 klarinetta skrev (53 minutter siden): Jeg ville satt på lydopptak på mobilen for å fange opp dette, og ta det videre. Neida, ikke lov å ta opp blablabla, men det driter du i. Dette må få konsekvenser for personen. Du har lovt til å ta opp alle samtaler du er en del av Anonymkode: 8407c...4a3 3 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #15 Skrevet 4. desember 2022 Det er arbeidsgiver som har ansvar for at du har et greit arbeidsmiljø. Dersom de ikke tar grep, hør med tillitsvalgte eller fagforeningen. Anonymkode: 8407c...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #16 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er organisert allerede. Hadde helt glemt av det…Føler det er litt overdramatisk, kanskje? Er litt usikker. Vet ikke helt hvem jeg skal henvende meg til først. TS Anonymkode: 254ee...f35 Opplæringskontoret. De har juridisk ansvar for deg, og skal passe på at du har det bra der du er lærling. Anonymkode: 581c6...1bd 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #17 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er organisert allerede. Hadde helt glemt av det…Føler det er litt overdramatisk, kanskje? Er litt usikker. Vet ikke helt hvem jeg skal henvende meg til først. TS Anonymkode: 254ee...f35 tillitsvalgte på arbeidsplassen eller søk opp hovedtillitsvalgte i din kommunen i aktuelt fagforening. Send sms og be om hjelp så ringer de deg. Send inn skriftlig klage på mobbing på arbeidsplassen til øverste sjefen på jobben (verneombudet på arbeidsplassen din eller tillitsvalgte kan hjelpe med dette). Anonymkode: 38a96...492
Blåjojo Skrevet 4. desember 2022 #18 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er organisert allerede. Hadde helt glemt av det…Føler det er litt overdramatisk, kanskje? Er litt usikker. Vet ikke helt hvem jeg skal henvende meg til først. TS Anonymkode: 254ee...f35 Om det går såpass ut over din trivsel på jobb som du beskriver i HI, så er det ikke overdramatisk. Ta kontakt med plasstillitsvalgt, så ruller det videre av seg selv. Kan også snakke med opplæringskontoret, men de er som regel på arbeidsgivers side, og dersom din leder ikke tar dette på alvor er det ikke sikkert du kommer noen vei. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #19 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter. Ikke litt, men veldig. Første tiden gikk kjempebra, og det var før det startet en ny en. Han nye, gjør ofte narr av meg. Pirker på meg, tråkker på meg ganske ofte. Kommer ofte med stikk, som at «du kommer jo til å slutte uansett, så du kommer ikke til å få fortsette her». Sier at jeg ikke er «helt god» osv. Hvorfor han kommer med denne påstanden, vet jeg ikke, for jeg er ganske god venn med de andre. dynamikken på jobb blir helt annerledes når han jobber kveldsvakt. Han baksnakker også andre kollegaer. Jeg kjenner meg dritlei. Jeg har prøvd å snakke med lederen min, men føler at jeg ikke blir møtt med forståelse. Hva gjør jeg? Anonymkode: 254ee...f35 Snakk med veileder. Du kan sikkert få byttet lærlingeplass. Si ifra til verneombud også Anonymkode: b6796...c00
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #20 Skrevet 5. desember 2022 takk for svar, alle sammen! Hvordan kan jeg forandre meg? Jeg bryr meg veldig om andre, og at andre skal ha det bra. Jeg føler ikke jeg kan være meg selv, fordi han her baksnakker meg. Jeg har en del selvinnsikt, ler mye. men jeg føler at jeg kan bli «too» much til tider. Føler jeg krever mye, fordi jeg sliter så. Jeg pleide ikke være sånn, for oftest var mitt viktigste fokus at andre skulle ha en fin dag og jeg ble på en måte en «klovn». Men nå føler jeg meg too much fordi jeg ofte uttrykker hvordan jeg har det, men føler at ingen bryr seg…Det er vondt. Føler også at alle er mye bedre enn meg, til tross for at jeg prøver alt jeg kan. er alt dette i hodet mitt? Hvordan kan jeg forandre meg for å bli bedre likt? TS Anonymkode: 254ee...f35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå