Gå til innhold

Feller på fjellski

Conall

Anbefalte innlegg

Har prøvd mine nye fjellski. Har aldri hatt fjellski før. Jeg går rett opp uten fiskeben. Jeg sklir ikke i nedover bakke og lurer på om det skal være slik? Har absolutt ingen gli i nedover bakke. Finnes det flere typer feller for fjellski? Har veldig lange og breie feller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var litt dårlig formulert. Spørsmålet er om det skal være dårlig gli i nedoverbakke? Og hvis ikke lurer jeg på om det går ann å bytte feller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det feller bare under midten, eller feller i hele skienes lengde?

Hvis det er det siste, så ska led taes av når du skal renne nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (3 minutter siden):

Er det feller bare under midten, eller feller i hele skienes lengde?

Hvis det er det siste, så ska led taes av når du skal renne nedover.

Er en slik felle

E9089AB0-100F-4C3A-8845-C4450E4D330C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conall skrev (14 minutter siden):

Er en slik felle

E9089AB0-100F-4C3A-8845-C4450E4D330C.jpeg

Jeg tenker alt de skal gli lett nedover. Du har antakelig ski som er beregnet for en løper med lavere vekt enn deg. Spennet skal jo være slik at når du står still på skien skal spennet løfte fellene over snøen. Nå du gjør fraspark skal du presse fellen ned i snøen for å gi feste. Har du selv kjøpt skiene nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker alt de skal gli lett nedover. Du har antakelig ski som er beregnet for en løper med lavere vekt enn deg. Spennet skal jo være slik at når du står still på skien skal spennet løfte fellene over snøen. Nå du gjør fraspark skal du presse fellen ned i snøen for å gi feste. Har du selv kjøpt skiene nye?

Jeg fikk hjelp på sport butikken. De er helt nye ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Conall skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk hjelp på sport butikken. De er helt nye ski. 

Det er veldig pussig. Det virker som om du er for tung for skiene og at de er kjøpt for en person med lavere vekt enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (Akkurat nå):

Det er veldig pussig. Det virker som om du er for tung for skiene og at de er kjøpt for en person med lavere vekt enn deg.

Jeg synes også dette er litt rart. Skal snakke med de på butikken igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conall skrev (7 minutter siden):

Jeg synes også dette er litt rart. Skal snakke med de på butikken igjen. 

Gjør det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil den skal gli mer, kan du kjøpe mohair feller. Jeg har slike som du har (syntetiske) for å ikke gli oppover, og tar dem av når jeg skal gli litt fort nedover. 

Anonymkode: 94ddf...54f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rfa skrev (1 time siden):

Du får også voks til selve fellene, resten av skia regner jeg med du alt har glider på ?

Er det impregnering du mener? Har ikke glider på resten av skia. Er det dette som er glider? Har veldig lite peiling på felleski.

9F0CFC33-AFB4-4058-B735-643E6DA8F9E5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Hei.

Disse fellene til fjellski skal man ta av når man renner ned bakken. Felleski hvor du får gli ser anderledes ut, hvor fellene er smalere og tas ikke av og på som disse.  
Disse skiene kan du smøre med skismøring når du vil gå langrenn og bruke fellene til tyngre/lengre oppoverbakker og eventuelt ved gåing med pulk og tung sekk utenfor løyper. Men du vil aldri få noe særlig gli med fellene på.

Anonymkode: e5fc4...fd8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...