AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Er det ikke svindyrt å være alkoholiker i Norge? Hvordan har man f.eks råd til det med minstesats ufør? Anonymkode: 98b5b...b6d
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Kommer vel an på hvor mye man må ha for å komme seg gjennom dagen og hvordan økonomien er. Jeg pleide aldri å drikke før kl. 18, så jeg kunne fint klare meg med alkohol fra polet for rundt 100-150 kroner dagen med litt disiplin. Jeg tjener ganske bra, så det var null problem. Anonymkode: 151bb...f54
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Nå er det ikke sånn at alle alkoholikere har dårlig råd. Jeg kjenner til folk med millioninntekt som er (fungerende) alkoholikere. De handler på Vinmonopolet. Anonymkode: f52d3...0fe
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Det finnes mangen slag alkoholikere. Det typiske bilde mange har med sosialklienter, spritflaska og rulle tobakken i en mørk kommunal bolig alltid på jakt etter både penger og rus stemmer nok ikke helt med virkeligheten alltid. Også er det en avhengighet. Er en avhengig av noe vil dette være første prioritet uansett. Det blir like viktig eller viktigere enn oksygen. Mat kan en leve noen dager uten, oksygen ikke fullt så lenge, så det er jo så klart snakk om prioritering. Jeg jobbet, har aldri vært i et yrke hvor jeg har tjent over middels men har alltid klart meg greit, men da jeg drakk 0.5 l vodka om dagen var det jo så klart ikke så mye penger på klær og andre ting da alkoholen kom først. Da jeg kom på rusbehandling er det ymse av mennesker med ulike yrker en møter, fra høyt utdannede psykiatere, flygeledere, advokater, lærere, til bartendere, butikkansatte og sosialklienter. Alkoholikere finnes i de fleste sosiale lag både de med mye penger og de uten, felles for oss alle var bare at vi misbrukte alkohol. Minste satsen på ufør har jo mindre penger enn en flygeleder men de prioriterer akkurat likt hva alkohol gjelder, det har første prioritet. Og ingen av de alkoholikere jeg har truffet på inkludert meg selv har kjøpt smuglersprit Anonymkode: 8f03b...294 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Skrevet 5. desember 2022 Begge deler og alt ettersom, vil jeg anta. Noen spiser knapt og bruker pengene på alkohol. Blir enkelte desperate nok så tror jeg de drikker hva som helst, bare det har prosenter. I gamle dager så satt det en gjeng i skogen her og drakk rødsprit. Men nå tror jeg de har puttet brekningsmiddel i den. Anonymkode: b5b8f...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Med tanke på at politiet av og til advarer om metanolsprit i omløp, så blir det sikkert både smuglet og laget hjemmebrent. Anonymkode: b5b8f...d2a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 De rike hadler sikkert oftest på polet, da de har smakspreferanser og råd til det i tillegg. Anonymkode: b5b8f...d2a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 Mine foreldre var alkoholikere, men da velfungerende, så de gikk på jobb hver dag, og drakk aldri før 17.00. De lagde sin egen vin, ellers var de mye i Sverige, og på båtturer til Danmark, og da kjøpte de langt over kvota. Anonymkode: 409ff...41d
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 De handler der de kan. Jo det er svindyrt å være alkoholiker. Derfor er mange hjemløse, i stor gjeld, hele tiden låne penger av nye venner de ikke har brukt opp, har kommunal bolig, må selge medisiner de kanskje får, må selge seksuelle tjenester (menn til menn og kvinner til menn), noen må kanskje stjele Det er ikke et lett liv Men alkoholisme trenger heller ikke å være at man drikker hver eneste dag, men at man i perioder drikker uforsvarlig mye og ikke klarer å begrense seg. Jeg var sammen med en alkoholiker som drakk en uke i strekk men også kunne gå flere uker uten å drikke. Anonymkode: 816cb...5a6
tøydokka Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Det finnes alkoholikere i alle samfunnslag. Fra de som bor på gaten og drikker smuglersprit og antibac til de som drikker dyre viner. Med en normal inntekt vil det fint gå an å kjøpe en sekspakning med øl eller en flaske vin hver dag. Det er ca 4000 per måned. For folk med vanlig jobb og inntekt er det greit å få til, om man omprioriterer litt på pengebruken. Kjøpe billigere mat, unngå å spise og drikke ute, jobbe litt mer, kun kjøpe nytt når man må osv. Fattige alkoholikere på trygd klarer også å være alkoholikere på det de kjøper på butikk og polet, men da går det gjerne utover kosthold og andre utgiftsposter. Mange får hjelp med utgifter og mat av familie, eller de henter mat fra matstasjoner for vanskeligstilte.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 Ja det er dyrt når man har minstesats. Alt annet nedprioriteres, på sikt går økonomien til helvete. Jeg har manipulert andre til å gi meg penger, stjålet alkohol fra andre og dratt mye på besøk til andre mer fungerende avhengige som lever i fornektelse og derfor gjerne spanderer alle de glassene du vil ha. I dag når alt er så dyrt hadde jeg ikke hatt sjans til å få det til uten å slutte å betale regninger og leie. Anonymkode: 32e31...bf4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Tenker de fleste alkoholikerne i Norge drikker rødvin fra papp. Den gruppa som var alkoholikere før i tiden, som var en del av "bybildet" er i dag en ubetydelig del av alkoholikerne i dag, den store majoriteten er kontrollerte alkoholikere hvor konsumet bare går over styr i helgene når ungene har lagt seg/er hos venner eller besteforeldre. Anonymkode: 206cf...ff0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå