Gå til innhold

Er det vits i å dra til Lege med knekt finger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg slo fingeren i veggen for 3 dager siden og er 99% sikker på at den er knukket. Men lurer på om det er noe vits til å sjekke sånt fordi de teiper vel bare uansett? Den er ikke spessielt skeiv bare hoven blå og vanskelig å strekke ut. Hva pleier dere å gjøre. Greit å la være å dra til legen unødvendig?

- hilsen 18-åring

Anonymkode: fe347...bef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig gjør du det. Her i huset ble det gips i noen uker, så er ikke alltid de taper.

Bare dumt å droppe det å risikere å ende med finger som ser rar ut.

Anonymkode: fcd7a...2be

• Liker 1
Skrevet

Ser du at bruddet er pent, og at det kommer til å gro fint?

Jeg klarer ikke vurdere brudd i alle fall.

Anonymkode: 5ecf4...15a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei jeg slo fingeren i veggen for 3 dager siden og er 99% sikker på at den er knukket. Men lurer på om det er noe vits til å sjekke sånt fordi de teiper vel bare uansett? Den er ikke spessielt skeiv bare hoven blå og vanskelig å strekke ut. Hva pleier dere å gjøre. Greit å la være å dra til legen unødvendig?

- hilsen 18-åring

De teiper bare, så så lenge den ikke er ute av stilling/ser helt gale ut, så går det nok greit om du bare teiper.
Jeg dro likevel da jeg brakk tær, men da var tærne misfargede og skjeve. Eneste som ble gjort var teiping, men det var til hjelp for meg å se hvordan jeg tapet riktig. Lurt med tynt lag bomull mellom. 

Anonymkode: 29098...79c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

- hilsen 18-åring

Når sånt skjer drar man på legevakten 👍🏼

Anonymkode: ed704...88d

• Nyttig 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Ja, hvis det er brudd må det sjekkes at det gror rett. Også må det teipes/gipses for å holde seg stabilt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig gjør du det. Her i huset ble det gips i noen uker, så er ikke alltid de taper.

Bare dumt å droppe det å risikere å ende med finger som ser rar ut.

Anonymkode: fcd7a...2be

Ja det er kanskje lurt da. Ringte legevakta og de sa bare over telefon at det var ikke noe vits i å sjekke det hvis jeg så at det ikke var veldig skeivt og at de vanligvis bare teiper. Syntes det var litt rart at de sa det egentlig.

Skrevet

Brudd i finger skal alltid vurderes av lege.. fordi det er fingeren din! Det er annerledes med tærne. Det er de du stort sett kan slippe unna med å teipe.

Anonymkode: acbca...dd8

• Liker 1
Skrevet
Anonymous_xxx skrev (Akkurat nå):

Ja det er kanskje lurt da. Ringte legevakta og de sa bare over telefon at det var ikke noe vits i å sjekke det hvis jeg så at det ikke var veldig skeivt og at de vanligvis bare teiper. Syntes det var litt rart at de sa det egentlig.

Det er helt feil. Utrolig hvor mange inkompetente sykepleiere som svarer basert på magefølelse og ikke kunnskap.. 😭

• Nyttig 1
Skrevet

Brudd i finger skal alltid vurderes av lege.. fordi det er fingeren din! Det er annerledes med tærne. Det er de du stort sett kan slippe unna med å teipe.

Ja knakk stortåa uten å merke det i sommer men da måtte jeg bruke sånn sko men det gjorde faktisk ikke vondt i det hele tatt! Synes fingre er værre har brukket samme finger for sånn 6 år siden

Skrevet

Det er helt feil. Utrolig hvor mange inkompetente sykepleiere som svarer basert på magefølelse og ikke kunnskap.. 😭

Takk tenkte kanskje at det kunne være noe sånt fordi legen min pleier alltid å sende meg på røntgen egentlig men når jeg fikk en slik beskjed så følte jeg at det kanskje var helt unødvendig

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser du at bruddet er pent, og at det kommer til å gro fint?

Jeg klarer ikke vurdere brudd i alle fall.

Anonymkode: 5ecf4...15a

Nei kanskje ikke, ble bare så usikker når de over telefonen fra legevakta sa at det egentlig ikke var nødvendig 

Skrevet
Just now, Anonymous_xxx said:

Nei kanskje ikke, ble bare så usikker når de over telefonen fra legevakta sa at det egentlig ikke var nødvendig 

Siden det bare teipes

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

- hilsen 18-åring

Skulle sikkert lagt til det at jeg ringte til legevakta og de sa at de vanligvis bare teiper om det ikke ser veldig skeivt ut så ja da var det kanskje unødvendig. 

Skrevet

Husk å legge på is/holde hånden høyt. Det går sikkert bra om du drøyer til i morgen tidlig og drar til fastlegen fremfor å sitte på legevakten en hel kveld. Du får akutt-time ved mistanke om brudd. Det er alltid lurt å dobbeltsjekke, slik jeg gjorde med tærne mine (som da var fullstendig skjevstilte og nesten sorte). Men selv da ble det bare teip. 

Men som jeg skrev, bare det å dra inn og bli vist hvordan man teiper riktig, er også nyttig. 

Anonymkode: 29098...79c

• Liker 3
Skrevet

Knakk lilletåa en gang, de måtte dra den i posisjon før den ble teipet. Synes absolutt du skal oppdøke lege, du har ikke lyst til at den skal begynne.å gro i feil posisjon 

Skrevet

Jeg gikk til lege etter 3 uker med brukket finger. Ble sendt for å ta røntgen og fikk skinne som jeg måtte ha på fingeren i flere måneder. Fingeren har nå grodd skjevt, så anbefaler å ta en tur til legen å ta en titt :)

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at det bør vurderes av lege uansett. Sannsynligvis er det ikke noe mer enn teiping som skal til, men en bør ikke risikere å få problemer med fingrene sine. 

Jeg har brukket en finger en gang, som bare ble sjekket og teipet og ikke gjort noe med, og det samme med en tå. Men jeg har også brukket stortåa en gang hvor jeg tenkte at det ikke var nødvendig å gå til lege før jeg en dag ikke fikk på meg skoa mi. Det viste seg å være et brudd som krevde gips og krykker selv om tåa ikke så skjev ut, bare veldig blå og hoven etter hvert. Tåa er fortsatt ikke hundre prosent god nå 5 år senere. 

Anonymkode: a8476...b55

Skrevet

Du trenger ikke reise til legevakt søndag kveld for en mulig brukket finger så lenge den ikke er helt skjev. Blir ikke tatt røntgen av den på natten uansett. Men ta kontakt med fastlegen din når det åpner i morgen tidlig. Fastlege henviser sikkert til røntgen for sikkerhetsskyld..

Anonymkode: 6f834...9ec

Skrevet

Jeg knakk fingeren, og det så greit ut, men litt hovent bare. 

Den var skjev i bruddet, og måtte knekkes på plass på nytt. 

Ta røntgen. 

Anonymkode: 9930a...c5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...