AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Her jeg bor er det lagt ut flere dyre hus / hus med høy pris til salgs i det siste, og det ligger an til å bli satt flere prisrekorder i nær fremtid hvis boligene blir solgt til prisantydning. Hus jeg har fulgt med på, har gått til langt over prisantydning, blant annet et som i utgangspunktet hadde en relativt sett (det huset, i denne byen) høy pris, som gikk 12,5 % (flere hundre tusen) over prisantydningen for ikke lengde siden. Et hus jeg var på visning på, hadde fullt av folk på visning og ble solgt dagen etter til nesten 300 000 kroner over prisantydning (prisområde rundt 4 millioner). Veldig mange hus blir satt som "Solgt" på Finn.no dagen etter visning. Samtidig er det også noen hus som blir liggende lenge. Jeg blir så usikker på hvordan markedet egentlig er her nå! Med alt man hører om bratt nedgang i boligprisene frem mot jul og at nå er det kjøpers marked. Det er jo ikke "Oslo-priser" her, så det virker nesten som folk med normale/gode lønninger ikke lar seg påvirke så mye av renteoppgang og prisøkninger når det gjelder boligkjøp? Ettersom mange har litt å gå på uansett? Det er også noen som kommer flyttende fra større byer hvor prisene er høyere, og dermed kanskje har penger fra boligsalg der/gode lønninger og er vant til høyere priser...? Eller skyldes dette bare at markedet er tregt og at eventuell prisnedgang vil komme etter hvert/om en liten stund? Er det flere her som bor i middels store/små byer og kan si noe om hvordan markedet er der? Er det brems eller går ting som før/bedre? Vil si at prisklassen fra 4 til 8 millioner er øvre sjikt blant eneboliger og leiligheter her. Prisnivået synes å ha økt mye de siste fem årene, det er få år siden eneboliger med pris som startet med et 5-tall var en sjeldenhet... Anonymkode: 29b48...e8e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Her jeg bor (liten by ca 1 time utenfor Oslo) er markedet fortsatt bra - hvis objektet er bra. Noen har ligget ute lenge og blitt solgt langt under prisantydning, men dette er boliger hvor det må gjøres en del. Flere boliger blir solgt godt over prisantydning eller til prisantydning fortsatt. Så lenge folk har jobber og trenger et sted å bo, så blir boliger solgt til en grei pris. I Oslo har det vært kunstig høye priser i mange år, så at prisene faller der er helt naturlig. Men det vil nok jevne seg ut, tror jeg. Er mye tilfeldigheter også, såklart. Jeg solgte min bolig til god pris nå nylig, mens naboen i samme bygg får ikke solgt sin bare 1 måned etter. Anonymkode: a742d...ee0
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Mye av forskjellen på mindre byer og større byer er vel også at det er flere familieboliger i de små byene. Familieboliger i visse prisklasser selger fortsatt godt, men snittet og nedgangen dras ned pga leiligheter og veldig dyre boliger som må gå ned i pris. Bor i en av de større byene og rekkehus feks flyr av markedet. Anonymkode: 1b962...7f7
Helene Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Har flyttet «ned». Solgte enebolig i Trondheim, og flyttet til mindre by, 1 time fra Oslo. Ble nesten gjeldfri. Tror jeg betalte ok pris. Rekkehus. Lettvint bolig, alt er godt vedlikeholdt. Tenker ikke på framtidig økning av verdi. Her skal jeg bo. I tillegg, i liten by, alle er så trivelige. Bare små ting men alle hilser, ønsker deg en god dag. Det gjør noe med meg også. Blir positiv.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Gode objekter, nye rekkehus, familieboliger i byene rundt Oslo kan fremdeles gå bra da folk med penger og leilighet i byen flytter ut. Men tiden for de ville budrunder er satt på vent. Anonymkode: 19b10...384
Helene Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gode objekter, nye rekkehus, familieboliger i byene rundt Oslo kan fremdeles gå bra da folk med penger og leilighet i byen flytter ut. Men tiden for de ville budrunder er satt på vent. Anonymkode: 19b10...384 Synes det er fint at ville budrunder er satt på vent. Folk trenger en plass å bo. Selv, unngikk også vill budrunde. Fikk boligen litt under prisantydning. Det er godt å se at noen begynner å bli realistiske.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 Boligmarkedet her i Molde er rimelig bra synes jeg. En tomannsbolig til over 9 millioner er nettopp solgt. Den var kun kort tid på markedet før den ble solgt. Men selvfølgelig ligger endel lenge ute her også. Anonymkode: d1238...37e
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 Her jeg bor er det meste boligbyggelag-leiligheter, og den med lengst ansiennitet vinner. For oss med kort ansiennitet betyr det at vi må bla opp for å skremme unna de med lang ansiennitet, dette bidrar til å øke prisene. Vi er flere som har mistet flere boliger på kort tid, så jeg måtte godt over prisantydning for min bolig. Anonymkode: a742d...ee0
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 Ålesund Har bekjente som har vært i flere budrunder i det siste på enebolig. Samtlige har gått flere hundre tusen over prisantydning. Dette er boliger i prisklassen 4-7 mill. Har inntrykk av at attraktive boliger i dette prissjiktet selges etter første visning med flere budgivere som presser prisen opp. Rimelige leiligheter fra 2-2,7 mill går også fort unna. Vet også om boliger som har blitt solgt for 800.000,- mer enn for ett år siden (tre identiske tomannsboliger med lik standard). Hyttemarkedet i området ser ut til å gå litt tråere. Anonymkode: 054e7...a47 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 Helene skrev (14 timer siden): Har flyttet «ned». Solgte enebolig i Trondheim, og flyttet til mindre by, 1 time fra Oslo. Ble nesten gjeldfri. Tror jeg betalte ok pris. Rekkehus. Lettvint bolig, alt er godt vedlikeholdt. Tenker ikke på framtidig økning av verdi. Her skal jeg bo. I tillegg, i liten by, alle er så trivelige. Bare små ting men alle hilser, ønsker deg en god dag. Det gjør noe med meg også. Blir positiv. Høres koselig ut der alle hilser på hverandre. Hvilken by er det? Jeg flytter fra Oslo og skal faktisk til en pendlerby 25 min ut fra oslo😄 Anonymkode: f670e...a02
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Vi har flyttet fra en litt større by, hvor markedet går utrolig tregt og vi sliter med å få solgt. Kjøperne sitter på gjerdet og mengden boliger som ligger ute hoper seg opp. Vår bolig har vært ute for salg i snart tre måneder uten napp... Vi har et par interessenter, men de sliter visstnok litt med å få nok finansiering. Som jeg forstår, da vi selv har fått halvert(!) vårt eget finansieringsbevis grunnet labert marked og problemer med å få solgt.. Vi flytter til en mindre by, men her er det naturligvis langt færre boliger på markedet og de gode objektene går raskt og gjerne over prisantydning. De som selger og kjøper i samme området får solgt sine gamle boliger mye raskere og frigjør dermed egenkapitalen sin raskere og har mulighet til å by mer enn oss som sitter med en bolig vi ikke får solgt.. Slitsom situasjon..😕 Anonymkode: c03c2...f60
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har flyttet fra en litt større by, hvor markedet går utrolig tregt og vi sliter med å få solgt. Kjøperne sitter på gjerdet og mengden boliger som ligger ute hoper seg opp. Vår bolig har vært ute for salg i snart tre måneder uten napp... Vi har et par interessenter, men de sliter visstnok litt med å få nok finansiering. Som jeg forstår, da vi selv har fått halvert(!) vårt eget finansieringsbevis grunnet labert marked og problemer med å få solgt.. Vi flytter til en mindre by, men her er det naturligvis langt færre boliger på markedet og de gode objektene går raskt og gjerne over prisantydning. De som selger og kjøper i samme området får solgt sine gamle boliger mye raskere og frigjør dermed egenkapitalen sin raskere og har mulighet til å by mer enn oss som sitter med en bolig vi ikke får solgt.. Slitsom situasjon..😕 Anonymkode: c03c2...f60 Det er helt grusomt å ikke få solgt. Vi måtte akseptere en halv mill under prisantydning. Er bare lettet over salg, så får vi bare leve med mye mere lån enn noen gang tiltenkt 🥲 Anonymkode: 1b962...7f7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt grusomt å ikke få solgt. Vi måtte akseptere en halv mill under prisantydning. Er bare lettet over salg, så får vi bare leve med mye mere lån enn noen gang tiltenkt 🥲 Anonymkode: 1b962...7f7 Ja, det er tungt.. Vi har gått ned 300 000 i prisantydning, men fortsatt ikke et eneste bud foreløpig. Vi (i alle fall jeg) er villig til å gå ned enda et par hundre tusen, men går vi under det igjen, så taper vi penger på boligen. Og prisantydning er jo nettopp det, en antydning, så kjøpere er jo velkomne til å by under. Så slik det er nå, så vil eventuelle bud kanskje starte på smertegrensen vår. Men setter vi ned helt til smertegrensen, så vil bud komme under det igjen.. Så vi avventer litt og ser om de to interessentene får ordnet finansieringen. Gratulerer med salg forresten! Anonymkode: c03c2...f60 1
Spiren Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 Det er markedets siste host på en stund, tror jeg. Det er mye høyt priset som ligger ute nå. Et siste nødskrik på å selge før boligverdien går ned for alvor. Det er fortsatt de som tror dette blir en kort periode med nedgang. Men når en ser faktisk engasjement i budrunde og hvor lenge boligene ligger ute i forhold til før, så ser man at markedsnedgangen er reell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå