Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nylig hos en lege og åpnet opp om psykisk og seksuell vold jeg var gjennom med exen min. Jeg var 15 og han 18 på det tidspunktet. Dette er mange år siden nå. Jeg er i et lykkelig forhold og exen har barn og samboer.

Har hatt mareritt og slitt med angst siden dette forholdet, men har bare tenkt at det går over eller at det er ikke så ille at jeg trenger profesjonell hjelp. 

Legen som jeg var hos nå sa at jeg burde anmelde og da kommer jeg til å føle meg bedre. Pluss at jeg skulle snakke med en traumebehandler. 

Men jeg får meg ikke til å ødelegge livet til exen. Selv om han ødela meg på en måte. 

Jeg er selvfølgelig sint og litt bitter på han. Men dette er ca 13 år siden. 

Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: 74556...b09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På hvilken måte mener legen at dette vil hjelpe deg? Jeg anbefaler deg å heller ta stilling til dette etter å ha gått i traumebehandling en stund og fått tillit til det din behandler anbefaler deg. 

• Liker 11
Skrevet

Du må gjøre det du føler er riktig for deg. Du burde først og fremst snakke med en psykolog/traumebehandler, ja - og på veien finner du nok ut av hva du ønsker og vil. 

Anonymkode: 2175b...c8e

• Nyttig 1
Skrevet

Du må vurdere hva dette vil innebære for deg også. Hva blir dine psykiske kostnader ved å anmelde/ avhør / evt. henleggelse etc. ? 

Hva vil du få igjen? 

Anonymkode: 18e1a...c9d

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger må man la ting gå, la ting være i fortiden. Men, du må følge opp behandling. Ta vare på deg selv. Få bearbeidet traumene dine. Dette er viktig. Tror ikke å anmelde kommer til å føle deg bedre. Derimot, å ikke anmelde viser at du er en større person. Du er mere romslig. Men få hjelp, ta imot hjelp. Fortiden kan ingen endre.

Skrevet

Ville startet med en psykolog/samtaleterapi. Den vil hjelpe deg med å rydde opp i tankene og det vil kanskje bli lettere å ta videre avgjørelser.

• Liker 2
Skrevet
Blizz1 skrev (8 minutter siden):

Ville startet med en psykolog/samtaleterapi. Den vil hjelpe deg med å rydde opp i tankene og det vil kanskje bli lettere å ta videre avgjørelser.

Enig, godt råd. 

Skrevet

Ja du burde anmelde. Jeg anmeldte min eks flere år etter bruddet. Det hjalp så utrolig mye på hvordan jeg følte meg inni meg og jeg ble mye sterkere og mer glad i meg selv som stod opp for meg selv. Å ikke ha anmeldt lå alltid der å gnagde og jeg følte meg liten innvendig og lite verdt som han ville få meg, mens å anmelde da tok jeg tilbake makten ved å gjøre det som var rett og sette mine følelser foran hans følelser. Han har jo dretet i dine følelser når han utsatte deg for dette så du skylder ikke han å skåne hans følelser. 

Du har fått traumer og fått ødelagt livet ditt og skal ikke tenke på om du ødelegger hans liv. Desverre så vil ikke å anmelde ødelegge livet hans men bare en kortere periode av livet hans, ikke hele livet sånn som ditt har blitt ødelagt til traumer. 

Støtter legen din å begynne hos traumepsykolog, det er kjempeviktig og etter en anmeldelse kan du også søke om erstatning. Penger gjør deg ikke frisk men kan dekke behandlingen du trenger og hjelpe deg å få et bedre liv 

Anonymkode: ec6bf...b62

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja du burde anmelde. Jeg anmeldte min eks flere år etter bruddet. Det hjalp så utrolig mye på hvordan jeg følte meg inni meg og jeg ble mye sterkere og mer glad i meg selv som stod opp for meg selv. Å ikke ha anmeldt lå alltid der å gnagde og jeg følte meg liten innvendig og lite verdt som han ville få meg, mens å anmelde da tok jeg tilbake makten ved å gjøre det som var rett og sette mine følelser foran hans følelser. Han har jo dretet i dine følelser når han utsatte deg for dette så du skylder ikke han å skåne hans følelser. 

Du har fått traumer og fått ødelagt livet ditt og skal ikke tenke på om du ødelegger hans liv. Desverre så vil ikke å anmelde ødelegge livet hans men bare en kortere periode av livet hans, ikke hele livet sånn som ditt har blitt ødelagt til traumer. 

Støtter legen din å begynne hos traumepsykolog, det er kjempeviktig og etter en anmeldelse kan du også søke om erstatning. Penger gjør deg ikke frisk men kan dekke behandlingen du trenger og hjelpe deg å få et bedre liv 

Må bare legge til det at det er ikke svart-hvitt å anmelde. Hvis du sliter veldig med retraumatisering og flashbacks er det lurt å vente med anmeldelse til du har gått hos psykolog en stund, men om du føler deg utrustet for å klare å gjenfortelle hvordan forholdet var så tror jeg du vil føle deg lettet om du anmelder og får det overstått. Det gjør noe med selvfølelsen å plassere skylden der den hører hjemme

Skrevet

Rette vei er å søke hjelp for problemene først - deretter i samråd med behandler på hvordan du bør gå frem med en anmeldelse eller ikke. 

Det er en stor belastning med utallige konsekvenser å gå til det skrittet å anmelde. 

Du må også være forberedt på at det er mange av dine egne "feil" i denne perioden kommer opp og som du må bære på dine skuldre. Men som nevnt først, gjør dette i samråd med den hjelpen du får. 

Anonymkode: 5f21e...694

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Det blir henlagt uansett. Og kanskje du hadde fått din x etter deg igjen. Jobb med deg selv i stedenfor.

Anonymkode: 6def5...6d8

Skrevet

Hvordan vil du føle det hvis saken blir henlagt?

Det er derfor du bør ha snakket gjennom det med en psykolog/behandler først. Finnes det noen støttegruppe for kvinner i området ditt?

Det er vanskelig å få time hos DPS med mindre man er virkelig dårlig, som at det er fare for selvmord. En organisasjon kan kanskje hjelpe raskere.

Skrevet

Jeg anmeldte min eks for å drive med utpressing (beviser lagt ved). 
Min sak ble ikke bare umiddelbart henlagt, men eksen fikk i tillegg beskjed om at jeg hadde forsøkt å anmelde saken. 

Hva ble oppnådd for min del? Ingen verdens ting. Det eneste som skjedde var at eksen min ble ennå mer aggressiv mot meg. 

ville tenkt meg godt om før jeg hadde anmeldt en så gammel sak.

Anonymkode: a97c3...8e0

Skrevet

Du burde anmelde dersom du på noen måte har bevis, for hvis ikke vil saken bli henlagt, og med det tror jeg det bare blir verre. Først og fremst som de andre ovenfor har skrevet, prat med noen om de vanskelige tingene. Helt tydelig har du ikke fått sortert de tankene som helst skulle ha blitt sortert ut for lenge siden. Håper det blir snart bedre, og at du finner din egen vei! Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...