AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Har ei jente på 4 år som har begynt å spørre om å få ta hull i ørene. Har alltid tenkt at hun skal få det når hun spør, men hadde ikke sett for meg at det skulle skje så tidlig 😅 Når fikk ditt barn hull i ørene? Dro dere på en plass hvor de driver med piercinger (tenker at frisør er uaktuelt)? Er det noen grunn til å vente eller er det noe vi må tenke på først annet enn at hun såklart må være klar for å rense ofte osv? Anonymkode: 7be51...698
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 5 år. Vi skøt hull på en gullsmedbutikk i Sverige. Og ja, jeg er klar over at piercing anbefales, og jeg har både skutt og piercet hull i ørene selv og vet at piercing gjør mer vondt der og da og mindre ømt etterpå. Men med en 5åring som ville så veldig og hadde mast i over ett år, som jeg kjenner godt nok til å vite at ordentlig piercing = trolig at vi gikk derfra med en blødende flipp uten dobb og en urørt flipp... Så ble det pistol, gitt. Fire år siden nå, hun hadde ingen problemer. Anonymkode: 26857...d97 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Min datter på 12 år ønsker fremdeles ikke. Jeg fikk/tok da jeg ble sju år. Anonymkode: 3c80f...999
Tanuki Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Jeg hadde ventet, hun er så liten. Hva er vitsen liksom? Du er forelder, du bestemmer, ikke 4-åringen. 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Tanuki skrev (6 minutter siden): Jeg hadde ventet, hun er så liten. Hva er vitsen liksom? Du er forelder, du bestemmer, ikke 4-åringen. Ingen har antydet at hun bestemmer, så jeg spør derfor om andres erfaringer og om det er noe vi må hensynta for å gjøre meg opp en mening 😉 Anonymkode: 7be51...698 3
Ulrikke Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 Datteren vår fikk rett før hun ble 4, da hadde hun spurt i et par år allerede. Hadde egentlig tenkt å vente til rundt skolestart, men så ble det en kamp vi ikke gadd å ta. Ble skutt hull (og ja, jeg er også klar over at det anbefales å pierce). Nå er hun 17, har aldri hatt problemer med hullene, har ingen allergier, og har selv gått og fått piercet andre steder i ørene. Jeg hadde med andre ord også sett for meg å vente lenger, men så ble det til at vi ikke gjorde det. Er jo greit å si nå i ettertid at det gikk fint, siden hun aldri hadde problemer av noe slag, men sånt vet man jo aldri på forhånd.
Daria Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 Jeg fikk da jeg var 6, skutt hos frisør (alternativene var ikke så mange midt på 80tallet). Det gikk veldig fint, jeg kan ikke huske at det var vondt hverken da eller senere, og jeg har ikke hatt infeksjoner eller andre problemer i ettertid. 35+ år senere sitter de fortsatt der de skal og jeg tåler allslags juggel (og har brukt mye av det...). Hun bær være gammel nok til å skjønne (og huske) at hun ikke skal pille på det mens de gror, det er vel egentlig det viktigste.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 Hun er altfor liten. Hun forstår ikke hva hull i ørene innebærer, hun er ikke moden nok til å ta seg av stellet selv. Det er mye fireåringer kan finne på å ønske seg uten at det betyr at det er særlig smart å gi dem det. Anonymkode: eb147...76e 11
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 Det er mye mer stas å ta det på skolen. Spar det til da. Og ta det på våren, når man ikke trenger lue på en stund. Anonymkode: e1346...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Datteren min var 3 mnd da hun fikk hull i ørene. Anonymkode: ada4e...014
Klikker83 Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 Tror vår datter var omtrent på samme alder. Vi ga henne det, ser virkelig ikke problemet med å gi barn det sålenge de ønsker det selv. Vi stelte dem selvfølgelig. Gjør det som føles riktig for deg og din familie. Er ikke snakk om å ta en tatovering akkurat😄
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Skrevet 4. desember 2022 Min mellomste fikk når hun var fire år. Hun har ei storesøster som akkurat hadde tatt, vi vurderte det som greit da de er som bestevenner å regne. Vi tok hos frisør. Gikk helt supert. Anonymkode: fb210...1a9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #13 Skrevet 4. desember 2022 Ville tatt med i vurderingen hvor «robust» hun ellers er. Dumt om hulltaking til øredobber medfører vegring mot eksempelvis sprøyte senere. Anonymkode: ab72c...957 1 1
tirben Skrevet 4. desember 2022 #14 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Datteren min var 3 mnd da hun fikk hull i ørene. Anonymkode: ada4e...014 Og hva var vitsen? Ønsket hun det? 9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #15 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun er altfor liten. Hun forstår ikke hva hull i ørene innebærer, hun er ikke moden nok til å ta seg av stellet selv. Det er mye fireåringer kan finne på å ønske seg uten at det betyr at det er særlig smart å gi dem det. Anonymkode: eb147...76e Hva er så farlig mener du? Dette er normalt i store deler av verden og har vært veldig normalt i Norge også. Jeg fikk hull i ørene når jeg var 4-5 år tror jeg, og det var på 90-tallet. Anonymkode: 02dee...9d7 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #16 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ville tatt med i vurderingen hvor «robust» hun ellers er. Dumt om hulltaking til øredobber medfører vegring mot eksempelvis sprøyte senere. Anonymkode: ab72c...957 Man kan snu på det også. Dumt om sprøyte medfører verging mot å ta hull i ørene senere. Anonymkode: ed2fe...b45
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #17 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Datteren min var 3 mnd da hun fikk hull i ørene. Anonymkode: ada4e...014 Fantastisk 🤩 3 mnd og allerede kan snakke og samtykke 👏👏👏 Anonymkode: d95ba...b49 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #18 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Datteren min var 3 mnd da hun fikk hull i ørene. Anonymkode: ada4e...014 Det er jo litt drøyt da. Anonymkode: 02dee...9d7 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #19 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo litt drøyt da. Anonymkode: 02dee...9d7 Spørs hvor man er. Her er det vanlig å få det på barsel på sjukehuset. Anonymkode: ed2fe...b45 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #20 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan snu på det også. Dumt om sprøyte medfører verging mot å ta hull i ørene senere. Anonymkode: ed2fe...b45 Det kan du. Jeg er av den oppfatning at mestring av vaksine/bedøvelse er viktig, mens det andre ikke er det. Anonymkode: ab72c...957 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå