Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6lojA/takako-ellefsen-83-fikk-sjokkbeskjed-maa-ut-av-norge-innen-28-desember?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-te77b082

Ok. Ser i kommentarfeltet at folk synes dette er helt forferdelig. Men hva nå om dette f.eks var den person fra et muslimsk land. Jeg bare nevner det.

Ikke har hun bodd i Norge noe særlig  heller. Men det gjør kanskje ingenting...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt forferdelig. 

De som har bodd her ulovlig over flere år, løyet om identitet og alt får bli, men denne dama får ikke bli?

For et råttent land.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt den saken, egentlig. Har hun bodd noe særlig i Norge i det hele tatt? Er det Japan hun skal sendes til? Til barnet/a hun har der? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Blizz1 skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6lojA/takako-ellefsen-83-fikk-sjokkbeskjed-maa-ut-av-norge-innen-28-desember?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-te77b082

Ok. Ser i kommentarfeltet at folk synes dette er helt forferdelig. Men hva nå om dette f.eks var den person fra et muslimsk land. Jeg bare nevner det.

Ikke har hun bodd i Norge noe særlig  heller. Men det gjør kanskje ingenting...

Men hun har bodd sammen med sin norske ektefelle som har vært stasjonert utenriks og har barn som er norske statsborgere. Jeg synes det virker firkantet, uavhengig av hva den dominerende regligionen i hjemlandet måtte være.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Mwanafunzi skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønte ikke helt den saken, egentlig. Har hun bodd noe særlig i Norge i det hele tatt? Er det Japan hun skal sendes til? Til barnet/a hun har der? 

Jo, hun har bodd. Hun har norsk datter og barnebarn. Hun bor med dattera i Stavanger. Hun har reist mye på grunn av sin avdøde ektemanns jobb til sjøs. Men tilknytningen til Norge er sterkt. Mye sterkere enn hos ulovlige innvandrere som lyver om identitet for å få opphold.

Dessuten er hun såpass gammel at å kaste henne ut nå i hennes siste leveår blir umenneskelig. Skal hun bo alene i et annet land? Skal dattera hennes tvinges til å flytte fra Norge for å være med sin gamle mor?

Hvis svindlere som lyver kan få opphold etter noen år, så kan også denne dama få opphold. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes alderen burde kunne gjelde som sterke menneskelige hensyn her. Rent formelt er jo ikke fire års botid for bortimot ti år siden så mye tilknytning å vise til  og når hun har barn som bor i Japan hvor hun er statsborger, er ikke grunnlaget for familiegjenforening, som jeg antar at er det hun har søkt om, til stede. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Feil..

Endret av Drizzt
Skrevet

Flere her som burde lese saken. Hun har knapt bodd i Norge.

• Liker 7
Skrevet

Hun er født og oppvokst i Japan, og er japansk statsborger. Hun krever opphold fordi hun påstår at hun har sterkest tilknytning til Norge, men hun har knapt bodd i Norge. De andre barna hennes bor i England og Japan. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor hun skal bo her og belemre norsk helsevesen og trygdekasse nå på slutten av livet når hun knapt her bodd her mens hun var i arbeidsfør alder.

Hun burde få lov å bli her og feire jul med familien sin helt klart, og så dra på nyåret. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror virkelig ikke at det hadde spillet noen som helst rolle, om det hadde vært en Fatims fra Somalia som hadde giftet seg med sjømannen Ellefsen for nesten 60 år siden, for folks oppbrakthet. 

Denne kvinnen har levd hele sitt liv sammen med sjømann Ellefsen, de har barn og barnebarn sammen. Hun har reist sammen med han, i hans tjeneste for norske arbeidsgivere. Litt har de bodd i Norge, litt i Japan, og litt rundt omkring i verden. 

Hun har tilknytningen til landet, det er hennes familie, hennes land. 

Jeg er overbevist at hun hadde fått samme sympati om hun var fra et annet sted.

• Liker 5
Skrevet

Her tror jeg det har blitt gjort en feil fra myndighetenes side.  Mener har når hun var gift med en nordmann og bodd i Norge såpass lenge så har hun krav på å få bli her

Skrevet
Stina234 skrev (6 minutter siden):

Her tror jeg det har blitt gjort en feil fra myndighetenes side.  Mener har når hun var gift med en nordmann og bodd i Norge såpass lenge så har hun krav på å få bli her

Men hun har jo ikke bodd i Norge.

• Liker 7
Skrevet
Blizz1 skrev (7 minutter siden):

Men hun har jo ikke bodd i Norge.

Artikkelen sier at hun har bodd i Norge i flere år.

Skrevet
Stina234 skrev (3 minutter siden):

Artikkelen sier at hun har bodd i Norge i flere år.

Til sammen 6 år fordelt på 60 år.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (51 minutter siden):

Jeg tror virkelig ikke at det hadde spillet noen som helst rolle, om det hadde vært en Fatims fra Somalia som hadde giftet seg med sjømannen Ellefsen for nesten 60 år siden, for folks oppbrakthet. 

Denne kvinnen har levd hele sitt liv sammen med sjømann Ellefsen, de har barn og barnebarn sammen. Hun har reist sammen med han, i hans tjeneste for norske arbeidsgivere. Litt har de bodd i Norge, litt i Japan, og litt rundt omkring i verden. 

Hun har tilknytningen til landet, det er hennes familie, hennes land. 

Jeg er overbevist at hun hadde fått samme sympati om hun var fra et annet sted.

Dette.

Jeg vet ikke hva hun har jobbet og hvor hun har betalt skatt, men hennes mann har jobbet for DNV og betalt skatt deretter. 

Det er som å sende norsk diplomat til utlandet i 20 år hvor han stifter familie og så kone og barn ikke får lov å bosette seg i Norge når han reiser tilbake eller hvis han dør. Det er så urimelig som det kan bli.

• Liker 6
Skrevet
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Dette.

Jeg vet ikke hva hun har jobbet og hvor hun har betalt skatt, men hennes mann har jobbet for DNV og betalt skatt deretter. 

Det er som å sende norsk diplomat til utlandet i 20 år hvor han stifter familie og så kone og barn ikke får lov å bosette seg i Norge når han reiser tilbake eller hvis han dør. Det er så urimelig som det kan bli.

Selv etter mannen døde har hun da knapt bodd i Norge, men valgt å reise rundt med datteren. Lukter mer velferdshopping enn tilknytning av dette.

• Liker 7
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Selv etter mannen døde har hun da knapt bodd i Norge, men valgt å reise rundt med datteren. Lukter mer velferdshopping enn tilknytning av dette.

Hun har valgt? Dattera måtte flytte i forbindelse med jobb og moren fulgte med fordi hun ikke kunne bo alene. Jeg vil heller si at hun ble tvunget til å flytte. Det er tydelig at hun vil være i Norge og besøke graven til mannen.

• Liker 4
Skrevet
Drizzt skrev (15 timer siden):

Hun har valgt? Dattera måtte flytte i forbindelse med jobb og moren fulgte med fordi hun ikke kunne bo alene. Jeg vil heller si at hun ble tvunget til å flytte. Det er tydelig at hun vil være i Norge og besøke graven til mannen.

UDI sier at hun får avslag fordi hun ikke har god nok forsikring? 

Hva?

Har de som lyver om identitet og kommer fra Afrika og Midt-Østen god nok forsikring?

Jeg mangler ord ... :hakeslepp:

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...