c_buk Skrevet 7. desember 2022 #21 Skrevet 7. desember 2022 Jeg trivdes veldig godt. Jeg satte pris på mye frihet, lite obligatorisk opplegg og mye autonomi med tanke på egen læring. Det er et tøft løp. Mitt inntrykk er at alle, uavhengig av karakterer, som fullførte landet fint i arbeidslivet. Hvor mye jobb det er med studiene varierer jo veldig etter hvordan du er som person. Jeg studerte der fra og med jeg var 25 år, så jeg var nok disiplinert angående hva som var arbeidstid og fritid (som for det meste gikk med til deltidsjobben). Skal man lykkes uten å brenne seg ut er i hvert fall mitt tips å lese/lære smart og ikke drukne i mengden stoff som skal læres. Da får man en bedre opplevelse av studiet. Om man kjenner noen jurister som er i arbeidslivet, så synes jeg det er mye fornuftig å hente av erfaringer fra dem. Både når det gjelder valg av fag, men også til en praktisk tilnærming til faget 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #22 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er vel mer stress om en lar deg stresse. Som sagt, ser ikke et poeng i å konkurrere om karakterer. Snittet ligger jo mellom C og D uansett så om alle påstår de har så høye karakterer lyver de jo. Trainee hos advokatfirma er vel uansett ikke så relevant for meg. Tenker kanske jeg er meg interessert i Gatejuristen eller lignende, er det like høy konkurranse blant de mer ideelle stiftelsens også? Anonymkode: 55887...6e2 Det er lett å si, nå som du ikke er jusstudent enda 😉 til og med samtlige professorer bidrar til dette karakterpresset. Kjenner ikke til en en eneste jurist som har sagt at karakterpresset ikke var høyt. De aller, aller fleste blir påvirket av det, men mange er flinke til å skjule egne svakheter. Det er høy konkurranse for å få praksis gjennom Gatejuristen også. Det gir stor uttelling på CV'en, så det er mange som søker og det ender selvfølgelig med at de ideelle stiftelsene også ønsker at det legges ved karakterutskrift sammen med motivasjonsbrev. Anonymkode: b3e3d...f72 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #23 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er lett å si, nå som du ikke er jusstudent enda 😉 til og med samtlige professorer bidrar til dette karakterpresset. Kjenner ikke til en en eneste jurist som har sagt at karakterpresset ikke var høyt. De aller, aller fleste blir påvirket av det, men mange er flinke til å skjule egne svakheter. Det er høy konkurranse for å få praksis gjennom Gatejuristen også. Det gir stor uttelling på CV'en, så det er mange som søker og det ender selvfølgelig med at de ideelle stiftelsene også ønsker at det legges ved karakterutskrift sammen med motivasjonsbrev. Anonymkode: b3e3d...f72 Merkelig at ideelle stiftelser ikke evner å se en helhet. Kan skjønne man ikke vil ha en student med bare B'er men en C her og der bør jo være greit. Men likevel så er det jo litt som man gjør det til. Statistikken viser at de fleste får jobb. Mange før endt utdanning og de fleste innen et år. Bare 6% var ikke i arbeid et år etter utdanning. Når snittet da er mellom C og D sier det seg selv at det ikke er sånn at man må ha toppkarakterer for å få seg en jobb. Det er mange som har det som mål, få seg en grei jobb. Joda er sikkert lett å si når man ikke går der, men til syvende og sist er det jo mitt liv som betyr noe, ikke om alle andre får A eller D. Og at jeg skal sammenligne meg med det. Anonymkode: 55887...6e2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #24 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Merkelig at ideelle stiftelser ikke evner å se en helhet. Kan skjønne man ikke vil ha en student med bare B'er men en C her og der bør jo være greit. Men likevel så er det jo litt som man gjør det til. Statistikken viser at de fleste får jobb. Mange før endt utdanning og de fleste innen et år. Bare 6% var ikke i arbeid et år etter utdanning. Når snittet da er mellom C og D sier det seg selv at det ikke er sånn at man må ha toppkarakterer for å få seg en jobb. Det er mange som har det som mål, få seg en grei jobb. Joda er sikkert lett å si når man ikke går der, men til syvende og sist er det jo mitt liv som betyr noe, ikke om alle andre får A eller D. Og at jeg skal sammenligne meg med det. Anonymkode: 55887...6e2 Skulle stå bare D'er ikke bare B'er* Anonymkode: 55887...6e2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #25 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Merkelig at ideelle stiftelser ikke evner å se en helhet. Kan skjønne man ikke vil ha en student med bare B'er men en C her og der bør jo være greit. Men likevel så er det jo litt som man gjør det til. Statistikken viser at de fleste får jobb. Mange før endt utdanning og de fleste innen et år. Bare 6% var ikke i arbeid et år etter utdanning. Når snittet da er mellom C og D sier det seg selv at det ikke er sånn at man må ha toppkarakterer for å få seg en jobb. Det er mange som har det som mål, få seg en grei jobb. Joda er sikkert lett å si når man ikke går der, men til syvende og sist er det jo mitt liv som betyr noe, ikke om alle andre får A eller D. Og at jeg skal sammenligne meg med det. Anonymkode: 55887...6e2 Etter to år i yrket har jeg en utrolig spennende arbeidshverdag og god lønn. Så som jeg nevnte i forrige innlegg, så var utdannelsen verdt det for min del. Gjennomsnittet er C-D ja. Man må regne med et A til B eller B til C - snitt dersom man vil bli advokatfullmektig. Har man dårligere snitt enn dette, er det fortsatt fullt mulig dersom man har samlet seg erfaring i et par år og er villig til å flytte på seg. Man blir formet og påvirket av omgivelsene sine. Du kan drive med dette og være på fakultetet nesten fulltid i fem år fremover. Selv om du er selvsikker nå. Anonymkode: b3e3d...f72 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #26 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 19.15): Jusstudiet i Oslo er kjent for minimal oppfølging og hardt studiemiljø. Studentene konkurrerer knallhardt med hverandre og du bør være ganske selvsikker. Så kan du jo google Benedikte Høgberg hvis du er nysgjerrig på hvilke holdninger enkelte professorer har til studentene. Anonymkode: 45eba...889 Ouch Anonymkode: 97610...0fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå