AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Del Skrevet 4. desember 2022 Noen som har gått jus i Oslo og vil dele litt erfaringer? Hører det er mindre obligatorisk opplegg enn Bergen. Plager meg i grunnen ikke så mye, jeg er generelt sett ganske strukturert og trenger ikke "deadlines" og lignende for å motivere meg til å lese jevnt. Men er det litt gruppearbeid? Tenker det må være en viktig læringsform i et slikt studie. Der alt ikke nødvendigvis er svart hvitt, greit å ha noen å diskutere med mtp mulige innfallsvinkler til en case. Forsåvidt fordeler med at det er fleksibelt også, hvis man blir syk feks så gjør det ikke noe at man er borte noen dager. Når det er mye obligatorisk kan noen dagers fravær gjøre at man havner over grense for godtatt fravær og så må man ta fag på nytt, det er litt stress. Hvordan ser en typisk arbeidsuke ut for dere? Og hvor lang tid tok det før du fikk "dreisen" på juridisk metode? Kan tenke meg det er litt vanskelig i starten, men at det etterhvert (med hardt arbeid) går seg til? Og er det noe å være obs på ift studiene i Oslo i forhold til feks Bergen? Anonymkode: 55887...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #2 Del Skrevet 5. desember 2022 Ingen som har gått jus i Oslo? Anonymkode: 55887...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cisco Skrevet 5. desember 2022 #3 Del Skrevet 5. desember 2022 Jus? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #4 Del Skrevet 5. desember 2022 Jusstudiet i Oslo er kjent for minimal oppfølging og hardt studiemiljø. Studentene konkurrerer knallhardt med hverandre og du bør være ganske selvsikker. Så kan du jo google Benedikte Høgberg hvis du er nysgjerrig på hvilke holdninger enkelte professorer har til studentene. Anonymkode: 45eba...889 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #5 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jusstudiet i Oslo er kjent for minimal oppfølging og hardt studiemiljø. Studentene konkurrerer knallhardt med hverandre og du bør være ganske selvsikker. Så kan du jo google Benedikte Høgberg hvis du er nysgjerrig på hvilke holdninger enkelte professorer har til studentene. Anonymkode: 45eba...889 Press fra andre er noe jeg bryr meg fint lite om. Jobber mot mine egne mål og er min egen person. Å drive og sammenligne meg selv med andre eller absolutt skulle "danke ut" andre i konkurranser innad i skolen har jeg lite interesse av. Har ikke tenkt å bli advokat heller, jeg vil bli jurist. Det jeg finner om professoren du nevner er at hun er frustrert over at studenter på studiet syns det er gult å hetse og mobbe lærere anonymt på nett. Det er jeg forsåvidt enig med henne i, utrolig feige greier. Har man noe imot undervisningen tar man det opp i referansegrupper. Å hetse professorer på Jodel blir for teit. Anonymkode: 55887...6e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Press fra andre er noe jeg bryr meg fint lite om. Jobber mot mine egne mål og er min egen person. Å drive og sammenligne meg selv med andre eller absolutt skulle "danke ut" andre i konkurranser innad i skolen har jeg lite interesse av. Har ikke tenkt å bli advokat heller, jeg vil bli jurist. Det jeg finner om professoren du nevner er at hun er frustrert over at studenter på studiet syns det er gult å hetse og mobbe lærere anonymt på nett. Det er jeg forsåvidt enig med henne i, utrolig feige greier. Har man noe imot undervisningen tar man det opp i referansegrupper. Å hetse professorer på Jodel blir for teit. Anonymkode: 55887...6e2 Jeg finner ikke lenger saken jeg tenkte på, tror den er fra 2017. Da gikk hun ut med nedlatende karakteristikker av studentene som gruppe, og hevdet blant annet (korrekt sitert) at professorer ikke var ment å ha pedagogiske evner. Temmelig unødvendig utspill fra en ellers dyktig fagperson. Ellers er jeg enig i at man ikke skal bruke jodel til å hetse andre, det sier seg selv. Anonymkode: 45eba...889 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Del Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg finner ikke lenger saken jeg tenkte på, tror den er fra 2017. Da gikk hun ut med nedlatende karakteristikker av studentene som gruppe, og hevdet blant annet (korrekt sitert) at professorer ikke var ment å ha pedagogiske evner. Temmelig unødvendig utspill fra en ellers dyktig fagperson. Ellers er jeg enig i at man ikke skal bruke jodel til å hetse andre, det sier seg selv. Anonymkode: 45eba...889 Jeg fant etter litt leting artikkelen du mente. Ja det er jo ikke helt heldig uttalelse fra henne... Virker som hun har fyrt seg opp angående kommentarene hun leste på nett og ble veldig fornærmet og følte for å komme med motbør virker det som. Ser og en student i en annen artikkel beskriver henne som dyktig, men at det ikke var en bra uttalelse å komme med. Ser fakultetet og er uenig i det utsagnet. Anonymkode: 55887...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #8 Del Skrevet 6. desember 2022 Hvor mye tid brukte dere som går/gikk jus på studier? Meldt meg opp til jus med start nå i januar og vurderer å ta det ved siden av andre studier og senere jobb. Bryr meg ikke om karakterer. Anonymkode: 25e27...330 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #9 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor mye tid brukte dere som går/gikk jus på studier? Meldt meg opp til jus med start nå i januar og vurderer å ta det ved siden av andre studier og senere jobb. Bryr meg ikke om karakterer. Anonymkode: 25e27...330 Snittet er visst 38 timer i uken . Så det er en god del, men hvor mye som skal til for å bestå vs få gode karakterer er jeg usikker på. Kan være vanskelig å kombinere med jobb, men i Oslo er det nok lettere enn i Bergen. Bergen har mye obligatorisk Anonymkode: 55887...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #10 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor mye tid brukte dere som går/gikk jus på studier? Meldt meg opp til jus med start nå i januar og vurderer å ta det ved siden av andre studier og senere jobb. Bryr meg ikke om karakterer. Anonymkode: 25e27...330 Jobbet fullt som sykepleier samtidig som jeg tok juss som privatist. Gikk jo utover karakterene, men fikk jobb likevel. Anonymkode: ba4de...51a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #11 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobbet fullt som sykepleier samtidig som jeg tok juss som privatist. Gikk jo utover karakterene, men fikk jobb likevel. Anonymkode: ba4de...51a Flott å høre at det gikk. Hva jobber du som nå? Tenker jeg får gjøre et forsøk mens jeg har sjansen. Er ikke sikker jeg kommer inn i framtiden, spesielt hvis de fjerner ekstrapoeng og muligheten til å ta opp fag slik som det snakkes om. Anonymkode: 25e27...330 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #12 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Flott å høre at det gikk. Hva jobber du som nå? Tenker jeg får gjøre et forsøk mens jeg har sjansen. Er ikke sikker jeg kommer inn i framtiden, spesielt hvis de fjerner ekstrapoeng og muligheten til å ta opp fag slik som det snakkes om. Anonymkode: 25e27...330 Er i samme båten selv, må søke nå eller aldri føler jeg. Men må ha litt jobb vedsiden av mtp økonomi (ts her forresten). Anonymkode: 55887...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Del Skrevet 6. desember 2022 Gikk et halvt år i Oslo rett etter vgs, men miljøet og presset ble for hardt. Fikk imposter-syndrom hehe. Synes det var leit at det ikke var noe tydelig studiemiljø og campus. Dro hit og dit rundt i sentrum for å ha forelesninger på de merkeligste steder. Kan ikke huske at det var noe obligatorisk da jeg starta i grunn. Var ikke mer å lese der enn på senere studier jeg har tatt, men jo, det tok litt tid å få balansegangen i hvor mye tid en skal bruke på å lese lover, pensum og tidligere dom. Et veldig selvstendig lesestudie vil jeg oppsummere det som. Anonymkode: 9aa60...723 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Flott å høre at det gikk. Hva jobber du som nå? Tenker jeg får gjøre et forsøk mens jeg har sjansen. Er ikke sikker jeg kommer inn i framtiden, spesielt hvis de fjerner ekstrapoeng og muligheten til å ta opp fag slik som det snakkes om. Anonymkode: 25e27...330 Er seniorrådgiver i staten, og veldig fornøyd med det. Var aldri planen å bli advokat uansett 😊 Anonymkode: ba4de...51a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er seniorrådgiver i staten, og veldig fornøyd med det. Var aldri planen å bli advokat uansett 😊 Anonymkode: ba4de...51a Så fint å høre man ikke må ha toppkarakterer for å få en god jobb kan jeg spørre om lønnsnivå man kan forvente seg? Anonymkode: 55887...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #16 Del Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så fint å høre man ikke må ha toppkarakterer for å få en god jobb kan jeg spørre om lønnsnivå man kan forvente seg? Anonymkode: 55887...6e2 Jeg ligger på rundt 620.000, men vi er dårlig lønna akkurat her. Det er mulig å tjene mye mer. Jeg trives bare for godt til å finne et annet sted. Anonymkode: ba4de...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 6. desember 2022 #17 Del Skrevet 6. desember 2022 Jeg har ikke gått jus i Oslo, men studiet er kjent for å være ekstremt krevende og stiller store krav til selvdisiplin og motivasjon. Hvis du har det, har du et godt utgangspunkt for å fullføre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #18 Del Skrevet 6. desember 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Press fra andre er noe jeg bryr meg fint lite om. Jobber mot mine egne mål og er min egen person. Å drive og sammenligne meg selv med andre eller absolutt skulle "danke ut" andre i konkurranser innad i skolen har jeg lite interesse av. Har ikke tenkt å bli advokat heller, jeg vil bli jurist. Anonymkode: 55887...6e2 Det er riktig innstilling å ikke bry seg om andres karakterer. Men det er lettere sagt enn gjort. Gikk selv på jussen i Bergen og var mange der som merket på karakterpresset. Det er ikke så rart heller. Om venninnene dine får traineeships og du ikke så merker du jo det. Og bedriftene som kommer på besøk på universitetet er nærmest kun de som krever de beste karakterene. Mange som ikke får med seg alle arbeidsgiverne som ansetter jurister med middelmådige og dårlige karakterer. On 12/4/2022 at 4:36 PM, AnonymBruker said: HOg hvor lang tid tok det før du fikk "dreisen" på juridisk metode? Kan tenke meg det er litt vanskelig i starten, men at det etterhvert (med hardt arbeid) går seg til? Anonymkode: 55887...6e2 Å svare på hvor lang tid det tar før man får dreisen på juridisk metode er vanskelig å svare på. Det kommer an på hva man mener med juridisk metode og det er også veldig individuelt hvor lang tid det tar før studentene får dreisen på metoden. Men alle klarer å lære seg juridisk metode om de legger ned innsatsen. Metoden er ikke spesielt vanskelig å forstå, det er mer at man kan trenge mengdetrening for at den skal sitte i ryggmargen. Anonymkode: 8b315...1bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #19 Del Skrevet 6. desember 2022 Embla Othea skrev (2 timer siden): Jeg har ikke gått jus i Oslo, men studiet er kjent for å være ekstremt krevende og stiller store krav til selvdisiplin og motivasjon. Hvis du har det, har du et godt utgangspunkt for å fullføre. Jeg gikk juss i Bergen, og det vedkommende sier er sant. Det er et tungt studie, og studentmiljøet er elendig. Mye press blant studenter om de beste karakterene, det største nettverket og flest trainees hos de store advokatfirmaene. Fant til slutt min "gjeng", og var sånn sett ikke mye påvirket av miljøet. Gikk ned ca. 20 kg i løpet av de fem årene jeg studerte juss, på grunn av stress. Men! Det er veldig gøy å jobbe som jurist. Ville gjort det igjen Anonymkode: b3e3d...f72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #20 Del Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg gikk juss i Bergen, og det vedkommende sier er sant. Det er et tungt studie, og studentmiljøet er elendig. Mye press blant studenter om de beste karakterene, det største nettverket og flest trainees hos de store advokatfirmaene. Fant til slutt min "gjeng", og var sånn sett ikke mye påvirket av miljøet. Gikk ned ca. 20 kg i løpet av de fem årene jeg studerte juss, på grunn av stress. Men! Det er veldig gøy å jobbe som jurist. Ville gjort det igjen Anonymkode: b3e3d...f72 Er vel mer stress om en lar deg stresse. Som sagt, ser ikke et poeng i å konkurrere om karakterer. Snittet ligger jo mellom C og D uansett så om alle påstår de har så høye karakterer lyver de jo. Trainee hos advokatfirma er vel uansett ikke så relevant for meg. Tenker kanske jeg er meg interessert i Gatejuristen eller lignende, er det like høy konkurranse blant de mer ideelle stiftelsens også? Anonymkode: 55887...6e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå