Gå til innhold

Hva er hensikten med gåsele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er derfor å holde var et oppe og hjelpe det å gi,eller for at det ikke skal stikke av?

Anonymkode: 4acd2...89e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? "Det"? "Var et"? "hjelpe det å gi"? Mener du GÅ? Og mener du barnet?

Hvis det er barn du mener, så ja, det er for å hindre dem i å løpe sin vei hele tiden.

Småunger kan løpe fort og komme i svært farlige situasjoner, forsvinne i en folkemengde, bli påkjørt av bil eller nedkjørt av sykler osv. Så i mange tilfeller er det hensiktsmessig med gåsele på et barn. Jeg har tre brødre og er en av fire unger. Men kun mellomste broren min måtte ha gåsele da han var liten. Han stakk av hele tiden. En gang brøt han seg ut av hagen ved å klemme seg under hageporten som toåring. Mamma fant han igjen litt lenger nedi veien, der han sto midt i et firefelts-veikryss og studerte bilene som tutet...Herregud. Det var typisk han når han var liten. Så sele var et must når vi var ute.

Med en sele kan man snu hodet andre veien og se på noe et øyeblikk, uten å være redd for at ungen er borte når du snur deg tilbake igjen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Million skrev (6 minutter siden):

Hæ? "Det"? "Var et"? "hjelpe det å gi"? Mener du GÅ? Og mener du barnet?

Hvis det er barn du mener, så ja, det er for å hindre dem i å løpe sin vei hele tiden.

Småunger kan løpe fort og komme i svært farlige situasjoner, forsvinne i en folkemengde, bli påkjørt av bil eller nedkjørt av sykler osv. Så i mange tilfeller er det hensiktsmessig med gåsele på et barn. Jeg har tre brødre og er en av fire unger. Men kun mellomste broren min måtte ha gåsele da han var liten. Han stakk av hele tiden. En gang brøt han seg ut av hagen ved å klemme seg under hageporten som toåring. Mamma fant han igjen litt lenger nedi veien, der han sto midt i et firefelts-veikryss og studerte bilene som tutet...Herregud. Det var typisk han når han var liten. Så sele var et must når vi var ute.

Med en sele kan man snu hodet andre veien og se på noe et øyeblikk, uten å være redd for at ungen er borte når du snur deg tilbake igjen.

Mener gå ja, autokorrektur😅

Skrevet

Nordmenn som aldri har vært i NY, Disneyland eller tilsvarende, kommer aldri til å forstå poenget. 

Folk som aldri har hatt et barn som løper i 110 så snart de har et ubevoktet øyeblikk, uten å fatte konsekvenser, kommer aldri til å forstå poenget. 

Det handler ikke om å ikke gidde, eller behandle barnet som en hund. Det handler om at det er den beste måten å holde barnet trygt på. 

Anonymkode: c4bfe...e6d

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nordmenn som aldri har vært i NY, Disneyland eller tilsvarende, kommer aldri til å forstå poenget. 

Folk som aldri har hatt et barn som løper i 110 så snart de har et ubevoktet øyeblikk, uten å fatte konsekvenser, kommer aldri til å forstå poenget. 

Det handler ikke om å ikke gidde, eller behandle barnet som en hund. Det handler om at det er den beste måten å holde barnet trygt på. 

Jeg har aldri vært i NY og Disneyland, men skjønner poenget. Jeg brukte det på egne barn når vi var på steder med masse mennesker. Blunker du 1 sekund for mye så er ungen sporløst borte. De små er fader meg kjappe når de først setter i gang. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er derfor å holde var et oppe og hjelpe det å gi,eller for at det ikke skal stikke av?

Det er ofte dem som har barn med diagnoser som stikker av hele tiden f.eks barneautisme og som ikke skjønner konsekvenser av å løpe over veien mens bilene kjører og nekter og holde i hånda og prøver stikke av hele tida.

Anonymkode: 2823b...67b

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Indre viltre barn å bli påkjørt eller komme seg vekk fra foreldrene, ha en roligere og trygg gå tur, er selvsagt ikke for å holde barnet oppreist 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ofte dem som har barn med diagnoser som stikker av hele tiden f.eks barneautisme og som ikke skjønner konsekvenser av å løpe over veien mens bilene kjører og nekter og holde i hånda og prøver stikke av hele tida.

Anonymkode: 2823b...67b

Neida, svært mange barn under 3 år som ikke har konsekvens tankegang og heller ikke er rolige sjenerte Holde hånda barn, desutten om man går med flere enn et barn kan det være fint å slippe å bekymre seg for de blir påkjørt pga man blir distrahert av de andre 

• Liker 5
Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt TS så finnes begge deler. Både til å støtte opp ved første skritt og til å passe på.

Gåsele som er laget for å støtte opp ungene når de lærer seg å gå:

https://www.billigmarkedet.no/products/gasele-for-barn2?gclid=CjwKCAiAp7GcBhA0EiwA9U0mtiVecPzgtPMyMnlXSwqrohxDKYIu3hWiBtdkmdXfxGcQiI5U31PiFhoCuXgQAvD_BwE

Leiesele som brukes for å hindre at de stikker ut i trafikken osv:

https://www.mimmis.no/clippsasafe-vogn-gasele-sort-unpub

Anonymkode: 064d2...358

• Nyttig 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (17 minutter siden):

Jeg har aldri vært i NY og Disneyland, men skjønner poenget. Jeg brukte det på egne barn når vi var på steder med masse mennesker. Blunker du 1 sekund for mye så er ungen sporløst borte. De små er fader meg kjappe når de først setter i gang. 

Hadde selv leiesele på min 2-åring da vi var i Hellas. Vi var mye ved havn osv og han ville gå selv uten å holde hånd eller noe som helst. Skulle jeg holdt han i hånda i 2 uker så hadde ryggen min blitt ødelagt tror jeg. Da var det mye bedre å ha han i sele med den illusjonen av å få holde på selv og heller kunne bremse han ved nødvendighet. Og ja, de er lynraske.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

helt tragisk og se

Anonymkode: a2347...5bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

helt tragisk og se

Hva er tragisk å se? 

Anonymkode: 556a1...5e3

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ser poenget hos noen barn, de som bare løper og absolutt ikke hører. Men har møtt veldig få som har det behovet. 

Ei jeg kjenner syntes det var så praktisk fordi da slapp hun å løpe så fort, og oldemoren med rullator kunne også gå tur med ungen. Som en liten hund, tenkte jeg da. 

Anonymkode: bfcb0...a83

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er tragisk å se? 

barn i gå seler :)  hei på deg skrive politiet

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er mer tragisk om barn forsvinner for foreldrene i store folkemengder. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

helt tragisk og se

Jeg tror dette er en av de tingene man syntes er rart om man ikke har barn hvor dette har vært ett behov.

Vår mellomste hadde på sele når vi var i fornøyelsesparker og i andre helt åpne områder frem til han ble 3,5 år.

Det gøyeste han visste var å løpe bort fra oss og var k tillegg innmari glad i vann og vi var nære noen situasjoner som kunne vært farlige, når vi ble anbefalt sele.

Han er nå tenåring og er hverken autistisk eller har andre utfordringer.

Han var rett og slett veldig vilter som smårolling og dette var en måte vi kunne gjøre ting på en trygg måte.

Anonymkode: 46cd5...f4c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg brukte det på 1 åringen min da vi var i dyreparken og hun ville vandre rundt omkring. Det ble tungt å bøye seg og vondt for armen hennes og strekke seg høyt. Da var det lettere med en sele så hun bare kunne gå fritt. Det var MYE folk der og midt på sommeren. Genialt. 

Anonymkode: cbcb8...a2e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

"Gå seler", "skrive politiet " 🤭

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For at barnet ikke skal stikke av. Men at barnet allikevel skal kunne få utfolde seg litt og føle et snev av "selvstendighet". vi brukte ryggsekk med sele når vår mellomste var 2-3 år. Han ville gå selv og enkelte steder som flyplasser og kjøpesenter i Bangkok, var det greit å ha en hånd på han til en hver tid. 

Anonymkode: 0dc85...c38

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Eller folk som ikke vokste opp på 80-tallet eller tidligere. Var et vanlig syn før i tiden

Anonymkode: 8be4e...5bb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...