Gå til innhold

Endring av skattekort?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Blizz1 skrev (4 minutter siden):

Mulig det er for sent. Men det står inne på samme side når arb.giver sist hentet skattekortet ditt.

29/11 men vi hate lønn fra 1-30/ 11 med utbetaling 15/12 da kan de ju ikke hente skattekortet allerede 29/11 vel?

Anonymkode: e30e6...6ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

29/11 men vi hate lønn fra 1-30/ 11 med utbetaling 15/12 da kan de ju ikke hente skattekortet allerede 29/11 vel?

Det kan du sjekke selv på skatteetaten sine sider.

Skrevet
Blizz1 skrev (Akkurat nå):

Det kan du sjekke selv på skatteetaten sine sider.

Ja, sist hentet 29/11

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har tjent 520, satte forventet inntekt til 523. Kom opp at jeg sku betale 107% i skatt... skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig?

Totalt forventet skatt kom på 128. Har hittil betalt 127... 

Det er jo logisk. Du oppgir at du skal tjene 3000 kr i desember. Du har betalt 127’ og skal totalt betale 128’. Da må du jo trekke 1000 kr av de 3000. Og siden det er halv skatt i desember så blir skattekortet 107 % for å få et skattetrekk på 50 %, som dekker den 1000-lappen du fortsatt skal betale.

Anonymkode: 3de0e...1fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo logisk. Du oppgir at du skal tjene 3000 kr i desember. Du har betalt 127’ og skal totalt betale 128’. Da må du jo trekke 1000 kr av de 3000. Og siden det er halv skatt i desember så blir skattekortet 107 % for å få et skattetrekk på 50 %, som dekker den 1000-lappen du fortsatt skal betale.

Og antar at tallene bak 127 og 128 gjør at differansen egentlig er rundt 1500, siden det ble 50 %/107 %.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har du prøvd å endre fradrag?

Anonymkode: 9f87a...308

Ja. Gjorde det en gang og måtte opp i et enormt fradrag før det gjorde noe utslag.

Når jeg endrer inntekten vet jeg jo med en gang omtrent hvor mye skattetrekk systemet ca beregner og sette inntekten slik at det blir det skattetrekket jeg ønsker.

Anonymkode: 5db2b...2c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men dette funker ikke i januar.

Hvem gidder å endre skattekortet i desember?

Anonymkode: 9f87a...308

Klart det funker i januar.

Jeg endrer innimellom også på slutten av året for å få ekstra mye utbetalt da for å sette inn ekstra i fond etc

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så selv om det kommer sånn varsel så kan jeg bare godkjenne? 

Men når jeg prøvde med mindre i forventet inntekt kom det opp alt fra 70-150% i skatt selv om jeg betalt alt jeg skal i skatt hittil iår

Sett inntekt til nøyaktig samme sum som allerede er registrert som inntekt i år.  Altså som om du ikke forventer mere inntekt i år 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så selv om det kommer sånn varsel så kan jeg bare godkjenne? 

Men når jeg prøvde med mindre i forventet inntekt kom det opp alt fra 70-150% i skatt selv om jeg betalt alt jeg skal i skatt hittil iår

Har du husket å legge inn hva du har tjent og betalt i skatt så langt i år?  

Uansett spørs det om du begynner å ha litt dårlig tid, avhengig av når lønnsutbetalingen skal være. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...