Gå til innhold

Endring av skattekort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ikke sette ned forventet inntekt til et mindre beløp på skattekortet for å få mindre skattetrekk? Hvis man sender inn med for lavt beløp blir det stoppet fra endringer da?

Trenger mere penger nå i desember og tar heller en baksmell til neste år. 

Anonymkode: e30e6...6ba

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Ingen problem i å gjøre det. Fikser og trikser ofte med skatten min. 

Skrevet

Jeg gjorde det samme i går. Satte forventet inntekt i år til noen tusenlapper over allerede inntjent inntekt. Ble 5% skatt å betale, noe som for desember da tilsvarer 2,5%. Har råd til å sette av det jeg vil få i baksmell, så da var valget egentlig greit, når jeg har hatt flere uventede utgifter balle seg på hverandre i høst.

Anonymkode: 5a6c2...9f5

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil ha lavere skattetrekk er det bedre å sette fradrag høyere enn de reelt er, enn å sette ned inntekten.

Anonymkode: 9f87a...308

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du vil ha lavere skattetrekk er det bedre å sette fradrag høyere enn de reelt er, enn å sette ned inntekten.

Nei, det er mye lettere om man endrer forventet inntekt. Har gjort det selv mange ganger.

Anonymkode: 5db2b...2c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må si meg enig med AB under deg.

Rent eksempel:

Du har tjent 500 000 til og med november. Du endrer forventet årsinntekt til 510 000. Da blir det nesten ingen skatt igjen å betale. Gjort på et blunk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må si meg enig med AB under deg.

Rent eksempel:

Du har tjent 500 000 til og med november. Du endrer forventet årsinntekt til 510 000. Da blir det nesten ingen skatt igjen å betale. Gjort på et blunk.

Men dette funker ikke i januar.

Hvem gidder å endre skattekortet i desember?

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, det er mye lettere om man endrer forventet inntekt. Har gjort det selv mange ganger.

Anonymkode: 5db2b...2c3

Har du prøvd å endre fradrag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dette funker ikke i januar.

Hvem gidder å endre skattekortet i desember?

Det vil fungere å endre forventet inntekt i januar, også. Ikke slik som i eksemplet mitt, men om du oppgir at du har 200 000 i inntekt på skattekortet i januar, vil du betale mindre skatt enn du bør dersom inntekten egentlig er 600 000.

Mitt eksempel var vel mest ment som å vise at man kan få mer utbetalt i desember ved å endre inntekten sin på skattekortet, når mange gjerne har behov for mer penger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ingen fradrag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg gjorde det samme i går. Satte forventet inntekt i år til noen tusenlapper over allerede inntjent inntekt. Ble 5% skatt å betale, noe som for desember da tilsvarer 2,5%. Har råd til å sette av det jeg vil få i baksmell, så da var valget egentlig greit, når jeg har hatt flere uventede utgifter balle seg på hverandre i høst.

Så selv om det kommer sånn varsel så kan jeg bare godkjenne? 

Men når jeg prøvde med mindre i forventet inntekt kom det opp alt fra 70-150% i skatt selv om jeg betalt alt jeg skal i skatt hittil iår

Skrevet

Har tjent 520, satte forventet inntekt til 523. Kom opp at jeg sku betale 107% i skatt... skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig?

Totalt forventet skatt kom på 128. Har hittil betalt 127... 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Kan man ikke sette ned forventet inntekt til et mindre beløp på skattekortet for å få mindre skattetrekk? Hvis man sender inn med for lavt beløp blir det stoppet fra endringer da?

Trenger mere penger nå i desember og tar heller en baksmell til neste år. 

Det er trolig for sent.

Anonymkode: 525cd...d7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så selv om det kommer sånn varsel så kan jeg bare godkjenne? 

Men når jeg prøvde med mindre i forventet inntekt kom det opp alt fra 70-150% i skatt selv om jeg betalt alt jeg skal i skatt hittil iår

Jeg fikk ikke noe varsel, så jeg vet dessverre ikke hva du snakker om.

Jeg har ennå ikke fått lønna for desember (den kommer den tolvte), så derfor endret jeg nå, for å få noen kroner mer før jul. Dobbeltsjekket nå, og min skatteprosent er nå 5, etter at jeg endret den.

Skattetrekk på hovedinntekt

5%

Andre skattetrekk

5 % skattetrekk av biinntekt

5 % skattetrekk av ev. sykepenger, dagpenger o.a. fra NAV.

5 % skattetrekk av uføretrygd fra NAV

5 % skattetrekk av uføretrygd fra andre

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har tjent 520, satte forventet inntekt til 523. Kom opp at jeg sku betale 107% i skatt... skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig?

Totalt forventet skatt kom på 128. Har hittil betalt 127... 

Skrev du inn 523 000 i Lønnsinntekt for hele året? Og lot Lønn hittil i år stå underet?

Har du allerede fått lønn for desember? Mulig det er for sent å endre for deg?

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skrev du inn 523 000 i Lønnsinntekt for hele året? Og lot Lønn hittil i år stå underet?

Har du allerede fått lønn for desember? Mulig det er for sent å endre for deg?

Desember lønn kommer 15/12.  Ja, lønn hittill i år kan man vel ikke forandre på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk ikke noe varsel, så jeg vet dessverre ikke hva du snakker om.

Jeg har ennå ikke fått lønna for desember (den kommer den tolvte), så derfor endret jeg nå, for å få noen kroner mer før jul. Dobbeltsjekket nå, og min skatteprosent er nå 5, etter at jeg endret den.

Skattetrekk på hovedinntekt

5%

Andre skattetrekk

5 % skattetrekk av biinntekt

5 % skattetrekk av ev. sykepenger, dagpenger o.a. fra NAV.

5 % skattetrekk av uføretrygd fra NAV

5 % skattetrekk av uføretrygd fra andre

Forandret du både på lønn hittil i år og forventet inntekt?

Skrevet

Mulig det er for sent. Men det står inne på samme side når arb.giver sist hentet skattekortet ditt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Desember lønn kommer 15/12.  Ja, lønn hittill i år kan man vel ikke forandre på?

Mulig lønna di for desember allerede er rapportert inn, kanskje? Ikke vet jeg. Jeg prøvde for min egen del, og det fungerte. Aner dessverre ikke hvorfor andre får andre resultater, beklager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forandret du både på lønn hittil i år og forventet inntekt?

Bare Lønn for hele året, ikke Hittil i år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...