AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Han er 14 år mens søsteren er 12. Jeg vet han sliter litt med dårlig selvtillit, han har ikke nådd puberteten enda og blir litt overgått av søsteren på tolv som har blitt høyere enn han, har flere venner, gjør det bedre på skolen og i sporten (som begge går på). Han sliter med dysleksi og på toppen av alt dette dro faren fra dem når han var 4. Mens han var i livet deres var det mye brutte løfter og svik. Det siste året har de tatt opp igjen kontakten litt da han har giftet seg på nytt med en dame (som er fantastisk by the way) som pusher han til å ha kontakt. Det går bra foreløpig... Dette er litt av bakgrunnen for å kanskje forstå problemet... Han har siden han var i skole alder blitt mer og mer negativ og sutrete. Synes han generelt er lite selvstendig. Barna har ikke mange oppgaver de skal gjøre i huset, men å få han til å gjøre NOE SOM HELST blir møtt av helt ekstremt sutring og jeg blir helt gal av den stemmen... Han får ett sånt spesielt skjær i stemmen som jeg må bruke hver celle i kroppen på å ikke klikke helt over! Dattra mi er også veldig pubertal og vanskelig å ha med å gjøre, men føler at det er mer innenfor normalen av hva som forventes av tenåringer. Hun klarer å gjøre noe annet enn å sitte foran skjerm, gjør stort sett det jeg ber om og når hun tar noe opp så er det ikke med syting. Hvordan får man bukt med dette? Gir jeg straff som f eks mindre skjermtid så blir det gråt med en gang. Han føler seg ALLTID urettferdig behandlet enda det er søsteren som egentlig hjelper til mest hjemme osv. Prøver oppmuntring for å gi han mestringsfølelse, og det gjør også bestefaren som er en av hans nærmeste i familien. Det er vanskelig å være konsekvent med det og fordi han tynnsliter tålmodigheten min ved å være sånn Anonymkode: 73958...643
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Er han utredet for.. Noe?? ADHD? Hva med far? Kan de Kansje slite med noe av det samme og hvordan var fars foreldre? Synes det kan høre ut som det er noe der, en slags diagnose? Anonymkode: 0fbe4...2d7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er han utredet for.. Noe?? ADHD? Hva med far? Kan de Kansje slite med noe av det samme og hvordan var fars foreldre? Synes det kan høre ut som det er noe der, en slags diagnose? Anonymkode: 0fbe4...2d7 Han ble vurdert av ppt, de kom fram til at han har språkvansker, ikke forståelsen men å uttrykke seg + konsentrasjonsvansker. Også dysleksi da. Jeg har selv add, men det er ikke noe som merkes sånn generelt. Faren har såvidt jeg ikke vet noen diagnoser og har ikke inntrykk av det heller. Jeg tror ikke sønnen her har noe mere diagnoser enn det nevnt, men skjønner ikke hvorfor han er sånn. Han er også sånn at om man ikke ber (les maser) på at han skal rydde eller lage mat til seg selv så skjer det aldri. Han har vært hjemme alene noen ganger en kveld alene for eksempel og det siste jeg kan si før jeg drar er "husk å spis noen brødskiver da", men det er glemt HVER gang. Han blir visst ikke sulten nok heller... Sitter jo alltid igjen med dårlig samvittighet selv fordi jeg nok en gang ikke har klart å la være å bli sur kjeftemamma på han da han ikke klarer ta noe ansvar for seg selv og nærmest må passes på som ett lite barn. Søsteren har ikke det samme problemet, hun lager seg mat og passer på hygiene osv Ts Anonymkode: 73958...643
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå