Gå til innhold

Jeg lever i en svinesti.😭 Masse rot!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ingen vet det!!! Jeg skammer meg sånn!! Fy søren! Og nå er det desember, jeg begynner å få dårlig tid. Kort fortalt, så var jeg deprimert fra juni til november. For noen uker siden begynte jeg å ta tak i dette, fikk gjort litt mye den dagen før jeg ble uvel og bare måtte slippe alt i hendene. Så tenkte jeg å ta resten neste dag, men nå er vi i desember og jeg får liksom bare ikke gjort det. Er så mye rot at jeg blir helt matt! Jeg er en person som er ryddig av meg, og liker å ha ting i orden, så jeg skammer meg mye, men er på en måte glad for at ingen vet om det. Vil så gjerne ha det ryddig i juletiden. Jeg prøver hver dag og gjøre noe, så får jeg bare gjort en liten ting og må gå ifra det jeg holder på med. Jeg kan ikke fortsette som dette da blir det aldri gjort. Jeg må ha flere dager i strekk hvor jeg gjør MYE. Håper det er flere her enn meg som har det slik i desember? Rot, rot, rot 😭 Jeg skal prøve å ta meg sammen om noen timer, og hvis ikke senest i morgen!!🤮 Jeg har aldri hatt det som dette noengang!! Jeg må bli ferdig med dette før noen finner det ut, det er bare så flaut!! Hvordan skal jeg gjøre dette?💖

Anonymkode: 97a0c...f1e

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt så er dette ikke noe å være flau over. Det er mer normalt enn du tror.

Det du kan begynne med først er å finne en søppelpose og kaste alt som egentlig er søppel. Alt av undertøy, sokker, klær, kluter, papir, plast, esker og annet som egentlig faktisk er søppel. Sorter papp og plast om du har tilgang til slike dunker. Resten lar du gå i restavfallet.

Tomflasker med pant? Ha det i poser klar til panting, noen butikker har søndagsåpent og der kan du fortsatt få pantet flasker. 

Glass? Lever til returpunkt eller ta med til Kiwi feks som har egen luke for å kaste glass.

Ting du ikke bruker og vil bli kvitt fort? Gi bort på finn og gi til første som henter.

Når du har fjernet alt du egentlig ikke vil beholde, da går du igjennom og ser hva du har av oppbevaring. Ofte kan du redusere kurver bokser etterhvert som du har kvittet deg med ting, og kanskje nedskalere størrelsen på enkelte oppbevaringsmøbler dersom du ikke vil at det skal bli så mye rot igjen.

Anonymkode: f96ea...ce5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Du skal ikke «prøve å ta deg sammen». Du skal ta deg sammen. Vår indre monolog er viktig, og du vil jo ha det ryddig. Så da må du si til deg selv: Jeg orker ikke ha det sånn lengre, og jeg kan ikke utsette det mer. Nå skal jeg rydde uten stans i tre timer, deretter har jeg lov til å sette meg ned med *noe jeg liker*. 

Repeter ved behov. Dette klarer du, ts!  

Anonymkode: 18a9d...94f

• Liker 2
Skrevet

Og vær obs på at dette vil røre rundt i følelser, skyldfølelse, pliktfølelser og alt annet emosjonell bagasje du har hatt på deg uten at du kanskje var klar over det. Føler du for å gråte og slikt, så slipp det ut og fortell deg selv at dette klarer du. Ta ett område av gangen også.

Anonymkode: f96ea...ce5

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor gammel er du, og hva bruker du dagene til? 

Anonymkode: 50146...14e

Skrevet

Finn fram søppelsekker og fyll dem med rotet, sett dem i garasjen/boden/kjeller/loft. Så rydder du resten litt av gangen. Søppelsekkene ordner og sorterer du etter jul, utover våren. 

• Liker 1
Skrevet

Gjør det til noe koselig, ikke stress rydd 

Sett på en god podcast.

Sett timer på 30 minutter og rydd. Så 30 til

Anonymkode: 838c2...0fb

• Nyttig 2
Skrevet

Bomba hos meg og. Skal rydde i dag

Anonymkode: 1e815...68b

• Hjerte 1
Skrevet

Hovedsaken er at du begynner! 15 min ett sted kan gjøre underverker, og det er iallefall mye bedre enn det var før du startet :) begynn med søppel, deretter rydde vekk/på plass, deretter vaske.. Se på Aurikatarina på Youtube om du trenger motivasjon... 

Begynn f.eks med å tømme alle tomflasker og legg de i en pose, som du kan pante i morgen. Deretter all papp. Deretter alt annen søppel. Så kan du ta en pose til skittentøy (trenger ikke vaske det nå, men få det unna!) og sette ved siden av vaskemaskinen. Ta oppvasken og sett i maskinen, eller samle den ved vasken så du kan ta de i morgen.. Da har du begynt ❤️ Og er mye bedre enn om du ikke gjør NOE... 

Anonymkode: 1cb54...f57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du trenger ikke å ha alt klart på kort tid.

Sett opp dagsplaner - tenk en rolig arbeidsdag om du klarer.

Iløpet av arbeidsdagen skal du ha pauser, og få i deg mat.

Tenk basal hygiene først:

Uke 1 skal du kaste avfall. Fyll opp i søppelsekker, og bruk klær som er behagelig å rydde i.

Om det ikke flyter over av særlig papir/søppel så kan du fokusere på kaste ting du ikke trenger som bare er i veien. Ta ett rom av gangen. 

Så tar du 1-2 dagers ryddepause med planlegging. 

Hvor skal tingene du trenger oppbevares. Om du trenger kjøpe oppbevaring, så setter du disse tingene i kasser/søppelsekk inntil videre til oppbevaringen er klar. 

Uke 2 kan du tenke vasking og rengjøring.

Mandag: baderom 

Tirsdag: Soverom

Onsdag: Stue 

Torsdag: kjøkken

Se på videoer av type ekstrem rengjøring for tips. 

Uke 3: 

Klær. 

Mandag+tirsdag: rydde ut av en skuff av gangen. Kast alt du ikke trenger. 

Onsdag og torsdag: klesvaskdag 

Uke 4: Nå er alt greit ryddet og vasket, og du skal finne en metodikk for å holde ting greit. 

Anonymkode: 5fa82...21f

Skrevet

Anbefaler å kvitte deg med alt unødvendig og ha en minimalistisk livsstil. Da slipper du rot. Se på YouTube f eks og bli inspirert 😀

Anonymkode: a5297...ceb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og ingen vet det!!! Jeg skammer meg sånn!! Fy søren! Og nå er det desember, jeg begynner å få dårlig tid. Kort fortalt, så var jeg deprimert fra juni til november. For noen uker siden begynte jeg å ta tak i dette, fikk gjort litt mye den dagen før jeg ble uvel og bare måtte slippe alt i hendene. Så tenkte jeg å ta resten neste dag, men nå er vi i desember og jeg får liksom bare ikke gjort det. Er så mye rot at jeg blir helt matt! Jeg er en person som er ryddig av meg, og liker å ha ting i orden, så jeg skammer meg mye, men er på en måte glad for at ingen vet om det. Vil så gjerne ha det ryddig i juletiden. Jeg prøver hver dag og gjøre noe, så får jeg bare gjort en liten ting og må gå ifra det jeg holder på med. Jeg kan ikke fortsette som dette da blir det aldri gjort. Jeg må ha flere dager i strekk hvor jeg gjør MYE. Håper det er flere her enn meg som har det slik i desember? Rot, rot, rot 😭 Jeg skal prøve å ta meg sammen om noen timer, og hvis ikke senest i morgen!!🤮 Jeg har aldri hatt det som dette noengang!! Jeg må bli ferdig med dette før noen finner det ut, det er bare så flaut!! Hvordan skal jeg gjøre dette?💖

Du skulle hatt hun her på besøk dessverre bor hun i ett annet land.
Aurikatariina - Queen of cleaning

Anonymkode: a0024...07d

• Liker 2
Skrevet

Er vel bare og brette opp armene og begyn og rydd da

Anonymkode: 079db...61d

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skulle hatt hun her på besøk dessverre bor hun i ett annet land.
Aurikatariina - Queen of cleaning

"Hellow... Aim Aorikatarina and ai leuv trasses..."👁️👄👁️

Hun er så kween! Fantastisk dame! 💖

Anonymkode: d9a36...282

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Se på luado.no om du kan leie deg en fikser. Til å fikse. Det er fiksere for alle slags oppdrag. 

Anonymkode: 44d29...edb

Skrevet

Litt er bedre enn ingenting! Begynn f.eks på kjøkkenet med å tømme oppvaskmaskinen (hvis du har), samle sammen skittent servise og bestikk og sett det i oppvaskmaskinen eller ved vasken. Tipper det ser bedre ut allerede. Start oppvaskmaskinen hvis den er full, eller vask opp litt for hånd. Du trenger ikke vaske alt på en gang.

Plukk søppel i stua. Kun søppel, drit i alt det andre inntil videre. Det tar du i neste runde.

Ta deg en tur rundt og samle sammen skittentøy. Legg det der det skal være. Gjør det samme med rent tøy. Du trenger ikke sette på klesvask eller begynne å brette klær nå.

Poenget er å gjøre litt, men ikke så mye at du blir utslitt/dårlig. Stopp med en gang når du føler at det blir for mye. Ta en pause, og tenk på hva du har fått gjort, ikke hvor mye du ikke har fått gjort. Huset/leiligheten ble ikke så rotete i løpet av en dag, og det blir heller ikke ryddig på en dag.

Har du noen du kan be om hjelp? Søster/venninne/mor/tante/onkel/bror osv? Eller hadde det vært lettere å få hjelp av noen du ikke kjenner så godt? Jeg hadde stilt opp med glede.

Anonymkode: 29a9c...c45

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt er bedre enn ingenting! Begynn f.eks på kjøkkenet med å tømme oppvaskmaskinen (hvis du har), samle sammen skittent servise og bestikk og sett det i oppvaskmaskinen eller ved vasken. Tipper det ser bedre ut allerede. Start oppvaskmaskinen hvis den er full, eller vask opp litt for hånd. Du trenger ikke vaske alt på en gang.

Plukk søppel i stua. Kun søppel, drit i alt det andre inntil videre. Det tar du i neste runde.

Ta deg en tur rundt og samle sammen skittentøy. Legg det der det skal være. Gjør det samme med rent tøy. Du trenger ikke sette på klesvask eller begynne å brette klær nå.

Poenget er å gjøre litt, men ikke så mye at du blir utslitt/dårlig. Stopp med en gang når du føler at det blir for mye. Ta en pause, og tenk på hva du har fått gjort, ikke hvor mye du ikke har fått gjort. Huset/leiligheten ble ikke så rotete i løpet av en dag, og det blir heller ikke ryddig på en dag.

Har du noen du kan be om hjelp? Søster/venninne/mor/tante/onkel/bror osv? Eller hadde det vært lettere å få hjelp av noen du ikke kjenner så godt? Jeg hadde stilt opp med glede.

Anonymkode: 29a9c...c45

Ja til dette. Det hender jeg ramler litt ut av samfunnet selv noen ganger. Når jeg begynner å komme litt til meg selv igjen, tar jeg det i små porsjoner. Dette har jeg lært av psykolog, og hatt god nytte av; sett tidsfrister. «I morgen kl 13 har jeg satt på en vask». «Jeg går med søpla når det har blitt mørkt, men før kl 22». Osv. Funker fjell! 
Vil jeg ha alt unna raskest mulig, ber jeg en slektning på besøk. Da er det NO MERCY. 

Anonymkode: 71b7a...c09

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er vel bare og brette opp armene og begyn og rydd da

Anonymkode: 079db...61d

Det høres fryktelig ubehagelig ut. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legg ut anonymt på finn.no om ryddehjelp 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må bli ferdig med dette før noen finner det ut, det er bare så flaut!! Hvordan skal jeg gjøre dette?💖

KAST! Mest sannsynlig samler du på mye skrot du sliter å gi slipp på. KAST KAST KAST! Klarer du det? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...