AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Nå i helgen hadde jeg besøk av to barn på hhv 5 og 6 år. Jeg la merke til hvor mange språkfeil de hadde, og trodde virkelig at barn var kommet lenger i språkutviklingen i den alderen. 6 åringen sa feks. "Annerledelsere" (mer annerledes) Guvlet" (gulvet) og ta på setet (ta på sele/setebeltet). 5 åringen sa også "Guvlet" "Bertlekem" (Betlehem) og kunne ikke alle ordene i "bæ bæ lille lam" Er jeg helt på viddene, eller er dette helt innafor i den alderen? Anonymkode: 204f1...609
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 AprilLudgate skrev (8 minutter siden): 🙄 Noe mer de gjorde feil? 😅🤷♀️ Sa da ikke at de gjorde noe feil, bare lurer på om de er innenfor "normalen" i språkutviklingen? Eller om jeg er helt på viddene? Jeg har ikke barn selv så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Anonymkode: 204f1...609
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Om ingen voksne tar seg tid til å snakke ordentlig med dem, og repetere ord korrekt, så blir det slik. Ikke uvanlig å ha ett og annet ord de snubler i ennå, men når det blir så mange at en begynner å legge merke til det er det ikke helt normalt når de begynner å bli såpass store. Anonymkode: 4c73f...f89 3
AprilLudgate Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sa da ikke at de gjorde noe feil, bare lurer på om de er innenfor "normalen" i språkutviklingen? Eller om jeg er helt på viddene? Jeg har ikke barn selv så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Anonymkode: 204f1...609 Ja, for å være mer konstruktiv: Ja, barn kan ha variasjoner i språkutvikling. Vårt barn lå ganske langt foran (som i LANGT) snittet for sin alder ifølge målinger, men likevel kunne enkelte ord bli uttalt feil. Fyrverkeri var for eksempel fyrmerkeri 😅🤷♀️ Insisterte faktisk på at joda, det var med m og ikke v. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå i helgen hadde jeg besøk av to barn på hhv 5 og 6 år. Jeg la merke til hvor mange språkfeil de hadde, og trodde virkelig at barn var kommet lenger i språkutviklingen i den alderen. 6 åringen sa feks. "Annerledelsere" (mer annerledes) Guvlet" (gulvet) og ta på setet (ta på sele/setebeltet). 5 åringen sa også "Guvlet" "Bertlekem" (Betlehem) og kunne ikke alle ordene i "bæ bæ lille lam" Er jeg helt på viddene, eller er dette helt innafor i den alderen? Anonymkode: 204f1...609 Forelsår at du forfatter dette ned i en mail til foreldrene, så de kan ta detnopp med barna. Anonymkode: 859a4...0a6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 Takk for konstruktiv tilbakemelding.🙄 Grunnen til at jeg spurte er at disse barna har levd under omsorgssvikt, og jeg tenkte at dette kunne være grunnen til at de ikke snakket helt "rent". Jeg vet at språkutvikling er forskjellig fra barn til barn, men en "normal" utviklings kurve finnes vel? Selv har jeg en søster som sa "mævr" (maur) til hun var nesten tenåring. Og jeg er oppmerksom på dialekter, i Stavanger sier de jo "Stølver" (støvler) til de er voksne. Og på østlandet er det mye grammatiske feil i enkelte dialekter. Anonymkode: 204f1...609 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 Min seksåring snakket helt feilfritt.. Anonymkode: bf788...f79
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 Ingen forventer at 5-åringer og 6-åringer snakker helt feilfritt. Hilsen mor til seksåring som kjenner språket til klassekameratene. Skjønner uansett ikke helt hva du mener? Hvordan er det omsorgssvikt å ikke lære barnet sitt å si Betlehem ordentlig? Anonymkode: ce0e7...28c
Rucula Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Min 5 åring ligger litt etter med språket, det har hun alltid gjort. Hun bytter ut L med J feks... Hun har fått logoped nå og har fått øvelser. Det går seg til i løpet av noen år. Barn er forskjellige
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen forventer at 5-åringer og 6-åringer snakker helt feilfritt. Hilsen mor til seksåring som kjenner språket til klassekameratene. Skjønner uansett ikke helt hva du mener? Hvordan er det omsorgssvikt å ikke lære barnet sitt å si Betlehem ordentlig? Anonymkode: ce0e7...28c Er vel helst at barn som har vokst opp under annen omsorgssvikt ofte også har hatt mindre språkstimulering som småbarn, og kan henge litt etter i utviklingen. Anonymkode: 4c73f...f89
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ingen forventer at 5-åringer og 6-åringer snakker helt feilfritt. Hilsen mor til seksåring som kjenner språket til klassekameratene. Skjønner uansett ikke helt hva du mener? Hvordan er det omsorgssvikt å ikke lære barnet sitt å si Betlehem ordentlig? Anonymkode: ce0e7...28c Les hva jeg skriver. De har vært utsatt for omsorgssvikt, og jeg lurer på om språk er en følge av dette. Sammen med mye andre utfordringer som de har. Anonymkode: 204f1...609 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #13 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Les hva jeg skriver. De har vært utsatt for omsorgssvikt, og jeg lurer på om språk er en følge av dette. Sammen med mye andre utfordringer som de har. Anonymkode: 204f1...609 Ja, men det skjønner du vel at vi på KG har null forutsetninger for å kunne uttale oss om. Det er vanskelig nok for ekspertene å vite hva som skyldes omsorgssvikt. Vi kan kun bidra med erfaringer om hvordan 5-6-åringer snakker. Anonymkode: ce0e7...28c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #14 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, men det skjønner du vel at vi på KG har null forutsetninger for å kunne uttale oss om. Det er vanskelig nok for ekspertene å vite hva som skyldes omsorgssvikt. Vi kan kun bidra med erfaringer om hvordan 5-6-åringer snakker. Anonymkode: ce0e7...28c Jeg spurte ikke om omsorgssvikt, jeg spurte om "normalen" skjønner at det er forskjell hos barn, men det er en læringskurve som de fleste barn følger. Det at de er utsatt for omsorgssvikt var en opplysning jeg kom med fordi det ikke var tydelig nok at jeg ville vite akkurat det. Fikk jo en opplysning fra en her i tråden som sa at barnet hennes hadde logoped. Og da viser det jo at det kan være en ide og kanskje be om et språk vurdering hos logoped på barna. Det er mye som skal følges opp, og de som nå har omsorgen for barna har så langt i prosessen ikke hatt kapasitet til å følge opp språk. De har hatt nok med å gi barna trygghet, klær, mat og dekke andre basisbehov. Jeg tenkte bare at jeg skulle tipse dem om at ungene har språkutfordringer. Anonymkode: 204f1...609 1
Rucula Skrevet 4. desember 2022 #15 Skrevet 4. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg spurte ikke om omsorgssvikt, jeg spurte om "normalen" skjønner at det er forskjell hos barn, men det er en læringskurve som de fleste barn følger. Det at de er utsatt for omsorgssvikt var en opplysning jeg kom med fordi det ikke var tydelig nok at jeg ville vite akkurat det. Fikk jo en opplysning fra en her i tråden som sa at barnet hennes hadde logoped. Og da viser det jo at det kan være en ide og kanskje be om et språk vurdering hos logoped på barna. Det er mye som skal følges opp, og de som nå har omsorgen for barna har så langt i prosessen ikke hatt kapasitet til å følge opp språk. De har hatt nok med å gi barna trygghet, klær, mat og dekke andre basisbehov. Jeg tenkte bare at jeg skulle tipse dem om at ungene har språkutfordringer. Anonymkode: 204f1...609 Det vil bhg/skole plukke opp. bhg vil også søke om logoped, ikke foreldrene. Så ikke vær bekymret for det Endret 4. desember 2022 av Rucula
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #16 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg spurte ikke om omsorgssvikt, jeg spurte om "normalen" skjønner at det er forskjell hos barn, men det er en læringskurve som de fleste barn følger. Det at de er utsatt for omsorgssvikt var en opplysning jeg kom med fordi det ikke var tydelig nok at jeg ville vite akkurat det. Fikk jo en opplysning fra en her i tråden som sa at barnet hennes hadde logoped. Og da viser det jo at det kan være en ide og kanskje be om et språk vurdering hos logoped på barna. Det er mye som skal følges opp, og de som nå har omsorgen for barna har så langt i prosessen ikke hatt kapasitet til å følge opp språk. De har hatt nok med å gi barna trygghet, klær, mat og dekke andre basisbehov. Jeg tenkte bare at jeg skulle tipse dem om at ungene har språkutfordringer. Anonymkode: 204f1...609 Dette har jo barnehage og skole kontroll på. Ikke bland deg Anonymkode: 2422a...ec7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #17 Skrevet 4. desember 2022 Dette er helt normalt, og det er også grunnen til du får så mange krasse svar her. Det du nevner er kun feiluttale av noen enkeltord, og attpåtil nokså vanskelige/sjeldne ord. Betlehem f.eks. er et ord de neppe har hørt mer enn en tre-fire ganger totalt, med mindre de bor i en svært religiøs familie. Jeg har en andreklassing, og svært mange av barna har mye alvorligere språkfeil enn dette. Mange sier ikke r korrekt, mange bommer på kjønn på ord. Hvis det blir virkelig unormalt vil nok skole og barnehage ta tak, men det må temmelig mye til. Anonymkode: 34890...593
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #18 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette har jo barnehage og skole kontroll på. Ikke bland deg Anonymkode: 2422a...ec7 Må jo være lov å spørre om hva som er normalt? Min datter hang veldig etter, nå er hun 10 og snakker bra. Men sliter enda med å si R. Anonymkode: 209e6...e40
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #19 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og jeg er oppmerksom på dialekter, i Stavanger sier de jo "Stølver" (støvler) til de er voksne. Anonymkode: 204f1...609 I all verden? Hilsen siddis, som aldri har hørt noen over 5 si stølver eller talve. 😂 Anonymkode: f4bb8...1db 3
tånegla Skrevet 5. desember 2022 #20 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): I all verden? Hilsen siddis, som aldri har hørt noen over 5 si stølver eller talve. 😂 Anonymkode: f4bb8...1db Ha ha ha da må jo du ha litt ørevoks😜 Jeg syntes jeg hører stølver hele tiden. Eller kanskje det er jeg som har en hørselsfeil🤔 Eller at jeg omgåes feil siddiser?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå