Gå til innhold

Flatbiff elg; Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Glemte å handle søndagsmat i går, så da tok jeg opp flatbiff elg fra fryseren. Jeg har fått kjøtt fra mine foreldre som er grunneiere. Anyway; Hva gjør jeg med det? Fungerer flatbiff som en slags steik, eller bør jeg gjøre noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er den skjært opp eller har den formen som en steik?

Anonymkode: 38833...3e8

Skrevet

Steik. Biffsnadder. Gryte…

Anonymkode: d3893...252

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Steik. Biffsnadder. Gryte…

Anonymkode: d3893...252

Biffsnadder er noe man lager er avskjær. 

Skrevet

Helstekes. Bruk termometer. Maks 56 grader. Viltkjøtt skal ikke under noen omstendighet være gjennomstekt. Da blir det alt for tørt og ødelagt.

Skrevet
Brunello skrev (54 minutter siden):

Helstekes. Bruk termometer. Maks 56 grader. Viltkjøtt skal ikke under noen omstendighet være gjennomstekt. Da blir det alt for tørt og ødelagt.

Den temperaturen du beskriver er betegnet som rått eller blodig kjøtt. At du har preferansene dine i det området betyr ikke at det er det eneste riktige. Det er et spekter mellom rått og gjennomstekt, og det er ingen forbrytelse å servere medium/rosa kjøtt, og en lårstek som flatbiff tåler 60-62 grader eller enda litt mer, og fremdeles være medium. En flatbiff på 56 grader anbefales ikke. 

Anonymkode: ccb62...824

Skrevet

Brun den i panne og etterstek i ovn. 62-65 grader ville jeg valgt. 

Skrevet
Muskath skrev (2 timer siden):

Brun den i panne og etterstek i ovn. 62-65 grader ville jeg valgt. 

Steker du et kjøttstykke til 65 grader er den raskt 70 etter å ha hvilt. Alt for mye for vilt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den temperaturen du beskriver er betegnet som rått eller blodig kjøtt. At du har preferansene dine i det området betyr ikke at det er det eneste riktige. Det er et spekter mellom rått og gjennomstekt, og det er ingen forbrytelse å servere medium/rosa kjøtt, og en lårstek som flatbiff tåler 60-62 grader eller enda litt mer, og fremdeles være medium. En flatbiff på 56 grader anbefales ikke. 

Anonymkode: ccb62...824

Neida, det blir helt perfekt. Hviler i 15 minutter, så er den 58-59 grader. Flatbiff okse og vilt er to vidt forskjellige kjøttstykker å steke. Alt viltkjøtt bør ha vesentlig lavere temperatur enn det man steker samme stykningsdeler for okse. Det finnes nesten ikke fett i viltkjøtt, så det blir ødelagt av å bli gjennomstekt. Elg klarer seg bedre enn dr mindre dyrene. Reinsdyr og hjort får nesten leversmak om de gjennomstekes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...