AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Noen som har hatt kyssesyken eller har barn som har hatt det? Hvor lenge var du/barnet borte fra skolen? Jenta mi har det nå og har vært borte 4 uker... Ser ikke ut som hun kommer seg tilbake enda heller, pga fortsatt feber rundt 38,5 og ekstrem utmattelse (må hvile bare hun går opp trappen hjemme). Har fortsatt forstørret milt og høye leververdier. Hun går på ungdomsskolen, og de har fått attest fra lege og jeg holder de oppdatert flere ganger i uka. De sier ikke stort annet enn "fortsatt god bedring, håper hun er tilbake snart". Jeg har bedt skolen om hjelp med lister over arbeid hun bør prioritere, men fordi hun er så sliten, får jeg henne ikke til å gjøre noe skolearbeid 🙁 Er redd jeg ikke pusher henne hardt nok ang. skolearbeid eller å prøve å dra på skolen, men de 2 dagene hun dro, kom hun hjem enda dårligere...Hun ligger hun stort sett i senga hver dag, og sover ca halve døgnet tilsammen. Er for øvrig første året hennes på ungdomsskolen, med mye forsiktig innkjøring og litt testing av å få karakterer. Bør jeg bare la henne være hjemme så lenge hun trenger det, og heller ikke mase om skolearbeid...? Lege har sagt det er viktig at hun får mest mulig hvile så lenge hun har forstørret milt og lever, og formen er dårlig... 🤷♀️ Hvor lenge er det "vanlig" å være hjemme fra skolen med kyssesyken...? Anonymkode: 41143...594
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Kyssesyken kan vare i flere år TS. Du skal ikke presse på noen ting. Ja, hun mister mye av skolen nå. Men det kan hun ta igjen den dagen hun blir frisk. Jeg hadde kyssesyken i 6 år før jeg begynte å bli bedre. Dabtenkte jeg som deg. Bare å presse litt til så går det seg til. Nei, det tok bare lenger tid før jeg ble frisk. Snakk heller med legen hvis du er usikker. Når hun har gode dager så bruk lite energi og ikke overbruk energien hennes. Anonymkode: ebc9b...e5d 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Hadde når jeg var 18. Lå på sykehuset i over en uke, var borte fra skolen i omtrent 2 mnd, og enda da måtte jeg kutte ut fag, så jeg fikk halve dager, og selvsagt ingen gym. Vær meget forsiktig med å pushe henne for mye for tidlig, hun kan utvikle ME om hun presser for mye. Anonymkode: 93119...e47 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Hva tenker du er viktigst da? Barnets helse eller karakterer? Det faglige kan hun jo ta igjen senere, det viktigste nå er vel helsa? Jeg har vært der du er nå; stressa over manglende skolegang. Følte også press fra skolen. Men så måtte jeg stille meg disse spørsmålene selv, og heller gjøre det som er best for barnet mitt. Anonymkode: 3a597...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Slutt å presse henne nå. Hun er syk. Hun kan være syk lenge, og i verste fall utvikle ME. La henne hvile alt hun trenger. Anonymkode: 7f5c1...2f9 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 Jeg hadde kyssesyken da jeg var 21, var ordentlig syk i nesten to uker, men fikk treningsforbud i tre måneder pga milten. Ingen senskader eller spesielt sliten, smugjogget faktisk litt, for jeg skjønte ikke at det kunne være farlig. Datteren min hadde kyssesyken da hun var 12, hanglet et par dager med litt feber, sliten ganske lenge etterpå, men ikke sånn at hun måtte sove hele tiden eller unngå aktivitet. Jeg hadde latt henne være hjemme så lenge hun trengte det, men hadde samkjørt meg med legen og lagt en plan. Lister fra skolen er fint, men hadde nok prioritert en ting. Erfaringsmessig er matte det som er vanskeligst å hente seg inn på, så hadde prøvd på det. Anonymkode: 8c52b...a23
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Slutt å presse henne nå. Hun er syk. Hun kan være syk lenge, og i verste fall utvikle ME. La henne hvile alt hun trenger. Anonymkode: 7f5c1...2f9 Poenget er at jeg presser jo henne ikke i det hele tatt..... Formulerte meg kanskje litt dumt, men de to dagene på skolen var hun selv som ville 🙃 Jeg hadde tidligere sagt at når hun er feberfri kan hun prøve å gå på skolen hvis hun vil, men at hun da ringer meg med én gang hvis hun føler seg dårligere. Jeg minner henne på skolearbeid ila uken og spør om hun kanskje vil sette seg og øve litt matte, da dette er det viktigste for henne å prioritere - men hun har ikke orket én eneste gang så langt. Så det jeg lurte på var om jeg faktisk burde mase litt mer om f.eks matteøving, samt om jeg også bør få henne til å prøve litt oftere å gå på skolen... Men svarene jeg har fått er ganske klare, så da tenker jeg at jeg fortsatt gjør det rette ved å la henne være hjemme så lenge hun trenger det, og ikke pushe henne til å gjøre skolearbeid hjemme hvis hun ikke orker (men kommer til å minne henne på det og spør 🙃) 😊 TS Anonymkode: 41143...594
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 Ja jeg har hatt det, og støtter alle i at "ikke press henne". Hun burde hvile så mye som mulig, senvirkningene kan være enorme etter kyssesyken. Hun burde også være symptomfri lenge før hun begynner med trening o.l. Det mange ikke vet, er at en viktig fellesnevner for ME syke er tidligere gjennomgått kyssesyke. Og jeg som har hatt ME i mange år kan bare fortelle at det er livsødeleggende. Så ta det med ro - lenge ❤️ Anonymkode: c464e...d56 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 Jeg var syk i ca 6 mnd og det ødela hele der siste halvåret med karaktergrunnlag i 10. klasse. Gjorde naturligvis så jeg fikk skyhøyt fravær, klarte ikke henge med på pensum og fikk ikke til eksamener. Gjorde der igjen at jeg ikke kom inn på den vgs jeg ønsket og det ødela veldig mye av motivasjonen, det var vanskelig å fortsette på vgs-nivå etter å ha tapt et halvt år på ungdomsskolen. Du skal være veldig glad for at hun har det nå i starten av ungdomsskolen ihvertfall, når det heldigvis ikke har noen betydning for videre skolegang 😊 god bedring! Anonymkode: 939a8...6c8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var syk i ca 6 mnd og det ødela hele der siste halvåret med karaktergrunnlag i 10. klasse. Gjorde naturligvis så jeg fikk skyhøyt fravær, klarte ikke henge med på pensum og fikk ikke til eksamener. Gjorde der igjen at jeg ikke kom inn på den vgs jeg ønsket og det ødela veldig mye av motivasjonen, det var vanskelig å fortsette på vgs-nivå etter å ha tapt et halvt år på ungdomsskolen. Du skal være veldig glad for at hun har det nå i starten av ungdomsskolen ihvertfall, når det heldigvis ikke har noen betydning for videre skolegang 😊 god bedring! Anonymkode: 939a8...6c8 Takk ❣ Ja jeg har tenkt tanken mange ganger... Så leit å lese hvor mye som ble ødelagt for deg av det drittviruset 😞 TS Anonymkode: 41143...594
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 Går mot strømmen. Hun har ikke vondt av å gjøre lekser 30-60 minutter til dagen etter hvile. Begynn enkelt og hev vanskelighetsnivået etter hvert. Anonymkode: 2f89d...c91
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja jeg har hatt det, og støtter alle i at "ikke press henne". Hun burde hvile så mye som mulig, senvirkningene kan være enorme etter kyssesyken. Hun burde også være symptomfri lenge før hun begynner med trening o.l. Det mange ikke vet, er at en viktig fellesnevner for ME syke er tidligere gjennomgått kyssesyke. Og jeg som har hatt ME i mange år kan bare fortelle at det er livsødeleggende. Så ta det med ro - lenge ❤️ Anonymkode: c464e...d56 Ja jeg har lest om den mulige sammenhengen mellom ME og kyssesyken. Har ME (og fibromyalgi) selv, så vet hvordan det er... ❤ Har også lest at de som blir dårlig av kyssesyken har større sjangs for å utvikle lymfekreft, så dette viruset tuller ikke 😟 TS Anonymkode: 41143...594
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #13 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går mot strømmen. Hun har ikke vondt av å gjøre lekser 30-60 minutter til dagen etter hvile. Begynn enkelt og hev vanskelighetsnivået etter hvert. Anonymkode: 2f89d...c91 Du forstår virkelig ikke alvoret med potensielle senskader med kyssesyken...Jenta klarer jo ikke en gang gå opp trappen uten ekstrem utmattelse, lekser er det siste hun skal gjøre. Anonymkode: c464e...d56 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #14 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du forstår virkelig ikke alvoret med potensielle senskader med kyssesyken...Jenta klarer jo ikke en gang gå opp trappen uten ekstrem utmattelse, lekser er det siste hun skal gjøre. Anonymkode: c464e...d56 Lekser er ikke fysisk aktivitet. Hvis hun ligger å trykker på mobilen og ser på tv så klarer hun å gjennomføre korte økter med lekser. Det går an å dele opp feks 15 min 4 ganger til dagen. Anonymkode: 2f89d...c91
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #15 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja jeg har lest om den mulige sammenhengen mellom ME og kyssesyken. Har ME (og fibromyalgi) selv, så vet hvordan det er... ❤ Har også lest at de som blir dårlig av kyssesyken har større sjangs for å utvikle lymfekreft, så dette viruset tuller ikke 😟 TS Anonymkode: 41143...594 La henne få hvile, gi henne næringsmessig god mat, godt med drikke (vann, ikke saft brus osv). Jeg ville også sjekket d vitamin nivået hennes, høyst sannsynlig har hun for lave verdier, og vil trenge en boost med tilskudd (gode doser). Kjempeviktig for immunforsvaret. Sjekk også ut sink. Anonymkode: c464e...d56
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #16 Skrevet 4. desember 2022 Hadde kyssesyken da jeg gikk 2. vgs. Ble dårlig i september, var hos legen flere ganger, fikk bare beskjed om å ta Paracet. Var dødssliten, men presset meg til å trene som før og levde ellers som en 17-åring gjør, noe som også innebar festing. Ble dårligere og dårligere, og etter tre uker var jeg sengeliggende. Dro til annen lege og fikk påvist kyssesyke. Var sengeliggende fra oktober til februar. I februar begynte jeg å presse meg tilbake i hverdagen, da et liv i senga var helt grusomt. Sliter med ettervirkninger i dag, har blant annet 130 i hvilepuls og blir svært fort sliten. Dette er nå 8 år siden. Anonymkode: abc4c...405 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #17 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La henne få hvile, gi henne næringsmessig god mat, godt med drikke (vann, ikke saft brus osv). Jeg ville også sjekket d vitamin nivået hennes, høyst sannsynlig har hun for lave verdier, og vil trenge en boost med tilskudd (gode doser). Kjempeviktig for immunforsvaret. Sjekk også ut sink. Anonymkode: c464e...d56 Har allerede sjekket D vitamin som er lavt, så hun får tilskudd. TS Anonymkode: 41143...594
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #18 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lekser er ikke fysisk aktivitet. Hvis hun ligger å trykker på mobilen og ser på tv så klarer hun å gjennomføre korte økter med lekser. Det går an å dele opp feks 15 min 4 ganger til dagen. Anonymkode: 2f89d...c91 Man bruker faktisk en hel del energi på å gjøre lekser. Mentale anstrengelser som lekser er noe helt annet enn å stirre på tv´en, og det kan faktisk bidra til forverring. Jeg som har ME vet nok mer om dette enn deg. Anonymkode: c464e...d56 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #19 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har allerede sjekket D vitamin som er lavt, så hun får tilskudd. TS Anonymkode: 41143...594 Vet du hvor lavt (tall) og hvilke doser tilskudd hun får? Anonymkode: c464e...d56
always Skrevet 4. desember 2022 #20 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som har hatt kyssesyken eller har barn som har hatt det? Hvor lenge var du/barnet borte fra skolen? Jenta mi har det nå og har vært borte 4 uker... Ser ikke ut som hun kommer seg tilbake enda heller, pga fortsatt feber rundt 38,5 og ekstrem utmattelse (må hvile bare hun går opp trappen hjemme). Har fortsatt forstørret milt og høye leververdier. Hun går på ungdomsskolen, og de har fått attest fra lege og jeg holder de oppdatert flere ganger i uka. De sier ikke stort annet enn "fortsatt god bedring, håper hun er tilbake snart". Jeg har bedt skolen om hjelp med lister over arbeid hun bør prioritere, men fordi hun er så sliten, får jeg henne ikke til å gjøre noe skolearbeid 🙁 Er redd jeg ikke pusher henne hardt nok ang. skolearbeid eller å prøve å dra på skolen, men de 2 dagene hun dro, kom hun hjem enda dårligere...Hun ligger hun stort sett i senga hver dag, og sover ca halve døgnet tilsammen. Er for øvrig første året hennes på ungdomsskolen, med mye forsiktig innkjøring og litt testing av å få karakterer. Bør jeg bare la henne være hjemme så lenge hun trenger det, og heller ikke mase om skolearbeid...? Lege har sagt det er viktig at hun får mest mulig hvile så lenge hun har forstørret milt og lever, og formen er dårlig... 🤷♀️ Hvor lenge er det "vanlig" å være hjemme fra skolen med kyssesyken...? Anonymkode: 41143...594 Jeg vet ikke hvor lenge som er vanlig, men sønnen min hadde det, og han var så utmattet. Legen mente det var psykisk betinget, men så tok jeg han til privatlege hvor han fikk påvist kyssesyken. Han kom seg sjelden på skolen, og når han gjorde det så greide han ikke fulle dager. Dette var i 9. Klasse. Han ble etterhvert helt bra igjen men det tok cirka et halvt år. Du må høre på legen her og presse på minst mulig. Dette kan utvikle seg til ME hvis hun ikke får nok hvile.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå