AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Står mellom å by på to boliger, begge er i øvre sjiktet av hva vi er villige til å ta i lån(vi kan ta mer, vi bare vil ikke), og synes det er vanskelig å bestemme oss. Bolig A er en ny enebolig til 5mill ny og i god stand, trenger ikke gjøre noe der på 20 år minst, med unntak av å male balkongen. Rolig område, liten hage(vil ikke ha stor) med terrasse. Balkong og terrasse må ha litt busker osv da det ikke er så privat fra naboene. Carport. To uteboder, 3 soverom, 1,5 bad med mulighet for utvide toalettrommet for et ekstra bad. Det eksisterende badet har kun badekar. Liker det, men for praktiske årsaker vil jeg gjerne ha dusj også. Liker kjøkkenet best i denne. Fjernvarme. Ingen utsikt. Turområde 5-10 min unna til fots. Den er også lengre utenfor sentrum enn jeg skulle ønske primært fordi vi begge jobber i sentrum. Ferdig elbil lader. Bolig B er en stor leilighet i et sameie til 4,5, og jeg liker beliggenheten mye bedre. Naboer tett men likevel veldig privat, stor balkong, litt lavt rekkverk. Fin utsikt, fellesgarasje under bakken. Ingen hage eller felles grøntareal. Nydelig turområde rett utfor døra, byens beste etter min mening. Veldig flott vedovn også, ellers elektrisk oppvarming. Kan installere elbil lader. Denne er i overkant av hva vi trenger: 2 stuer, 3 soverom, og 2,5 bad, innebod på 7kvm. Vi planlegger kun et barn, men vil gjerne enten ha et ekstra soverom eller stue for overnattingsgjester, da både jeg og partneren har familie som vil komme langveisfra. Det ene badet må totalrenoveres, det andre må vi i alle fall være forberedt på å bytte fliser (resten ok). Kun dusj i det som må totalrenoveres. Liker kjøkkenet mye dårligere, pluss at benkeplaten må byttes pga en mindre vannskade pga igjen dårlig håndverk. Denne har også ganske høye felleskostnader. Økonomisk ser jeg at bolig A antagelig vil lønne seg, mens bolig B frister hakket mer pga beliggenhet, utsikt og turområde. Så kan si vi liker utsiden bedre på bolig B og innsiden mer på bolig A. En hage vil også gi mulighet til bærbusker ol. Om vi velger bort hage nå blir vi nok aldri å ha det. Min mann kan sykle til jobb fra bolig B på 20 min, 35 min for meg. Begge er nært stort handelsområde, så det er veldig praktisk. Vi er jo ikke garantert å få noen av dem selvsagt, men budrunden er samme dag så vi må velge. Tanker? Anonymkode: d917e...8b3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Javel men vet du hva det koster å renovere/vedlikeholde hus? Kan du legge ved annonse Anonymkode: 69425...320
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Javel men vet du hva det koster å renovere/vedlikeholde hus? Kan du legge ved annonse Anonymkode: 69425...320 Legger ikke ved annonse for huset jeg muligens flytter inn i på et forum... Om det ikke kom godt nok frem: eneboligen er et nybygg, så med mindre noe drastisk skjer så skulle det ikke være noe voldsomme utgifter til renovering, litt vedlikehold. Det er fra 2017. Til gjengjeld har leiligheten 6000 i felleskostnader hver mnd, pluss at ting må gjøres der. Ingenting akutt, men særlig bad er jo dyrt å fikse. Anonymkode: d917e...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Hvis dere planlegger barn, så ville jeg gått for hus. Det går så klart i leilighet, men det er gull med egen utgang rett ut i friluft når man har barn. Anonymkode: 23397...693 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Høres jo egentlig ikke ut som om noen av dem er det dere egentlig vil ha? kan dere ha is i magen å se om det dukker opp noe mer egnet utover våren? Anonymkode: 9bfd8...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 Personlig ville jeg valgt hus fremfor leilighet. Dvs A. Har aldri bodd i leilighet hvor det ikke var en eller annen form for konflikt om gress, søppel, støy, parkering av barnevogn/sykkel eller noe annen som oppstår fordi folk med ulike behov og preferanser bor tett på hverandre. Det er stor turn off for meg. Men hvis man ikke plages av dette, kan jeg lett se mange fordeler med å bo i leilighet fremfor hus. Anonymkode: fd5b4...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 Nybygg er lokkende og kan føles trygt, men er ikke nødvendigvis det. De er fulle av feil og reklamasjoner de også, og det er ikke noe lettere å stå i sak mot en utbygger enn et forsikringsselskap. Ulemper med nybygg er også at ventilasjonsanlegg krever en del vedlikehold - ikke bare bytte filter. Det er mer økonomisk mtp strømutgifter uten tvil, men personlig foretrekker jeg bygg som kan puste selv og ikke trenger teknologi. Fordelen med hus er at man slipper nabolyder. Nå kan man få det utenfra såklart, men man slipper høy musikk, trampelyder, osv. Selv om man skal bruke en del fornuftig mtp økonomi og investering, så skal man også velge hjem med hjertet. For meg høres det ut som du ønsker deg til bolig nr 2. Beliggenheten har enormt mye å si. Jeg kunne kjøpt meg rekkehus 30 minutter utenfor byen og fått hage og stor plass. I stedet kjøpte jeg meg en enkel 3 roms leilighet til samme prisen - i blokk. Men beliggenheten er upåklagelig, og livet mitt er så mye lettere pga det. Anonymkode: b1a04...02c 4
Mt3 Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 Det er umulig å gjøre noe med beliggenhet, mens innvendig renovering er enkelt å fikse så lenge begge parter er enige og økonomien tillater det. Dere må jo bare skrive ned lister med positive og negative ting ved begge valg, også velge det som dere mener kommer best ut. Selv om boligen bare er fra 2017 så kan det jo dukke opp ting som må utbedres, du ønsker jo blant annet å få inn dusj. Leiligheten er billigere i utgangspunktet, men så kommer det fellesutgifter i tillegg. Så kommer usikkerhet på om fellesutgiftene vil øke snart pga skifting av tak/kledning...eller oppgraderinger av ulikt slag, eller om de er så høy fordi det nylig er gjort/innregnet utbedringer.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 Jeg ville valgt B. Leiligheten kan fikses opp, omgivelsene ikke. Anonymkode: 50d6e...975 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Jeg ville valgt ut fra beliggenhet. Bor selv i sliten rekkehusleilighet, men den ble valgt grunnet veldig god beliggenhet. Og man kan fikse ting etterhvert. Anonymkode: 85783...5d8
Blåttvann Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 Jeg ville valgt et sted med egen hage, men når du sier det er veldig tett mot naboen og beliggenheten er kjip, så er det kanskje best med leiligheten for dere? Høres ut som dere uansett må svelge masse kameler her, hva med å vente til det dukker opp noe dere faktisk ønsker dere? Du sier huset er en bedre investering, men det hadde jeg faktisk ikke brydd meg om. Det viktigste for meg hadde vært å trives hjemme her og nå og i overskuelig fremtid. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Skrevet 4. desember 2022 For meg er beliggenhet og nabolag viktigere enn boligtype. Hage er praktisk en liten periode med barn bare, og fin terrasse holder mer enn nok. Anonymkode: 404eb...bc0
Chailatte Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 Vi stod i en liknende situasjon i høst og vårt valg falt på et nytt hus fra 2018. Én eneste liten TG2 feil, varmekabler i hele underetasjen, varmefolie oppe, kjempegodt isolert så det holder varmen inne og støyen ute, varmepumpe, ventilasjonsannlegg og elbil lader. Lave strømutgifter. Føler vi rett og slett kjøpte luksus, men vi ofret altså beliggenheten vi, da. Har ikke angra et sekund. Skulle vi ha råd til noe skikkelig bra, måtte noe ofres. Vi har heller ikke peis som egentlig var et absolutt krav, men det er plass til pipe i bjelkelaget så dette er en kost vi kommer til å ta om noen år. Alt blir sjeldent 100% perfekt, ikke alle krav kan taes hensyn til, det handler om hva man kan leve med. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå