Gå til innhold

Hva gjør dere med skitne ytterklær fra barnehagen? Steg for steg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nemlig et av våre store kaosområder. Spesielt når samboeren jobber kveldsvakt, for da henter han før jobb, og slenger unger og klær og sekker inn i gangen, og stikker på jobb. Og jeg har da laget ferdig middag, og får ungene til bordet fordi sultne unger er sure. 

Og så ligger klærne der da.. Det jeg da gjør når jeg klarer å ta meg i nakken er å hente de, sortere, sette på klesvask, henge opp osv. Og irritere meg over at det mangler halvparten fordi samboeren har glemt de, eller jeg har ikke oversikt over hva som ligger igjen i bilen (falt ut av posen) eller hva som er i sekken osv osv. (I tillegg har vi to biler, så ting som mangler kan ligge i begge!) Føles ut som det er en gigajobb som tar hele ettermiddagen og kvelden. Finnes det enklere måter? Hva gjør dere? Henger opp skittent med en gang og tørker av med tør klut? Henger opp på knagg eller kleshenger? Eller vaskes dresser daglig? Rask vask eller vanlig? Bare skylles? Tørketrommel eller henges opp? Legges på varmekabler? Vi må ofte vaske både dress og sko pga de er våte og stive av gjørme og skitt. 

Og mengde her da: Begge ungene har to stk utedresser (en hoved, og en reserve/hjemmedress), regndress med jakke/bukse, to stk parkdresser (en hoved, og en reserve/hjemme), softshellbukser, hver sin lue (som vi alltid må lete etter fordi de forsvinner i kleskaoset), vintersko + cherrox + støvler, vanlige skalljakker (egentlig altfor tynne nå, men de er tynne nok til å ha på i bilen i bilstol, ergo bruker vi de av latskap). 

Hjelp meg, jeg drukner i det her 😫

Anonymkode: 42e45...fbe

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regntøy spyler jeg av med hageslange eller rister og spyler i dusjen. Henges til tørk inne, da tørker det til neste dag. Vinterdress/parkdress vaskes egentlig kun i helger ved absolutt behov, men har blitt noen runder ila uka nå pga uhell ved bleieslutt. Da vasker jeg den i maskin umiddelbart og tromler den halvtørr på lav varme. Lar den henge i stua til neste dag, da er den tørr. 

Det viktigste er å gjøre det tidlig nok til at ting tørker. Skaff en pose med glidelås sånn at ingenting faller ut på vei hjem. Høres jo stress ut å finne klissvåte polvotter i bilen neste morgen. Ingen magisk system kan fikse surr fra mannen, be han skjerpe seg! 

Alternativt faktisk bruk «reserve»-versjonen mer. 

Anonymkode: 1c041...5ac

• Liker 5
Skrevet

Utedress ble bare ristet om den var sandete. Var den våt ble den bare hengt opp til tørk, til nød en skylling i vaskemaskinen. Vasket kun i helgene. Samme med votter, luer etc. 

Anonymkode: aad2a...009

• Liker 6
Skrevet

Har ikke samboer tid til å sette på en vask når hun/han er innom med unger og klær?

Skrevet

Hvis det bare blir stress og mas, så ville jeg ha kjøpt mer tøy i reserve. F.eks kjøpt ekstra på finn.no eller lignende. Så er det ikke krise hvis man ikke rekker å vaske en dag, da tar man bare med reservetøyet i stedet. Og alltid lurt å ha mye luer og votter, det blir fort borte, vått, osv. 

Anonymkode: 52e4e...faf

• Liker 2
Skrevet

Vi har to svære nett, ett til hver av ungene. Tøy og drikkeflaske tas med frem og tilbake i det. I gangen har vi to knagger til nettene. Vått tøy legges på gulvet på vaskerommet. Stort sett tørker det til kvelden, og da tørker jeg sand og skitt av med en klut. Så legges alt tøy som skal med i barnehagen oppi nettene igjen, klar til dagen etter. Innimellom glemmer vi tøyet som ligger på vaskerommet på kvelden, men det går heldigvis kjapt å tørke av på morgenen.

Mannen leverer og jeg henter i barnehagen, og vi har funnet en fin rutine som fungerer for oss. 

Anonymkode: 5c20c...e68

• Liker 2
Skrevet

Jeg spyler helst av ute og henger opp til tørk inne i dusjen. Vinterdress vaskes ganske sjelden, jeg tørker av med fuktig klut. Men parkdressene ser til tider ikke ut (nå har de nylig laget seg en flott gjørmesklie ute i barnehagen). Gjørmete sko spyler jeg også av, og vasker litt grundigere i dusjen. Jeg bruker skotørker. Votter, og til tider luer også nå, må skylles i dusjen og henges opp. 

Jeg bruker en Ikea-bag og samler det sammen i barnehagen. Hvis det ikke skal spyles ute, tar jeg det rett opp og inn på badet med en gang før jeg begynner på middagen. Eller aller helst skyller jeg av det og henger det opp med en gang, men det lar seg gjerne ikke gjøre helt med sultne slitne barn (og sulten, sliten meg). Da tar jeg det med en gang de er i seng, før jeg setter meg ned. 

Ellers er det jo lite en får gjort med mann som ikke tar med det han skal. Det er nesten så det er mindre slitsomt med alt tøyet når min mann er offshore enn i friperiodene. Men det er også fordi det blir surr med en gang ikke en av oss har full kontroll på det. Jeg vet hva jeg tar med frem og tilbake,  hva som er gjørmete osv, han vet ikke nødvendigvis det, og motsatt. 

Og så må jeg bare si vinterregndress!. Jeg ville ikke kjøpe Kattnakken sin for jeg tenkte den var oppskrytt, dyr og ville ikke gi etter for det jeg opplevde litt som et merkepress. Men altså, gjørma glir rett av, og den er nesten ren inni når de små gjørmemonstrene mine bruker den. 

Anonymkode: 8ace5...26c

• Liker 2
Skrevet

Vasker veldig sjelden uteklærne. De blir jo like møkkete dagen etter. 

Vått tøy legger vi på varmekablene i dusjen, sandete og skitten henger vi opp i dusjkabinettet til det tørker, så rister vi det. Spyler over gulvet med dusjen. Møkkete sko står ute i oppgangen til dagen etter. Våte sko på varmekabler i dusjen. 

våte luer/votter på varmekablene. 

dette tar ca 5 min idet vi kommer inn døra. 

Utetøy vaskes kanskje hver 2.-3. måned og når sesongen er over. 2-3 ganger per sesong. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Pølsevann skrev (2 minutter siden):

Vått tøy legger vi på varmekablene i dusjen, sandete og skitten henger vi opp i dusjkabinettet til det tørker, så rister vi det. Spyler over gulvet med dusjen. Møkkete sko står ute i oppgangen til dagen etter. Våte sko på varmekabler i dusjen. 

våte luer/votter på varmekablene. 

dette tar ca 5 min idet vi kommer inn døra. 

Utetøy vaskes kanskje hver 2.-3. måned og når sesongen er over. 2-3 ganger per sesong. 

Samme her. Hvorfor gidde å vaske regntøy f.eks hver dag? Henger det til tørk og rister det når det er tørt. Vasker nok bittelitt oftere enn deg, men sjeldent. Maks en gang i mnd. 

Anonymkode: 44216...a8a

• Liker 1
Skrevet

Steg 1 er jo at ingen voksne føler de kan tillate seg å oppføre seg som småunger. Føler de det må de ta seg i nakkeskinnet. Eller så må faktisk samlivet opphøre. Å velge å ha sex med en som rent matematisk er voksen men som mentalt er en småunge er ikke etisk ok. Så det må du slutte med.

Så samboer henter. Han er den voksne - han ser over klær og utstyr i barnehagen. Han tar de som er våte i egen pose (som dere har liggende i barnehagen) og de som er skitne men tørre i en noen pose. Og så tar han det med hjem. Og så tar han en vurdering på om det som er vått kan henge til tørk og brukes igjen, eller om det må vaskes. Så vurderer han om han rekker vaske og henge opp? I så fall vasker og henger han. Rekker han det ikke? Da har han det i maskinen og setter den på utsatt syklus, slik at maskinen ikke er ferdig før en voksen igjen er hjemme. Er det ikke han? Da sender han sms «satte på maskin, husk å henge opp». Er noe så skittent at det må tørkes, børstes av og så kan vaskes? Da må han tørke, børste og så vaske. 

Det som IKKE er løsningen er at du fortsetter å velge å både fortsette et forhold med en person som mentalt ikke er voksen (igjen: etisk ugreit!) eller velger å ta på deg alt arbeidet fordi han er la og truer med å forlate deg. Du har jo intet å tape på å bli «forlatt». Bortsett fra hans del av byrden. Og den tåler du tape.

Anonymkode: 4f33f...21e

• Liker 3
Skrevet

2 barn. Vi har 1 IKEA blå pose i bilen som fylles med de skitne klærne i barnehagen. Hjemme skyller jeg regntøyet og henger det på vaskerommet (som er oppvarmet). Det tørker i løpet av natta.

Vinterdresser som er møkkete: Fjerner mest mulig gjørme først, skyller lett på utsiden og henger opp til tørk på vaskerommet.

Er det såpass ille at de må vaskes, vasker jeg og henger å tørke.

Møkkete cherrox skyller jeg på utsiden og lar de tørke på gulvet på vaskerommet. Møkkete vintersko vasker jeg så godt jeg kan med våt håndkle. Er de våte inne, bruker jeg skotørker å tørke dem på kvelden.

Regnvotter og vintervotter - er de våte på innsiden vasker jeg dem og vrenger dem så innsiden er ute og tørker raskere.

Nøkkelen er å få barnehagen til å bruke regnbukser på toppen av vinterdressen så det blir regnbuksene som blir møkkete og ikke vinterdressen. 

Vår barnehage er veldig streng på dette med skitne uteklær. Det blir veldig dårlig innemiljø i garderoben hvis klærne er veldig skitne. Man puster inn støv og alt mulig. Er klærne ikke tilstrekkelig renset, kan barna ikke ha dem i barnehagen. I møkkavær er det uunngåelig å vaske ofte.

Skrevet

Har med egne nett i barnehagen (har 2 i hver bil), så ett nett til hvert barn uansett hvem som henter. 

Vi har egen inngang rett inn på vaskerommet. Eventuell vask settes på med en gang. Sko og annet henges til tørk i tørkeskapet. 

Henger opp/ tørketromler så raskt vi kan etter at vasken er ferdig. Eventuelt setter på ny vask og gjentar prosessen.

Pakker tørt og rent tøy ned i de riktige nettene, og bærer ut i bilen til den som skal levere. 

Anonymkode: 3470e...318

Skrevet

-Henger det opp på kleshenger i dusjen (på bad vi ikke bruker, vi har to bad), det tørker raskere på kleshenger

-sko bankes/rister godt ute, samme med dresser/utebukser som er sandete/gjørmete utenpå (men «rene»), rister godt ute og henges opp i dusjen. 
-Er uteklærne våte inni eller helt innsauset stive av gjørme så rister de ute, og vaskes på kortidsprogram I vaskemaskin, og henges opp på kleshenger i dusjen

-votter/luer/hals legges på varmekabler til tørk, sko settes oppå en gulvfille på varmekabler til tørk (for å slippe å vaske gulvet, vasker heller gulvkluten)

-Våte og skikkelig møkkede klær i plastpose i bhg, alt samles igjen oppi en stor pose. Feks stor blå ikea pose, eller stor plast pose fra søstrene grene. En til hvert barn, itillegg til sekk. Sekken settes oppi den store posen. 

Anonymkode: 04b74...9c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Regntøy spyler jeg av med hageslange eller rister og spyler i dusjen. Henges til tørk inne, da tørker det til neste dag. Vinterdress/parkdress vaskes egentlig kun i helger ved absolutt behov,
Anonymkode: 1c041...5ac

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utedress ble bare ristet om den var sandete. Var den våt ble den bare hengt opp til tørk, til nød en skylling i vaskemaskinen. Vasket kun i helgene. Samme med votter, luer etc. 

Anonymkode: aad2a...009

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg spyler helst av ute og henger opp til tørk inne i dusjen. Vinterdress vaskes ganske sjelden, jeg tørker av med fuktig klut. Men parkdressene ser til tider ikke ut (nå har de nylig laget seg en flott gjørmesklie ute i barnehagen). Gjørmete sko spyler jeg også av, og vasker litt grundigere i dusjen. Jeg bruker skotørker. Votter, og til tider luer også nå, må skylles i dusjen og henges opp. 

Anonymkode: 8ace5...26c

Pølsevann skrev (57 minutter siden):

-snip-

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Samme her. Hvorfor gidde å vaske regntøy f.eks hver dag? Henger det til tørk og rister det når det er tørt. Vasker nok bittelitt oftere enn deg, men sjeldent. Maks en gang i mnd. 

Anonymkode: 44216...a8a

Drizzt skrev (45 minutter siden):

Vinterdresser som er møkkete: Fjerner mest mulig gjørme først, skyller lett på utsiden og henger opp til tørk på vaskerommet.

Er det såpass ille at de må vaskes, vasker jeg og henger å tørke.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

-Henger det opp på kleshenger i dusjen (på bad vi ikke bruker, vi har to bad), det tørker raskere på kleshenger

-sko bankes/rister godt ute, samme med dresser/utebukser som er sandete/gjørmete utenpå (men «rene»), rister godt ute og henges opp i dusjen. 
-Er uteklærne våte inni eller helt innsauset stive av gjørme så rister de ute, og vaskes på kortidsprogram I vaskemaskin, og henges opp på kleshenger i dusjen

-votter/luer/hals legges på varmekabler til tørk, sko settes oppå en gulvfille på varmekabler til tørk (for å slippe å vaske gulvet, vasker heller gulvkluten)

Jeg er så glad jeg spurte så dumt her. For jeg er i sjokk! Vasker dere uteklærne så sjeldent?!? Her vasker jeg minst tre dager i uka! Ellers får jeg hjem dresser som er klissvåte og stive av sand og gjørme. Og i mitt hode er det kjappere å hive det rett i vaskemaskina uten å skylle eller noenting. De gangene jeg har tørket de, og så tørket av med klut, synes jeg det tar så lang tid, og de ser jo fortsatt veldig skitne ut. Samme med vinterskoene, jeg skjønner ikke hvordan dere har tid til å tørke av de, de her er innsauset i gjørme! (Barna liker bedre vintersko enn cherrox, ikke så glatte å gå på heller). Så jeg hiver de også i vaskemaskinen. Og 3-4 par votter hver dag som er skitne. 

Men dere som spyler av ute, har dere ikke kuldegrader? Her kan vi ikke ha på vannkran ute om vinteren, da fryser jo rør + slangen. Har ikke varmekabler på vaskerommet, bare på badet. Kleshenger skal jeg skaffe, her henges det over peisgrind eller på badet på tørkestativ, vrengt. Men oftest må det tromles litt. 

• Liker 3
Skrevet

Uteområdet i vår barnehage hadde enorme mengder sand og endel hull i asfalten.

Det betød: sommer var bøttevis med sand, høst var mengder gjørme på daglig basis. Og hullene i asfalten utgjorde minibasseng med is/skittent vann som alle ungene elsket å rulle i.

Så vi måtte ha to av alt viktig yttertøy/sko 🙃

Dressene/vottene ble vasket daglig i perioder, og tørket ikke alltid til dagen etter. Skoene fikk tørke med et tynt gjørmelag på, og ble vasket fredagen. 

Kjøpte mini skotørker (sånn man tar inni skoene). 

Spylte regntøy i dusjen, men rent ble det ikke. Så den var litt grålig her og der resten av uka til vaskerunden.

Anonymkode: ea40d...817

Skrevet

Jeg vasker og tromler etter tur, og vil slutt er vi i mål. Vask av matboks og flaske blir gjort etter middagen. Tror det er lett å ha orden og system rett og slett fordi jeg er alene med barnet.

Anonymkode: 7103f...6c5

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nemlig et av våre store kaosområder. Spesielt når samboeren jobber kveldsvakt, for da henter han før jobb, og slenger unger og klær og sekker inn i gangen, og stikker på jobb. Og jeg har da laget ferdig middag, og får ungene til bordet fordi sultne unger er sure. 

Og så ligger klærne der da.. Det jeg da gjør når jeg klarer å ta meg i nakken er å hente de, sortere, sette på klesvask, henge opp osv. Og irritere meg over at det mangler halvparten fordi samboeren har glemt de, eller jeg har ikke oversikt over hva som ligger igjen i bilen (falt ut av posen) eller hva som er i sekken osv osv. (I tillegg har vi to biler, så ting som mangler kan ligge i begge!) Føles ut som det er en gigajobb som tar hele ettermiddagen og kvelden. Finnes det enklere måter? Hva gjør dere? Henger opp skittent med en gang og tørker av med tør klut? Henger opp på knagg eller kleshenger? Eller vaskes dresser daglig? Rask vask eller vanlig? Bare skylles? Tørketrommel eller henges opp? Legges på varmekabler? Vi må ofte vaske både dress og sko pga de er våte og stive av gjørme og skitt. 

Og mengde her da: Begge ungene har to stk utedresser (en hoved, og en reserve/hjemmedress), regndress med jakke/bukse, to stk parkdresser (en hoved, og en reserve/hjemme), softshellbukser, hver sin lue (som vi alltid må lete etter fordi de forsvinner i kleskaoset), vintersko + cherrox + støvler, vanlige skalljakker (egentlig altfor tynne nå, men de er tynne nok til å ha på i bilen i bilstol, ergo bruker vi de av latskap). 

Hjelp meg, jeg drukner i det her 😫

Vi bruker helårsregndress fra kattnakken. Henges til tørk og ristes før den tas på neste gang. Den trenger ikke vaskes ofte for den har ikke stoff som møkka fester seg så godt til. Votter tørkes i skotørrer og vaskes hver helg. Ellers vasker vi ved behov, men sjelden det er noe som ikke kan vente til helga.

Anonymkode: e598b...469

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er så glad jeg spurte så dumt her. For jeg er i sjokk! Vasker dere uteklærne så sjeldent?!? Her vasker jeg minst tre dager i uka! Ellers får jeg hjem dresser som er klissvåte og stive av sand og gjørme. Og i mitt hode er det kjappere å hive det rett i vaskemaskina uten å skylle eller noenting. De gangene jeg har tørket de, og så tørket av med klut, synes jeg det tar så lang tid, og de ser jo fortsatt veldig skitne ut. Samme med vinterskoene, jeg skjønner ikke hvordan dere har tid til å tørke av de, de her er innsauset i gjørme! (Barna liker bedre vintersko enn cherrox, ikke så glatte å gå på heller). Så jeg hiver de også i vaskemaskinen. Og 3-4 par votter hver dag som er skitne. 

Men dere som spyler av ute, har dere ikke kuldegrader? Her kan vi ikke ha på vannkran ute om vinteren, da fryser jo rør + slangen. Har ikke varmekabler på vaskerommet, bare på badet. Kleshenger skal jeg skaffe, her henges det over peisgrind eller på badet på tørkestativ, vrengt. Men oftest må det tromles litt. 

Jeg er også sjokkert at mange vasker så sjeldent. I møkkavær kommer det brune gjørmete vinterdresser hjem og de må vaskes. Er det bare litt, fjerner jeg det jeg kan og skyller litt med vann og tørker. Vasker i så fall i helgen. Jo mer du vasker vinterdressen, jo mer ødelegger du impregneringen.

Hiver du rett i vaskemaskinen gjørme og sand? Da kommer du til å tette og ødelegger maskinen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kleshenger gir luft inni så de tørker raskere enn å henges opp «klistret sammen». Jeg tørker alltid hettegensere også på kleshenger for det tørker raskere. 

Ang spyling ute så gjør vi det frem til oktober, men nå i Oslo området med minusgrader så er vannkranen stengt ute. Men jeg rister klær for å ikke ødelegge maskinen med å bli full av steiner/sand. Så rist uteklærne ute før du vasker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...