Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ettåring som sover desidert best ute i vogna si. Vi skal på fjellet i jula og der kan det fort bli kaldere enn 15 minusgrader. Vogna vil stå lunt og vi kommer til å bruke en voksi urban med ekstra ullpledd over og godt lammeskinn og isolasjon under. Nå har sikkert barn sovet ute på fjellet en vinterdag før, så mye mulig jeg er hysterisk førstegangsmor😂 men tror dere det vil gå fint? Jeg er livredd for at han skal fryse hjel. Hvilken temperatur bør vi holde han inne (se bort fra effektiv temperatur, vogna vil stå lunt :) )

Anonymkode: 9d2b9...180

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en ettåring som sover desidert best ute i vogna si. Vi skal på fjellet i jula og der kan det fort bli kaldere enn 15 minusgrader. Vogna vil stå lunt og vi kommer til å bruke en voksi urban med ekstra ullpledd over og godt lammeskinn og isolasjon under. Nå har sikkert barn sovet ute på fjellet en vinterdag før, så mye mulig jeg er hysterisk førstegangsmor😂 men tror dere det vil gå fint? Jeg er livredd for at han skal fryse hjel. Hvilken temperatur bør vi holde han inne (se bort fra effektiv temperatur, vogna vil stå lunt :) )

Anonymkode: 9d2b9...180

Vi er på fjellet nå, og leste på nettet at -10 er den anbefalte makstemperaturen. Effektive -10 :)  Har forhold meg til det, men det går jo sikkert fint med litt mer. 

Anonymkode: d4207...a44

Skrevet

Bor i Finnmark, og barnehagen her har barna sovende ute til og med -20 🙂 dette er jo ikke babyer da, men vi lot vår første sove ute når det var såpass kaldt (ikke som helt nyfødt, hun var rundt fem måneder når det var veldig kaldt). Passet på at hun ikke var kald, og temperaturen i selve vogna ble jo aldri like lav 

Anonymkode: 07cd6...333

Skrevet

Rundt ti minus er greit, men når det begynner å bli rundt femten minus så sover våre inne.

Gjerne i en kaldere gang, soverom el.l.

Er jo ikke bare at babyen ikke skal fryse, men den veldig kalde lufta som skal ned i lungene.

Anonymkode: 77643...79d

• Liker 2
Skrevet

Hovedårsak til at man ikke skal ha babyer ute i mer enn -10 , er fordi luften som trekkes ned i lungene er veldig kald. Og dermed kan kjøle ned babyen og den kan få bronkitt/lungebetennelse. Vår sover inne i gangen hvis det er for kaldt ute. 

Anonymkode: 17842...1db

• Liker 1
Skrevet

Nei, det handler ikke om bekledning.

Det skal være maks FØLT minus 10 av hensyn til lungene. Da er det bedre å sette vogna i et rom man har et vindu på gløtt. 

Anonymkode: 1f0cc...bb5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det handler ikke om bekledning.

Det skal være maks FØLT minus 10 av hensyn til lungene. Da er det bedre å sette vogna i et rom man har et vindu på gløtt. 

Anonymkode: 1f0cc...bb5

Det er riktig at det ikke handler om bekledning, men lungene. Inni vogna blir det ytterst sjeldent like kaldt, som utenfor. Jeg har bare barn som sover ute, og de hsr sovet ute i -14 til - 20 uten problemer. Det blir sjeldent kaldere enn - 5 inni vogna. Vi har babycall med temperaturmåler. 

Anonymkode: 71e21...d40

Skrevet

I barnehagen sover de ute til -10, hjemme sover de ute ned til -20, så lenge det ikke er mye vind og ungene er friske. Har temperaturmåler i vogna, er -5/6 når det er -20, men mine er vandt med det. Ville ikke lagt ut en baby under året i sprengkulda da. 

Anonymkode: a8b50...89f

Skrevet

Hvis du har babycall med tempmåler kan du legge den inni bagen så vet du ca hvor kaldt det er der baby puster? Med tanke på at de ikke skal puste inn iskald luft når de er så små (kort vei til lungene osv)

Anonymkode: 32fee...645

Skrevet

Luften som går ned i lungene er like kald uansett hvor varm pose ungen har på seg. 

I bhg får ikke ungene sove ute når det er under -10. 

Så jeg ville tatt vognen inn. 

Anonymkode: 5027e...9e0

Skrevet

Jeg ville ikke latt baby sove ute. Tenker og på hvor frossen en må bli på kinn, hake, nese. Syns det er latterlig det vi her i nord holder på med. Ingen voksne legger seg til å sove ute i -10 grader, men for barna er det heeelt ok.. 

Anonymkode: 10bc9...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...