mammaemma Skrevet 4. desember 2022 #1 Del Skrevet 4. desember 2022 Jeg mangler to fag fra vgs for å få vitnemål. Kan evt ta opp fler. Jeg er 24 år, og har to barn + bor sammen med mannen min/pappaen til barna. Jeg jobber i bhg og ønsker kun å jobbe 60% om jeg skal ta opp fag ved siden av. Men jeg får ikke utbetalt mer enn ca 12000-13000kr om jeg skal jobbe 60%. Derfor trenger jeg støtte på minst 6000-7000kr (evt penger fra Lånekassen eller noe.) Men vil gjerne ha så lite lån som mulig. Vet noen om en god løsning. Noen skrøt av sonans, andre sier det er ganske dyrt. Erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esmer Skrevet 4. desember 2022 #2 Del Skrevet 4. desember 2022 Du kan få støtte fra Lånekassen, der noe kan bli omgjort til stipend på visse vilkår og noe blir lån med (lav) rente. Det er det gunstigste lånet du kan ha, hvis du skal ta utdanning. Om du vurderer Sonans eller ikke, er spørsmålet bare om du klarer å få den karakteren du ønsker hvis du melder deg opp som privatist. Som privatist får du ingen undervisning eller oppfølging, men du betaler kun for adgang til å gå opp til eksamen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Del Skrevet 4. desember 2022 Hvilke fag er det du må ta opp igjen, og hvor mange skoletimer utgjør de i forhold til læreplanen? Fag fra VGS kan du ta som privatist uten å gå noe skole/nettstudie. Er det noen mindre fag slik som norsk, engelsk, samfunnsfag, matte så kan man klare det ved siden av jobb uten å gå ned i stilling. Litt verre om det er programfag, eller fag som krever tilgang til utstyr man kun har på skoler. Jeg måtte ta norsk muntlig og skriftlig på nytt pga for høyt fravær. Kjøpte læreboka som brukes i skolen og leste gjennom på egenhånd, samtidig som jeg jobbet 100% som lærling. Det var ikke mye arbeid, og jeg besto begge med 5 i karakter. Anonymkode: 382b0...d6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammaemma Skrevet 4. desember 2022 Forfatter #4 Del Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvilke fag er det du må ta opp igjen, og hvor mange skoletimer utgjør de i forhold til læreplanen? Fag fra VGS kan du ta som privatist uten å gå noe skole/nettstudie. Er det noen mindre fag slik som norsk, engelsk, samfunnsfag, matte så kan man klare det ved siden av jobb uten å gå ned i stilling. Litt verre om det er programfag, eller fag som krever tilgang til utstyr man kun har på skoler. Jeg måtte ta norsk muntlig og skriftlig på nytt pga for høyt fravær. Kjøpte læreboka som brukes i skolen og leste gjennom på egenhånd, samtidig som jeg jobbet 100% som lærling. Det var ikke mye arbeid, og jeg besto begge med 5 i karakter. Anonymkode: 382b0...d6a Jeg har tysk og naturfag! Men 2 i matte, så jeg bør ta opp det faget også, kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Del Skrevet 4. desember 2022 Om du velger å prøve deg som privatist eller tar det via nettstudie må du sikkert kjenne litt på selv. Det krever en del selvstendighet å studere på egenhånd uten mulighet for å få individuell veiledning og tilbakemeldinger. Har man alltid vært skoleflink og hatt gode rutiner på lekser og slikt fra tidligere så har du gode forutsetninger. Hvor mye du får av lånekassen hvis du tar et nettstudie, kommer også litt an på hvor mye du studerer. Hvis du ikke skal ta alle fagene, så blir sikkert utbetalingen justert ned til hvor stor prosentandel timeantallet i pensumet utgjør for de fagene du tar. Jeg ser for meg at tysk kan være litt kinkig å ta på egenhånd om man ikke har peiling. Jeg vet ikke hvor mye tysk du kan fra før. Naturfag kan man sikkert klare ved hjelp av å kjøpe boken. Når det gjelder matten så kommer det vel litt an på hva du skal videre. Bestått er bestått. Etter noen år i arbeid tviler jeg på at arbeidsgivere ser så mye på karakterene du hadde, men ser mer på arbeidserfaring. Skal du studere videre på studier med konkurranse om plassene så kan det jo være greit å forbedre matten også. Matte går sikkert også fint an å studere selv ved å kjøpe en bok, samt at det finnes mange gode norske mattevideoer på youtube hvis eksemplene i matteboken er uklare. Anonymkode: 382b0...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Del Skrevet 4. desember 2022 mammaemma skrev (4 timer siden): Jeg har tysk og naturfag! Men 2 i matte, så jeg bør ta opp det faget også, kanskje? Men har sjekket opp om du går under 23/5-regelen? Da trenger du mest sannsynlig ikke tysk. Anonymkode: 3d916...af7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå