AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Hvordan er dette området? har vurdert å kjøpe der pga pris. Ser ut til å være 15 min i bil til bystasjonen, og ca 35 min kollektivt. Jeg er ikke godt kjent i Bergen, og har aldri vært i Fana. Men foretrekker området Landås-Minde-Nesttun, av det lille jeg kjenner til Bergen. Har bodd på Landås en kort periode. Vil Rådal være eeekstremt usentralt ift Nattland, som ikke har bybane nærme? Håper busstilbudet her og der ikke forsvinner. Jeg har bil, men det blir dyrt å bruke daglig. Anonymkode: 86b99...4e4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvordan er dette området? har vurdert å kjøpe der pga pris. Ser ut til å være 15 min i bil til bystasjonen, og ca 35 min kollektivt. Jeg er ikke godt kjent i Bergen, og har aldri vært i Fana. Men foretrekker området Landås-Minde-Nesttun, av det lille jeg kjenner til Bergen. Har bodd på Landås en kort periode. Vil Rådal være eeekstremt usentralt ift Nattland, som ikke har bybane nærme? Håper busstilbudet her og der ikke forsvinner. Jeg har bil, men det blir dyrt å bruke daglig. Anonymkode: 86b99...4e4 Mye ungdomsspetakkel rundt Bybanen i kvelder/helger. Gjenger visstnok på ungdomsskolene. Men ellers fint område, bodde selv i Ytrebydga i noen år. Anonymkode: adb7a...fc3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mye ungdomsspetakkel rundt Bybanen i kvelder/helger. Gjenger visstnok på ungdomsskolene. Men ellers fint område, bodde selv i Ytrebydga i noen år. Anonymkode: adb7a...fc3 Kjørte du eller tok du buss til sentrum? synes du det var avsidesliggende? uff synd det er så dyrt å ha bil; er ikke overbegeistret for kollektiv transport🫣 Anonymkode: 86b99...4e4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjørte du eller tok du buss til sentrum? synes du det var avsidesliggende? uff synd det er så dyrt å ha bil; er ikke overbegeistret for kollektiv transport🫣 Anonymkode: 86b99...4e4 Nei, bodde på Søreidgrend, tok buss til jobben og både buss/bybanen til byen. Veldig greit, elsket å bo der. Rolig, mye natur. Anonymkode: adb7a...fc3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Anbefaler deg å sette av en par dager til å kjøreteste buss og bane til området hvor denne boligen ligger, og tilbake til sentrum. Så kan du finne ut hvordan det er før du bestemmer deg. Og se deg litt rundt i området. Kanskje snakke med noen beboere også om du treffer på noen. Anonymkode: c4bd0...4db 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 Bergens største shoppingsenter ligger jo i rådal, så avsidesliggende vil jeg ikke kalle det, men det tar sin tid med kollektiv til sentrum. Anonymkode: b97d4...c9b
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler deg å sette av en par dager til å kjøreteste buss og bane til området hvor denne boligen ligger, og tilbake til sentrum. Så kan du finne ut hvordan det er før du bestemmer deg. Og se deg litt rundt i området. Kanskje snakke med noen beboere også om du treffer på noen. Anonymkode: c4bd0...4db Det skal jeg gjøre ja☺️Det blir kjipt å oppdage at de 6 minuttene å gå til kollektiv viser seg å være 17, med matvarer og flere prolapser kan det bli tøft😂 Anonymkode: 86b99...4e4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 Har bodd på Nattlandsfjellet, Landås og Årstad, og har familie og venner i Rådalen. Vil jo si at Rådalen føles mer sentralt enn deler av Nattland. Vi flyttet fra Nattland på grunn av dårlig kollektiv transport. Rådal er ikke akkurat det billigste stedet å bo i Bergen heller, kanskje bortsett fra der det er undersolt. Deler av Fana er dyrt. Vet ikke type bolig du ønsker, men veldig enkelt å bo langs bybanen, så jeg hadde satset på det om jeg skulle kjøpe i Bergen. Anonymkode: fcc9f...f34
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan er dette området? har vurdert å kjøpe der pga pris. Ser ut til å være 15 min i bil til bystasjonen, og ca 35 min kollektivt. Jeg er ikke godt kjent i Bergen, og har aldri vært i Fana. Men foretrekker området Landås-Minde-Nesttun, av det lille jeg kjenner til Bergen. Har bodd på Landås en kort periode. Vil Rådal være eeekstremt usentralt ift Nattland, som ikke har bybane nærme? Håper busstilbudet her og der ikke forsvinner. Jeg har bil, men det blir dyrt å bruke daglig. Anonymkode: 86b99...4e4 Det kommer jo ann på hvor i Rådalen. Lagunen er jo ikke så voldsomt usentralt… Men pris? Det er jo mye i området som er veldig dyrt Anonymkode: 9f93a...d35
Elle Melle Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Rådal er ikke en ting. Noen steder er flotte mens andre hadde jeg ikke bodd om du betalte meg for det (nærhet til gammel søppelfylling f.eks., eller kaos rundt Lagunen om du tenker bak der, bratt og glatt på vinteren, undersolt "langt ute på landet" kollektivmessig osv.). Hvor sentralt det er med kollektiv kommer veldig an på. Jeg tipper du kan gjøre regning med at praktisk og bra beliggenhet i Fana er lik høy pris. Er det laver pris er det en grunn til det dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Elle Melle skrev (12 timer siden): Rådal er ikke en ting. Noen steder er flotte mens andre hadde jeg ikke bodd om du betalte meg for det (nærhet til gammel søppelfylling f.eks., eller kaos rundt Lagunen om du tenker bak der, bratt og glatt på vinteren, undersolt "langt ute på landet" kollektivmessig osv.). Hvor sentralt det er med kollektiv kommer veldig an på. Jeg tipper du kan gjøre regning med at praktisk og bra beliggenhet i Fana er lik høy pris. Er det laver pris er det en grunn til det dessverre. Huff aner ikke🥹det heter Folldalsheia, og skal være 8 minutter å gå til banen. Er det søppelfylling der skal tro🫤Langt fra Lagunen? Anonymkode: 86b99...4e4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 Hei! Denne posten kjenner jeg meg nærmest forpliktet til å svare på, har nemlig vært i din situasjon og bor nå i Fana. Jeg har bodd mange steder i Bergen, og har som deg tidligere tenkt at Landås-området er best i test. Først: Prismessig er Fana ganske dyrt. Så er det pris og avstand til bykjernen du er ute etter finnes langt bedre alternativ enn Rådal, feks Laksevåg, Grønnestølen, deler av Åsane, Fyllingsdalen. Fordelene med å bo i Fana bydel er at det er gode skoler, oppegående folk og lite bråk. Vi bor på Skjold og ikke i Rådal, disse grenser til hverandre men er likevel ikke samme greia har jeg skjønt, gitt skoler og ungdomsstyr som nevnt over. Skjold kan jeg anbefale på det varmeste. Jeg skulle gjerne bodd i en enebolig i Fjellveien og aldri sittet i transport, men det er få forunt og i en stor by som Bergen er ikke et solid nabolag som Skjold i kombo med 30 min på bybanen særlig mye å klage på. Majoriteten bor jo mer usentralt og mer bilavhengig av dette. Jeg kunne feks ikke valgt Bønes eller Nattland nettopp pga avhengighet av bil som det ville ført med seg. Noe mangfold er det også i Fana, og du kan selvsagt finne kommunale boliger, undersolte drittleiligheter osv om du vil. Det er derimot like lett å finne motsatsen, men som nevnt, Fana er ikke videre billig, det er kjent som en solid og ganske «fin» bydel. Rådal tør jeg ikke uttale meg konkret om, men så stor forskjell fra Skjold ser jeg ikke for meg at det kan være, iallfall i bybanenære strøk? Har du råd og lyst til å bo på Minde eller Landås, er barnløs og kan bo mindre, så kan det hende det passer deg og din livsstil best. Var jeg alene med jobb i byen hadde jeg ikke tenkt barnevennlig nabolag og mange soverom som var et av kriteriene mine da vi valgte Skjold. Anonymkode: 5e8d5...1ac
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Denne posten kjenner jeg meg nærmest forpliktet til å svare på, har nemlig vært i din situasjon og bor nå i Fana. Jeg har bodd mange steder i Bergen, og har som deg tidligere tenkt at Landås-området er best i test. Først: Prismessig er Fana ganske dyrt. Så er det pris og avstand til bykjernen du er ute etter finnes langt bedre alternativ enn Rådal, feks Laksevåg, Grønnestølen, deler av Åsane, Fyllingsdalen. Fordelene med å bo i Fana bydel er at det er gode skoler, oppegående folk og lite bråk. Vi bor på Skjold og ikke i Rådal, disse grenser til hverandre men er likevel ikke samme greia har jeg skjønt, gitt skoler og ungdomsstyr som nevnt over. Skjold kan jeg anbefale på det varmeste. Jeg skulle gjerne bodd i en enebolig i Fjellveien og aldri sittet i transport, men det er få forunt og i en stor by som Bergen er ikke et solid nabolag som Skjold i kombo med 30 min på bybanen særlig mye å klage på. Majoriteten bor jo mer usentralt og mer bilavhengig av dette. Jeg kunne feks ikke valgt Bønes eller Nattland nettopp pga avhengighet av bil som det ville ført med seg. Noe mangfold er det også i Fana, og du kan selvsagt finne kommunale boliger, undersolte drittleiligheter osv om du vil. Det er derimot like lett å finne motsatsen, men som nevnt, Fana er ikke videre billig, det er kjent som en solid og ganske «fin» bydel. Rådal tør jeg ikke uttale meg konkret om, men så stor forskjell fra Skjold ser jeg ikke for meg at det kan være, iallfall i bybanenære strøk? Har du råd og lyst til å bo på Minde eller Landås, er barnløs og kan bo mindre, så kan det hende det passer deg og din livsstil best. Var jeg alene med jobb i byen hadde jeg ikke tenkt barnevennlig nabolag og mange soverom som var et av kriteriene mine da vi valgte Skjold. Anonymkode: 5e8d5...1ac Tuusen takk for utfyllende og godt svar! Jeg er barnløs, så gode skoler spiller ingen rolle. Men pga søvnvansker ønsker jeg ikke å bo nærme partybuler, nær innflyging etc etc. Foretrekker et roligt og trygt miljø. Midt i sentrum er utelukket, Laksevåg bare liker jeg ikke🧐Åsane er ikke dumt, men jeg skal jobbe nærme Nesttun så føler at Fana (eller Landås) er mest aktuelt. Ønsker litt renere luftkvalitet enn Danmarksplass på vintertid. Vet ikke når bybane til Åsane kommer eller hvor lang reisetid det tar. Fyllingsdalen har rimelige leiligheter, synes bare bildene fra prospekt der er litt deprimerende; type hønsebur😝null utsikt utenom til naboen🤨Jeg er skadet av å hatt fin natur rundt meg😊 Anonymkode: 86b99...4e4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 Folldalsheia er nok et fint sted å bo. Jeg er ganske sikker på at det er en gangsti ned til bybanestoppet, så tipper det tar 7 (og ikke 17 min) å gå ned. Der finner du jo også en matvarebutikk og noen takeaway restauranter. Siljustøl ligger like ved, det er et koselig område dersom man vil gå en liten tur. Også er det ett bybanestopp til Laguen. Bybanen er jo litt somlete til byen, men er stabil og grei. Jeg bor på Sandsli (som er to bybanestopp videre) og synes det går greit å ta bybanen til byen. Dersom du skal jobbe på Nesttun tenker jeg Folldalsheia er veldig fint! Mange av de nye leilighetene som reklamerer med at de ligger på Nesttun er ganske usentrale mht kollektiv (f.eks de som ligger i Sundts veg), så siden du ikke har bil ville jeg heller fokusert på de som ligger nærme bybanen. Anonymkode: ea75c...a19
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folldalsheia er nok et fint sted å bo. Jeg er ganske sikker på at det er en gangsti ned til bybanestoppet, så tipper det tar 7 (og ikke 17 min) å gå ned. Der finner du jo også en matvarebutikk og noen takeaway restauranter. Siljustøl ligger like ved, det er et koselig område dersom man vil gå en liten tur. Også er det ett bybanestopp til Laguen. Bybanen er jo litt somlete til byen, men er stabil og grei. Jeg bor på Sandsli (som er to bybanestopp videre) og synes det går greit å ta bybanen til byen. Dersom du skal jobbe på Nesttun tenker jeg Folldalsheia er veldig fint! Mange av de nye leilighetene som reklamerer med at de ligger på Nesttun er ganske usentrale mht kollektiv (f.eks de som ligger i Sundts veg), så siden du ikke har bil ville jeg heller fokusert på de som ligger nærme bybanen. Anonymkode: ea75c...a19 Ah takk for svar☺️Jeg har bil, men det er sviindyrt😌Ønsker å bruke kollektivt mest mulig. Og bil de periodene jeg må, pga helse eller andre ting. Er en drittbil så tør ikke leie den ut😝 Anonymkode: 86b99...4e4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #16 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tuusen takk for utfyllende og godt svar! Jeg er barnløs, så gode skoler spiller ingen rolle. Men pga søvnvansker ønsker jeg ikke å bo nærme partybuler, nær innflyging etc etc. Foretrekker et roligt og trygt miljø. Midt i sentrum er utelukket, Laksevåg bare liker jeg ikke🧐Åsane er ikke dumt, men jeg skal jobbe nærme Nesttun så føler at Fana (eller Landås) er mest aktuelt. Ønsker litt renere luftkvalitet enn Danmarksplass på vintertid. Vet ikke når bybane til Åsane kommer eller hvor lang reisetid det tar. Fyllingsdalen har rimelige leiligheter, synes bare bildene fra prospekt der er litt deprimerende; type hønsebur😝null utsikt utenom til naboen🤨Jeg er skadet av å hatt fin natur rundt meg😊 Anonymkode: 86b99...4e4 Da er hi nok ganske like mht preferanser. Liker heller ikke Laksevåg, Fyllingen eller Åsane og jeg har også søvnproblemer og er forfengelig mht å ville ha natur tett på. Siden du skal jobbe på Nesttun vil jeg virkelig anbefale Skjold, som jeg kan gå veldig god for. Vi bor i gangavstand til Smøråsfjellet hvor man kan gå lange turer med variasjoner Anonymkode: 5e8d5...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå