AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Altså om dere følte på dere at barnet ville bli født prematur? Har denne ekle følelsen, og pleier å ha riktig på slike ting. Likevel er jeg plaget med mye kynnere og vet det kan gi tidlig fødsel, så kan jo være derfor denne følelsen er her. Om barnet deres ble født prematur, hvilken uke skjedde det og hvordan er barnet idag? Kan man se det på utsende senere eksempel? Eller kognitivt? Anonymkode: 2fce8...c32
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Nei. Hadde ingen følelse på det. Det bare skjedde plutselig. Født i uke 35. Helt fin gutt. Anonymkode: 845f7...60a 1
Million Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Jeg fødte også i uke 35. Akkurat en kalendermåned før termin. Og ja, det var vanskelig å ikke "ha en følelse på det" at det ville bli prematur fødsel, da jeg hadde premature kynnere i en periode på rundt en måned i forkant. Var innlagt på sykehus fire ganger i løpet av den måneden, da de stoppet riene med medikamenter. Var innlagt over natten og fikk dra hjem når riene stoppet. Men de begynte jo bare igjen noen dager til en uke senere. Den fjerde gangen jeg var innlagt der for dette, sa legen til meg at dersom det skjedde en gang til etter dette, altså en femte gang, så ville de ikke stoppe riene den femte gangen men bare la barnet bli født. Han sa at da er jeg kommet såpass langt på vei at det ville gå bra å føde da. Og ganske riktig, det skjedde en femte gang. Bare at den gangen skjønte jeg ikke at det var rier for alvor. De satt bare i ryggen, ingenting foran i magen. Føltes som hestespark i korsryggen, taktfaste spark jevnlig fra morgenen av og utover dagen. Pga en uvanlig rikelig og oransjefarget utflod, så nevnte jeg dette for en venninne på telefonen den dagen, og hun insisterte på at jeg skulle kontakte fødeavdelingen og få dem til å se på det. Jeg gikk motvillig med på det. Vi dro inn på fødeavdelingen, og vi parkerte sånn i seks-tiden på kvelden. To og en halv time etter at vi parkerte, var barnet født.... bevare meg vel. Og vi som stoppet og tok oss god tid på veien, leverte inn noen videofilmer vi hadde lånt og greier. Barnet fikk gulsott (mange for tidlig fødte og vanlige nyfødte får det) og var den minste som lå på fødeavdelingen de dagene vi var der, men ellers i fin form. Man kan ikke se på han i dag at han er for tidlig født, nei. Han er over tjue år nå. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Jeg visste at jeg mest sannsynlig kom til å føde prematurt da jeg fikk påvist livmorhalssvikt allerede i uke 15. Spørsmålet var bare hvor mye prematurt. Baby kom uke 28+6. Jeg hadde da rukket å lese mye om premature og var ikke veldig overrasket. Var glad jeg hadde kommet så "langt" faktisk. Er snart 6 mnd faktisk alder, og 3 mnd korrigert alder. Hen har litt avlangt hode fremdeles etter å ha ligget mye på siden de første ukene, men vi får god oppfølging av fysio og det blir sakte men sikkert bedre. Baby sliter også litt med luft i magen. Ellers kan man ikke se at hen er prematur. Ingen tegn til skader hittil, følger alle kurver som hen skal, sosial, blid, sterk og fin. Anonymkode: 705c6...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Nei, hadde ingen følelse første gangen. Ingen forvarsel heller, enn plutselig vannavgang i uke 32+6. Født etter midnatt og bikket uke 33+0. Ingen senskader, eller utfordringer pga prematuritet. Han er tenåring i dag. Har to barn til som også er premature, men da var jeg mer forberedt på å føde prematur, og hadde naturlig nok en følelse på at det ville skje igjen. Men det tror jeg de fleste som har født prematur første gang gjør. Anonymkode: 4fd86...f09
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #6 Skrevet 5. desember 2022 Jeg hadde veldig mye kynnere. Hadde tenkt at første sikkert kom litt før, men forestilte meg at det likevel ville være tett opp mot termin. Kom uke 36+0. Anonymkode: 79115...f51
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 4.12.2022 den 13.36): Nei. Hadde ingen følelse på det. Det bare skjedde plutselig. Født i uke 35. Helt fin gutt. Anonymkode: 845f7...60a Akkurat samme. Anonymkode: e686f...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå