Gå til innhold

Barn med spesielle behov og jeg som ræva mor som snart ikke klarer mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer snar ikke mer, jeg klarer helt seriøst snart ikke mer 😭 vi har to barn dere ene er «frisk» men ekstremt vranglås og sta. Og andre på 4 år  er nermest non verbal med forsinket utvikling . Han gråter for alt istedenfor å snakke, samarbeider om ingenting. Alt fra matspising, påkledning , votter og overgang blir 40 min hylskriking MINST. For hver minste lille ting. Ppt er inni bildet og han haf fått spesialpedagog  nå i høst og Ask kort 

jeg er utslitt nå. Sjonglere 100% jobb med en sta unge og en spesiell unge . Ingenting er normalt. Hadde gledet meg til en nydelig tur ute i vintersol men ente med å gi opp etter 45 min gråt fra minste fordi han måtte ha votter på i 12 minus. Uansett hva man gjorde nådde man ikke fram.

jeg kledde av han, la han trygt i senga si med litt iPad  , og gikk så å kasta meg ned på min seng og fossgråt selv og har gjort det 20 minutter når før jeg kravlet meg til å skrive dette innlegget.  Totalt meltdown. Jeg er så sliten. Sjonglere jobb, lære er nytt språk (bildekort) , barn med spesielle behov, elendig nattesøvn. rydding, alt . Jeg klarer snart ikke mer. Enten må jeg forlate familien eller få mindre press i hverdagen. Har man rett på sykemeldig når man har krevende barn?  Eller rett på noe avlastning? Han er under utredning så ingen diagnose ennå. 
min fastlege sa at krevende barn ikke er sykdom og man kan av den grunn ikke bli sykemeldt ogst jeg må holde ut

men jeg får det tyngre og tyngere og tyngere og tristere og triste tanker. Alt  er for mye for meg. Jeg har det ikke bra. 

Jeg føler meg mIsslykket hver eneste f*ckings dag . Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 01ba6...612

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville snakket med ppt og barnevernet om mulighet for avlastning, om så av nærmeste familie.

Anonymkode: 82861...1fe

• Liker 1
Skrevet

Fastlegen din høres veldig lite forståelsesfull ut??

Nei, man kan ikke sykemeldes pga krevende barn, men man KAN sykemeldes som følge av dette! Utbrenthet, depresjon, angst og andre følger er reell sykemeldingsgrunnlag!

Bytt fastlege.

Anonymkode: 3cf60...51c

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg klarer snar ikke mer, jeg klarer helt seriøst snart ikke mer 😭 vi har to barn dere ene er «frisk» men ekstremt vranglås og sta. Og andre på 4 år  er nermest non verbal med forsinket utvikling . Han gråter for alt istedenfor å snakke, samarbeider om ingenting. Alt fra matspising, påkledning , votter og overgang blir 40 min hylskriking MINST. For hver minste lille ting. Ppt er inni bildet og han haf fått spesialpedagog  nå i høst og Ask kort 

jeg er utslitt nå. Sjonglere 100% jobb med en sta unge og en spesiell unge . Ingenting er normalt. Hadde gledet meg til en nydelig tur ute i vintersol men ente med å gi opp etter 45 min gråt fra minste fordi han måtte ha votter på i 12 minus. Uansett hva man gjorde nådde man ikke fram.

jeg kledde av han, la han trygt i senga si med litt iPad  , og gikk så å kasta meg ned på min seng og fossgråt selv og har gjort det 20 minutter når før jeg kravlet meg til å skrive dette innlegget.  Totalt meltdown. Jeg er så sliten. Sjonglere jobb, lære er nytt språk (bildekort) , barn med spesielle behov, elendig nattesøvn. rydding, alt . Jeg klarer snart ikke mer. Enten må jeg forlate familien eller få mindre press i hverdagen. Har man rett på sykemeldig når man har krevende barn?  Eller rett på noe avlastning? Han er under utredning så ingen diagnose ennå. 
min fastlege sa at krevende barn ikke er sykdom og man kan av den grunn ikke bli sykemeldt ogst jeg må holde ut

men jeg får det tyngre og tyngere og tyngere og tristere og triste tanker. Alt  er for mye for meg. Jeg har det ikke bra. 

Sykmeld deg, du er utbrent. Søk om avlasting via kommunen(kommunen som dekker ved spesielle behov hos barn, ikke Bv) få barnepass til sta og normale barnet og få hentet deg litt inn. Turnus ordning på avlasting er vanlig å ha, og veldig lurt kanskje nr 1 blir mer avbalansert av det å , er krevende for søsken å ha spesielle behov hos bror/søster også 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville snakket med ppt og barnevernet om mulighet for avlastning, om så av nærmeste familie.

PPT har null med avlastning å gjøre. 

Anonymkode: 055d5...698

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må ikke fremlegge krevende barn som sykmeldings grunn, det er ikke gyldig, du må gå for depresjon, utbrenthet osv husk å ramse opp fysiske symtomer og de psykiske. 

• Liker 3
Skrevet

Du bør absolutt søke om pleiepenger, det kan ppt eller fastlege hjelpe deg med. 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/alternativer-til-sykmelding-tilrettelegging-egenmelding-pleiepenger-mfl/pleiepenger-og-omsorgspenger-ved-barnsbarnepassers-sykdom-og-pleie-ved-livets-slutt

Forresten. Etter å ha lest i min egen link gjelder det kun hvis barnet har diagnose.. Men greit for deg å vite om muligheten senere. 

Du trenger avlastning. Har du familie som kan hjelpe? 

Anonymkode: f78bb...0c6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Først og fremst bytter du fastlege!! 

Nei, du kan ikke bli sykemeldt pga barnet, men du kan bli sykemeldt når du er totalt utslitt. Få deg ny fastlege som forstår situasjonen, før du virkelig møter veggen. 

Stor klem å styrke sendes, fra ei mamma som står i lignende situasjon❤️

Anonymkode: 77d53...1a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor er den andre forelderen? 

Anonymkode: dd43a...926

Skrevet

Vet litt hva du går gjennom, er alene med barn hvorav 1 har spesielle behov. Sender en styrkeklem, håper du får avlastning.

Anonymkode: 0bc67...1bb

Skrevet

Søk pleiepenger 

Anonymkode: 94ebd...fd8

Skrevet

Er du alene med barna ts? Full omsorg alene? 

Jeg tenker at du burde i første omgang få sykemelding på bakgrunn av at du er utbrent. Fokuser på dine symptomer, at du er utbrent, på grunn av summen av alt. 

Har du noen i ditt nettverk som kan støtte og avlaste deg? 

Anonymkode: d62cd...641

• Nyttig 1
Skrevet

I morgen ringer du kommunen og ber om å få snakke med de som har med avlastning å gjøre. Ta kontakt med PPT, evt be styrer i barnehagen om å hjelpe deg. Bruk alle kanaler du kan for å få hjelp. 
Du er i ferd med å møte veggen, og det er ingen tjent med. 

Anonymkode: bf2d8...2ce

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan ikke sykemelde deg for at barnet er krevende. Men du kan sykemelde deg fordi du selv er ubrent. Jeg har vært sykemeldt i flere perioder, fordi mitt barn har tynet ut den siste lille rest av meg. Jeg har vært helt frynsete og har da ikke hatt noe å gi på jobb. Det er egentlig et enkelt regnestykke. Jeg hadde en fantastisk fastlege. Bytt om du ikke er fornøyd. Du bør også starte jobben mot å få avlastning. Dette blir ikke lettere med årene og det kan ta tid å få god avlastning på plass. I ditt tilfelle, ser det ut at det er kommunen og ikke barnevernet du skal søke. Hos oss heter det tildelingsenheten. Du må ha dokumentasjon fra lege, PPT og gjerne bup. 

Anonymkode: efc64...e43

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke barnevernet nei! 

Anonymkode: 1adfc...cd9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke barnevernet nei! 

Anonymkode: 1adfc...cd9

Jeg vet om noen med barn med diagnose, og der var det barnevernet som formidlet avlastning.

Anonymkode: ce195...3c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det barnet som er sta kan du gjøre mye med for å forbedre situasjonen. Søk hjelp. Les deg opp på trygg foreldrestil. Tipper han er sta fordi du lar han være sta, eller fordi det er da han føler at han får oppmerksomhet, det er ofte en sammenheng. 

Anonymkode: 72a1c...d89

Skrevet

Hvor mange % samvære har far?

Kan du prøve å få hentet deg inn igjen når ungene er der?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet om noen med barn med diagnose, og der var det barnevernet som formidlet avlastning.

er det diagnose i bildet er det ikke barnevernet med kommunen man skal søke om avlastning. Barnevernet er der, dersom det er omsorgssvikt i hjemmet. Noen ganger kan det være litt gråsone i mellom disse skillene. Men hovedregelen er at det er kommunen, når det er diagnose. 

Anonymkode: efc64...e43

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...