AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Hei. Klødde så intentst mye på kroppen i natt. Under beina, på ryggen, magen, bak knærne og over alt. Prøvde å smøre meg med en fet fuktighetskrem men det hjalp ikke noe særlig. Andre med samme erfaring? Anonymkode: d9986...164
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskapskloe-normal/ Anonymkode: bf6eb...972
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Du har min fulle sympati. Jeg ble veldig plaget, og fikk lite hjelp av lege. Klarte ikke å sove mer enn et par timer om natten etc, helt jævlig! Håper du ikke får det like ille! Det var noe som het hvitvask på apoteket som hjalp bittelitt. Anonymkode: 843a9...980
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Du bør sjekke gallesyrenivåer hos fastlege. I noen få tilfeller skyldes kløe hepatose og dette kan medisineres og medfører bl.a igangsatt fødsel noen uker før termin. Anonymkode: 2d763...a4c
Lilletrille79 Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Jeg hadde også dette. Helt forferdelig. Jeg sover mer nå med en baby enn det jeg gjorde da jeg var gravid. Hold ut! Det gir seg etter fødsel 😅
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 Klør du inni hendene? Kontakt lege for å ta blodprøve av leververdier. Jeg klødde over hele kroppen de siste ukene før termin, våknet om natta og dusjet i kaldt vann (flere ganger hver natt) for å lindre, smurte meg flere ganger daglig fra topp til tå. Leste om svangerskapskløe, og trodde det var det. Etter en stund begynte det å klø inni hendene i tillegg, og jeg nevnte det for legen da jeg var på kontroll et par dagen etter. Tok da blodprøver som ble analysert samme dag. De viste litt høye leververdier, og jeg ble ringt opp om kvelden og måtte til sykehuset samme kveld for igangsettelse. Dette var få dager før termin, og ikke dramatisk, men høye leververdier/gallesyrenivåer kan føre til plutselig fosterdød når man nærmer seg termin, og de ville ikke ta noen sjanser. Jeg måtte også ta blodprøver i løpet av aktiv fødsel for å se at det stod bra til, og da jeg skulle få epidural. Altså ikke dramatisk, men jeg angrer på at jeg ikke nevnte det på tidligere kontroll. Jeg ville ikke være en klagende gravid for en ufarlig plage som svangerskapskløe. Teit tankegang. Anonymkode: 6d011...b58 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Klør du inni hendene? Kontakt lege for å ta blodprøve av leververdier. Jeg klødde over hele kroppen de siste ukene før termin, våknet om natta og dusjet i kaldt vann (flere ganger hver natt) for å lindre, smurte meg flere ganger daglig fra topp til tå. Leste om svangerskapskløe, og trodde det var det. Etter en stund begynte det å klø inni hendene i tillegg, og jeg nevnte det for legen da jeg var på kontroll et par dagen etter. Tok da blodprøver som ble analysert samme dag. De viste litt høye leververdier, og jeg ble ringt opp om kvelden og måtte til sykehuset samme kveld for igangsettelse. Dette var få dager før termin, og ikke dramatisk, men høye leververdier/gallesyrenivåer kan føre til plutselig fosterdød når man nærmer seg termin, og de ville ikke ta noen sjanser. Jeg måtte også ta blodprøver i løpet av aktiv fødsel for å se at det stod bra til, og da jeg skulle få epidural. Altså ikke dramatisk, men jeg angrer på at jeg ikke nevnte det på tidligere kontroll. Jeg ville ikke være en klagende gravid for en ufarlig plage som svangerskapskløe. Teit tankegang. Anonymkode: 6d011...b58 Takk for svar. Nei klør ikke inni hendene, men klør veldig rundt føttene. Altså på kanten av selve føttene, spesielt rundt hælen. Helt forferdelig. Burde jeg ringe jordmor og si det, eller skal jeg bare se det ann? Har ikke time hos jordmor før om 2 uker. Blir så usikker. Har ikke lyst å fremstå helt hysterisk heller.... Anonymkode: d9986...164
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for svar. Nei klør ikke inni hendene, men klør veldig rundt føttene. Altså på kanten av selve føttene, spesielt rundt hælen. Helt forferdelig. Burde jeg ringe jordmor og si det, eller skal jeg bare se det ann? Har ikke time hos jordmor før om 2 uker. Blir så usikker. Har ikke lyst å fremstå helt hysterisk heller.... Anonymkode: d9986...164 Jeg hadde også intens kløe som du beskriver i noen uker. Tror ikke det er farlig når det ikke er i håndflatene eller under fotsålene, men jeg ville likevel kontaktet lege for å få tatt blodprøver som kan avkrefte (eller bekrefte) forhøyede leververdier. Tror ikke jordmor kan rekvirere blodprøver. Anonymkode: 6d011...b58 1
Angeleye Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Takk for svar. Nei klør ikke inni hendene, men klør veldig rundt føttene. Altså på kanten av selve føttene, spesielt rundt hælen. Helt forferdelig. Burde jeg ringe jordmor og si det, eller skal jeg bare se det ann? Har ikke time hos jordmor før om 2 uker. Blir så usikker. Har ikke lyst å fremstå helt hysterisk heller.... Anonymkode: d9986...164 Jeg ville ringt legen. Jeg klødde ikke ekstremt under føttene og inni hendene, men mye overalt. Hadde forhøyede verdier. Bedre å sjekke enn å ikke gjøre det. Du er ikke hysterisk fordi du ber om en blodprøve.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Angeleye skrev (3 minutter siden): Jeg ville ringt legen. Jeg klødde ikke ekstremt under føttene og inni hendene, men mye overalt. Hadde forhøyede verdier. Bedre å sjekke enn å ikke gjøre det. Du er ikke hysterisk fordi du ber om en blodprøve. Skal jeg bare ringe legekontoret og si det som det er? Kommer de til å anbefalte blodprøve eller må jeg si det selv? Dumt spørsmål men er livredd for å ta opp plassen til de som virkelig trenger det. Så da ringer jeg legen og ikke jordmor? Anonymkode: d9986...164
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skal jeg bare ringe legekontoret og si det som det er? Kommer de til å anbefalte blodprøve eller må jeg si det selv? Dumt spørsmål men er livredd for å ta opp plassen til de som virkelig trenger det. Så da ringer jeg legen og ikke jordmor? Anonymkode: d9986...164 Du bør si det som det. Om de/legen ikke foreslår blodprøve, så be om det. Du må ta blodprøve for å finne leververdier, så ring legekontoret. Men behold gjerne jordmortimen i tillegg. Anonymkode: 6d011...b58 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du bør si det som det. Om de/legen ikke foreslår blodprøve, så be om det. Du må ta blodprøve for å finne leververdier, så ring legekontoret. Men behold gjerne jordmortimen i tillegg. Anonymkode: 6d011...b58 Jordmor var ikke der i dag, så ringte fastlegekontoret. Hun i skranken mente at det var helt normalt og ingen grunn til bekymring, men skulle gi beskjed videre til legen. Hun var heller ikke på kontoret i dag.. Anonymkode: d9986...164
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jordmor var ikke der i dag, så ringte fastlegekontoret. Hun i skranken mente at det var helt normalt og ingen grunn til bekymring, men skulle gi beskjed videre til legen. Hun var heller ikke på kontoret i dag.. Anonymkode: d9986...164 Jeg ville sjekket for sikkerhetsskyld. Tror blodprøven gjøres fastende, så spør om du kan komme innom i morgen tidlig. Noen ganger tar de bare prøven, så kan du gå. Anonymkode: 6f942...78c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ville sjekket for sikkerhetsskyld. Tror blodprøven gjøres fastende, så spør om du kan komme innom i morgen tidlig. Noen ganger tar de bare prøven, så kan du gå. Anonymkode: 6f942...78c Fikk time i morgen kl 10.20 Anonymkode: d9986...164
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå