AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Synes første tid med baby er så tung, uten at vi egentlig har en spesielt krevende baby eller noen plager for øvrig. Når synes dere det ble enklere med baby, og hvorfor ble det enklere på det tidspunktet? Anonymkode: fdbc8...ac0
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Er det din første? Det er nok tungt rett og slett fordi det er en overgang. Plutselig har man noen som er fullstendig avhengig av deg og man er ikke lenger bare seg selv og sine behov. Jeg syntes det ble enklere når vi hadde mer rutiner på en ny hverdag, kanskje rundt 5 mnd. Så ble det lettere og lettere og det ble også mye bedre når jeg fikk sove mer igjen. Anonymkode: 8890d...70b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 7 mnd, fordi jeg gikk tilbake i jobb. Anonymkode: 910d8...352 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes første tid med baby er så tung, uten at vi egentlig har en spesielt krevende baby eller noen plager for øvrig. Når synes dere det ble enklere med baby, og hvorfor ble det enklere på det tidspunktet? Anonymkode: fdbc8...ac0 Jeg syns det første året var enklest, men man er forskjellig og barna er forskjellig… Kanskje finne ut hvorfor du syns det er tungt. Får du lite søvn? Er du mye alene med barnet, lite sosialt liv? Kjeder du deg, eller føler du at du ikke strekker til/ har for mange oppgaver du skal rekke over? Har du snakket med helsesøster ift fødselsdepresjon? De har vel et skjema man kan gå gjennom for å sjekke ut depresjon etter fødsel. Anonymkode: 3796b...09c 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Det ble bedre rundt: 3-4 mnd: Kolikken forsvant og baby sov mer. 11 mnd: Sluttet å amme. Mindre avhengig av meg, far tok mer ansvar. = mer søvn på meg. 13-14 mnd: Fikk endelig til at barnet sov i egen seng. Og så varierte det en del i perioder hvor lett det var å legge/hvor mye og lenge hn våknet på natta. Sånn generelt, jo mer søvn JEG fikk, jo bedre ble det. Om du har en delvis oppegående mann så bytt på byrden. Søvnmangel over tid er grusomt. At man har "fri" gjør ikke søvntortur lett å takle. Anonymkode: 4b864...443
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Synes første tid med baby er så tung, uten at vi egentlig har en spesielt krevende baby eller noen plager for øvrig. Når synes dere det ble enklere med baby, og hvorfor ble det enklere på det tidspunktet? Anonymkode: fdbc8...ac0 Hva syns du er vanskelig og tungt? Hva er det som gjør at det føles slik? Anonymkode: 51062...6c0
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #7 Skrevet 5. desember 2022 Ting ble enklere med førstemann da han var rundt 6 mnd. Da ble han forutsigbar (sånn ca) i dagsøvnen, så det var mulig å forutse når han kom til å sovne. Hjalp veldig.. Da fikk vi også mer skikk på ammingen, gikk fra å bruke halvannen time hver eneste jævla gang til å slippe unna med et kvarters tid. Og enda bedre når han spiste fast føde. Gulpingen ga seg også da, og det var ufattelig deilig. Med yngsten var alt mye bedre jevnt over. Der var ting ganske ok fra starten av. Litt tungt med søvn, men det ble mye bedre allerede fra 3 mnd. Anonymkode: 644eb...19a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #8 Skrevet 5. desember 2022 Aldri, fortsatt tungt 4 år etter fødsel. Anonymkode: e573b...30c 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #9 Skrevet 5. desember 2022 Tror første barn er tungt pga den store omveltninger. Helt ærlig, så ble det ikke lettere før ungen var rundt 3-4 år 😬 Værste er 1-2 år om man har en aktiv en. Med masse sykdom fra barnehagen og jobb man konstant må være borte fra og underprestere i. På oppsiden, så er jeg i perm nå med nummer 2, og synes ikke det er tungt egentlig. Koser meg mye. Ja, det er litt kjedelig og liten tid til seg selv, men har nok blitt vant til det 😅 Anonymkode: 0741f...f0a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #10 Skrevet 5. desember 2022 Jeg har to. Syns det var tøft begge gangene, ser noen skriver at det er en større overgang med første barn og det stemmer nok. Det blir gradvis enklere. Noen milepæler hos oss har vert: 3/4 mnd. Da har magevondt, kveldsuro, døgnrytme, amming, søvn osv stabilisert seg. Man kjenner baby bedre og babyen gir mer respons. Smiler og pludrer. 6/7 mnd. Fast føde begynner å bli godt innført. Baby er mye mer sosial og artig å være sammen med. Man går over til sportsdel, høystol og babyen har funnet sin plass i familien. Mine har gått over til to dupper om dagen rundt denne alderen og de er til faste tidspunkt. Mer forutsigbare dager. 9/10 mnd. Nå begynner det å bli gøy! Mine har startet å bevege seg rundt, reise seg opp. De leker med babyleker, er super sosiale. Danser til musikk og har sin egen humor. Etter 1 år syns jeg det blir skikkelig bra. Ja, det er fortsatt tenner som skal opp, perioder med dårlig søvn/tidlige morgener. Sykdom ved barnehagestart. Frustrasjon pga mye vilje men mestrer ikke/får ikke lov/blir ikke forstått. Men babyen er blitt ett barn med personlighet, humor, mestrer stadig nye ting and so on. Det er rett og slett mer givende enn slitsomt totalt sett❤️ Anonymkode: 7d0f2...18b 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #11 Skrevet 5. desember 2022 Litt lettere ved 3 mnd og for alvor lettere ved 4 mnd. En anelse rutiner og forutsigbarhet. Barnet får døgnrytme. Babyen blir mer et barn man kan kommunisere og leke med. Barnet ler og smiler. Barnet kan ligge litt for seg selv. Anonymkode: 54b8a...89c 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Litt lettere ved 3 mnd og for alvor lettere ved 4 mnd. En anelse rutiner og forutsigbarhet. Barnet får døgnrytme. Babyen blir mer et barn man kan kommunisere og leke med. Barnet ler og smiler. Barnet kan ligge litt for seg selv. Anonymkode: 54b8a...89c Enig Anonymkode: 527e6...f7e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #13 Skrevet 6. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 4.12.2022 den 9.15): Synes første tid med baby er så tung, uten at vi egentlig har en spesielt krevende baby eller noen plager for øvrig. Når synes dere det ble enklere med baby, og hvorfor ble det enklere på det tidspunktet? Anonymkode: fdbc8...ac0 Når babyen ble småbarn og begynte i barnehage for å bruke opp energi, først da ble det lettere med førstemann. Med andre syns jeg det var tungt rundt 4-8 mnd, ellers har det gått mye lettere hele veien. Første sov aldri, sjeldent sammenhengende helt fra start. Tok ikke pupp, tok flaske dårlig, sleit med pust og refluks. Fikk tidlig konstantert astma. Hadde eksem og diverse allergier så den var bare mye mer jobb. Anonymkode: f6104...083
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #14 Skrevet 6. desember 2022 Når det blir lettere, kommer jo også an på hva det er du synes er tungt. Om det er ammingen som er dritt, så blir det bedre når ungen slutter å amme/ammer mindre. Om det er uforutsigbar søvn, så blir det gjerne bedre når babyen er litt over 3 mnd og får døgnrytme. Om det er det å være hjemme dag inn og dag ut i mammaperm, så blir det bedre når du får gå tilbake til jobb. Osv. Det var mye jeg syntes var tungt, men det aller tyngste var igrunnen det å være "fanget" hjemme med en baby og null stimuli og voksenkontakt. Jeg syntes alt ble mye bedre bare jeg fikk begynne på jobb igjen. Anonymkode: 644eb...19a
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2022 #15 Skrevet 6. desember 2022 Som andre har nevnt spørs det jo hva problemet her. Her er baby 8 uker og synes det er vært "enkelt" siden etter uke 1. Da slet hun med å få godt grep ved ammingen og hadde flere netter hvor hun bare gråt og var sulten og trøtt. Etter ammingen kom i gang ordentlig etter den første uka, har alt annet også kommet av seg selv. Merker jeg føler det er enklere jo mer søvn jeg får. Anonymkode: 6814d...d35
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #16 Skrevet 8. desember 2022 Grunner til at jeg synes ting er tungt: Søvn, og uforutsigbarheten knyttet til det, og at det er så kjedelig. Tungt å legge. Anonymkode: fdbc8...ac0
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #17 Skrevet 8. desember 2022 Vi hadde en veldig "enkel" baby som sov som en stein, så jeg synes de første månedene var de letteste, og ganske kjedelige. Jeg ble nok veldig lat av den tiden, og derfor ble det brått slitsomt rundt 4-5-6 mnd alder for min del, når det skjedde litt mer😅 Bortsett fra den overgangen så har det selvfølgelig vært faser med dårlige netter eller dager, men stort sett "enkelt". Det er nok veldig individuelt hvilke faser av babytiden som er lettest, det kommer jo både an på deg og barnet. Anonymkode: 0bf3e...b9c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #18 Skrevet 8. desember 2022 Jeg synes første året var lettest. Var hjemme i perm til han var 1,5 år. Tøffeste har vært jobbstart i kombinasjon med bhg start denne høsten. Mye sykdom og føler meg helt rævva i forhold til mye fravær på jobb. Ungen blir syk, jeg må være borte. Ofte blitt syk selv rett etterpå og må være borte igjen. Hadde en kollega som var gjennom det der 2-3 år før meg og hørte hvordan kollegaer omtalte henne bak ryggen. Alle oppi 40-50 årene. De kunne si: « fryktelig så mye barn er syke om dagen, var ikke sånn da mine var små» , « hvor mange sykt barn dager har hun egentlig? Må jo være brukt opp for lenge siden?» «ser på Facebook at ingen virker syke der i familien, håper de reduserer sykt barn dager snart». Bare noe som ble sagt, de kom konstant med drittslenging. Nå har hun sluttet, ble langtidssykemeldt pga hun utviklet kronisk migrene. Nå er jeg eneste med barn der og antar de sier det samme om meg. Og i år er barna rekordmye syke i tillegg. Så dette har vært det verste for meg. Savner perm, det var enkelt i forhold til dette. Så prøv å nyt det. Anonymkode: a8927...91c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #19 Skrevet 8. desember 2022 Ble mye lettere når jeg kuttet ut ammingen. Gikk fra en baby som stort sett gråt hele dagen og knapt sov til en som sov lange dupper og var fornøyd i våken tilstand. Anonymkode: 88741...e5c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #20 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ble mye lettere når jeg kuttet ut ammingen. Gikk fra en baby som stort sett gråt hele dagen og knapt sov til en som sov lange dupper og var fornøyd i våken tilstand. Anonymkode: 88741...e5c Vet du hvorfor babyen var vanskeligere når du ammet? Reagerte hen på noe du spiste? Har en som er litt lik selv og har vurdert å kutte amming. Anonymkode: eeff0...844
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå