AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Hei! Vi har tre barn, og lurer på en fjerde. Vi var nettopp på tur der det var familierabatt flere steder, men den fungerte ikke for oss fordi vi var ett barn mer enn to. Da måtte vi betale for en voksen i tillegg, som ble dyrere. Flere steder er det slik, og jeg har tenkt på hvorfor? Det har blitt sagt at det er ønskelig med flere barn, men hvorfor er det ikke rabattirdninger for andre familien enn 2+2? Vi klarer oss greit, men har lurt på hvorfor ikke de med flere barn (og da flere utgifter generelt) ikke går innunder rabattordninger. Om du har tips eller andre refleksjoner hører jeg gjerne om det! Anonymkode: 9ec01...7dc
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Slik er det lagt opp de fleste steder dessverre, det er kanskje fordi mange bare har 1-2 barn? Jeg vet ikke. Det meste blir jo dyrere med fler enn 2 barn. Man feks kanskje ha større hotellrom, flere flyseter etc, er vel begrenset hvor mye rabatt diverse selskaper,hoteller etc ønsker å gi. Anonymkode: e1ea6...376
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Det er ingen rabatter for enslig forelder med barn heller, vi ender opp med å betale langt mer enn dere per person. Det er vel fordi dette er kommersielle aktører som på ingen måter får subsidier for rabatter. De gir altså kun rabatter fordi de vil tiltrekke seg kunder eller fordi det er forventet av dem. Anonymkode: 36066...cd3 4
Hedda-78 Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Fordi det ikke lønner seg for de stedene. Bedrifter er enkle sånn. De gjør bare det som er lønnsomt. Hvis et tiltak ikke fører til ekstra inntekt eller reduserte kostnader (enten på kort eller lang sikt), gjør de det ikke. 2
Lønnesirup01 Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 Norge har nå et snitt på 1,56 barn per kvinne. Så de fleste har innrettet seg etter det. Norge er ikke et spesielt familievennlig land, og det har jo sammenheng med at det er såpass moderne og feministisk. Bare det å gå fra to til tre barn er en stor beslutning, fordi det gjør logistikk ekstremt krevende. Jeg har venner som står i denne situasjonen nå, og alt fra det å velge ny bil til å finne en god pakkeløsning på ferie er kjempekrevende. Det er litt som at det norske samfunn sier "max to", og kommer du med flere er du sær, og et problem. Mannen hennes er halvt amerikansk, så de ender ofte opp med å feriere der. Amerikanske feriesteder er lagt opp til store familier - store resorter med mye tilbud til barn, alltid ekstra rabatter, masse leiebiler med god plass, brede parkeringsplasser overalt. Og ikke minst en helt annen holdning fra fremmede mot dine barn, der man sjelden føler seg i veien.
fru Alving Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 Det er jo fordi det blir dyrt og ulønnsomt for de som tilbyr rabatter. Mange med mer enn to barn har og avstand mellom barna slik at de kan nyttiggjøre seg av tilbud før de får tredje barnet og når (de) eldste er "for stor" til å feriere med familien.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 Burde ikke vært noe som heter familierabatt. Barn får jo uansett redusert pris på det meste, hvorfor skal de som tilfeldigvis er en kjernefamilie på 2 voksne+2 barn absolutt belønnes med mer? Finnes jo hundre ulike familiesammensetninger Anonymkode: c4330...27f 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 Det er da ikke noe å lure på. Et serveringssted, hotell, fornøyelsespark eller guide er en kommersiell aktør på linje med en butikk. Det er ikke de som sier det er ønskelig med flere barn og prissetter varene sine etter det, hvorfor skulle de? Anonymkode: d1395...01d
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 Nå har jeg vært enslig mor med 2 barn, og reist mye. Jeg har jo alltid måtte betale voksen pris for det ene barnet. Og jeg har bare en inntekt. Anonymkode: 27648...980
Arkana Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Det er jo ikke attraksjoner og ferieselskaper som ønsker at man skal få flere barn, de setter prisene og rabattordningene slik de selv ønsker. Når det er sagt har vi selv tre barn og jeg har aldri opplevd å måtte betale voksenpris for det tredje barnet. Min erfaring er at det er ganske vanlig med familiebilletter hvor man kan ha med opptil fire barn, og skulle det være bare to barn i familiebilletten har vi uansett fått barnepris for det tredje barnet. Med mer enn to barn er det ofte lurt å velge feriehus/ferieleilighet eller Airbnb framfor hotell. Det er vanligvis billigere enn to hotellrom og så har man i tillegg mye bedre plass. Win-win. Man får vanligvis lavere pris på attraksjoner ved å forhåndsbestille billetter på nett så det er også greit å huske på om man vil gjøre ferien litt rimeligere.
Brunello Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 Arkana skrev (3 minutter siden): Det er jo ikke attraksjoner og ferieselskaper som ønsker at man skal få flere barn, de setter prisene og rabattordningene slik de selv ønsker. Når det er sagt har vi selv tre barn og jeg har aldri opplevd å måtte betale voksenpris for det tredje barnet. Min erfaring er at det er ganske vanlig med familiebilletter hvor man kan ha med opptil fire barn, og skulle det være bare to barn i familiebilletten har vi uansett fått barnepris for det tredje barnet. Med mer enn to barn er det ofte lurt å velge feriehus/ferieleilighet eller Airbnb framfor hotell. Det er vanligvis billigere enn to hotellrom og så har man i tillegg mye bedre plass. Win-win. Man får vanligvis lavere pris på attraksjoner ved å forhåndsbestille billetter på nett så det er også greit å huske på om man vil gjøre ferien litt rimeligere. Selvsagt er fornøyelsesparkene interessert i at vi får flere barn. Det er barna som gjør at vi besøker mange av stedene. Når det er sagt, er familiepakker med to+to et veldig dårlig konsept. De burde faktisk betalt mer enn de som er flere barn eller færre voksne. Denne tråden gjelder flere barn. En lignende tråd omhandlet enslige foreldre og samme tema. Jeg benytter anledningen til å minne om mitt geniale konsept sparing og dating. App som kobler enslige foreldre for felles besøk på attraksjoner som gir familierabatt. Barna er på tivoli og foreldrene date.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå