AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #1 Skrevet 4. desember 2022 Jeg bruker for mye penger, spesielt på impulskjøp av mat/dagligvarer. Det betyr at jeg ikke klarer å bruke alt jeg kjøper og kaster alt for masse mat. Voldsomt sløseri. Har noen konkrete råd for å bli bedre på dette? Kan legge til at dette kommer av traumer - jeg har et veldig sterkt behov for trygghet, og «må» ha nok mat (dvs flere kasser med ekstra mat) pga ting jeg har opplevd tidligere, som jeg selvsagt går i behandling for. Anonymkode: c07fa...3c6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Skriv handleliste, vær bevisst på å kjøpe tørrvarer og lang holdbarhet på ting som skal lagres evt fyll fryser. skriv opp alt du handler og pris. noter alt du må kaste og regn sammen pris på varene. Anonymkode: 33229...6b2 3
uglejenta Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Mine beste tips: - Ikke gå på butikken/kjøpesenter uten mål og mening. Sjekk hva du har hjemme og skriv liste over det du faktisk trenger. Skill mellom hva du har lyst på og hva du trenger. Det du har lyst på kan du vente med å kjøpe til helgen. - spis før du handler, dette har stor betydning for usunne impulskjøp - Lag en egen hylle i kjøleskapet til rester og mat som nærmer seg dato. Gjør det til en vane å alltid sjekke denne hylla først. - Hvis du bor slik at du har mulighet til det: kan du lage et matbrett/ fuglestasjon? Vi legger alt av gammelt brød, knekkebrød, overmoden frukt, utgått pålegg og middagsrester ut. Føles bedre at fuglene spiser det enn at det kastes. 3
Gjest ufiltrert Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 Forsøk å planlegge ukas matlagning. Kjøp kun det du vet du kommer til å behøve for det. Sett opp en planlegging av middager, frokoster, luncher, lag i forvei det du kan, når du kan. Restene av middagen i dag kan bli god lunch imorgen etc.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 uglejenta skrev (41 minutter siden): Hvis du bor slik at du har mulighet til det: kan du lage et matbrett/ fuglestasjon? Redd for rotter, så kommer nok ikke til å gjøre det 😕 Men takk for de andre tipsene! Anonymkode: c07fa...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 ufiltrert skrev (36 minutter siden): Forsøk å planlegge ukas matlagning. Kjøp kun det du vet du kommer til å behøve for det. Sett opp en planlegging av middager, frokoster, luncher, lag i forvei det du kan, når du kan. Restene av middagen i dag kan bli god lunch imorgen etc. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Skriv handleliste, vær bevisst på å kjøpe tørrvarer og lang holdbarhet på ting som skal lagres evt fyll fryser. skriv opp alt du handler og pris. noter alt du må kaste og regn sammen pris på varene. Anonymkode: 33229...6b2 Takk for tipsene! Anonymkode: c07fa...3c6
Gjest ufiltrert Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tipsene! Anonymkode: c07fa...3c6 Og som den andre sa; ikke gå sulten i butikken! 🤣
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 ufiltrert skrev (Akkurat nå): Og som den andre sa; ikke gå sulten i butikken! 🤣 Ja, den er litt vanskelig siden jeg ofte kjører innom butikken på vei fra jobb. Jeg kjøper også masse ting sånn «i tilfelle». Anonymkode: c07fa...3c6
Gjest ufiltrert Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, den er litt vanskelig siden jeg ofte kjører innom butikken på vei fra jobb. Jeg kjøper også masse ting sånn «i tilfelle». Anonymkode: c07fa...3c6 Det er DER du sporer ut. Kjøp alt du "vet du" behøver ved å planlegge, på en lørdags ettermiddag f.eks. prøv ett par uker. Dropp "i tilfelle" turene. Du klarer deg. Slutt å skemme deg bort så sløser du mindre, tro meg jeg snakker med erfaring 🤣
Gjest ufiltrert Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 (endret) Let opp nye matretter å lage. Experimenter. Kjøp inn kun mer eller mindre nøyaktige mengder, som denne uka trenger du 10løk, 2 hvitløk, 6 bokser knuste tomater, etc. Lek med ideen! Ikke la gå inn i kjedelig matmønsterfella Endret 4. desember 2022 av ufiltrert
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 ufiltrert skrev (Akkurat nå): Let opp nye matretter å lage. Experimenter. Kjøo inn kun mer eller mindre nøyaktige mengder, som denne uka trenger du 10løk, 2 hvitløk, 6 bokser knuste tomater, etc. Lek med ideen! Ikke la gå inn i kjedelig matmønsterfella Ser den, men når jeg drar fra jobb er jeg sliten og sulten og «må» ofte kjøpe noe raskt og lettvint til middag, og da ender jeg opp med å raske med meg alt mulig annet også. Orker ikke stå og lage middag eller tenke ut masse når jeg egentlig bare har lyst å legge meg på sofaen under et pledd, spise sjokolade og se på tv… Anonymkode: c07fa...3c6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Skrevet 4. desember 2022 Ha nok hermetikk og frysevarer til at du er helt sikker på at du er trygg og har nok mat. Da trenger du ikke kjøpe for mye av sånt som blir gammelt. Ellers er det lurt med planlegging og handleliste. Ha plastbokser du kan oppbevare matrester i, og tenk på om det passer å spise til lunsj eller kveldsmat neste dag. Hvis du ikke har energi til å lage mye mat, og er bare deg i husholdningen har fjordland mye godt i porsjonspakninger. Anonymkode: d0a9e...7bb 2
Gjest ufiltrert Skrevet 4. desember 2022 #13 Skrevet 4. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ser den, men når jeg drar fra jobb er jeg sliten og sulten og «må» ofte kjøpe noe raskt og lettvint til middag, og da ender jeg opp med å raske med meg alt mulig annet også. Orker ikke stå og lage middag eller tenke ut masse når jeg egentlig bare har lyst å legge meg på sofaen under et pledd, spise sjokolade og se på tv… Anonymkode: c07fa...3c6 En del av sløsingen kan være den "enkle middagen" og sjokoladen du trøster deg med foran tven... Hobbypsykologen i meg tenker, er det mer som skurrer her? Dårlig stelt på jobb? Datingmarkedet? Bare finn deg en mann som kan lage mat så er problemet løst 😋
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #14 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser den, men når jeg drar fra jobb er jeg sliten og sulten og «må» ofte kjøpe noe raskt og lettvint til middag, og da ender jeg opp med å raske med meg alt mulig annet også. Orker ikke stå og lage middag eller tenke ut masse når jeg egentlig bare har lyst å legge meg på sofaen under et pledd, spise sjokolade og se på tv… Anonymkode: c07fa...3c6 Ha noe eksempel noe mat på jobben som du spiser før du handler. Hører at dette ikke er hva du gjør i dag, men nå må du bryte mønsteret du har. Hvis ikke blir det ingen forandring. Du må velge å endre deg. Anonymkode: 667a2...fee 1
Gjest ufiltrert Skrevet 4. desember 2022 #15 Skrevet 4. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ha nok hermetikk og frysevarer til at du er helt sikker på at du er trygg og har nok mat. Da trenger du ikke kjøpe for mye av sånt som blir gammelt. Ellers er det lurt med planlegging og handleliste. Ha plastbokser du kan oppbevare matrester i, og tenk på om det passer å spise til lunsj eller kveldsmat neste dag. Hvis du ikke har energi til å lage mye mat, og er bare deg i husholdningen har fjordland mye godt i porsjonspakninger. Anonymkode: d0a9e...7bb Fjordland er sikkert skrudd opp til 100kr pakka i disse korrupte prisdager. Da blir regningen BARE for en bitteliten fattig middagsporsjon 3000 i måneden.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #16 Skrevet 4. desember 2022 ufiltrert skrev (2 minutter siden): Hobbypsykologen i meg tenker, er det mer som skurrer her? Dårlig stelt på jobb? Datingmarkedet? Bare finn deg en mann som kan lage mat så er problemet løst 😋 Vil definitivt ikke ha en mann. En mann er årsak til traumene mine, som igjen er grunnen til mitt store behov for trygghet, slik jeg skriver i hi. Anonymkode: c07fa...3c6 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 4. desember 2022 #17 Skrevet 4. desember 2022 Matlevering fra Oda har hjulpet oss veldig. Ukeshandler via dem. Og slipper impulskjøp når en går innom en butikk.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #18 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ha noe eksempel noe mat på jobben som du spiser før du handler. Hører at dette ikke er hva du gjør i dag, men nå må du bryte mønsteret du har. Hvis ikke blir det ingen forandring. Du må velge å endre deg. Anonymkode: 667a2...fee Ja, du har rett. Anonymkode: c07fa...3c6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #19 Skrevet 4. desember 2022 Lykkedykker skrev (Akkurat nå): Matlevering fra Oda har hjulpet oss veldig. Ukeshandler via dem. Og slipper impulskjøp når en går innom en butikk. Kan vurdere det. Men har ikke de minimumsbeløp man må handle for og ganske dyr pris for levering? Anonymkode: c07fa...3c6
Gjest ufiltrert Skrevet 4. desember 2022 #20 Skrevet 4. desember 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vil definitivt ikke ha en mann. En mann er årsak til traumene mine, som igjen er grunnen til mitt store behov for trygghet, slik jeg skriver i hi. Anonymkode: c07fa...3c6 Da forstår jeg du er offer for misshandel av en av våre berømte narcissister/gaslighter/voldtektsmenn. Det betyr ikke at vi andre ikke finns. Som hater alt det de står for og holder på med i det skjulte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå