Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mulighet til å reise på en lenger (og dyr) reise, men synes det er vanskelig å bestemme meg for om det er verdt det. Har vært flink til å spare i mange år fordi jeg ønsker å komme meg på boligmarkedet, og reisen må eventuelt betales med deler av de pengene jeg har spart. Samtidig er jeg jo bare ung en gang, og vil trolig aldri ha så lite forpliktelser som jeg har nå. 

Reise eller beholde pengene på sparekonto slik at jeg snaaart kan kjøpe meg bolig? 

Anonymkode: 918bb...529

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har mulighet til å reise på en lenger (og dyr) reise, men synes det er vanskelig å bestemme meg for om det er verdt det. Har vært flink til å spare i mange år fordi jeg ønsker å komme meg på boligmarkedet, og reisen må eventuelt betales med deler av de pengene jeg har spart. Samtidig er jeg jo bare ung en gang, og vil trolig aldri ha så lite forpliktelser som jeg har nå. 

Reise eller beholde pengene på sparekonto slik at jeg snaaart kan kjøpe meg bolig? 

Ikke reise om du må bruke av sparepengene som er tiltenkt bolig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke ta av sparekonto tiltenk bolig for å reise, akkurat det blir du å angre på i det lange løp.

Spar heller til reise på egen konto.

Anonymkode: 2a366...287

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke ta av sparekonto tiltenk bolig for å reise, akkurat det blir du å angre på i det lange løp.

Spar heller til reise på egen konto.

Det er da ikke sikkert at ts kommer til å angre på dette? Jeg tok selv nesten hele egenkapitalen min for å reise jorden rundt et år. Har aldri angret på dette. Har derimot vært veldig glad for den avgjørelsen. Det er noe som ville være mye vanskeligere å gjennomføre i dag grunnet flere forpliktelser, så jeg er glad jeg gjorde det da jeg hadde sjansen. Lærte så utrolig mye på den reisen og har minner for livet. Det tok selvfølgelig noen år ekstra før jeg fikk kjøpt bolig, men det var helt greit for meg. 

Vil råde deg til å tenke godt over det ts. Vurder hva som er viktigst for deg. Vil du ha mulighet til å spare opp igjen denne summen innen rimelig tid? 

Anonymkode: 4bbe5...12d

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er da ikke sikkert at ts kommer til å angre på dette? Jeg tok selv nesten hele egenkapitalen min for å reise jorden rundt et år. Har aldri angret på dette. Har derimot vært veldig glad for den avgjørelsen. Det er noe som ville være mye vanskeligere å gjennomføre i dag grunnet flere forpliktelser, så jeg er glad jeg gjorde det da jeg hadde sjansen. Lærte så utrolig mye på den reisen og har minner for livet. Det tok selvfølgelig noen år ekstra før jeg fikk kjøpt bolig, men det var helt greit for meg. 

Vil råde deg til å tenke godt over det ts. Vurder hva som er viktigst for deg. Vil du ha mulighet til å spare opp igjen denne summen innen rimelig tid? 

Det er fult mulig og både spare til bolig og reise uten at det ene skal gå ut over det andre. Har man alt øremerket penger til bolig så bør man lære seg såpass til impulsskontroll at man lar de pengene stå. Å spare til reise gjør man utenom, og det tar jo ikke så mange måneder. God øvelse for resten av voksen livet. 

Skrevet

Har du mulighet for å leve litt enklere en periode sånn at du både kan beholde boligsparing OG dra på reise? Leve på grøt og tomatsuppe noen måneder så du får gjort begge deler? Reising er alltid  bra for sjela, det utvider bevisstheten.

Anonymkode: 8faed...e26

• Nyttig 1
Skrevet

Reise betyr enormt mye for meg. Men det å ha en dels nedbetalt bolig er det som gjør at jeg sitter ganske greit i det økonomisk. Og er jo egentlig det som har gitt meg muligheten til å reise så mye jeg vil nå i voksen alder. 

Så for meg blir det samme svar som en annen her; jeg hadde knepet inn på absolutt alt annet, for å ta igjen denne sparingen så snart som mulig. 

Anonymkode: 9399f...8cb

Skrevet

Må denne reisen være så dyr da? Har selv vært på backpacking i noen mnd i Asia, og det er jo kjempebillig å bo og leve i slike land. Ene stedet betalte jeg 40 kr per natt i en bungalow, og mat fra de lokale stedene koster jo ingenting. Nå vet jeg jo ikke helt hva slags ferie du skal på, men det går i allefall an å reise lenge uten masse penger. Jeg ville ha prioritert å reise nå mens du enda er ung og ikke har noen forpliktelser. Beste tiden i mitt liv, aldri følt meg så fri før. 

Anonymkode: 08ea5...d98

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må denne reisen være så dyr da? Har selv vært på backpacking i noen mnd i Asia, og det er jo kjempebillig å bo og leve i slike land. Ene stedet betalte jeg 40 kr per natt i en bungalow, og mat fra de lokale stedene koster jo ingenting. Nå vet jeg jo ikke helt hva slags ferie du skal på, men det går i allefall an å reise lenge uten masse penger. Jeg ville ha prioritert å reise nå mens du enda er ung og ikke har noen forpliktelser. Beste tiden i mitt liv, aldri følt meg så fri før. 

Anonymkode: 08ea5...d98

Det er litt synd om det må bli slik, da. 

Jeg elsket, og elsker, å reise. Og de fineste opplevelsene har jeg faktisk hatt fra 30 til nå, i 40-årene, når jeg også har penger. Da jeg reiste som ung var det mye frihet, men også mye ubehag, rimelige løsninger og til tider litt utrygt. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du, og hvor er du i livet ellers? Jobber eller studerer du, eller har du studert noe? 
For meg betyr reise mye, og å ha et langt reiseeventyr som ung er et minne for livet. Jeg tror jeg jeg hadde prioritert det. 

Skrevet

Jeg har aldri angret på at jeg brukte en ganske god sum av arv til å reise. Ikke engang nå i dag som jeg også litt skulle ønske at mer av lånet mitt var nedbetalt 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei! Ts her. Jeg takker for innspill! Ser nå at jeg kanskje var litt uklar i innlegget mitt, for det er ikke sånn at jeg må ta ut penger av BSU eller annen øremerket konto til bolig, men at sparingen i hovedsak har vært til tiltenkt å kjøpe hus.

Greit å få litt innspill fra andre, og deilig å høre meninger fra andre som også ser verdien i å bruke penger på reise og eventyr. Reising er noe som betyr mye for meg også, men har ikke hatt mulighet til å reise på lengre turer før nå pga studier. Tror jeg har landet på at det er verdt det, og nå kan nedtellingen starte 🥳

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner ikke alle som sier at det er viktig å reise når en er ung. Dere sier det som om det ikke er mulig å reie med en gang en er etablert. Det er vel mulig å reise senere i livet også? 

Jeg elsker å reise, det er min hobby og den beste energipåfyllet jeg kan få. Har alltid reist masse, selv som student. MEN så har jef alltid klart å prioritere riktig. Sette av penger for bolig og fremtiden, det som blir igjen går til reise. Var perioder hvor jeg jobbet myyyye for å finansiere reise, for pengene til bolig skulle ikke røres.

I dag er jeg 40, godt etablert, har god økonomi på grunn av valg jeg har tatt tidligere i livet mitt. Vi er en reiseglad familie og reiser mye, både sammen som familie, men litt uten barna også. Jeg reiser med god samvittighet fordi jeg vet at vi har både hus, leilighet og sparemidler. Hadde vi ikke hatt det så tror jeg ikke følelsen av å reise hadde vært like god. 

TS, jeg forstår ditt ønske om å reise. Hvor gammel er du? Er du student? Hvor mye har du klart å spare for bolig? Hvis du velger å reise, hadde du klart å leve på dårligere mat og jobbe ekstra for å kompensere for de pengene du tar fra boligsparing? Er det en reise du kan utsette noen år til du har bedre råd?  

Jeg er litt redd for at du kommer til å angre hvis de pengene du har tatt blir avgjørende om du kommer deg inn på boligmarkedet? Når du skriver mange titallstusen. Er det 30 eller 70? Hvis det er 30 000kr så klarer du å spare opp det ved å leve litt enklere en periode. 70k er litt verre, tar mye lengre tid.

Anonymkode: 3be3d...a12

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS, jeg forstår ditt ønske om å reise. Hvor gammel er du? Er du student? Hvor mye har du klart å spare for bolig? Hvis du velger å reise, hadde du klart å leve på dårligere mat og jobbe ekstra for å kompensere for de pengene du tar fra boligsparing? Er det en reise du kan utsette noen år til du har bedre råd?  

Jeg er litt redd for at du kommer til å angre hvis de pengene du har tatt blir avgjørende om du kommer deg inn på boligmarkedet? Når du skriver mange titallstusen. Er det 30 eller 70? Hvis det er 30 000kr så klarer du å spare opp det ved å leve litt enklere en periode. 70k er litt verre, tar mye lengre tid.

Jeg er 24 og student. Har ikke god råd, men har hatt mulighet til å sette av penger siden jeg jobber ferier og helger (spart opp ca 300 000,-). Lever allerede sparsommelig i hverdagen. Turen vil koste rundt 50 000,-.  Jeg er forresten enig med det du sier angående at man også kan reise når man har barn og mer etablert, men tror at det kan begrense meg litt. Mye mulig jeg kommer til å angre, og setter derfor pris på å høre litt forskjellige synspunkter. Derimot merker jeg nå at jeg ønsker å forsvare meg, og tenker da at det her er noe jeg har lyst til å prioritere.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skjønner ikke alle som sier at det er viktig å reise når en er ung. Dere sier det som om det ikke er mulig å reie med en gang en er etablert. Det er vel mulig å reise senere i livet også? 

Jeg elsker å reise, det er min hobby og den beste energipåfyllet jeg kan få. Har alltid reist masse, selv som student. MEN så har jef alltid klart å prioritere riktig. Sette av penger for bolig og fremtiden, det som blir igjen går til reise. Var perioder hvor jeg jobbet myyyye for å finansiere reise, for pengene til bolig skulle ikke røres.

I dag er jeg 40, godt etablert, har god økonomi på grunn av valg jeg har tatt tidligere i livet mitt. Vi er en reiseglad familie og reiser mye, både sammen som familie, men litt uten barna også. Jeg reiser med god samvittighet fordi jeg vet at vi har både hus, leilighet og sparemidler. Hadde vi ikke hatt det så tror jeg ikke følelsen av å reise hadde vært like god. 

Selvfølgelig er det mulig å reise når man er etablert også. Det gjør jeg enda. Men for min del vil det kreve mye mer å reise vekk over lengre tid slik jeg gjorde før jeg ble etablert. Vet ikke hvor lenge ts tenker å reise vekk nå, men sier at det er en lengre reise. Boliglån må betales selv om jeg er vekkreist, kan ikke nødvendigvis bare ta ferie eller permisjon når det passer meg, partner vil muligens ha det samme problemet og barn kan ikke være månedsvis vekke fra skole. I tillegg kreves det mer planlegging og tilrettelegging av ferie med barn. Turene jeg var på var heller ikke nødvendigvis passende for barn. 
Så selv om man kan reise når man er etablert, har man ikke nødvendigvis den samme friheten til å reise hvor og når man vil. 

• Liker 3
Skrevet

Reis!!! 

Plutselig skjer noe, og du får ikke reist. Du høres jo ut som du er flink til å spare. 

Anonymkode: 69a87...44a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Reis - du lever bare en gang.

Skrevet

Om det er verdt det kommer an på hvor viktig det er for deg. Da jeg var på den alderen ønsket jeg bare å bli ferdig med studiene og kjøpe en bra bolig. (Det var forresten heller ikke mulig å reise bort noe særlig fra det studiet jeg gikk på.) Som sagt, så gjort, og jeg har aldri angret på at jeg ikke tok noen dyre reiser akkurat da!

Etter at vitnemål, jobb og bolig var på plass har jeg hatt god økonomisk frihet til å dra på de reisene jeg vil. 

Anonymkode: 327cf...5ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kunne reise på en helt annen måte som ung enn jeg kan i dag som jeg er 40 og har barn. Vi har også reist på lengre reiser med barn, men det har ikke blitt de virkelig kule reisene. Både pga prioriteringer og sikkerhet. Lever litt på reiseminner fra vi var i 20- og starten og 30-årene 😊

• Liker 1
Skrevet

Det er litt synd om det må bli slik, da. 

Jeg elsket, og elsker, å reise. Og de fineste opplevelsene har jeg faktisk hatt fra 30 til nå, i 40-årene, når jeg også har penger. Da jeg reiste som ung var det mye frihet, men også mye ubehag, rimelige løsninger og til tider litt utrygt. 

Uten barn så fungerer det sikkert fint. Med barn blir det veldig mye dyrere og mer komplisert å reise. Så jeg vil si det kommer an på om man planlegger å få barn eller ikke. 
Hilsen mamma til tre som også har reist jorda rundt og bodd i utlandet. Nå blir jeg svett bare av å arrangere tur til Middelhavet i sommer, som jeg er redd vil koste 60-70k++ for 1,5 uke… 

Anonymkode: 9940e...9e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...