Gå til innhold

Se så tynne folk var på 70-tallet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofte når jeg ser på filmer eller andre opptak fra 70-tallet så legger jeg merke til hvor tynne, hengslete og løse i kroppen folk var før. Nå virker det som om alle er litt (og mye) tykkere, og tettere i kroppen. Jeg ble mint på det igjen i denne videoen av Jon English og noen andre musikere fra 1980 (begynner et sted der du ser alle spille gitar samtidig, trenger bare se et par sekunder): 

Eller man kan se på Robert Redford f.ex., fra 70-tallet. Har lagt godt merke til det når jeg har sett filmer som Martonmannen: 4023d308d919a315e9924d7a5039cadc.jpg.2ca7b3d4f39485db8f897dab2899454e.jpg

Folk ser da ikke sånn ut i dag?

Man ser forskjellen bedre på menn egentlig, for de driver ikke og slanker seg for å se anorektiske ut for roller....

Anonymkode: 9bd9b...105

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

70-tallet:

Mindre bilkjøring

mindre mc donalds

mer røyking. 

Internett fantes ikke, og man satt ikke i en sofa i timesvis og trykka på en iPad, som i dag.

Endret av Motelvibes
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Bitch Pudding
Skrevet

Jeg er ikke imponert! Gi meg heller folk fra steinalderen! De folka der var snatched for tha gods! 💅🏻

Skrevet

Min mor var i 20 årene på 70 tallet, slank som de var på den tiden, hun har aldri hatt noe for mye og nå når hun er i 60 årene får hun fortsatt på seg klær hun brukte som 20 åring. Selvfølgelig ikke helt samme kropp, men ikke blitt hverken større eller mindre. Forskjellen er at nå blir hun sett på som tynn istedenfor slank, og det er nok fordi folk rundt generelt har blitt tykkere.

Anonymkode: 7f439...66b

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jepp, før all maten vår ble proppet full av sukker osv.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min mor var i 20 årene på 70 tallet, slank som de var på den tiden, hun har aldri hatt noe for mye og nå når hun er i 60 årene får hun fortsatt på seg klær hun brukte som 20 åring. Selvfølgelig ikke helt samme kropp, men ikke blitt hverken større eller mindre. Forskjellen er at nå blir hun sett på som tynn istedenfor slank, og det er nok fordi folk rundt generelt har blitt tykkere.

Anonymkode: 7f439...66b

Ikke sant? Jeg er også tynn/slank og kjenner på det samme. TS

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis man ser på menneskets levetid, så har det raskeste og største kroppslige forfallet skjedd de siste 40 årene. Ganske utrolig at en rase kan endre seg så mye, på relativt kort tid. Kun 30% av oss har en bmi som ligger under overvekt! 

Som en over nevner. Nå kalles man ikke lenger slank, men tynn (-og det er oftest med negativt tonefall).

Anonymkode: 58e47...838

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis man ser på menneskets levetid, så har det raskeste og største kroppslige forfallet skjedd de siste 40 årene. Ganske utrolig at en rase kan endre seg så mye, på relativt kort tid. Kun 30% av oss har en bmi som ligger under overvekt! 

Som en over nevner. Nå kalles man ikke lenger slank, men tynn (-og det er oftest med negativt tonefall).

Ja det er forferdelig, lurer på hvor vi ender. Den generelle helsa er på vei i dass også, dødeligheten, fruktbarheten alt sammen har endret seg drastisk, noe av det ganske nylig. Dette er triste greier. TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forfall faktisk.

Denne tråden er igjen eksempel på fatshaming som ser til å være veldig inn på dette forumet.

Forventet levealder i 1970 var 77 år for kvinner og 72 år for menn.

I 2021 har denne økt til 85 år for kvinner og 81 år for menn.

Jeg vil da si det er en forbedring at flere lever lengre enn før selv om det betyr at de ikke er «slanke» .

Må da være bedre å leve 8-9 år lengre enn å ha en lav BMI. Eller er det slik at du mener livskvalitet måles i BMI og ikke antall år man lever ekstra.

• Liker 21
  • Hjerte 4
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er forferdelig, lurer på hvor vi ender. Den generelle helsa er på vei i dass også, dødeligheten, fruktbarheten alt sammen har endret seg drastisk, noe av det ganske nylig. Dette er triste greier. TS

Feilinformasjon.

Forventet levealder har økt med 8-9 år de siste 50 årene.

Hvordan mener du det er at helsa går i dass, vi lever lengre nå enn vi gjorde på 70-tallet.

Man må ikke være hengslete og se ut som på 70-tallet for å ha god helse.

Men jeg skjønner jo at hele poenget ditt med denne tråden er å gi et lite stikk til alle som ikke er slanke.

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kjenner en håndfull folk som var overvektige på syttitallet og som fremdeles er det. Ligger til slekta tror jeg.

Anonymkode: 65e94...7a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vel, vi er jo alt for mye folk. Så kanskje det hadde vært positivt med en nedgangstid😁

Anonymkode: 7d685...e31

• Liker 4
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (11 minutter siden):

Forfall faktisk.

Denne tråden er igjen eksempel på fatshaming som ser til å være veldig inn på dette forumet.

Jeg vil da si det er en forbedring at flere lever lengre enn før selv om det betyr at de ikke er «slanke» .

Må da være bedre å leve 8-9 år lengre enn å ha en lav BMI. Eller er det slik at du mener livskvalitet måles i BMI og ikke antall år man lever ekstra.

Ja, det er kroppslig forfall som skjer, lik det eller ei. I tillegg til at mengden livsstils- og kostholdrelaterte krefttyper øker for hvert år her i landet. 

Jeg personlig vil heller dø som frisk 77-åring etter et sunt liv, enn å ligge ti år i en seng på sykehjem på slutten av livet. Så jeg måler livskvalitet i en sunn og frisk kropp uten livsstilssykdommer.

Levealderen går for første gang ned i år forresten. Er spent på fortsettelsen…

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (18 minutter siden):

Feilinformasjon.

Hvordan mener du det er at helsa går i dass, vi lever lengre nå enn vi gjorde på 70-tallet.

Men jeg skjønner jo at hele poenget ditt med denne tråden er å gi et lite stikk til alle som ikke er slanke.

Du tar så inderlig feil. Men jeg skjønner nå at jeg ikke skulle startet den. Det var kun en generell observasjon om hvordan kroppene har forandret seg. I mitt personlige liv kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvordan folk ser ut. TS

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Blueberrymuffin said:

Feilinformasjon.

At den levetiden øker for den totale befolkningen betyr ikke at fedme er sunt. Å informere at overvekt kan være helsefarlig, alt ettersom grad og\eller andre faktorer,  trenger ikke og bør ikke automatisk tolkes som et personlig angrep på ens karakter. Selv kuttet jeg siggen etter å fått inprentet hvor farlig det er, som følge er jeg i langt bedre form. Selvsagt er det hver sin smak hvordan en vil leve, og selvsagt har folk forskjellige forutsetninger for å oppnå helsemessig optimal fettprosent.  Dog selve informasjonen som er basert på studier, statistikk, osv bør ikke holdes tilbake for følsomhet, om en faktisk tar seg nær av nøytrale fakta kommer fat-shaminga fra interne mekanismer, gjerne påvirket av eksterne faktorer som kroppsideal og press. Således bør en kunne skille på anbefalinger med gode hensikter og formaninger med frekke undertoner.   

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (33 minutter siden):

Forfall faktisk.

Grunnen til at vi lever lenger skyldes i alle fall ikke økt bmi. Her kan vi i stedet takke femti år med medisinske fremskritt og dertil lavere barnedødelighet.

Mon tro om vi kunne økt levealderen ytterligere om vi levde sunnere?

Anonymkode: 1d17f...77c

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jon English var en kjederøykende, arbeidsnarkoman med alkoholproblemer og gjentatte depresjoner. Ikke akkurat helsefremmende livsstil selv om vekta kanskje var på «riktig» side.

Robert Redford var på løpelaget i skoledagene, var småkriminell i ungdommen og levde bohemlivet med piker, rus og sammenbrudd helt frem til starten av 70-tallet så at han var slank var ikke i hovedsak på grunn av sunne vaner.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Bitch Pudding skrev (1 time siden):

Jeg er ikke imponert! Gi meg heller folk fra steinalderen! De folka der var snatched for tha gods! 💅🏻

Og døde før fylte 40 år.

Anonymkode: 552f3...bdd

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Oldefar 1880-1969 Oldemor 1870-1954 Grand-Onkel 1906-1998 Bestefar 1907-1995 Bestemor 1911-1973 Pappas kusine 1941-2019 Tante 1942 Onkel 1948 Tante 1954 (Alle Tynne) 🙂 

Skrevet

Jepp. Har en venninne som jobber med casting til norske serie- og filmproduksjoner, og hun sier det nesten er umulig å finne menn som har den samme 60- og 70-tallskroppen som var vanlig dengang. Det er lettere å finne kvinner som passer klærne sier hun. 

Anonymkode: b3d4a...28b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...