Gå til innhold

Jeg fryser hjemme, er 15 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fryser generelt lett, og er 15 år.

Nå fryser jeg enda mer da pappa sparer på strøm. Han er redd for å ikke ha nok penger igjen til å betale boliglån, fellesutgifter osv.

Finnes det ikke noe lov i Norge som beskytter barn mot dette?  Ekstra støtte fra staten?

Anonymkode: 1ebb5...3b5

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må snakke med pappaen din om dette.

Anonymkode: 0283b...895

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Kle på deg mer. Hva ligger innetemperaturen på?

Anonymkode: 4697d...f22

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor kaldt er det da? Her i huset går vi i ullundertøy og har eventuelt på oss fleecegenser hvis det er veldig kaldt. Da fryser vi ikke. Temperaturen inne ligger på 17°-19° litt avhengig av temperatur ute. Vi er nødt til å spare på strømmen, så da blir det sånn. Og det er ikke farlig å ha det litt kjøligere inne enn det som er vanlig.

Hvis dere har 15-16 grader inne eller kaldere, synes jeg du skal få faren din til å forsøke å få noe hjelp, hvis det er mulig. Selv merker jeg at 16° inne blir litt for kaldt i lengden, ihvertfall.

Anonymkode: 8b861...dbc

• Liker 7
Skrevet

Beskytte barn i hus mot kulde i norge😂 vet du hva! Du fryser ikke hvis du kler på deg mer! Så kaldt er det nok ikke!

Anonymkode: 3f9f5...42c

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

15 år og lurer på statsstøtte? Ja, dette blir bra 

Anonymkode: f5413...307

• Liker 31
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kle på deg mer. Hva ligger innetemperaturen på?

Anonymkode: 4697d...f22

Det er 17 grader.   Lurte bare på om pappa kunne få noe mer strmstøtte eller noe lignede

• Liker 2
  • Hjerte 10
Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi deg er nok at du kler godt på deg. 17 grader er kaldt, men se på det som noe midlertidig. Din far er fornuftig, og gjør de prioriteringene som må gjøres.

Anonymkode: dbd74...1d2

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres dessverre ut som noen ikke har råd til å ha barn. 17 grader inne er ikke bra. Synd, men håper på en bedring. Er dessverre ikke så mye å gjøre annet enn å si ifra at du faktisk fryser og ikke har det bra.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

17 grader er pisskaldt. Skjønner godt at du fryser. Her fyrer vi med en gang det blir under 20. Har dere peis?

Anonymkode: becfe...8f6

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

17 grader er pisskaldt. Skjønner godt at du fryser. Her fyrer vi med en gang det blir under 20. Har dere peis?

Har ikke

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

15 år og lurer på statsstøtte? Ja, dette blir bra 

Anonymkode: f5413...307

Ts er 15 år, greit å svare etter alder på barnet 

Anonymkode: 19ede...5b7

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

For en ugrei situasjon. Jeg kan bare råde deg til å kle på deg godt. Ull innerst. Og gjerne tøfler på beina - det hjelper godt når gulvene er kalde. Kanskje høre med faren din om dere kan ha på litt mer varme på ettermiddagene og kvelden, og heller skru ned når det nærmer seg din leggetid. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du overlever. Det er tøffe tider for mange nå.

Anonymkode: 9e02f...a80

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke bra! Du er 15 år - et barn og du skal ikke måtte fryse. Du må snakke med pappaen din om det

Anonymkode: b99ba...d14

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

17 grader er pisskaldt. Skjønner godt at du fryser. Her fyrer vi med en gang det blir under 20. 

Pisskaldt? Har 18 grader i stue med varmepumpe på. Funker greit det. 

Jeg skjønner for øvrig ikke hvorfor det er så jævla vanskelig å kle på seg
De fleste mennesker skjønner såpass enkelt at hvis de fryser, så kler de på seg. Ts derimot, ikke en tanke i hodet. 

Anonymkode: e7204...b8b

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pisskaldt? Har 18 grader i stue med varmepumpe på. Funker greit det. 

Jeg skjønner for øvrig ikke hvorfor det er så jævla vanskelig å kle på seg
De fleste mennesker skjønner såpass enkelt at hvis de fryser, så kler de på seg. Ts derimot, ikke en tanke i hodet. 

Anonymkode: e7204...b8b

Herregud, så stygt du snakker om en 15 åring! Fader altså, ta deg sammen- det er et barn!  

Ts, ikke ta til deg sånne svar fra voksne som ikke SELV har en tanke i hodet, de er ikke verdt å bry seg om. 

Snakk med pappaen din og ellers kle på seg gode og varme klær. Har du varme klær? Hvis du mangler det så send meg en melding, jeg har litt liggende jeg kan sende deg hvis det er din str ❤️

• Liker 22
  • Hjerte 10
Skrevet

Eneste han kan gå til er Barnevernet da havner han i fosterhjem/institusjon der de får 28 000 i døgnet og nok til å ha det varmt (ikke å anbefale) hadde det vært en lov mot dette ville vi neppe hatt dagens strømpriser som nå ligger på 2.97 Spot var 4 kroner tidligere på dagen/ettermiddagen 6 kroner i går siden 1 des har jeg brukt strøm for 294 kroner 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har 17-18 grader i alle rom foruten soverommet, der er det 13-14 og alikevel våkner jeg om nettene av å vere for varm. 
Kan det rett og slett hende at pappaen din også er litt varm av seg og ikke skjønner at du er så kald som du er?

Om du er jente kan også syklusen din påvirke. Stort sett fryser kvinner lettere enn menn, det rettferdiggjør ikke at det er veldig kaldt i boligen men det kan forklare det noe.

Varme klær, ullsokker eller tøfler, nok søvn og regelmessige måltid er alt sammen ting som gjør at en fryser mindre. 
Om du fryser hjelper det også veldig å for eksempel drikke noe varmt eller kanskje ha en varmeflaske eller et teppe. Om faren din ser at du forsøker å passe på med klær og slikt kan det hende det blir lettere for deg å få frem argumentene dine.

Skrevet

Send en mail til Støre eller Erna. Dette er deres verk ♥️

Anonymkode: 4b387...750

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...