AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Jeg må utredes for hoftene, har gått alt for lenge med svie og smerter. Jobber for et bemanningsbyrå ( sykehjem ) og har jobbet der 100% i 2 år, nå har jeg endelig bestemt meg for at noe må gjøres, tenker å få full utredning og mr, kanskje fysio vil hjelpe. I mellomtiden trenger jeg inntekt, noen som vet om man har rett på sykepenger under utredning og tiltak? Håper på å komme raskt tilbake, det sitter langt inne å oppsøke hjelp. Anonymkode: e2233...0de
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 Om du har jobbet 100% i to år har du krav på sykepenger. Man har rett til sykepenger i 52 uker. Du må jo sykmeldes for å ha rett til sykepenger, så du må snakke med legen om dette. Anonymkode: 4a072...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om du har jobbet 100% i to år har du krav på sykepenger. Man har rett til sykepenger i 52 uker. Du må jo sykmeldes for å ha rett til sykepenger, så du må snakke med legen om dette. Anonymkode: 4a072...d0d Hun får et gjennomsnitt av det hun har jobbet siste 6 mnd. men i arbeidsgiverperioden får hun lønn for de vaktene hun er satt opp på. Etter 16 dager vil hun få sykepenger utifra snittet hun har tjent. mener det er slik, var slik før hvertfall Anonymkode: a1933...118 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hun får et gjennomsnitt av det hun har jobbet siste 6 mnd. men i arbeidsgiverperioden får hun lønn for de vaktene hun er satt opp på. Etter 16 dager vil hun få sykepenger utifra snittet hun har tjent. mener det er slik, var slik før hvertfall Anonymkode: a1933...118 Hun får et gjennomsnitt av lønnen hun har hatt de siste tre månedene. Arbeidsgiver må sende inntektsmelding til NAV hvor gjennomsnittsinntekt for de tre siste månedene oppgis. Dette regnes om til årslønn, og deretter til dagsats (gjennomsnittslønn de siste tre månedene, ganger 12 måneder, delt på 260 arbeidsdager). Hun sier jo at hun har jobbet 100%, og ingenting om at hun er satt opp på vakter? Anonymkode: 4a072...d0d 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hun får et gjennomsnitt av lønnen hun har hatt de siste tre månedene. Arbeidsgiver må sende inntektsmelding til NAV hvor gjennomsnittsinntekt for de tre siste månedene oppgis. Dette regnes om til årslønn, og deretter til dagsats (gjennomsnittslønn de siste tre månedene, ganger 12 måneder, delt på 260 arbeidsdager). Hun sier jo at hun har jobbet 100%, og ingenting om at hun er satt opp på vakter? Anonymkode: 4a072...d0d Jeg var har jobbet 37.7 timer i uken, har ikke fått legetime før i januar ( i mellomtiden er det fridager i julen ) og et nytt år, vet ikke om det har noe å si for ev utbetalinger. Anonymkode: e2233...0de
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg var har jobbet 37.7 timer i uken, har ikke fått legetime før i januar ( i mellomtiden er det fridager i julen ) og et nytt år, vet ikke om det har noe å si for ev utbetalinger. Anonymkode: e2233...0de Det kommer jo litt an på om de fridagene er med eller uten lønn. Slik du beskriver situasjonen din, oppfatter jeg deg som at du er du i full jobb i faststilling. Om de fridagene er betalte, spiller det ingen rolle at du har noen dager fri - det er lønnen de tre siste månedene som utgjør grunnlaget for sykepengene dine. Om du har tatt ubetalt fri, vil jo det påvirke lønnen din, og evt. føre litt noe lavere beregningsgrunnlag på sykepengene. Anonymkode: 4a072...d0d
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 For å si det sånn, man blir ikke sykemeldt bare fordi man har vondt i hoftene og skal ta MR. Sannsynligvis blir du henvist til MR, det tar noen uker/måneder å vente på, så tar det en uke eller to å vente på svaret, høyt sannsynlig viser det niks og nada og da er det heller ikke noe legen kan gjøre noe med. Det beste er å oppsøke en fysioterapeut som kan hjelpe med trening, men man trenger ikke være sykemeldt for det. Anonymkode: b130e...8e9 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For å si det sånn, man blir ikke sykemeldt bare fordi man har vondt i hoftene og skal ta MR. Sannsynligvis blir du henvist til MR, det tar noen uker/måneder å vente på, så tar det en uke eller to å vente på svaret, høyt sannsynlig viser det niks og nada og da er det heller ikke noe legen kan gjøre noe med. Det beste er å oppsøke en fysioterapeut som kan hjelpe med trening, men man trenger ikke være sykemeldt for det. Anonymkode: b130e...8e9 Du kjenner ikke TS' situasjon mer enn det som er beskrevet i HI. Å komme med medisinske "dommer" og råd ut fra dette er fullstendig uforsvarlig. Anonymkode: 4a072...d0d 1
Diry72 Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 Jeg er hofteoperert og du merker når det trengs en operasjon, da greier du tilslutt nesten ikke å gå lengre. Det er synd du ikke er fast ansatt, da hadde du fått 100% sykepenger.Ta en MR av begge hoftene. Hvis hoftene er slitt så har du så og si lite eller ingen brusk igjen i hofteleddet. Få henvisning av fastlege til fysio for øvelser du kan gjøre hjemme. Det kan du gjøre allerede nå. Det kan nok ta noen måneder før du får time for operasjon, og opptrening går som regel greit. Men du vil være stiv i hofta lenge etter operasjon, for meg tok det 10 måneder. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 Nå vet jeg ikke hvordan det blir når du er innleid via bemanningsbyrå. Men generelt sett er det sjeldent at en går fra full jobb til full sykemelding med kroniske plager. Det skal prøves redusert stilling, tilpassing av arbeidsoppgaver, omplassering til andre oppgaver osv. mens en er i utredning og evt behandling. Du kan ikke bare bestemme at ‘nå må noe gjøres’ og ta full stopp på jobb og forvente å kunne ta full fokus på helse/utredning/behandling til du mener du funker bra nok igjen. Ikke sånn systemet virker. Anonymkode: abf89...c22 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 Merkelig, de faste ansatte er ofte sykemeldt, sliter med helsen og vil utredes men kan ikke få sykemelding til dette? Jeg jobber og sier ja til til alt, men merker jeg har behov for å finne ut hva dette er for noe og la kroppen hvile litt, hvis ikke er jeg redd det bare baller på seg. Det står at vi har rettigheter som alle andre, så tolker det som rett til sykepenger. Anonymkode: e2233...0de
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #12 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det kommer jo litt an på om de fridagene er med eller uten lønn. Slik du beskriver situasjonen din, oppfatter jeg deg som at du er du i full jobb i faststilling. Om de fridagene er betalte, spiller det ingen rolle at du har noen dager fri - det er lønnen de tre siste månedene som utgjør grunnlaget for sykepengene dine. Om du har tatt ubetalt fri, vil jo det påvirke lønnen din, og evt. føre litt noe lavere beregningsgrunnlag på sykepengene. Anonymkode: 4a072...d0d Dersom en ansatt er timelønna så skal han ikke tape sykepenger fordi han har hatt ferie i opptjeningsperioden. Da skal inntektsbeløpet korrigeres. Dersom han har hatt ett eller annet ulovlig fravær eller ferie utover de feriedager man skal ha, så vil sykepengegrunnlaget bli redusert. Anonymkode: 53922...bd6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #13 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Merkelig, de faste ansatte er ofte sykemeldt, sliter med helsen og vil utredes men kan ikke få sykemelding til dette? Jeg jobber og sier ja til til alt, men merker jeg har behov for å finne ut hva dette er for noe og la kroppen hvile litt, hvis ikke er jeg redd det bare baller på seg. Det står at vi har rettigheter som alle andre, så tolker det som rett til sykepenger. Anonymkode: e2233...0de Har du vært i jobb så har du rett på sykepenger. Anonymkode: 53922...bd6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #14 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Dersom en ansatt er timelønna så skal han ikke tape sykepenger fordi han har hatt ferie i opptjeningsperioden. Da skal inntektsbeløpet korrigeres. Dersom han har hatt ett eller annet ulovlig fravær eller ferie utover de feriedager man skal ha, så vil sykepengegrunnlaget bli redusert. Anonymkode: 53922...bd6 Det stemmer. Ferie er fri med lønn, Anonymkode: 4a072...d0d
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #15 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Merkelig, de faste ansatte er ofte sykemeldt, sliter med helsen og vil utredes men kan ikke få sykemelding til dette? Jeg jobber og sier ja til til alt, men merker jeg har behov for å finne ut hva dette er for noe og la kroppen hvile litt, hvis ikke er jeg redd det bare baller på seg. Det står at vi har rettigheter som alle andre, så tolker det som rett til sykepenger. Anonymkode: e2233...0de Du får ikke sykemelding fordi du ønsker å utredes. Du får evt sykemelding/delvis sykemelding fordi funksjonsevnen er for dårlig/en er for syk for jobb/full jobb. Det er der misforståelsen din er, i hvert fall utfra hva du skriver her. Mange ting kan utredes selv om en står i jobb. Arbeidsgiver er pliktig å forsøke å tilrettelegge så en kan stå i hvert fall noe jobb selv om en er syk/skadd. Det må dokumenteres ovenfor NAV. Om du ikke har en god grunn/forklaring på hvorfor hoftene dine akutt er blitt så vonde at du går fra å være full arbeidsfør til å bli så dårlig at du må ha full sykemelding, så er det vanligvis ikke første trinn. Det vanlige er å starte med en delvis sykemelding evt, for å prøve ut om du kan fungere i noe jobb. F.eks halve dager, eller annenhver dag. ‘Jeg vil utredes’ er ikke grunn til sykemelding. ’Jeg klarer ikke å gjøre jobben min, pga xyz’ kan være det. Henvisning til utredning og behandling kan en også få uten å være sykemeldt. Men det er legen som bestemmer om plagene hn ser, og du forteller om, er god nok grunn til sykemelding, og om det er sannsynlig at sykemelding vil lette plagene dine. Sånn er det for kollegaene dine også. Anonymkode: abf89...c22 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå