Kipling Skrevet 23. desember 2022 #101 Del Skrevet 23. desember 2022 On 12/4/2022 at 7:16 PM, AnonymBruker said: Jeg er selv i klesbransjen. De går mye i målsøm fra merker du sannsynligvis ikke har hørt om. Dvs skreddere som holder til i London (Saville Row) og Milano. Det er selskaper som har holdt på i flere hundre år. Anonymkode: d8b4e...fad Målsøm er ikke det samme som skreddersydd. For menn er det vel Brioni, Kiton, Ermenegildo Zegna, Corneliani og lignende som er greia hvis man bare vil ha det målsydd og ikke gidder å bruke så mye tid på det. Gidder man å bruke tiden så er det fort skredderhusene ved Savile Row i London, i Paris og i Roma eller Napoli som er greia, avhengig av hva slags stil man liker. Huntsman pleide å være den dyreste på saville row, vet ikke om de fortsatt er det. Men en fun fact, hvis du har sett kingsman filmene så er det huntsman sine lokaler de har brukt for "kingsman" skredderbutikken. For sko er det Edward Green, John Lobb Paris og Gaziano & Girling hvis du igjen har lyst til å slippe styret. Vil du ha det beste og gidder å bruke tid så er det John Lobb St. James, George Cleverly, Foster&Sons, Gaziano & Girling... Mulig Edward Green er på listen her også. Vass er også en favoritt blant mange. De beste på slips er Marinella hvis du vil ha italiensk og Drake's hvis du vil ha engelsk. Vil man ha fransk så er det Charvet og Hermes som er greia. Enda en fun-fact, Charvet var inspirasjonen for hvordan Chanel No 5 flaska ser ut. Med slips så er det konstruksjonsmetoden som ofte er annerledes, da luksusversjonen av slips er 7-fold slips hvor det er mange flere lag med silke som er brettet, slik at man kan "folde ut" slipset i enden da det ikke er sydd sammen på samme måte. De blir tykkere og får større knute og henger penere. For skjorter så er det som noen nevnte Turnbull & Asser som er mest berømte, Hilditch & Key er vel på en solid andreplass hvis du liker de engelske. For de franske så er det Charvet igjen (de er opprinnelig skjortemakere), har ikke peil på noen av de italienske, men det er de gode i napoli og roma som gjelder, avhengig av stilen du vil ha. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 23. desember 2022 #102 Del Skrevet 23. desember 2022 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker said: Selv har jeg ikke i nærheten av så stor formue som deg, har bare 40 millioner. Men ser man bare på formuen, ser jo jeg også rik ut. Og jeg er virkelig ikke rik. Anonymkode: 8dfa3...66f «Bare»? For den voksne befolkningen i Norge er den gjennomsnittlige beregnede nettoformuen på vel 1,6M kr. Personer i alderen 55-61 år, har over 2,6M kr i gjennomsnittlig nettoformue. 40M blir jo da enormt MYYYE. (Visste for øvrig ikke at det var så mange rikinger her inne o_O ) Endret 23. desember 2022 av Peanut 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #103 Del Skrevet 23. desember 2022 Adrenalina1 skrev (På 10.12.2022 den 8.49): Jeg har ikke sett en eneste fin LV veske noensinne. Ikke jeg heller. Hadde ikke brukt penger på LV vesker om jeg så var mangemillionær.. Anonymkode: a79e0...e1a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 23. desember 2022 #104 Del Skrevet 23. desember 2022 On 12/5/2022 at 1:41 AM, AnonymBruker said: Saville Row er vel kjent for skreddersøm? Slik jeg har forstått det(og jeg er ingen ekspert) så er målsøm(made to meassure) mye mindre skredderarbeid enn skreddersøm(bespoke). Ved skreddersøm blir alt individuelt tilpasset, mens ved målsøm så handler det mer om å tilpasse en standardress slik den passer kunden. Anonymkode: 2d2a1...5dd Vel... Målsøm og skreddersøm er to ulike ting ja. Målsøm er at de lager en helt ny dress etter dine mål, men de gjør det ved å tilpasse mønsteret til en dress de allerede har designet etter dine mål. Så den lages from scratch på bestilling, men den har basis i et eksisterende mønster. Så den vil komme ut av verkstedet lagd for din høyde, armlengde, skulderbredde etc etc uten å måtte gjøre noen endringer, men den vil ikke ta kroppsholdning og andre ting i betraktning, da det er umulig å gjøre uten å lage nytt mønster. Har du en ganske symmetrisk og normal kropp så blir resultatet veldig fint, og det er mindre brydderi å få gjort. Med skreddersøm så har de ikke noe mønster i det hele tatt, og de tar haugevis med mål og designer mønsteret basert på det og basert på diverse andre ting de observerer (en skulder høyere enn den andre, kroppspositur, etc etc etc.) Så hele dressen blir designet fra bunnen av rundt kroppen din. Det er dyrere og mer tidkrevende, men du får den perfekte dressen og du er den eneste i verden som har den dressen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #105 Del Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): En kompis av meg som er veeldig rik kjøper sjeldent klær i norge , han handler klærne sine i london....og de klærne står det ikke merker som den vanlige mann i gata kjenner til. Men de som vet og er i samme krets vet jo hva det er. De som går rundt i louis vuito og alt annet er nok stort sett de som bare ønsker å se rike ut.De virkelig rike vil ikke at hvermansen skal skjønne at jakken eller genseren koster flesk,de vil bare se stilige ut. Når det gjelder sko så har han kun sko som er laget av skomaker i london, han har en fast skomaker som har en mal på hans føtter slik at han bare kan bestille. Anonymkode: 7350b...544 Dette stemmer bra med de jeg kjenner. Anonymkode: a79e0...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #106 Del Skrevet 23. desember 2022 Kipling skrev (2 timer siden): Målsøm er ikke det samme som skreddersydd. For menn er det vel Brioni, Kiton, Ermenegildo Zegna, Corneliani og lignende som er greia hvis man bare vil ha det målsydd og ikke gidder å bruke så mye tid på det. Gidder man å bruke tiden så er det fort skredderhusene ved Savile Row i London, i Paris og i Roma eller Napoli som er greia, avhengig av hva slags stil man liker. Huntsman pleide å være den dyreste på saville row, vet ikke om de fortsatt er det. Men en fun fact, hvis du har sett kingsman filmene så er det huntsman sine lokaler de har brukt for "kingsman" skredderbutikken. For sko er det Edward Green, John Lobb Paris og Gaziano & Girling hvis du igjen har lyst til å slippe styret. Vil du ha det beste og gidder å bruke tid så er det John Lobb St. James, George Cleverly, Foster&Sons, Gaziano & Girling... Mulig Edward Green er på listen her også. Vass er også en favoritt blant mange. De beste på slips er Marinella hvis du vil ha italiensk og Drake's hvis du vil ha engelsk. Vil man ha fransk så er det Charvet og Hermes som er greia. Enda en fun-fact, Charvet var inspirasjonen for hvordan Chanel No 5 flaska ser ut. Med slips så er det konstruksjonsmetoden som ofte er annerledes, da luksusversjonen av slips er 7-fold slips hvor det er mange flere lag med silke som er brettet, slik at man kan "folde ut" slipset i enden da det ikke er sydd sammen på samme måte. De blir tykkere og får større knute og henger penere. For skjorter så er det som noen nevnte Turnbull & Asser som er mest berømte, Hilditch & Key er vel på en solid andreplass hvis du liker de engelske. For de franske så er det Charvet igjen (de er opprinnelig skjortemakere), har ikke peil på noen av de italienske, men det er de gode i napoli og roma som gjelder, avhengig av stilen du vil ha. Har du en tilsvarende liste for kvinner? Anonymkode: 21f90...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #107 Del Skrevet 23. desember 2022 Spørs hva man mener med definerer som rik, men jeg er inngiftet i en familie hvor foreldrene til mannen min har en formue på litt under en halv milliard og omtrent samtlige av søsken eller ektefeller er en eller annen form for toppsjef i bransjer med veldig høye lønninger. Jeg har også blitt invitert til diverse hvor jeg har fått truffet flere av Norges topp 50 rikeste og en noen i Europa og i USA (vet ikke hvor mye disse har i formue. navnet deres husker jeg heller ikke). Så på denne skalaen så har jeg litt peiling, men det er sikkert diverse merker som jeg ikke gjenkjenner i det hele tatt Jeg tror at jeg aldri har sett noen med en LV veske, men jeg har sett en del Marc Jacobs (i alle fall hos dem på 30+). Virker generelt som det er lite interesse for vesker. Jeg vet at det finnes dyre dresser og klokker i omløp. Bunad er foretrukket festplagg blant kvinnene, men ellers går det mye i kjoler fra oppnåelige merker som Ganni, ByTimo, osv (både til hverdags og finere anledninger). Konkluderer med at utover å bruke Follestad som om det var Cubus så bryr de seg veldig lite om merkeklær. Virker også som om det er mer fokus på å kjøpe solide plagg fra merker med et renommé om kvalitet enn å "alltid" kjøpe klær. Barneklær går forresten også i arv. Anonymkode: cf6b4...b37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 23. desember 2022 #108 Del Skrevet 23. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Bunad er foretrukket festplagg blant kvinnene, Anonymkode: cf6b4...b37 Lurer på hvilken bunad det gås mest i O_o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #109 Del Skrevet 23. desember 2022 Peanut skrev (Akkurat nå): Lurer på hvilken bunad det gås mest i O_o Den hvor man har røtter 🤷♀️ Beltestakken er faktisk ikke overrepresentert Anonymkode: cf6b4...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #110 Del Skrevet 23. desember 2022 Tror de bruker Sprox… Anonymkode: c1b56...06f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 23. desember 2022 #111 Del Skrevet 23. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Den hvor man har røtter 🤷♀️ Beltestakken er faktisk ikke overrepresentert Anonymkode: cf6b4...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 23. desember 2022 #112 Del Skrevet 23. desember 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Har du en tilsvarende liste for kvinner? Anonymkode: 21f90...9e5 Nei desverre, men for kvinner er det vel fort haute couture som er greia hvis man har råd til det. Her er vel Chanel de største. Kvinnestil er annerledes enn herrestil, så tror det er mye mer designerdrevet for kvinner, så igjen.... haute couture. Loro piana som ble nevnt lager mye til kvinner, og er fantastisk så de er nok et safe bet. For skjorter og bluser til kvinner er det nok en del av de samme skjortemakerne som for menn. Husker jeg riktig så er hilditch&Key mer kvinneorienterte enn en del av de andre, og for ting som støvletter er de samme skomakerne aktuelle, i alle fall på bespoke siden av ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 23. desember 2022 #113 Del Skrevet 23. desember 2022 Peanut skrev (9 timer siden): «Bare»? For den voksne befolkningen i Norge er den gjennomsnittlige beregnede nettoformuen på vel 1,6M kr. Personer i alderen 55-61 år, har over 2,6M kr i gjennomsnittlig nettoformue. 40M blir jo da enormt MYYYE. (Visste for øvrig ikke at det var så mange rikinger her inne o_O ) KG er interessant sånn. Her ser alle 20 år yngre ut enn egentlig alder, de har ikke grå hår og er selvsagt millionærer. KG sprenger alle snitt 🤷♀️ 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #114 Del Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror de bruker Sprox… Anonymkode: c1b56...06f Den var dyp. Anonymkode: 3683e...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #115 Del Skrevet 24. desember 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Konkluderer med at utover å bruke Follestad som om det var Cubus så bryr de seg veldig lite om merkeklær. Virker også som om det er mer fokus på å kjøpe solide plagg fra merker med et renommé om kvalitet enn å "alltid" kjøpe klær. Barneklær går forresten også i arv. Anonymkode: cf6b4...b37 Skulle tro at det var her det var mest merkbar forskjell mellom rike og folk med vanlig økonomi. Å kjøpe dyre plagg til seg selv som voksne kan svært mange gjøre og det kan jo rettferdiggjøres ved at man skal ha plaggene lenge. Men går en 3 åring i de samme dyre merkene som er nevnt i tråden så kan man trygt slå fast at foreldrene har særdeles god økonomi. Anonymkode: 2d2a1...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #116 Del Skrevet 24. desember 2022 Kipling skrev (På 23.12.2022 den 11.35): Nei desverre, men for kvinner er det vel fort haute couture som er greia hvis man har råd til det. Her er vel Chanel de største. Kvinnestil er annerledes enn herrestil, så tror det er mye mer designerdrevet for kvinner, så igjen.... haute couture. Loro piana som ble nevnt lager mye til kvinner, og er fantastisk så de er nok et safe bet. For skjorter og bluser til kvinner er det nok en del av de samme skjortemakerne som for menn. Husker jeg riktig så er hilditch&Key mer kvinneorienterte enn en del av de andre, og for ting som støvletter er de samme skomakerne aktuelle, i alle fall på bespoke siden av ting. Haute couture går det nok ikke så mye i, med mindre det er til et spesielt arrangement. Prêt-à-porter går det nok mest i. Anonymkode: 490c5...376 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #117 Del Skrevet 25. desember 2022 mange har formuer på 10-40 mill uten at de betegner seg som rike. Dette er jo ikke kontanter som regel, det er aksjeverdier for de fleste.......mange har høye formuer uten å ha mye penger til forbruk. Anonymkode: 7350b...544 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 25. desember 2022 #118 Del Skrevet 25. desember 2022 Mitt inntrykk er at de (ordentlig) rike ikke flasher med merker. De kjøper kjær fra helt vanlige kjeder som oss dødelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #119 Del Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 21.39): Spesielt Jean Paul er vel så middelklasse som det kan bli. Helt grei kleskvalitet, men kjempe traust og ikke noe man kan flashe med. Gant koster litt mer, men er rimelig vanlig. Det er ikke noe flashy merke. Og jeg vil protestere mot å kalle H&M for kvalitet. Anonymkode: 9a927...d33 Jeg kjenner en av Norges rikeste menn, han bruker ganske konsekvent gensere og skjorter fra Gant. Han liker de nok. Anonymkode: 94605...3e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morpheus Skrevet 28. desember 2022 #120 Del Skrevet 28. desember 2022 Mitt inntrykk er at de som virkelig er rike, gir blanke i hvilke klær de bruker. De går for noe nøytralt og behagelig. De har ikke behov for å vise frem hva saldoen på bankkontoen er. De jeg ser ned dyre merker, er stort sett trash-folk som har et behov for å late som noe de ikke er. De går gjerne rundt med en veske til 50K, og klager over hvor dårlig råd de har. Du har sikkert sett de på luksusfellen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå