AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Mobbing og diskriminering på arbeidsplassen skjer med 90 000 arbeidstakere i Norge i følge Arbeidstilsynet. Har du blitt utsatt for det og hva er din historie? Varslet du og hjalp det? Anonymkode: 8f78f...bab 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mobbing og diskriminering på arbeidsplassen skjer med 90 000 arbeidstakere i Norge i følge Arbeidstilsynet. Har du blitt utsatt for det og hva er din historie? Varslet du og hjalp det? Anonymkode: 8f78f...bab Tipper at det er mange flere, men folk sier ikke fra. I mitt tilfelle sa jeg opp jobben. Anonymkode: 37d93...0c4 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 Kvinje 28. Jeg har opplevd noe form for mobbing på alle arbeidsplasser enten meg eller dem rundy meg. Voksne er mye fælere på å mobbe enn ungdommer realiserte jeg da jeg begynte i arbeidslivet, det hadde jeg aldri trodd. Der gikk ordet voksen i søpla, å være voksen har ingen alder for meg nå lenget. Unger og ungdommer som mobber tar i fra foreldrene og er di heldige så slutter dem å ta ettet når dem blir selvstendige. Såkalte voksne foreldre må skjerpe seg😡 Anonymkode: aa6a9...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 Ja, jeg har opplevd det. Ikke mobbing av/mot meg men flere kollegaer. Bølla var sjefen selv, det var pinlig å oppleve hvordan han var. Jeg vet at i allefall tre tok kontakt med Fagforbundet uten at det førte noe bra med seg. Mange innen min felt har vært innom dette firmaet og nesten alle slutter innen ett år. De gikk konkurs for ett år siden, startet selvfølgelig opp nytt firma med en gang. Men med nye samarbeidspartnere så blir det kanskje bedre... Anonymkode: 66cea...777
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 Jeg er ikke sikker. Det opplevdes iallfall som på grensen til mobbing. Min daværende sjef kunne fortelle meg at "alle" syntes jeg var så vanskelig å samarbeide med. Jeg ble gradvis halt oftere og oftere inn på kontoret til sjef for å få en skyllebøtte for denne vanskeligheten, men det rare var at ingen sa noe til meg direkte. Da jeg antydet for sjef at ingen hadde sagt noe til meg direkte så var svaret logisk nok at de ikke turde. Jeg pleier ha noenlunde god selvinnsikt så jeg fant det fremdeles vanskelig å tro. Jeg hadde jobbet på stedet i mange år og aldri hørt noe sånt før. Likevel tok jeg det opp med den av mine medarbeidere som kunne tenkes å ha grunn til å ha klaget men han påsto det ikke var han. Jeg er rimelig sikker på at det stemte for han er ikke kjent for å være konfliktsky og er ellers en redelig type så jeg tror han ville gått til meg først før han klaget til sjef om det hadde vært noe. Til slutt begynte jeg å grue meg for å gå på jobb, jeg som så godt som alltid hadde gledet meg til det før. Heldigvis kom det en omorganisering som gav mulighet til å søke seg over i en annen avdeling så jeg tok sjansen. Det morsomme er at nå, noen år etter endringen, så får jeg spørsmål fra folk i min gamle avdeling om jeg ikke snart kommer tilbake, for "deg gikk det jo an å snakke med". Anonymkode: 83a1b...2c9 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har opplevd å bli baktalt og beskyldt for ting av en annen, men endte opp med at jeg fikk full støtte Anonymkode: 59a43...82f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 Glemte å få det med i forrige innlegg men det gikk så langt at jeg hadde kontaktet fagforeningen i tilfelle det ble enda verre og deres råd var: "Det der er ikke noe blivende sted." Siden jeg trenger lønna noen år til ville jeg ikke tatt sjansen på å rapportere innad i selskapet. Det ville blitt ord mot ord og selv om det er nulltoleranse mot mobbing så tviler jeg på at jeg ville endt som "vinner". Min daværende sjef var for høyt profilert til det. Anonymkode: 83a1b...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 Ja jeg prøvde meg i en ny jobb.Sto på som bare det,men mye nytt.Og jeg er litt distré.Hun kallte meg treg,sur og sa hu var dritt lei av ha folk på opplæring,som ikke kunne noe.Var mye gjennomtrekk der av vikarer.Så sa mer om henne enn meg.Nå har jeg en annen jobb,der sjefen er super grei. Anonymkode: f7c7e...120
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke sikker. Det opplevdes iallfall som på grensen til mobbing. Min daværende sjef kunne fortelle meg at "alle" syntes jeg var så vanskelig å samarbeide med. Jeg ble gradvis halt oftere og oftere inn på kontoret til sjef for å få en skyllebøtte for denne vanskeligheten, men det rare var at ingen sa noe til meg direkte. Da jeg antydet for sjef at ingen hadde sagt noe til meg direkte så var svaret logisk nok at de ikke turde. Anonymkode: 83a1b...2c9 Dette opplevde jeg også, men det pågikk over flere år. Jeg var i kontakt med fagforbundet og bedriftshelsetjenesten, og det hjalp en liten stund. Til slutt ble jeg deprimert og klarte ikke å gå på jobb. Fikk sykemelding, og både legen og jeg trodde at dette ville gå over etter en stund, men nå 3 år etter er jeg på AAP og har mye angst, har vært i igjennom flere runder med behandlinger, samt noen runder i tiltak, og det går nå mot ufør. Anonymkode: 3c4fc...6ca 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja jeg prøvde meg i en ny jobb.Sto på som bare det,men mye nytt.Og jeg er litt distré.Hun kallte meg treg,sur og sa hu var dritt lei av ha folk på opplæring,som ikke kunne noe.Var mye gjennomtrekk der av vikarer.Så sa mer om henne enn meg.Nå har jeg en annen jobb,der sjefen er super grei. Anonymkode: f7c7e...120 Høres litt likt ut som jeg har opplevd nylig. Jeg ble istedet fratatt arbeidsoppgaver som jeg egentlig har løst greit og i tide, men som blir kritisert likevel. Føler leder seg truet kanskje? For min del føles det mest kjipt fordi jeg helst ikke vil bytte jobb igjen… Anonymkode: 67358...932
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette opplevde jeg også, men det pågikk over flere år. Jeg var i kontakt med fagforbundet og bedriftshelsetjenesten, og det hjalp en liten stund. Til slutt ble jeg deprimert og klarte ikke å gå på jobb. Fikk sykemelding, og både legen og jeg trodde at dette ville gå over etter en stund, men nå 3 år etter er jeg på AAP og har mye angst, har vært i igjennom flere runder med behandlinger, samt noen runder i tiltak, og det går nå mot ufør. Anonymkode: 3c4fc...6ca Skikkelig kjipt å høre at du sitter igjen med så store traumer at det ødelegger for deg i arbeidslivet. Så jævlig urettferdig rett og slett! Fagforbundet sier jo kun sånn som det at en må komme seg i jobb ett annet sted. For å få hjelp av dem så trenger en håndfaste bevis, ha faenskapet svart på hvitt. Jeg vet om et sted som hadde inne flere fra nav på arbeidstrening, og utad så trodde vi alle at de var en flott I A bedrift. Men større røvere skal en lete lenge etter. På ca to år så var det langt over, 20 ja, nærmere 30 stk som sa opp på grunn av dårlig organisering tryne faktor og hets fra ledelsen (sjefen selv) . Når folk sa opp så fikk en høre så mye dritt om dem, av dem som sluttet på kontoret så fikk de skylden for sjefens dårlige arbeid/ da stort sett fraværende arbeid som han da i ettertid mente at de skulle ha gjort. Jeg fikk selv overtalt flere til å se at de fortjente bedre enn som så og stå opp for seg selv ved å si opp. Ingen turte å gå ut med forholdene, de som var gjennom Nav ble løyet om til Nav slik at de fikk forlenget mentorordningen osv. Disse fikk jo spørsmål fra sine saksbehandlere om hvorfor de ikke kom på jobb, ikke fulgte arbeidsbeskrivelse osv. Noe som kun var oppspinn for å kunne ha dem arbeidende gratis lenger. Det er hjerterått å utnytte de som er "svake" på den måten. Det må jo ha føltes ut som overgrep. Hos Fagforbundet fikk en bare høre at ja, sjefen var en skikkelig fant og at en burde få seg jobb ett annet sted. At Nemda for den yrkesgruppen hadde reagert på foretakets ledelse flere ganger i løpet av årene firmaet hadde eksistert. Jeg som var en av dem som ble behandlet bra føler jo at jeg sitter igjen med traumer, og jeg tenker den dag i dag ofte på de som virkelig ble hetset av sjefen. Slike burde ikke ha lov til å sitte med slik makt. Anonymkode: 66cea...777
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Skrevet 4. desember 2022 Jeg blir mobbet, de snakker for meg, påpeker feil med utseendet mitt på en subtil måte, forteller meg at jeg har ingen rettigheter. Det gikk ut over humøret mitt, det merket de og nå er de i overkant "hyggelige" mot meg, noe de har fått beskjed om virker det som, det er virkelig falskt. Det startet når leder påpekte hvor utrolig dyktig jeg var foran alle. Jeg håndterer det med å holde masken, fokusere på jobben og beskytte meg selv, men det er ikke lett når jeg hele tiden får subtile kommentarer og jeg merker påtrengt falsk hyggelighet. Hvorfor meg liksom? Vet jeg gjør jobben jeg skal, så skjønner ikke hvorfor. Livet er for kort, så jeg planlegger min exit, er verdt mye mye mer enn folk som mobber. Anonymkode: beb75...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #13 Skrevet 4. desember 2022 TS her. Jeg ble uthengt og latterliggjort framfor andre, stukket i ryggen og spredt falske rykter om, fikk skyllebøtter og løgnaktig beskyldt i andres påhør om å ha ligget meg til jobben. Det var to kolleger som stod for omfattende mobbing. Anonymkode: 8f78f...bab 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #14 Skrevet 4. desember 2022 Det har jeg aldri opplevd. Og heller aldri vært vitne til. Anonymkode: dfcac...59d
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #15 Skrevet 4. desember 2022 Jeg har blitt holdt utenfor av kollegaer og ledere. Jeg har fått beskyldninger mot meg som ikke stemte. Selve arbeidet mitt er blitt sabotert, blant annet ved at folk jeg var avhengige av samarbeid med (bare de som hadde tilgang til visse systemer) nektet å dele informasjon vi var avhengige av innen en viss frist, bare for å demonstrere makt, slik at jeg satt igjen med "skylda" for at ting ikke gikk slik det skulle. Jeg har blitt oppringt med ubehagelige tulletelefoner, og jeg har blitt latterliggjort. På denne arbeidsplassen var brøling, banning, smelling i dører og stygge karakteriseringer av hverandre vanlig. Og ikke bare blant ansatte. Ledelsen både aksepterte og brukte samme kommunikasjonsformer selv. Til slutt ble jeg presset til å si opp i et møte jeg verken hadde fått innkalling til på forhånd eller informasjon om hva skulle dreie seg om. Ikke hadde jeg fått anledning til å ta med meg noen til støtte eller bevitnelse på hva som skjedde, heller. Oppsigelsen var tydeligvis planlagt, for allerede to dager etter var stillingen min utlyst på nytt. De hadde åpenbart annonseteksten liggende klar. Det var i alle fall aldri noe personalmessig som gikk SÅ raskt ellers i den fantastiske bedriften. Anonymkode: c7575...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #16 Skrevet 4. desember 2022 En kollega opplever mobbing nå etter en hendelse. En person er veldig ille mot henne. Jeg snakket med henne og hun har det veldig tungt. Jeg Tilkalte sjefen til møte med henne og meg. Nå skal vi rydde opp i det. har også opplevd en annen som mobber. Hun har fått kollegaer til å gråte. Mobbeofferet får da full støtte helt til mobberen gir seg. helt utrolig. Skulle tro vi jobbet på en ungdomsskole. Skjønner ikke hvorfor mennesker, særlig voksne, skal mobbe andre Anonymkode: a7534...b87 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2022 #17 Skrevet 5. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 22.20): Jeg er ikke sikker. Det opplevdes iallfall som på grensen til mobbing. Min daværende sjef kunne fortelle meg at "alle" syntes jeg var så vanskelig å samarbeide med. Jeg ble gradvis halt oftere og oftere inn på kontoret til sjef for å få en skyllebøtte for denne vanskeligheten, men det rare var at ingen sa noe til meg direkte. Da jeg antydet for sjef at ingen hadde sagt noe til meg direkte så var svaret logisk nok at de ikke turde. Jeg pleier ha noenlunde god selvinnsikt så jeg fant det fremdeles vanskelig å tro. Jeg hadde jobbet på stedet i mange år og aldri hørt noe sånt før. Likevel tok jeg det opp med den av mine medarbeidere som kunne tenkes å ha grunn til å ha klaget men han påsto det ikke var han. Jeg er rimelig sikker på at det stemte for han er ikke kjent for å være konfliktsky og er ellers en redelig type så jeg tror han ville gått til meg først før han klaget til sjef om det hadde vært noe. Til slutt begynte jeg å grue meg for å gå på jobb, jeg som så godt som alltid hadde gledet meg til det før. Heldigvis kom det en omorganisering som gav mulighet til å søke seg over i en annen avdeling så jeg tok sjansen. Det morsomme er at nå, noen år etter endringen, så får jeg spørsmål fra folk i min gamle avdeling om jeg ikke snart kommer tilbake, for "deg gikk det jo an å snakke med". Anonymkode: 83a1b...2c9 Kjenner meg delvis igjen i denne. Er nok samme type personligheter på sjefene her. Her påstår også sjef at andre har sagt og opplevd ting som de ikke selv bekrefter. Sjef nekter her også å fortelle konkret hvem dette gjelder. Tror det handler om å få oss ut av balanse, tråkke på oss, gjøre oss usikre. Tror ikke alltid at det ligger noe til grunn for det sjefen sier, men at det nærmest er rent oppspinn, så får de oss til å spekulere i hvem og hva som eventuelt har problemer med oss noe som gjør oss usikre, i tillegg til å få oss til å oppleve at vi gjør noe feil. Anonymkode: 7a74c...48a 1
Knoot Skrevet 5. desember 2022 #18 Skrevet 5. desember 2022 (endret) Som jeg alltid har sagt, sjefer har altfor mye lønn i forhold til hvor vanskelig det er å bli kvitt de. Det private arbeidslivet er nå en ting, men jeg forventer mer av det offentlige hvor folk fortjener mer av de kommunale tjenestene de betaler for. Gang på gang har jeg opplevd at ledere med god lønn kan behandle ansatte som brikker i et spill uten at det får konsekvenser. Jeg kjenner jeg blir forbannet når jeg hører hvor mye krav etater som NAV stiller til arbeidsledige som frivillig sier opp jobben fordi det er mye mobbing på arbeidsplassen, men det finnes INGEN reaksjoner mot arbeidsplassen som gjør at folk slutter. Er det noe rart man ser at kommunale institusjoner holder på å rakne i sømmene når erfarne og dyktige ansatte ikke klarer å holde ut arbeidsplassen sin på grunn av manglende ledelse og dårlig arbeidsmiljø. Endret 5. desember 2022 av Knoot 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå